Държавата натоварва компаниите с още данъчна бюрокрация
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата натоварва компаниите с още данъчна бюрокрация

Финансовият министър публично преди седмица обяви доста по-висок праг - 35 хил. лв.

Държавата натоварва компаниите с още данъчна бюрокрация

Старите и бъдещите коли и имоти над 5000 лв. трябва да се декларират по неясни правила

17955 прочитания

Финансовият министър публично преди седмица обяви доста по-висок праг - 35 хил. лв.

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Служители в хиляди компании ще трябва всеки ден да се занимават с проследяване на използването на автомобилите и имотите

Правителството реши да създаде огромна бюрокрация и несигурност на хиляди фирми. През промени в Закона за ДДС регистрираните компании, които са около 230 хиляди, ще трябва да декларират всички вече налични и покупките на нови автомобили и имоти на стойност над 5000 лв. Те ще са задължени да измислят своя методика за изчисление каква част от тях се ползва не за корпоративни цели и да се самооткажат от част от ДДС-то си за връщане. После данъчните ще имат свободата да не се съгласят и да поискат връщане на повече ДДС. Причината - текстовете са неясни, вместо да има разписани ясни правила.

И макар да е сигурно, че има купени автомобили и имоти през фирми за лични цели, за да се спести ДДС-то, то сегашните текстове няма да решат проблема. Защото недобросъвестните данъкоплатци ще декларират, че се ползват за корпоративни цели, а хилядите съвестни ще затънат в нова бумащина и още несигурност. Звучи абсурдно, но всяка компания още при покупката на автомобила ще трябва да познае колко километра ще бъдат изминати от служителя вечер и през уикенда и като декларира число, ще трябва да следи всекидневно дали не е надвишено.

Какво е предложението

Регистрираните по ДДС лица ще трябва да обясняват пред НАП как използват закупените от тях автомобили с данъчна основа над 5000 лв., както и всички недвижими имоти, регистрирани на името на фирмата. Това предвиждат промени в Закона за данъка върху добавената стойност, одобрени в сряда от Министерския съвет. Ако собственикът, служителите или други лица използват превозните средства или имотите за цели, различни от дейността на фирмата, трябва да се посочи каква част от площта на имота се използва за лично ползване и за колко време. При автомобилите ще се гледат пробегът и времето. Данните ще се пращат до НАП по електронен път преди започване използването, а приходната агенция ще изчислява по формула, изготвена от финансовия министър, каква част от данъчния кредит ще бъде възстановена.

В приетия от правителството вариант на законопроекта отпадат две от критиките към първия проект, представен преди две седмици от Министерството на финансите за обществено обсъждане - изключително ниският праг от 700 лв. и твърде широкото понятие "стока или услуга". Остава обаче изискването фирмите сами да изчисляват каква част ще се използва за лично и каква за фирмено използване, както и регистрирането пред приходната агенция на активите, закупени преди влизането в сила на новите правила. Това ще създаде допълнителна административна тежест за бизнеса.

Новият праг от 5000 лева не е приемлив за работодателите, които отново го определят като нисък и настояват за поне 35 000. Това число бе определено като вероятно и от финансовия министър Владислав Горанов преди седмица, когато данъчните промени се обсъждаха в Националния съвет за тристранно сътрудничество. Но в сряда на заседанието на правителството е гласуван много по-ниският праг.

Проблемите

Редакцията на законопроекта е стъпка в правилната посока, но облекчението е твърде малко, смята Димитър Бранков, зам.-председател на Българската стопанска камара (БСК). "На първо място прагът от 5000 лв. е все още твърде нисък. На второ място, остава изискването за предоставяне на индивидуална методика за разпределeние на преките разходи, което изисква извършване на ежедневен контрол на спазването, тъй като ще се изисква от НАП", смята Бранков. Според него в България има хиляди фирми, регистрирани по ДДС, които ще трябва ежедневно да се занимават с проследяване на използването на автомобилите и имотите. Мнението му е, че е по-добре да се определи някакъв процент, с който да се намалява данъчният кредит, защото иначе ще е трудно да се администрира и от държавата, и от бизнеса. И то само при условие че активът се ползва и за лични нужди, допълват консултанти. Преди седмица Горанов даде пример за подобен подход в държави в Европа, в които редуцирането достига дори 50%.

Въвеждането на подобна регистрация категорично може да се определи като утежняване за бизнеса, казва и Милен Райков, изпълнителен директор "Данъци" в EY - България. "Каква ще е тежестта зависи от спецификата на самия бизнес. Ако фирмата разполага с много автомобили, тогава ще трябва повече контрол", каза Райков. Според него и сега законът не позволява използването на фирмени активи за лични цели и всичко зависи от контрола. "Добавят се нови текстове, въпреки че и сега в закона присъства такова ограничение. Просто трябва да се засили контролът", смята той.

"Това действително ще доведе до сериозна административна тежест за бизнеса, като проблемът всъщност е това, че фирмите ще трябва да определят сами методиката. Би било хубаво да се въведат разяснения, защото при ревизия би било много трудно да се определи дали фирмата е определила правилно и разумно разпределението на това каква част от активите се ползват с лична цел и каква част със служебна цел", коментира Светлин Кръстанов, мениджър "Данъчни услуги" в PwC.

От Министерството на финансите обясниха, че формулата, по която ще се определя каква част от данъчния кредит няма да се възстановява, ще бъде определена с поднормативен акт на финансовия министър. Фирмите ще имат време до 29 февруари 2016 г. включително да подадат декларация за избраната методика за разпределение на преките разходи. За фирмите, които не подадат декларации в този срок, се приема, че закупените коли и имоти се използват изцяло за лични нужди и така възстановеният ДДС ще стане отново дължим.

Малките подобрения

Новият вариант определено е стъпка в правилната посока най-малкото защото отпада необходимостта фирмите да регистрират смартфони, принтери, лаптопи и др., чийто брой е твърде голям. По време на тристранния съвет миналата седмица председателят на Асоциацията на индустриалния капитал (АИКБ) обяви, че наистина има проблем с неправомерното използване на фирмени активи за лични цели. "Ние приемаме, че има проблем и трябва да се търси решение. При първия вариант ще има правни последици и неравнопоставено третиране. Така че ние предлагаме вдигане на прага", коментира Васил Велев. За по-висок праг се обявиха и другите три бизнес организации – КРИБ, БСК и БТПП.

По думите на финансовия министър, базирани на данни от вносителите на автомобили, 95% от новите коли в България се регистрират на фирми. И даде пример с големите джипове, които масово се водят на фирми.

И Светлин Кръстанов вижда логика в решението на МФ, защото в много държави се прави корекция на част от данъчния кредит или има определени прагове, защото е ясно, че не всички активи се ползват единствено със служебна цел. И според него обаче тeзи прагoве могат да бъдат фиксирани и така никой да няма нужда да проверява впоследствие колко често даден актив се ползва за служебна и колко за лична цел. "В случая вероятно се търси психологически ефект и държавата ще разчита на коректните данъкоплатци да посочат някакви проценти", каза той.

Служители в хиляди компании ще трябва всеки ден да се занимават с проследяване на използването на автомобилите и имотите

Правителството реши да създаде огромна бюрокрация и несигурност на хиляди фирми. През промени в Закона за ДДС регистрираните компании, които са около 230 хиляди, ще трябва да декларират всички вече налични и покупките на нови автомобили и имоти на стойност над 5000 лв. Те ще са задължени да измислят своя методика за изчисление каква част от тях се ползва не за корпоративни цели и да се самооткажат от част от ДДС-то си за връщане. После данъчните ще имат свободата да не се съгласят и да поискат връщане на повече ДДС. Причината - текстовете са неясни, вместо да има разписани ясни правила.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Toва е класически опит, да се създава зависим електорат. Ти си декларирай, ние можем да се съгласим, може и да не се съгласим, можем и по всяко време да те проверим...ъхъхъ.....Ама работата е фифти-фифти и по-добре да си имаме уважението, особено на избори. По подобен начин РБ сложи крак във вратата, като остави контра частните училища да "внасят за одобрение" правилник, как ще обучават 20% от учениците си безплатно.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    "95% от новите коли в България се регистрират на фирми. И даде пример с големите джипове"

    >>> Ако това е аргументацията на закона, голям джип за 5000 лева няма. И за 20 000 няма. Да се следи всичко на ангро, значи да не се следи нищо. Разходите по тази мярка ще бъдат повече от приходите.

  • 3
    thelastghost avatar :-?
    Ghost

    Само се чудя, тия от Правителството сетили ли са се, че ако един разход, отчетен през фирмата, но нехарактерен за дейността и е, или социален, или представителен...респективно, върху него се дължи и 10% данък...???
    А какво ще каже по въпроса, бизнеса...???

  • 4
    drkskwlkr avatar :-?
    Иван Арнаудов

    И сега какво, трябва да се връщам назад откакто имам фирма, да гледам кое за колко съм купил? Да си смятам ДМА-тата, но по набавна или по остатъчна стойност към дата на влизане на промените в закона?

    230 хиляди фирми да декларират 230 хиляди методики до 29.02.2016, ами че то НАП ще има да ги чете и да ги одобрява следващите 23 години...

    Или да взема просто да преместя фирмата в Румъния?

  • 5
    bogry avatar :-|
    BoGry

    Браво, Бойко, браво, Борисов! Откъде ги намираш такива финансови министри, че да ги направим счетоводители! Че то аз трябва на моите да плащам около 50 000 лв. заплата! И предишния ти не беше лош, ама този май ще го бие! Да има само асфалт, а!?
    Онзи пък ще взема отпечатъци на пациентите!
    Меркел се била изгубила в превода!
    Ами ти къде си се изгубил бе, човек? И смяташ да печелиш избори?
    Успех!

  • 6
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Ако това недомислие мине през НС, едно че администрирането му ще е по-скъпо отколкото приходите,които ще докара в бюджета, и второ - тая липса на регулация ще отвори опашка пред административните съдилища.
    Тъжна държава. Управлява се като от СИК-аджийска бригада.

  • 7
    sarn avatar :-|
    Стоил Арнаудкин

    Предполагам както обикновено предложението е добре "мотивирано" и придружено от "анализ" на МФ как ще подобри събираемостта без да доведе до допълнителни разходи на икономическите оператори. За нас остава да се борим с поредната правителствена глупост и да пращаме децата си в чужбина със заръка да се устроят там. Защото ние не го направихме преди 20 години и по всичко личи, че сбъркахме..

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    kr avatar :-|
    stile libero

    мамка му на всеки кретен в тази страна, който е гласувал за милиционерите от ГРОБ

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    kr avatar :-|
    stile libero

    що не си кажат направо, че искат рекет, ми се мъчат да правят "закони". Мутрата си е мутра, нищо ново от времето ма СИК и ВИС

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher

    Искам при първа възможност да зададете следния въпрос на гения измислил този законопроект - ходенето до тоалетна в офиса счита ли се за лична нужда или е присъщо за дейността на фирмата? И трябва ли всички тоалетни да се декларират пред НАП по площ и стойност?
    Направо да кажат, че ще се признава 10 процента от ДДС-то за колите и жилищата и да се свършва това недоразумение, след като искат да събират повече ДДС. Обаче като паднат продажбите на нови коли това ще повлече нови проблеми.
    Навлиза се обаче и в други области, теоретични и философски. Примерно, когато един човек е работещ е много спорно и трудно да се отдели личното от служебното. Един вид личното време и почивката е част от работния процес и е надлежно описано и в КТ, та служебната кола може и трябва да се ползва за т.нар. лични цели и особено с цел почивка, като част от работния процес. Отделно има и служебни коли, които са купени от физически лица и не е приспадан въобще ДДС. И масово горивото се води като представителен разход и като неприсъщ за дейността на повечето фирми и се облага допълнително с 10 процента и ДДС въобще не се признава.
    А пък прагът от 2500 евро за разплащане в брой е направо нелеп. То един сервитьор в Кипър вади по 3-3.5


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK