Подобри ли се транспортът в София

Общината направи количествени промени, време е за цялостно "умно" решение за трафика

Градският транспорт се сдоби с нови превозни средства, а София - с подновени булеварди. Сега остава най-важното.
Градският транспорт се сдоби с нови превозни средства, а София - с подновени булеварди. Сега остава най-важното.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Градският транспорт се сдоби с нови превозни средства, а София - с подновени булеварди. Сега остава най-важното.
Градският транспорт се сдоби с нови превозни средства, а София - с подновени булеварди. Сега остава най-важното.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

В София има 39 км метро и 680 км улици, по които се движат автобуси, трамваи и тролеи. Въпреки това почти всеки разговор за придвижването в града от години започва и свършва с подземната железница. И наистина - ако гледаме само под земята, може да отчетем развитието в транспорта като феноменално. Ако погледнем и над земята обаче, ще установим, че придвижването в града се променя, но не съвсем равномерно и невинаги в правилната посока.

Според изследване на Евробарометър от 2013 г. София е градът с най-голямо подобрение в удовлетворението от обществения транспорт - 62% от хората са позитивно настроени към промените. Преди седмица обаче попитахме читателите на "Капитал" кой е най-големият проблем на града в момента и попаднахме в парадокс - една четвърт от 900-те отговорили посочиха именно транспорта. Откъде идва противоречието? За последните няколко години столицата се сдоби с няколко ясно "видими резултата": километри метро, почти изцяло нов автобусен и тролейбусен парк, информационни табла по спирките. Но невидимите системни проблеми на публичния транспорт не бяха съвсем изкоренени и продължават да задушават трафика. С други думи, столичани вече може и да се движат в тролейбуси с климатик, но надали стигат с тях по-бързо на работа. Същата е и ситуацията в строежа и ремонта на пътища. От няколко години градът периодично се парализира от поредния ремонт, но след пускането на всяко ново съоръжение се оказва, че задръстването просто се е преместило километър-два по-надолу по улицата.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


14 коментара
  • 1
    shmandov avatar :-|
    shmandov

    Браво .
    Задълбочено и разбираемо .

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Точно така. Пътуването на автомобила завършва с паркиране. Както и да прелети по новите естакади, дъги и кръстовища на 6 нива, накрая ще се озове пред офиса, където сутринта в 6 часа чистачките са дошли първи и са заели няколкото места пред входа. Вечерта пък ще се върти по уличките в квартала, където местни нарицателни герои с прякори като Вальо Феродото и Цецу Мишелина са си заградили зелените площи със синджирче и катинарче или просто цялата махала знае, че еди-кое-си място е "заплюто" и спреш ли, се прощаваш с гумите. Всъщност общината се е изтеглила и е оставила паркирането на принципа на дарвиновия подбор, не на последно място, защото кварталните гамени и простаци, които се чувстват перфектно в подобни условия, са изконен електорат на ГЕРБ.

  • 3
    axo avatar :-|
    axo

    Извинявам се за глупавия въпрос, но с какво точно "Александър Малинов" е един от хубавите примери???
    Може би с това, че в рамките на 2800м има 10 (десет?!) светофара, три от които пешеходни? Как е възможно да се наливат милиони левове в ремонт, реконструкция и разширение и да не се направи абсолютно НИЩО, за да се подобри и улесни движението?

    Да, вече лентите са три, но са тесни, когато има в едната автобус, а в другата - камион и не остава място, пък и броя на лентите никога не е бил проблем, живял съм там години наред.

    Как така се ремонтираха всички кръстовища и на нито едно не се направи лента за десен завой, която значително би улеснила преминаването? (единствено на кръстовището с "А.Сахаров" има такива ленти още от 70-те и ефекта е видим с просто око)

    Как никой в тази Община не се замисли, че има три големи кръстовища - Сахаров, Ляпчев и Ф. Аврамов - през 100м и нещо може да се направи, за да се подобри преминаването през тях - сега, когато така или иначе се правиха стеснения?

    Защо се направи нов булевард покрай "Хит", който се оказа неизползваем за градския транспорт, та се наложи тихомълком да се възстановяват маршрутите, да се правят нови светофари и автобусите да изпълняват някакви фльонги?

    Защо не се обособи бус-лента сега, когато вече са три, за да може поне хората в рейсовете да усетят някакво, макар и малко подобрение?

    Не е ли нонсенс да се прави хем метро, хем разширение на булеварда? Нали уж метрото ще поеме трафика и наземното движение ще намалее?

    Имам натрапчивото усещане, че нещата се правят стихийно и без дългосрочен замисъл, идеята е основно да се краде, пък покрай това да се направи нещо за пред хората. Ситуацията с естакадите е същата. Едно кръстовище на две нива не решава дадения проблем, само го премества. На бул. "България" всички проблеми идват от ръчно регулирания трафик - да си направят една естакада от "Витошка" до Околовръстното, както в Дружба и ще си решат проблема, и без друго се мислят за богоизбрани.

  • 4
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Наистина се мисли само за автомобилите, а не за пешеходците. Наскоро в Люлин на две кръстовища бяха монтирани бутони за включване на зелен сигнал за пешеходците. Не си мислете обаче, че той им дава предимство. Не, дава им само правото да преминат заедно с автомобилите, които са в тяхната посока. По-разсеяните пешеходци или тези, които не знаят за промяната, си висят по кръстовищата, докато някой, вече висял като тях, не им направи услугата да включи бутона. Едното кръстовище може би не е чак толкова често пресичано от пешеходци, докато за другото нямам обяснение - наблизо е спирката на метрото, има спирки на автобуси, хипермаркет и да се предполага, че там рядко ще пресичат пешеходци е просто арогантно отношение към хората. И защо, в края на краищата, пешеходците да не пресичат заедно с автомобилите?

  • 5
    tp avatar :-|
    tp

    До коментар [#3] от "axo":

    Тръгнах да пиша същото, но видях че вече си ме изпреварил.

    Мога да добавя още две - имаше достатъчно място да се направи една велоалея както и безумното решение за новия подлез - възможно най-евтината и калпава рампа за преминаване на колички...

  • 6
    bzm avatar :-|
    bzm

    Общинарите не четат!Те спят!

  • 7
    Trayan avatar :-|
    Trayan

    В София се строи по концепция от преди повече от 50 години. Ние догонваме другите столици с метрото, но нямаме никаква представа от съвременните тенденции за изграждане на инфраструктура за екотранспорт. Колкото велоалеи се изграждат, толкова и се унищожават. В статистиката обаче се пишат само новоизградените, но не и унищожените. Екологията не се заключава само в това да купиш екологични автобуси и да навреш хората под земята.

  • 8
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    както не еднаж съм казвал - колите трябва да се избутат към периферията... в големия център да остане само електрически транспорт...

  • 9
    cjo1423590178390263 avatar :-|
    Marian Petkov

    Драги шофьори, не е задължително да ходите на работа винаги с кола, та да изисквате всеки да има осигурено паркомясто. Градският транспорт не е измислен просто ей така и не служи за украса. Размърдайте си задниците, пък току виж вземат и подобрят физическата си характеристика някои от вас. Изключително заседнала, мързелива нация сме. Повръща ми се!

  • 10
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#9] от "Marian Petkov":

    Вярно, че не е, но понякога се налага... :(
    Случвало ми се е да пътувам 2х2 часа до офиса и обратно с градския транспорт. С кола беше 2х1 часа.
    Не обичам да шофирам в София, но още половин работен ден в претъпкани (понякога с доста нечистоплътни и винаги изнервени хора) превозни средства ми идва в повече...
    Опитах и с велосипед, но после седмица кашлях като заклет тютюнджия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход