Глътка въздух за бойната авиация
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Глътка въздух за бойната авиация

Полша е единствената натовска държава, която има капацитет самостоятелно да поддържа и модернизира руските изтребители МиГ-29.

Глътка въздух за бойната авиация

Стратегическият договор с Полша за поддръжка на МиГ-29 е пред подписване, но не решава фундаменталните проблеми около Военновъздушните сили

Момчил Милев
19477 прочитания

Полша е единствената натовска държава, която има капацитет самостоятелно да поддържа и модернизира руските изтребители МиГ-29.

© Reuters


Без много излишен шум правителство е на път да предизвика миниреволюция в българските Военновъздушни сили (ВВС). Тази сряда Министерският съвет даде мандат на военния министър Николай Ненчев да подпише договор с Полша за интегрирана логистична поддръжка на застаряващия авиопарк от МиГ-29, с който бойната ни авиация повече от четвърт век е принудена да охранява българското въздушно пространство.

Това, което на пръв поглед изглежда като пожарникарска акция и хващане на последния вагон на последния влак, преди ВВС да се приземят окончателно поради липса на изправна техника, всъщност е нещо много повече. Предстоящото сключване на договора с Полша на практика ще е първото разбиване на 100-процентовата ни зависимост от Русия в областта на изтребителната авиация. Да, 25 години след падането на желязната завеса и 11 години след влизането ни в НАТО българските ВВС не са инвестирали почти нищо в реални бойни способности, съвместими с останалите армии от Северноатлантическия алианс (небронираните вертолети "Кугър" и транспортните самолети "Спартан", колкото и да са скъпи, в случая по-скоро не се броят). И това е така, при положение че от около 2 млрд. лв., изхарчени за военна техника през последните 10 години, около 1.6 млрд. лв. са отишли за нуждите на ВВС.

Разбиването на доскоро нерушимата българо-съветска дружба в сферата на изтребителната авиация е и най-очевидната причина съпротивата срещу договора с Полша да е толкова свирепа. Ударите под пояса със сигурност ще продължат до окончателното ратифициране на документа в българския парламент, а най-вероятно под някаква форма и след това. Само преди около 2 седмици например компанията - производител на МиГ-29, изпрати заплашително писмо до председателя на парламентарната комисия по отбрана о.з. ген. Михо Михов, с което го призовава да спре инициативата на Ненчев, защото ще доведе до "бракуване" на въпросните изтребители и така едва ли не ще остави българското небе незащитено. Руснаците също така заплашват, че ще спрат и доставката на резервни части за Полша.

От Министерството на отбраната обаче бързо опонираха, че ремонтираните самолети ще получат пълна държавна гаранция за качество от главния инженер на полските ВВС. Същото отговарят и от дипломатическото представителство на Варшава у нас на въпроси на в. "Сега", като явно не се впечатляват особено от руските заплахи. В момента Полша оперира и обслужва напълно сама 32 изтребителя МиГ-29, модернизирани по стандартите на НАТО, половината от които вече са с изцяло подменена авионика. Всичко това се случва във военните заводи WZL-2 и WZL-4, където трябва да бъдат ремонтирани и двигателите на българските самолети. Въпросните предприятия също така уверяват, че вече могат да произвеждат и сами резервни части за този тип изтребители.

Подписването на договора с Полша ще е и първата реална стъпка на българската изпълнителна власт в съзвучие на решенията на натовската среща на върха в Уелс от миналата есен, според които държавите членки трябва да започнат да инвестират по-активно в бойни способности, но като намалят зависимостта си от руската оръжейна индустрия. И ако корпорацията РСК МиГ действително изпълни заплахата си да "бракува" българските изтребители, ако бъдат ремонтирани от полски инженери, отбранителното ведомство най-накрая ще бъде принудено да ориентира инвестиционната си политика в посока, различна от североизток. И още по-важно - това трудно ще може да се промени дори при разместване на политическата конюнктура.

Временно решение

Не бива обаче да има каквито и да било илюзии – договорът с Полша няма да реши фундаменталните проблеми на българските Военно-въздушни сили и само ще отложи за известно време истински важните стъпки, които трябва да бъдат предприети. Подробностите около самия документ, който предстои да бъде подписан, за момента също са оскъдни. Според официалната информация става дума за удължаване на ресурса на шест броя самолетни двигатели, като цената за ремонта на всеки от тях ще е 1.023 млн. евро. На теория това означава, че срещу около 12 млн. лв. би трябвало да можем да използваме три от нашите МиГ-29 за още по 350 летателни часа. Отделно от това страната ни трябва да получи "под наем" за две години два двигателя, което да ни позволи да "съживим" още един изтребител. В момента на теория българските ВВС разполагат с 15 бойни МиГ-29 и 4 учебни, както и още 4 антични МиГ-21, които са на доизживяване и би трябвало да бъдат пенсионирани до края на годината. В действителност обаче ресурс на двигателите имат четири МиГ-29 и четирите МиГ-21.

От Министерството на отбраната също така за момента не съобщават обща ориентировъчна цена на сделката с Полша. Най-вероятно сумата ще надвишава гореспоменатите 12 млн. лв., тъй като "интегрирана логистична поддръжка" би трябвало да включва доста повече дейности от ремонта на двигателите. Военният министър Николай Ненчев пък твърди, че постигнатата цена по договора с Полша ще е поне с 29% по-ниска от офертата на руснаците, тъй като по междудържавното споразумение няма да се плащат ДДС и такси. Тези твърдения обаче са твърде дискусионни, докато не бъдат показани черно на бяло, тъй като министърът на отбраната има лошия навик да жонглира твърде фриволно с цифрите.

Прави впечатление също така, че в момента се говори за шест двигателя, докато при подписването на двустранното споразумение в сферата на отбраната с Полша преди месец и половина ставаше дума за шест самолета (МиГ-29 са двумоторни). Идеята беше три от тях да бъдат ремонтирани до средата следващата година, когато се очаква да изтече ресурсът на два от четирите действащи в момента български МиГ-29. Другите три трябваше да са ремонтирани до края на 2016 г.

МиГ-29 vs. нов тип самолет

Известни притеснения в тази насока изрази и началникът на ВВС ген.-майор Румен Радев, който миналата седмица хвърли оставка, но я оттегли след разговор с премиера и обещание да получи 80 млн. лв. за авиацията догодина. "Приветствам усилията, които Министерството на отбраната полага, наистина да се намери решение. Полша е един страхотен пример. Това е глътка въздух за нас. Но Полша и този договор, който очакваме, дай боже, да се подпише, не е панацея за нашата изтребителна авиация. Той не може да ни реши напълно проблемите. И аз отново съм разтревожен, защото Полша има ограничен капацитет по количествата, които са необходими за нас като ремонт на двигателите", обяви командирът на бойните авиатори в сряда. И побърза да уточни: "Нямаме разнобой с министър Ненчев, имаме пълно единомислие по отношение и на стабилизирането на МиГ-29, и пълната подкрепа за придобиване на нов самолет." Интересен детайл е също така, че по думите на генерала в настоящия договор се третира само удължаването на ресурса на двигателите, а ремонтът и евентуалната подмяна да други авиационни компоненти ще бъдат предмет на друг контракт с Полша, който в момента се обсъжда. От Министерството на отбраната пък неофициално коментираха, че на следващ етап ще се обсъжда евентуална бъдеща модернизация на някои МиГ-29 и инсталирането на системи "свой-чужд", които най-накрая да им позволят да участват в съвместни операции с други самолети на натовски държави.

След като миналата седмица успя да привлече общественото внимание със заплахата да напусне, през тази ген. Радев използва случая да обясни на достъпен език защо настоящият момент е критичен за изтребителната авиация. "Разходите, които ние ще дадем за МиГ-29 до 2030 г., са съизмерими с разходите за придобиване на нов тип изтребител. Разликата е съществена – първо новият тип изтребител ще има много по-сериозни способности, ще има пълна съвместимост с нашите съюзници и ще има икономически ефект върху страната", разяснява командирът на ВВС. И развенчава няколко мита за МиГ-29: "Първо: че има съвременни бойни способности. Да, това е прекрасен самолет, аз летя на него от 1990 г., но с изключение на високата маневреност и надеждност той не може да предостави други съвременни способности. Другият мит е, че МиГ-29 ще ни излезе без пари до 2030 г., понеже неговият ресурс може да бъде удължен дотогава. Това също не е вярно. Да, има ресурс в неговата обшивка, но всички агрегати, блокове, двигателите, които са в този самолет, искат периодичен ремонт и подмяна." Радев допълва, че ако продължава да е вкопчена в МиГ-29, до няколко години години авиацията ни ще навлезе още по-критичен етап. "Това означава, че като влезем в периода 2019 - 2021 г., ние трябва да ги закупим откъде мислите? От Русия. Нови двигатели, нови кутии за самолетните агрегати и т.н.", казва той.

Затова Радев отново използва случая да лансира проекта за придобиване на нов тип натовски изтребител. "Моето мнение е категорично – изходът е нов тип боен самолет. Първо, както виждате, МиГ-29 е заложник на политически интерес. Авиацията не трябва да бъде такъв заложник. Не искам да навлизам в детайли по санкции, решения на срещи на високо равнище и т.н. Но летците, които сядат в този самолет, трябва да бъдат осигурени.", казва генералът. И допълва, че това дали самолетите ще са нови или втора ръка трябва да бъде предмет на много внимателна преценка. "Не трябва да се подвеждаме само по цената. Трябва да се гледат много важни фактори – например колко време ще можем да експлоатираме този самолет. Един нов ще може да се ползва 40 и повече години. Един употребяван, в зависимост от това на колко години е, ще се експлоатира много по-малко", казва ген. Радев. Ако погледнем шортлистата на ВВС, към момента единствената оферта за нов изтребител, която се доближава до финансовите възможности на страната ни, е на шведския концерн "Сааб" с неговите "Грипен". Военните експерти на най-голямата управляваща партия обаче по-скоро клонят към конкурентната оферта за самолети F-16 втора ръка. Така например бившият военен министър и настоящ съветник на премиера о.з. ген. Аню Ангелов беше на крачка да закупи ескадрила подобни машини от Португалия. Единственото нещо, което го спря, беше падането на предишното правителство на Бойко Борисов.

На настоящия етап обаче дебатите на тема "нов изтребител" срещу "втора ръка" по-скоро попадат в сферата на теоретичните разсъждения. Още от идването си на власт министър-председателят неколкократно даде да се разбере, че държавата няма да даде пари за бойни самолети до края на мандата си. Сега имаме и конкретното доказателство за това: приетата през миналата седмица Програма за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили до 2020 г. В нея ясно е записано, че бюджетът за армия до 2018 г. ще бъде държан на нивата от миналата година, или 1.33% от БВП. Което на практика означава, че не просто няма да има пари за изтребители, а най-вероятно за купуването на каквато и да било сериозна военна техника.

Без много излишен шум правителство е на път да предизвика миниреволюция в българските Военновъздушни сили (ВВС). Тази сряда Министерският съвет даде мандат на военния министър Николай Ненчев да подпише договор с Полша за интегрирана логистична поддръжка на застаряващия авиопарк от МиГ-29, с който бойната ни авиация повече от четвърт век е принудена да охранява българското въздушно пространство.

Това, което на пръв поглед изглежда като пожарникарска акция и хващане на последния вагон на последния влак, преди ВВС да се приземят окончателно поради липса на изправна техника, всъщност е нещо много повече. Предстоящото сключване на договора с Полша на практика ще е първото разбиване на 100-процентовата ни зависимост от Русия в областта на изтребителната авиация. Да, 25 години след падането на желязната завеса и 11 години след влизането ни в НАТО българските ВВС не са инвестирали почти нищо в реални бойни способности, съвместими с останалите армии от Северноатлантическия алианс (небронираните вертолети "Кугър" и транспортните самолети "Спартан", колкото и да са скъпи, в случая по-скоро не се броят). И това е така, при положение че от около 2 млрд. лв., изхарчени за военна техника през последните 10 години, около 1.6 млрд. лв. са отишли за нуждите на ВВС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    seniorbb avatar :-|
    джендър NATO generals

    Преди евентуална покупка на нови бойни самолети да се има пред вид:
    1) колко километра магистрали могат да се направят с парите.
    2)колкото е базовата цена на самолетите, поне 50% от горе за обучение на пилоти
    3)модификации на самолетите струват в пъти повече от цената им.
    Без модификации самолетите летят, но нямат големи възможности за въздушно превъзходство към модерни противници.
    4)Много самолети не могат да вземат завой на цялата територия на България :D
    5)Охрана на небето под наем би гарантирало пазенето му от модерни машини, с добре обучени екипажи. И би спестило много средства.
    6)В българските ВВС работят около 7000 души, а в унгарските-3000!
    7) при покупка на хеликоптерите "Кугър" от Франция, лобистът Гигов получил 25%
    8)Кои данъци да вдингнем/въведем, за финансиране покупка на бойни самолети?
    9)

  • 2
    mechodecho avatar :-|
    mechodecho

    България трябва да има бойна авиация. Това е безспорно. Това може да го разбере само човек който отсее плявата от зърното. Пълна глупост е някой да ни охранява въздушното пространство и който го говори значи се е предал на чужди интереси. Никакви данъци не трябва да се вдигат. Просто политиците трябва да крадат малко по-малко. Примери за това много.

  • 3
    koko65bg avatar :-|
    koko65bg

    "Моето мнение е категорично – изходът е нов тип боен самолет. Първо, както виждате, МиГ-29 е заложник на политически интерес. Авиацията не трябва да бъде такъв заложник.

    Не само авиацията - цялата армия не може да бъде заложник на политически интереси. За съжаление нямаме, или са много малко висшите военни които да не са зависими от някоя политическа партия. И ако става дума за нов самолет - това не трябва да се остави за решаване от нашите политици (прекалено продажни са).

  • 4
    seniorbb avatar :-|
    джендър NATO generals

    Закупуването на самолети за 1-2 млрд лв/$ е най-лесната работа! Но се опасявам, ще нещата, както всичко тук, ще се ПОБЪЛГАРЯТ! Ще се купят нови самолети, но няма да има пари за обучение на пилотите. А самолети без добре обучени пилоти са ЛАМАРИНА! Гледат се базовите цени, които са едни, а модификациите им струват в пъти повече. Навярно и там ще ПОБЪЛГАРИМ нещата. Наш противник е Русия, и голи самолети БЕЗ модификации НЯМА да (не биха) свършили работа. Няма да има въздушно превъзходство. За комисионната няма какво да споменавам. Честното представяне означава А+Б+С+..., или Базова Цена+Обучение+Модификации+ пари за нормална експлоатация и тренировки= не 1-2 млрд лв или $, а УМНОЖЕНО 2 или по 5. Всяка работа може да се ПОБЪЛГАРИ по много начини. Но резултата е един-навместо въздушно превъзходство-ЛЕСНА МИШЕНА! И пак някой друг ще трябва да ни пази...
    Няма да питам кой данък да въведем или вдигнем, за да имаме конкурентна авиация, БЕЗ да имаме конкурентна икономика!
    Само ще попитам-КОЕ ПРЕЗ ПОСЛЕДНИТЕ 26 години направихме КАКТО ТРЯБВА? (освен наложеният ОТ ВЪН валутен борд)
    И КОЙ е готов да поеме риска да потроши 1-2-4-6 млрд, за нещо което няма да кара руснаците да се страхуват. Румъния я пазеха Ф18.(американски самолети и пилоти)

  • 5
    barel avatar :-|
    пустиняк

    Ако ББ не осигури пари за закупуване на новите самолети ще остане в историята не с построените магистрали а със закопаването на авиацията!

  • 6
    jordani avatar :-|
    jordani

    Глътка въздух между две.....
    Тази държава ще я затваряме ли? Да знам, да се местя....
    Сериозно, ние като членове на НАТО ще си купим пак руски самолети?
    Какви опции имаме всъщност?
    Ремонт до безкрай, втора ръка самолети или нови! От Русия да си купим втория и четвъртият прототип на пак-фа, че третият изгоря.
    Или ескадрила ф22, като ще ги изплащат и внуците ни.
    Или Jas 39?

  • 7
    afanko avatar :-?
    afanko

    До коментар [#1] от "ДСБ+Москов фармацевтична МАФИЯ! Реекспорт-300 млн":

    На едно от авиоизложенията поприказвах с българските пилоти, покарали "Грипен" покрай промоцията. Думите бяха все едно се качих от ладичка на западен автомобил.

  • 8
    had_hell avatar :-|
    had_hell

    Вместо с догадки да боравим с факти. Голяма дандания се вдигна за тези изтребители, а всичко всъщност е за комисионната. Помислете логично, какво ще променят 14 изтребителя. Гърция и Турция имат по 250-300 изтребителя. Мислите ли, че 14 ще направят разлика? Аз мисля, че не. По-удачният вариант за мен е закупуване на 6-8 машини втора употреба за еърполисинг и евентуална реакция на случайно или преднамерено нарушаване на въздушното ни пространство от единични летателни апарати. Останалите пари ще е много по-удачно да се инвестират в ПВО (противовъздушна отбрана) - съвременни радарни системи с прилежащите им ракетни комплекси. Ако си спомняте Сърбия, не МиГ свали Ф-117, а ПВО-то им.

  • 9
    afanko avatar :-|
    afanko

    До коментар [#8] от "had_hell":

    50 обучени, български офицера да летят на наши самолети, които дай Боже по-късно да станат повече.

  • 10
    hrisimirat avatar :-|
    Хрисимир Атанасов

    До коментар [#8] от "had_hell":

    Твърде добро и ефективно решение предлагаш за да бъде реализирано. В тази държава, по това време - по скоро не. Притежанието на България на пет броя подходящи ракетни комплекси е евтино(в сравнение с цените за изтребители), сравнително бързо реализуемо и изключително ефективно решение за отбраната и охраната на въздушния ни суверенитет. Има я базата, има ги хората. Значи...няма да стане. Пък и самолетите са по на мода...Жалка история. Пожелавам на нашите летци да дойде производител на изтребители от друга планета за да не "зависят" от никой. Пиша го много сериозно. За да има все пак сделка и да могат да се овладяват нови машини, а не да се слушат стари глупости...Може па да стане...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK