С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 9 окт 2015, 16:54, 7497 прочитания

Управлява ли София добре парите си

Учи се, а еврофондовете й помагат да е стабилна

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Управлението на София

Моделът "София"

Столицата ще продължи да е под пълния контрол на Йорданка Фандъкова и ГЕРБ. Градът се развива заради еврофондовете, но липсата на политическа конкуренция потиска фантазията и идеите за бъдещето му

Подобри ли се транспортът в София

Общината направи количествени промени, време е за цялостно "умно" решение за трафика

Става ли София по-зелен град

Много по-бавно от възможното

Расте, но без посока

Управлението на София

Елен Герджиков: Все още се налага с единия крак да сме в миналото, с другия в бъдещето

Досегашният председател на СОС и кандидат от листата на ГЕРБ Елен Герджиков пред "Капитал"

София прелетя през последната петилетка почти безгрижно, като всяка година увеличаваше бюджета си до нова, "рекордна" стойност. През 2015 г. общината управлява 1.5 млрд. лева и финансовата й стабилност въпреки кризата е важно отличие на ревера на кмета. Столицата стана един от малкото европейски градове, растящи с над 2% годишно.

За да бъдем съвсем честни обаче, тези резултати не са толкова общинска заслуга, колкото се дължат на европейското донорство по мегапроекти като завода за боклук и новите автобуси, както и на факта, че градът е естественият център на големия бизнес, както и на аутсорсинг и IT индустрията, която започна да пристига тук. Този тип стабилност няма да напусне града в близкото бъдеще, защото Столична община ще продължи да има широк достъп до европейските програми, а администрацията отдавна трупа списъци с подготвени проекти, които само чакат финансиране.  


Извън микровселената на европейските фондове, управлението на общинските пари може да бъде отчетено така: нормални, но не свръхамбициозни приходи, капиталова програма, която се управлява с плаващ успех (и обикновено се изпълнява на около 60%), и общински дружества, които може и да са тръгнали по пътя на реформата, но са твърде далеч от нейния край. Привличането на публично-частни партньорства на практика не съществува, а отношението на общината към инвеститорите е твърде хладно дори на фона на други активни общини, като Пловдив.

На документи финансите на общината за последните четири години изглеждат добре. "Общинската икономика се стабилизира, чрез преструктурирания и вливания стабилизирахме и общинските дружества. За първи път имаме и конкурси за мениджмънта на тези дружества, а възнагражденията им са обвързани с резултатите", казва председателят на общинския съвет Елен Герджиков. И наистина, събраното от данъци например се увеличава с по малко всяка година. Несъмнено най-големият успех до момента е свързването на системите за общински данък за автомобили и пунктовете за технически прегледи - с което приходите по това перо се повишават (при все че и броят на новорегистрираните коли расте).

Общината обаче пропуска възможности, които лесно личат от отчетите й. Малък, но показателен пример е отношението на СО към таксите и глобите, за които отговаря. За миналата година например са събрала 101.6 хиляди лева от притежателите на кучета - от общо 4208 граждани на София, които са платили годишната си такса "куче" от 24 лева. Още през 2012 г., когато СО задължи собствениците да поставят чип на животните, беше изчислила, че в града има 200 хиляди домашни любимци. Ако събираше пълната такса, общината щеше да разполага с 4.8 млн.лв. всяка година, които да използва целево за кучешки паркове, кастрация на бездомни животни и прюти. Да, но от 2010 г. насам СО не е залагала повече от 120 хил. очакван приход от тази такса - или 5000 изрядни платци. Така, година след година, общината не прави нищо, за да подобрява този дребен елемент от градския пейзаж. Георги Кадиев например прави и други предизборни сметки: "Ако всеки от 400-те инспектори на Столичния инспекторат налагаше по 10 глоби на ден, по 20 лева, по 280 дни - това прави допълнителен приход от 22.4 млн. лева на година." Според отчета на Столичния инспекторат наложените и платени глоби за миналата година възлизат на едва 410 хил.лв. През лятото СО обяви създаването на нов отдел за събиране на глоби.



Вили Лилков (РБ), Георги Кадиев (Коалиция "Сердика") и Зелените намират задлъжнялостта на общината за най-голяма пробойна в бюджета й. По изчисления на Зелените и Кадиев столичното управление дължи 1.5 млрд. лева - колкото е бюджетът на града в рамките на последната година. Най-тежко присъствие тук има "Топлофикация-София", която продължава да дърпа финансовите резултати надолу с пасиви от 600 млн. лв. Както не може да си приписва заслугите за това, че еврофондовете се вливат в най-големия град, управата на Столична община не може да носи изцяло негативите от черната дупка "Топлофикация", но е очевидно, че там се иска някакво решение, което настоящата управа на общината и мениджмънта на дружеството не могат да измислят или наложат.
Други дупки обаче са откровена вина на общината. Центърът за градска мобилност дължи 144 млн. лв. заради неизгодни договори с автобусните оператори, а Столичен автотранспорт и електротранспорт дължат съответно 60 млн. и 26 млн. лв.

"Всяка година се генерират огромни дефицити и после се взимат заеми да се погасяват, вместо да се реформира системата - това е липса на капацитет за решаването на тези проблеми," коментира високопоставен източник от финансовата сфера. На този фон приходите от дивиденти от собствените й предприятия се свиват от 9 милиона през 2010 г. до 2.7 милиона през 2014 г. Т.е. дружествата може да са реформирани, но не носят приход на общината. Експерт, който отдавна се занимава с общински финанси, коментира, че много от тези дружества са напълно излишни и няма никакъв смисъл да съществуват като общински. Пример за несъщинска дейност е Общинска банка, където Столична община остана единственият общински акционер, след като останалите общини продадоха дяловете си. 

Проблем има и в разходната част. Общината всяка година успява да изпълни между 60 и 70% от капиталовата си програма. Елен Герджиков гледа на това философски: "Ние винаги можем да направим капиталова програма, която да преизпълним.  Но за какво да се връщаме 25 години назад и да презипълняваме петилетките, вместо да гоним амбициозни задачи и да се обясняваме защо не сме ги дали. Аз предпочитам второто", коментира той. Забавянето идва от проблеми при отчуждаването, оспорване на конкурси и съдебни жалби. Според Вили Лилков, който участва в системата на общината от над 15 години, има и по-тежки проблеми. "В повечето случаи става въпрос за лоши предварителни проучвания, недобро съгласуване на проектите с експлоатационните дружества и залагане на проекти, за които се знае, че няма да бъдат изпълнени, и замяна с други", казва той. Той смята, че решението е инвестиционната програма да не се мисли година за година, а с хоризонт от пет години.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава

И още: Миграционен натиск на границата между Турция и Гърция, VW - или Турция, или никъде

15 дек 2019, 1656 прочитания

ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми 6 ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми

Според "Спаси София" управляващите са изтрили проекторешението от вътрешната система

15 дек 2019, 2937 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Подобри ли се транспортът в София

Общината направи количествени промени, време е за цялостно "умно" решение за трафика

Още от Капитал
Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Зеленият вятър на промяната

Брюксел предлага най-мащабната реформа след въвеждането на еврото, за да стане ЕС въглеродно неутрален до 2050 г.

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10