Глътка въздух за бойната авиация

Стратегическият договор с Полша за поддръжка на МиГ-29 е пред подписване, но не решава фундаменталните проблеми около Военновъздушните сили

Полша е единствената натовска държава, която има капацитет самостоятелно да поддържа и модернизира руските изтребители МиГ-29.
Полша е единствената натовска държава, която има капацитет самостоятелно да поддържа и модернизира руските изтребители МиГ-29.    ©  Reuters
Полша е единствената натовска държава, която има капацитет самостоятелно да поддържа и модернизира руските изтребители МиГ-29.
Полша е единствената натовска държава, която има капацитет самостоятелно да поддържа и модернизира руските изтребители МиГ-29.    ©  Reuters

Без много излишен шум правителство е на път да предизвика миниреволюция в българските Военновъздушни сили (ВВС). Тази сряда Министерският съвет даде мандат на военния министър Николай Ненчев да подпише договор с Полша за интегрирана логистична поддръжка на застаряващия авиопарк от МиГ-29, с който бойната ни авиация повече от четвърт век е принудена да охранява българското въздушно пространство.

Това, което на пръв поглед изглежда като пожарникарска акция и хващане на последния вагон на последния влак, преди ВВС да се приземят окончателно поради липса на изправна техника, всъщност е нещо много повече. Предстоящото сключване на договора с Полша на практика ще е първото разбиване на 100-процентовата ни зависимост от Русия в областта на изтребителната авиация. Да, 25 години след падането на желязната завеса и 11 години след влизането ни в НАТО българските ВВС не са инвестирали почти нищо в реални бойни способности, съвместими с останалите армии от Северноатлантическия алианс (небронираните вертолети "Кугър" и транспортните самолети "Спартан", колкото и да са скъпи, в случая по-скоро не се броят). И това е така, при положение че от около 2 млрд. лв., изхарчени за военна техника през последните 10 години, около 1.6 млрд. лв. са отишли за нуждите на ВВС.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


10 коментара
  • 1
    seniorbb avatar :-|
    джендър NATO generals

    Преди евентуална покупка на нови бойни самолети да се има пред вид:
    1) колко километра магистрали могат да се направят с парите.
    2)колкото е базовата цена на самолетите, поне 50% от горе за обучение на пилоти
    3)модификации на самолетите струват в пъти повече от цената им.
    Без модификации самолетите летят, но нямат големи възможности за въздушно превъзходство към модерни противници.
    4)Много самолети не могат да вземат завой на цялата територия на България :D
    5)Охрана на небето под наем би гарантирало пазенето му от модерни машини, с добре обучени екипажи. И би спестило много средства.
    6)В българските ВВС работят около 7000 души, а в унгарските-3000!
    7) при покупка на хеликоптерите "Кугър" от Франция, лобистът Гигов получил 25%
    8)Кои данъци да вдингнем/въведем, за финансиране покупка на бойни самолети?
    9)

  • 2
    mechodecho avatar :-|
    mechodecho

    България трябва да има бойна авиация. Това е безспорно. Това може да го разбере само човек който отсее плявата от зърното. Пълна глупост е някой да ни охранява въздушното пространство и който го говори значи се е предал на чужди интереси. Никакви данъци не трябва да се вдигат. Просто политиците трябва да крадат малко по-малко. Примери за това много.

  • 3
    koko65bg avatar :-|
    koko65bg

    "Моето мнение е категорично – изходът е нов тип боен самолет. Първо, както виждате, МиГ-29 е заложник на политически интерес. Авиацията не трябва да бъде такъв заложник.

    Не само авиацията - цялата армия не може да бъде заложник на политически интереси. За съжаление нямаме, или са много малко висшите военни които да не са зависими от някоя политическа партия. И ако става дума за нов самолет - това не трябва да се остави за решаване от нашите политици (прекалено продажни са).

  • 4
    seniorbb avatar :-|
    джендър NATO generals

    Закупуването на самолети за 1-2 млрд лв/$ е най-лесната работа! Но се опасявам, ще нещата, както всичко тук, ще се ПОБЪЛГАРЯТ! Ще се купят нови самолети, но няма да има пари за обучение на пилотите. А самолети без добре обучени пилоти са ЛАМАРИНА! Гледат се базовите цени, които са едни, а модификациите им струват в пъти повече. Навярно и там ще ПОБЪЛГАРИМ нещата. Наш противник е Русия, и голи самолети БЕЗ модификации НЯМА да (не биха) свършили работа. Няма да има въздушно превъзходство. За комисионната няма какво да споменавам. Честното представяне означава А+Б+С+..., или Базова Цена+Обучение+Модификации+ пари за нормална експлоатация и тренировки= не 1-2 млрд лв или $, а УМНОЖЕНО 2 или по 5. Всяка работа може да се ПОБЪЛГАРИ по много начини. Но резултата е един-навместо въздушно превъзходство-ЛЕСНА МИШЕНА! И пак някой друг ще трябва да ни пази...
    Няма да питам кой данък да въведем или вдигнем, за да имаме конкурентна авиация, БЕЗ да имаме конкурентна икономика!
    Само ще попитам-КОЕ ПРЕЗ ПОСЛЕДНИТЕ 26 години направихме КАКТО ТРЯБВА? (освен наложеният ОТ ВЪН валутен борд)
    И КОЙ е готов да поеме риска да потроши 1-2-4-6 млрд, за нещо което няма да кара руснаците да се страхуват. Румъния я пазеха Ф18.(американски самолети и пилоти)

  • 5
    barel avatar :-|
    пустиняк

    Ако ББ не осигури пари за закупуване на новите самолети ще остане в историята не с построените магистрали а със закопаването на авиацията!

  • 6
    jordani avatar :-|
    jordani

    Глътка въздух между две.....
    Тази държава ще я затваряме ли? Да знам, да се местя....
    Сериозно, ние като членове на НАТО ще си купим пак руски самолети?
    Какви опции имаме всъщност?
    Ремонт до безкрай, втора ръка самолети или нови! От Русия да си купим втория и четвъртият прототип на пак-фа, че третият изгоря.
    Или ескадрила ф22, като ще ги изплащат и внуците ни.
    Или Jas 39?

  • 7
    afanko avatar :-?
    afanko

    До коментар [#1] от "ДСБ+Москов фармацевтична МАФИЯ! Реекспорт-300 млн":

    На едно от авиоизложенията поприказвах с българските пилоти, покарали "Грипен" покрай промоцията. Думите бяха все едно се качих от ладичка на западен автомобил.

  • 8
    had_hell avatar :-|
    had_hell

    Вместо с догадки да боравим с факти. Голяма дандания се вдигна за тези изтребители, а всичко всъщност е за комисионната. Помислете логично, какво ще променят 14 изтребителя. Гърция и Турция имат по 250-300 изтребителя. Мислите ли, че 14 ще направят разлика? Аз мисля, че не. По-удачният вариант за мен е закупуване на 6-8 машини втора употреба за еърполисинг и евентуална реакция на случайно или преднамерено нарушаване на въздушното ни пространство от единични летателни апарати. Останалите пари ще е много по-удачно да се инвестират в ПВО (противовъздушна отбрана) - съвременни радарни системи с прилежащите им ракетни комплекси. Ако си спомняте Сърбия, не МиГ свали Ф-117, а ПВО-то им.

  • 9
    afanko avatar :-|
    afanko

    До коментар [#8] от "had_hell":

    50 обучени, български офицера да летят на наши самолети, които дай Боже по-късно да станат повече.

  • 10
    hrisimirat avatar :-|
    Хрисимир Атанасов

    До коментар [#8] от "had_hell":

    Твърде добро и ефективно решение предлагаш за да бъде реализирано. В тази държава, по това време - по скоро не. Притежанието на България на пет броя подходящи ракетни комплекси е евтино(в сравнение с цените за изтребители), сравнително бързо реализуемо и изключително ефективно решение за отбраната и охраната на въздушния ни суверенитет. Има я базата, има ги хората. Значи...няма да стане. Пък и самолетите са по на мода...Жалка история. Пожелавам на нашите летци да дойде производител на изтребители от друга планета за да не "зависят" от никой. Пиша го много сериозно. За да има все пак сделка и да могат да се овладяват нови машини, а не да се слушат стари глупости...Може па да стане...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Снимка на седмицата

Снимка на седмицата