С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 7 окт 2015, 20:50, 17636 прочитания

Държавата натоварва компаниите с още данъчна бюрокрация

Старите и бъдещите коли и имоти над 5000 лв. трябва да се декларират по неясни правила

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Служители в хиляди компании ще трябва всеки ден да се занимават с проследяване на използването на автомобилите и имотите

Правителството реши да създаде огромна бюрокрация и несигурност на хиляди фирми. През промени в Закона за ДДС регистрираните компании, които са около 230 хиляди, ще трябва да декларират всички вече налични и покупките на нови автомобили и имоти на стойност над 5000 лв. Те ще са задължени да измислят своя методика за изчисление каква част от тях се ползва не за корпоративни цели и да се самооткажат от част от ДДС-то си за връщане. После данъчните ще имат свободата да не се съгласят и да поискат връщане на повече ДДС. Причината - текстовете са неясни, вместо да има разписани ясни правила.

И макар да е сигурно, че има купени автомобили и имоти през фирми за лични цели, за да се спести ДДС-то, то сегашните текстове няма да решат проблема. Защото недобросъвестните данъкоплатци ще декларират, че се ползват за корпоративни цели, а хилядите съвестни ще затънат в нова бумащина и още несигурност. Звучи абсурдно, но всяка компания още при покупката на автомобила ще трябва да познае колко километра ще бъдат изминати от служителя вечер и през уикенда и като декларира число, ще трябва да следи всекидневно дали не е надвишено.


Какво е предложението

Регистрираните по ДДС лица ще трябва да обясняват пред НАП как използват закупените от тях автомобили с данъчна основа над 5000 лв., както и всички недвижими имоти, регистрирани на името на фирмата. Това предвиждат промени в Закона за данъка върху добавената стойност, одобрени в сряда от Министерския съвет. Ако собственикът, служителите или други лица използват превозните средства или имотите за цели, различни от дейността на фирмата, трябва да се посочи каква част от площта на имота се използва за лично ползване и за колко време. При автомобилите ще се гледат пробегът и времето. Данните ще се пращат до НАП по електронен път преди започване използването, а приходната агенция ще изчислява по формула, изготвена от финансовия министър, каква част от данъчния кредит ще бъде възстановена.

В приетия от правителството вариант на законопроекта отпадат две от критиките към първия проект, представен преди две седмици от Министерството на финансите за обществено обсъждане - изключително ниският праг от 700 лв. и твърде широкото понятие "стока или услуга". Остава обаче изискването фирмите сами да изчисляват каква част ще се използва за лично и каква за фирмено използване, както и регистрирането пред приходната агенция на активите, закупени преди влизането в сила на новите правила. Това ще създаде допълнителна административна тежест за бизнеса.

Н
овият праг от 5000 лева не е приемлив за работодателите, които отново го определят като нисък и настояват за поне 35 000. Това число бе определено като вероятно и от финансовия министър Владислав Горанов преди седмица, когато данъчните промени се обсъждаха в Националния съвет за тристранно сътрудничество. Но в сряда на заседанието на правителството е гласуван много по-ниският праг.



Проблемите

Редакцията на законопроекта е стъпка в правилната посока, но облекчението е твърде малко, смята Димитър Бранков, зам.-председател на Българската стопанска камара (БСК). "На първо място прагът от 5000 лв. е все още твърде нисък. На второ място, остава изискването за предоставяне на индивидуална методика за разпределeние на преките разходи, което изисква извършване на ежедневен контрол на спазването, тъй като ще се изисква от НАП", смята Бранков. Според него в България има хиляди фирми, регистрирани по ДДС, които ще трябва ежедневно да се занимават с проследяване на използването на автомобилите и имотите. Мнението му е, че е по-добре да се определи някакъв процент, с който да се намалява данъчният кредит, защото иначе ще е трудно да се администрира и от държавата, и от бизнеса. И то само при условие че активът се ползва и за лични нужди, допълват консултанти. Преди седмица Горанов даде пример за подобен подход в държави в Европа, в които редуцирането достига дори 50%.

Въвеждането на подобна регистрация категорично може да се определи като утежняване за бизнеса, казва и Милен Райков, изпълнителен директор "Данъци" в EY - България. "Каква ще е тежестта зависи от спецификата на самия бизнес. Ако фирмата разполага с много автомобили, тогава ще трябва повече контрол", каза Райков. Според него и сега законът не позволява използването на фирмени активи за лични цели и всичко зависи от контрола. "Добавят се нови текстове, въпреки че и сега в закона присъства такова ограничение. Просто трябва да се засили контролът", смята той.

"Това действително ще доведе до сериозна административна тежест за бизнеса, като проблемът всъщност е това, че фирмите ще трябва да определят сами методиката. Би било хубаво да се въведат разяснения, защото при ревизия би било много трудно да се определи дали фирмата е определила правилно и разумно разпределението на това каква част от активите се ползват с лична цел и каква част със служебна цел", коментира Светлин Кръстанов, мениджър "Данъчни услуги" в PwC.

От Министерството на финансите обясниха, че формулата, по която ще се определя каква част от данъчния кредит няма да се възстановява, ще бъде определена с поднормативен акт на финансовия министър. Фирмите ще имат време до 29 февруари 2016 г. включително да подадат декларация за избраната методика за разпределение на преките разходи. За фирмите, които не подадат декларации в този срок, се приема, че закупените коли и имоти се използват изцяло за лични нужди и така възстановеният ДДС ще стане отново дължим.

Малките подобрения

Новият вариант определено е стъпка в правилната посока най-малкото защото отпада необходимостта фирмите да регистрират смартфони, принтери, лаптопи и др., чийто брой е твърде голям. По време на тристранния съвет миналата седмица председателят на Асоциацията на индустриалния капитал (АИКБ) обяви, че наистина има проблем с неправомерното използване на фирмени активи за лични цели. "Ние приемаме, че има проблем и трябва да се търси решение. При първия вариант ще има правни последици и неравнопоставено третиране. Така че ние предлагаме вдигане на прага", коментира Васил Велев. За по-висок праг се обявиха и другите три бизнес организации – КРИБ, БСК и БТПП.

По думите на финансовия министър, базирани на данни от вносителите на автомобили, 95% от новите коли в България се регистрират на фирми. И даде пример с големите джипове, които масово се водят на фирми.

И Светлин Кръстанов вижда логика в решението на МФ, защото в много държави се прави корекция на част от данъчния кредит или има определени прагове, защото е ясно, че не всички активи се ползват единствено със служебна цел. И според него обаче тeзи прагoве могат да бъдат фиксирани и така никой да няма нужда да проверява впоследствие колко често даден актив се ползва за служебна и колко за лична цел. "В случая вероятно се търси психологически ефект и държавата ще разчита на коректните данъкоплатци да посочат някакви проценти", каза той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Гражданите няма да влизат в затвора, ако горят отпадъци 1 Гражданите няма да влизат в затвора, ако горят отпадъци

ГЕРБ внесе допълнение на съществуващите текстове в Наказателния кодекс, което се отнася най-вече за юридически лица

10 дек 2019, 1330 прочитания

Вечерни новини: Опит за борба с горенето на боклуци, Русия и Украйна спират огъня Вечерни новини: Опит за борба с горенето на боклуци, Русия и Украйна спират огъня

И още: Три журналистки взеха приза "Човек на годината", партия на Слави би била трета политическа сила, утре управляващите гласуват Цацаров за шеф на КПКОНПИ

10 дек 2019, 1168 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Всеки трети катастрофирал се е превърнал трайно в инвалид

Пострадалите струват на здравната система средно 5500 лева, стана ясно от Петър Москов

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10