С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 9 окт 2015, 18:36, 19058 прочитания

Глътка въздух за бойната авиация

Стратегическият договор с Полша за поддръжка на МиГ-29 е пред подписване, но не решава фундаменталните проблеми около Военновъздушните сили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Без много излишен шум правителство е на път да предизвика миниреволюция в българските Военновъздушни сили (ВВС). Тази сряда Министерският съвет даде мандат на военния министър Николай Ненчев да подпише договор с Полша за интегрирана логистична поддръжка на застаряващия авиопарк от МиГ-29, с който бойната ни авиация повече от четвърт век е принудена да охранява българското въздушно пространство.

Това, което на пръв поглед изглежда като пожарникарска акция и хващане на последния вагон на последния влак, преди ВВС да се приземят окончателно поради липса на изправна техника, всъщност е нещо много повече. Предстоящото сключване на договора с Полша на практика ще е първото разбиване на 100-процентовата ни зависимост от Русия в областта на изтребителната авиация. Да, 25 години след падането на желязната завеса и 11 години след влизането ни в НАТО българските ВВС не са инвестирали почти нищо в реални бойни способности, съвместими с останалите армии от Северноатлантическия алианс (небронираните вертолети "Кугър" и транспортните самолети "Спартан", колкото и да са скъпи, в случая по-скоро не се броят). И това е така, при положение че от около 2 млрд. лв., изхарчени за военна техника през последните 10 години, около 1.6 млрд. лв. са отишли за нуждите на ВВС.


Разбиването на доскоро нерушимата българо-съветска дружба в сферата на изтребителната авиация е и най-очевидната причина съпротивата срещу договора с Полша да е толкова свирепа. Ударите под пояса със сигурност ще продължат до окончателното ратифициране на документа в българския парламент, а най-вероятно под някаква форма и след това. Само преди около 2 седмици например компанията - производител на МиГ-29, изпрати заплашително писмо до председателя на парламентарната комисия по отбрана о.з. ген. Михо Михов, с което го призовава да спре инициативата на Ненчев, защото ще доведе до "бракуване" на въпросните изтребители и така едва ли не ще остави българското небе незащитено. Руснаците също така заплашват, че ще спрат и доставката на резервни части за Полша.

От Министерството на отбраната обаче бързо опонираха, че ремонтираните самолети ще получат пълна държавна гаранция за качество от главния инженер на полските ВВС. Същото отговарят и от дипломатическото представителство на Варшава у нас на въпроси на в. "Сега", като явно не се впечатляват особено от руските заплахи. В момента Полша оперира и обслужва напълно сама 32 изтребителя МиГ-29, модернизирани по стандартите на НАТО, половината от които вече са с изцяло подменена авионика. Всичко това се случва във военните заводи WZL-2 и WZL-4, където трябва да бъдат ремонтирани и двигателите на българските самолети. Въпросните предприятия също така уверяват, че вече могат да произвеждат и сами резервни части за този тип изтребители.

Подписването на договора с Полша ще е и първата реална стъпка на българската изпълнителна власт в съзвучие на решенията на натовската среща на върха в Уелс от миналата есен, според които държавите членки трябва да започнат да инвестират по-активно в бойни способности, но като намалят зависимостта си от руската оръжейна индустрия. И ако корпорацията РСК МиГ действително изпълни заплахата си да "бракува" българските изтребители, ако бъдат ремонтирани от полски инженери, отбранителното ведомство най-накрая ще бъде принудено да ориентира инвестиционната си политика в посока, различна от североизток. И още по-важно - това трудно ще може да се промени дори при разместване на политическата конюнктура.



Временно решение

Не бива обаче да има каквито и да било илюзии – договорът с Полша няма да реши фундаменталните проблеми на българските Военно-въздушни сили и само ще отложи за известно време истински важните стъпки, които трябва да бъдат предприети. Подробностите около самия документ, който предстои да бъде подписан, за момента също са оскъдни. Според официалната информация става дума за удължаване на ресурса на шест броя самолетни двигатели, като цената за ремонта на всеки от тях ще е 1.023 млн. евро. На теория това означава, че срещу около 12 млн. лв. би трябвало да можем да използваме три от нашите МиГ-29 за още по 350 летателни часа. Отделно от това страната ни трябва да получи "под наем" за две години два двигателя, което да ни позволи да "съживим" още един изтребител. В момента на теория българските ВВС разполагат с 15 бойни МиГ-29 и 4 учебни, както и още 4 антични МиГ-21, които са на доизживяване и би трябвало да бъдат пенсионирани до края на годината. В действителност обаче ресурс на двигателите имат четири МиГ-29 и четирите МиГ-21.

От Министерството на отбраната също така за момента не съобщават обща ориентировъчна цена на сделката с Полша. Най-вероятно сумата ще надвишава гореспоменатите 12 млн. лв., тъй като "интегрирана логистична поддръжка" би трябвало да включва доста повече дейности от ремонта на двигателите. Военният министър Николай Ненчев пък твърди, че постигнатата цена по договора с Полша ще е поне с 29% по-ниска от офертата на руснаците, тъй като по междудържавното споразумение няма да се плащат ДДС и такси. Тези твърдения обаче са твърде дискусионни, докато не бъдат показани черно на бяло, тъй като министърът на отбраната има лошия навик да жонглира твърде фриволно с цифрите.

Прави впечатление също така, че в момента се говори за шест двигателя, докато при подписването на двустранното споразумение в сферата на отбраната с Полша преди месец и половина ставаше дума за шест самолета (МиГ-29 са двумоторни). Идеята беше три от тях да бъдат ремонтирани до средата следващата година, когато се очаква да изтече ресурсът на два от четирите действащи в момента български МиГ-29. Другите три трябваше да са ремонтирани до края на 2016 г.

МиГ-29 vs. нов тип самолет

Известни притеснения в тази насока изрази и началникът на ВВС ген.-майор Румен Радев, който миналата седмица хвърли оставка, но я оттегли след разговор с премиера и обещание да получи 80 млн. лв. за авиацията догодина. "Приветствам усилията, които Министерството на отбраната полага, наистина да се намери решение. Полша е един страхотен пример. Това е глътка въздух за нас. Но Полша и този договор, който очакваме, дай боже, да се подпише, не е панацея за нашата изтребителна авиация. Той не може да ни реши напълно проблемите. И аз отново съм разтревожен, защото Полша има ограничен капацитет по количествата, които са необходими за нас като ремонт на двигателите", обяви командирът на бойните авиатори в сряда. И побърза да уточни: "Нямаме разнобой с министър Ненчев, имаме пълно единомислие по отношение и на стабилизирането на МиГ-29, и пълната подкрепа за придобиване на нов самолет." Интересен детайл е също така, че по думите на генерала в настоящия договор се третира само удължаването на ресурса на двигателите, а ремонтът и евентуалната подмяна да други авиационни компоненти ще бъдат предмет на друг контракт с Полша, който в момента се обсъжда. От Министерството на отбраната пък неофициално коментираха, че на следващ етап ще се обсъжда евентуална бъдеща модернизация на някои МиГ-29 и инсталирането на системи "свой-чужд", които най-накрая да им позволят да участват в съвместни операции с други самолети на натовски държави.

След като миналата седмица успя да привлече общественото внимание със заплахата да напусне, през тази ген. Радев използва случая да обясни на достъпен език защо настоящият момент е критичен за изтребителната авиация. "Разходите, които ние ще дадем за МиГ-29 до 2030 г., са съизмерими с разходите за придобиване на нов тип изтребител. Разликата е съществена – първо новият тип изтребител ще има много по-сериозни способности, ще има пълна съвместимост с нашите съюзници и ще има икономически ефект върху страната", разяснява командирът на ВВС. И развенчава няколко мита за МиГ-29: "Първо: че има съвременни бойни способности. Да, това е прекрасен самолет, аз летя на него от 1990 г., но с изключение на високата маневреност и надеждност той не може да предостави други съвременни способности. Другият мит е, че МиГ-29 ще ни излезе без пари до 2030 г., понеже неговият ресурс може да бъде удължен дотогава. Това също не е вярно. Да, има ресурс в неговата обшивка, но всички агрегати, блокове, двигателите, които са в този самолет, искат периодичен ремонт и подмяна." Радев допълва, че ако продължава да е вкопчена в МиГ-29, до няколко години години авиацията ни ще навлезе още по-критичен етап. "Това означава, че като влезем в периода 2019 - 2021 г., ние трябва да ги закупим откъде мислите? От Русия. Нови двигатели, нови кутии за самолетните агрегати и т.н.", казва той.

Затова Радев отново използва случая да лансира проекта за придобиване на нов тип натовски изтребител. "Моето мнение е категорично – изходът е нов тип боен самолет. Първо, както виждате, МиГ-29 е заложник на политически интерес. Авиацията не трябва да бъде такъв заложник. Не искам да навлизам в детайли по санкции, решения на срещи на високо равнище и т.н. Но летците, които сядат в този самолет, трябва да бъдат осигурени.", казва генералът. И допълва, че това дали самолетите ще са нови или втора ръка трябва да бъде предмет на много внимателна преценка. "Не трябва да се подвеждаме само по цената. Трябва да се гледат много важни фактори – например колко време ще можем да експлоатираме този самолет. Един нов ще може да се ползва 40 и повече години. Един употребяван, в зависимост от това на колко години е, ще се експлоатира много по-малко", казва ген. Радев. Ако погледнем шортлистата на ВВС, към момента единствената оферта за нов изтребител, която се доближава до финансовите възможности на страната ни, е на шведския концерн "Сааб" с неговите "Грипен". Военните експерти на най-голямата управляваща партия обаче по-скоро клонят към конкурентната оферта за самолети F-16 втора ръка. Така например бившият военен министър и настоящ съветник на премиера о.з. ген. Аню Ангелов беше на крачка да закупи ескадрила подобни машини от Португалия. Единственото нещо, което го спря, беше падането на предишното правителство на Бойко Борисов.

На настоящия етап обаче дебатите на тема "нов изтребител" срещу "втора ръка" по-скоро попадат в сферата на теоретичните разсъждения. Още от идването си на власт министър-председателят неколкократно даде да се разбере, че държавата няма да даде пари за бойни самолети до края на мандата си. Сега имаме и конкретното доказателство за това: приетата през миналата седмица Програма за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили до 2020 г. В нея ясно е записано, че бюджетът за армия до 2018 г. ще бъде държан на нивата от миналата година, или 1.33% от БВП. Което на практика означава, че не просто няма да има пари за изтребители, а най-вероятно за купуването на каквато и да било сериозна военна техника.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Парламентът прие бюджет 2020 на първо четене, 1.5 млрд. евро глоба за Унгария заради еврофондовете Вечерни новини: Парламентът прие бюджет 2020 на първо четене, 1.5 млрд. евро глоба за Унгария заради еврофондовете

И още: Tesla щурмува Европа през Германия, Цацаров е вариант за шеф на антикорупционната комисия, ВСС ще прегласува избора на Гешев за главен прокурор

13 ное 2019, 1764 прочитания

Кметът на Пловдив започна мандата си със спорно назначение на главен архитект Кметът на Пловдив започна мандата си със спорно назначение на главен архитект

Арх. Димитър Ахрянов, неуспял бивш кандидат за поста в града и досегашен главен архитект на Карлово, е директно трансфериран в Пловдив без конкурс

13 ное 2019, 3494 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Хайде на чуждите компании

Четирите работодателски организации са разработили план за придобиване на няколкостотин компании в енергийния сектор

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10