Глътка въздух за бойната авиация
Стратегическият договор с Полша за поддръжка на МиГ-29 е пред подписване, но не решава фундаменталните проблеми около Военновъздушните сили


Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Без много излишен шум правителство е на път да предизвика миниреволюция в българските Военновъздушни сили (ВВС). Тази сряда Министерският съвет даде мандат на военния министър Николай Ненчев да подпише договор с Полша за интегрирана логистична поддръжка на застаряващия авиопарк от МиГ-29, с който бойната ни авиация повече от четвърт век е принудена да охранява българското въздушно пространство.
Това, което на пръв поглед изглежда като пожарникарска акция и хващане на последния вагон на последния влак, преди ВВС да се приземят окончателно поради липса на изправна техника, всъщност е нещо много повече. Предстоящото сключване на договора с Полша на практика ще е първото разбиване на 100-процентовата ни зависимост от Русия в областта на изтребителната авиация. Да, 25 години след падането на желязната завеса и 11 години след влизането ни в НАТО българските ВВС не са инвестирали почти нищо в реални бойни способности, съвместими с останалите армии от Северноатлантическия алианс (небронираните вертолети "Кугър" и транспортните самолети "Спартан", колкото и да са скъпи, в случая по-скоро не се броят). И това е така, при положение че от около 2 млрд. лв., изхарчени за военна техника през последните 10 години, около 1.6 млрд. лв. са отишли за нуждите на ВВС.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
10 коментара
Преди евентуална покупка на нови бойни самолети да се има пред вид:
1) колко километра магистрали могат да се направят с парите.
2)колкото е базовата цена на самолетите, поне 50% от горе за обучение на пилоти
3)модификации на самолетите струват в пъти повече от цената им.
Без модификации самолетите летят, но нямат големи възможности за въздушно превъзходство към модерни противници.
4)Много самолети не могат да вземат завой на цялата територия на България :D
5)Охрана на небето под наем би гарантирало пазенето му от модерни машини, с добре обучени екипажи. И би спестило много средства.
6)В българските ВВС работят около 7000 души, а в унгарските-3000!
7) при покупка на хеликоптерите "Кугър" от Франция, лобистът Гигов получил 25%
8)Кои данъци да вдингнем/въведем, за финансиране покупка на бойни самолети?
9)
България трябва да има бойна авиация. Това е безспорно. Това може да го разбере само човек който отсее плявата от зърното. Пълна глупост е някой да ни охранява въздушното пространство и който го говори значи се е предал на чужди интереси. Никакви данъци не трябва да се вдигат. Просто политиците трябва да крадат малко по-малко. Примери за това много.
"Моето мнение е категорично – изходът е нов тип боен самолет. Първо, както виждате, МиГ-29 е заложник на политически интерес. Авиацията не трябва да бъде такъв заложник.
Не само авиацията - цялата армия не може да бъде заложник на политически интереси. За съжаление нямаме, или са много малко висшите военни които да не са зависими от някоя политическа партия. И ако става дума за нов самолет - това не трябва да се остави за решаване от нашите политици (прекалено продажни са).
Закупуването на самолети за 1-2 млрд лв/$ е най-лесната работа! Но се опасявам, ще нещата, както всичко тук, ще се ПОБЪЛГАРЯТ! Ще се купят нови самолети, но няма да има пари за обучение на пилотите. А самолети без добре обучени пилоти са ЛАМАРИНА! Гледат се базовите цени, които са едни, а модификациите им струват в пъти повече. Навярно и там ще ПОБЪЛГАРИМ нещата. Наш противник е Русия, и голи самолети БЕЗ модификации НЯМА да (не биха) свършили работа. Няма да има въздушно превъзходство. За комисионната няма какво да споменавам. Честното представяне означава А+Б+С+..., или Базова Цена+Обучение+Модификации+ пари за нормална експлоатация и тренировки= не 1-2 млрд лв или $, а УМНОЖЕНО 2 или по 5. Всяка работа може да се ПОБЪЛГАРИ по много начини. Но резултата е един-навместо въздушно превъзходство-ЛЕСНА МИШЕНА! И пак някой друг ще трябва да ни пази...
Няма да питам кой данък да въведем или вдигнем, за да имаме конкурентна авиация, БЕЗ да имаме конкурентна икономика!
Само ще попитам-КОЕ ПРЕЗ ПОСЛЕДНИТЕ 26 години направихме КАКТО ТРЯБВА? (освен наложеният ОТ ВЪН валутен борд)
И КОЙ е готов да поеме риска да потроши 1-2-4-6 млрд, за нещо което няма да кара руснаците да се страхуват. Румъния я пазеха Ф18.(американски самолети и пилоти)
Ако ББ не осигури пари за закупуване на новите самолети ще остане в историята не с построените магистрали а със закопаването на авиацията!
Глътка въздух между две.....
Тази държава ще я затваряме ли? Да знам, да се местя....
Сериозно, ние като членове на НАТО ще си купим пак руски самолети?
Какви опции имаме всъщност?
Ремонт до безкрай, втора ръка самолети или нови! От Русия да си купим втория и четвъртият прототип на пак-фа, че третият изгоря.
Или ескадрила ф22, като ще ги изплащат и внуците ни.
Или Jas 39?
До коментар [#1] от "ДСБ+Москов фармацевтична МАФИЯ! Реекспорт-300 млн":
На едно от авиоизложенията поприказвах с българските пилоти, покарали "Грипен" покрай промоцията. Думите бяха все едно се качих от ладичка на западен автомобил.
Вместо с догадки да боравим с факти. Голяма дандания се вдигна за тези изтребители, а всичко всъщност е за комисионната. Помислете логично, какво ще променят 14 изтребителя. Гърция и Турция имат по 250-300 изтребителя. Мислите ли, че 14 ще направят разлика? Аз мисля, че не. По-удачният вариант за мен е закупуване на 6-8 машини втора употреба за еърполисинг и евентуална реакция на случайно или преднамерено нарушаване на въздушното ни пространство от единични летателни апарати. Останалите пари ще е много по-удачно да се инвестират в ПВО (противовъздушна отбрана) - съвременни радарни системи с прилежащите им ракетни комплекси. Ако си спомняте Сърбия, не МиГ свали Ф-117, а ПВО-то им.
До коментар [#8] от "had_hell":
50 обучени, български офицера да летят на наши самолети, които дай Боже по-късно да станат повече.
До коментар [#8] от "had_hell":
Твърде добро и ефективно решение предлагаш за да бъде реализирано. В тази държава, по това време - по скоро не. Притежанието на България на пет броя подходящи ракетни комплекси е евтино(в сравнение с цените за изтребители), сравнително бързо реализуемо и изключително ефективно решение за отбраната и охраната на въздушния ни суверенитет. Има я базата, има ги хората. Значи...няма да стане. Пък и самолетите са по на мода...Жалка история. Пожелавам на нашите летци да дойде производител на изтребители от друга планета за да не "зависят" от никой. Пиша го много сериозно. За да има все пак сделка и да могат да се овладяват нови машини, а не да се слушат стари глупости...Може па да стане...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.