МВФ и Световната банка откриха много слабости в надзора на БНБ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

МВФ и Световната банка откриха много слабости в надзора на БНБ

Планът за реформиране и развитие на банковия надзор, който бе обещан от новото ръководство на централната банка, цели привеждане на надзорните практики на БНБ с тези, заложени в Базелските принципи от 2012 г.

МВФ и Световната банка откриха много слабости в надзора на БНБ

Централната банка набеляза шест области, по които ще работи за отстраняване на проблемите

Гергана Михайлова
14062 прочитания

Планът за реформиране и развитие на банковия надзор, който бе обещан от новото ръководство на централната банка, цели привеждане на надзорните практики на БНБ с тези, заложени в Базелските принципи от 2012 г.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Набелязаните от БНБ мерки са обособяване на нови дирекции, увеличаване на броя на надзорниците и законодателни инициативи за повече правомощия.

Шест групи проблеми в работата на банковия надзор разкри вътрешната проверка в Българската народна банка (БНБ) съпътствана и с външни оценки от МВФ и Световната банка, повод за които бе фалита на Корпоративна търговска банка (КТБ) миналата година. На база на идентифицираните слабости се предприемат мерки за структурни и нормативни промени, които по график трябва да подобрят работата на институцията до септември 2016 г. Като цяло оценките на международните институции са силно критични към практиките в БНБ, като в 244 страници покриват широк спектър проблеми. Все пак наред с вътрешните пропуски на регулатора, те акцентират и на външни за него фактори като законови пропуски.

Като цяло набелязаните от БНБ мерки за преодоляване на маркираните проблеми са обособяване на нови звена и дирекции, увеличаване на броя на заетите с надзора експерти и законодателни инициативи за повече правомощия.

Вече е готова и предварителна оценка на БНБ от одитори на Сметната палата, чиито окончателни заключения се очаква да бъдат оповестени до края на месец октомври.

Остра самокритика

Ориентир за това доколко надеждни са регулаторните практики в областта на банковия надзор, са били Базелските принципи, става ясно от прессъобщението след приключилата вътрешна проверка в БНБ. Изводите след едногодишно изследване на МВФ и Световната банка са, че степента на съответствие с тях е "незадоволителна". От 29-те критерия, по 9 има съответствие, по 12 съответствие в голяма степен и по 8 - несъответствие в голяма степен. Сред най-критичните области са вътрешната структура на управление в БНБ и силната концентрация на правомощия в подуправителя отговарящ за "Банков надзор", контрол при смяна на акционери в банки, липсата на санкции при повтарящи се нарушения, финансовата отчетност и външния одит, корпоративното управление в поднадзорните лица, както и (напълно очаквано) концентрацията на риск, големите експозиции и сделките със свързани лица.

Шестте проблемни сфери, върху които БНБ започва работа, са управленски модел за упражняване на надзорните функции, слабости във вътрешната организация на управление "Банков надзор", непълноти в нормативните актове, вътрешните правилници и наръчници, липса на институционална рамка за управление на кризи и преструктуриране на банки, недобра информационно и технологична осигуреност и не на послено място - недостатъчна координация и обмен с другите институци и като Комисията за финансов надзор, ДАНС, Фондът за гарантиране на влоговете в банките, Министерство на финансите, Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори. С тях предстои да се подпише меморандум, който регламентира процедурите за координация и обмен на данни.

По отношение на окачествения като "неадекватен" управленски модел, предстои да се отстрани проблемът с капсулирането на подуправителя, ръководещ управление "Банков надзор", като правилниците за работата му занапред се одобряват от Управителния съвет на БНБ, а на тримесечна база от него ще се иска да внася пред колективния ръководен орган доклад за текущото надзорно наблюдение над банките.

С цел подобряване на вътрешната организация ще се създаде нова дирекция "Дистанционен надзор", която ще извършва по-чести проверки в банките с по-рисков профил. Същевременно  инспекционните екипи за проверки на място ще се увеличат до шест. До края на тази година ще се създаде и отдел "Анализ на рисковете, свързани с пазарното поведение", в който ще се извършва постоянно наблюдение над предлаганите депозитни и кредитни продукти в банките и ще се реагира на клиентски оплаквания.

Технологиите влизат в БНБ

Празнотите в нормативната база ще се запълват най-продължително. По линия на приетия през август едноименен закон предстои създаването на нова дирекция "Преструктуриране на банки", която ще бъде извън управление "Банков надзор". Там ще се намира и звеното за ранна намеса при кризи в банковия сектор. През лятото на следващата година БНБ ще избере независим консултант, който да оцени потребностите от усъвременяване на технологичното оборудване в банката, след което ще се пристъпи към технологично обновление на системите в БНБ.

Набелязаните от БНБ мерки са обособяване на нови дирекции, увеличаване на броя на надзорниците и законодателни инициативи за повече правомощия.

Шест групи проблеми в работата на банковия надзор разкри вътрешната проверка в Българската народна банка (БНБ) съпътствана и с външни оценки от МВФ и Световната банка, повод за които бе фалита на Корпоративна търговска банка (КТБ) миналата година. На база на идентифицираните слабости се предприемат мерки за структурни и нормативни промени, които по график трябва да подобрят работата на институцията до септември 2016 г. Като цяло оценките на международните институции са силно критични към практиките в БНБ, като в 244 страници покриват широк спектър проблеми. Все пак наред с вътрешните пропуски на регулатора, те акцентират и на външни за него фактори като законови пропуски.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    bgl25371215 avatar :-|
    Ивайло Тодоров

    Някой има ли смелостта да излезе и да каже къде потънаха 4 милиарда, или сумата не е чак толкова голяма? Всички коментари относно КТБ замлъкнаха. Хора едва преживяват а се крадат толкова много пари. Това е безбожие ! Ще си носят последиците тези които са направили това. Господ наказва там където най много боли. Молете се за вашите наследници!!!

  • 2
    ristohristov avatar :-|
    Ристьо

    Става напечено !!

    който има акъл в главата си - знае какво да прави !!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK