С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 9 окт 2015, 16:55, 16104 прочитания

Подобри ли се транспортът в София

Общината направи количествени промени, време е за цялостно "умно" решение за трафика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Управлението на София

Моделът "София"

Столицата ще продължи да е под пълния контрол на Йорданка Фандъкова и ГЕРБ. Градът се развива заради еврофондовете, но липсата на политическа конкуренция потиска фантазията и идеите за бъдещето му

Става ли София по-зелен град

Много по-бавно от възможното

Расте, но без посока

Управлението на София

Управлява ли София добре парите си

Учи се, а еврофондовете й помагат да е стабилна

Елен Герджиков: Все още се налага с единия крак да сме в миналото, с другия в бъдещето

Досегашният председател на СОС и кандидат от листата на ГЕРБ Елен Герджиков пред "Капитал"

В София има 39 км метро и 680 км улици, по които се движат автобуси, трамваи и тролеи. Въпреки това почти всеки разговор за придвижването в града от години започва и свършва с подземната железница. И наистина - ако гледаме само под земята, може да отчетем развитието в транспорта като феноменално. Ако погледнем и над земята обаче, ще установим, че придвижването в града се променя, но не съвсем равномерно и невинаги в правилната посока.

Според изследване на Евробарометър от 2013 г. София е градът с най-голямо подобрение в удовлетворението от обществения транспорт - 62% от хората са позитивно настроени към промените. Преди седмица обаче попитахме читателите на "Капитал" кой е най-големият проблем на града в момента и попаднахме в парадокс - една четвърт от 900-те отговорили посочиха именно транспорта. Откъде идва противоречието? За последните няколко години столицата се сдоби с няколко ясно "видими резултата": километри метро, почти изцяло нов автобусен и тролейбусен парк, информационни табла по спирките. Но невидимите системни проблеми на публичния транспорт не бяха съвсем изкоренени и продължават да задушават трафика. С други думи, столичани вече може и да се движат в тролейбуси с климатик, но надали стигат с тях по-бързо на работа. Същата е и ситуацията в строежа и ремонта на пътища. От няколко години градът периодично се парализира от поредния ремонт, но след пускането на всяко ново съоръжение се оказва, че задръстването просто се е преместило километър-два по-надолу по улицата.


И добрата, и лошата страна на този въпрос се коренят в европейските проекти. Без тази финансова помощ общината нямаше да може да си позволи строежи или покупки от този мащаб с години напред. Сега обаче Столичната община е заложник на "проектната готовност" - цикълът между това за какво се дават пари, какви проекти сме разписали и за какво ще ни отпуснат финансиране в крайна сметка. За да прави всичко това с мисъл за гражданина, често трябва да се направи допълнително усилие и разход - маршрутите и разписанието на новите превозни средства да се преосмислят, да се изградят терминали, на които пътниците да правят лесна и удобна връзка от едно превозно средство на друго, да има по-удобна и честна билетна система. Както го обяснява транспортният експерт Виктор Чаушев, "ролята на европроектите всъщност трябва да е допълваща - те не са цел сами по себе си, а помагат на градовете да проведат скъпоструващи политики, които не могат да си позволят сами. Ключовото тук обаче са политиките, а не броят на новозакупените автобуси." Той дава пример с новите тролеи, които надали ще привлекат повече пътници, защото се движат със същата скорост като старите заради остарялата контактна мрежа, която се използва от 1960 г. "Най-важното за пътника е скоростта на придвижване и само така ще го извадиш от автомобила, климатикът има по-малко значение", смята Чаушев. Той е кандидат за общински съветник от Реформаторския блок.

Изключение прави една конкретна политика - повече път за автомобилите в София. Напоследък общината канализира цялата си енергия в строежа на инфраструктура, която да им осигури повече място. "Що се отнася до това дали развиваме града като град за коли или като град за хора, категорично смятам, че нашето намерение е да се развива като град за хора, а не за автомобили. Защо се правят обаче големи инфраструктурни проекти? Това изглежда като някакво противоречие, но не е. Моето обяснение е, че има недовършена инфраструктура в София още през годините на социализма - първи и втори ринг, които би трябвало да улесняват автомобилния трафик, без да го вкарват в центъра", обяснява действията на СО досегашният председател на общинския съвет Елен Герджиков. Става въпрос за кръстовищата на две нива по бул. "Вапцаров" и новата улица зад болница "Токуда" - част от въпросните "рингове", които трябва да отвеждат трафика успоредно на бул. "Евлоги Георгиев" и така да го олекотят в центъра на града.

За да опишем всички критики и градоустройствени анализи на ентусиазираната гражданска опозиция, ще ни трябва цял том, но основната им идея е, че естакадите не са решение на трафика, а инструмент за преместването му, и че - напук на думите на Герджиков -  общината планира преди всичко за коли, а не за хора, градски транспорт и велосипеди. Въпреки това от шапката с общински проекти съвсем скоро трябва да изскочи нов - кръстовището на бул. "България" и бул. "Акад. Гешов", а след това и край пазара "Красно село" на бул. "Цар Борис III". Твърдението на общинаря по любопитен начин всъщност се припокрива и с основния аргумент срещу масовите строежи на кръстовища на две нива. "Столичната община разглежда инфраструктурата много архаично и повтаря грешките на Западна Европа от 70-те, когато все още не е имало адекватни изследвания на ефектите за града и замърсяването от тези съоръжения", разсъждава Виктор Чаушев.



И ако за автомобилния трафик общината все пак е поела в категорична, била тя и спорна посока, то финалният елемент от трафика - паркирането, засега почти не получава внимание. Изключваме дребните технически промени около това кои улици влизат в синя и зелена зона и кои не, и всъщност не остава много. В предишната програма на кмета Фандъкова беше заложено създаването на паркинги в центъра на града, но тази точка явно ще остане за следващия мандат. Наистина, София поне се сдоби с буферни паркинги по периферните станции на метрото. Те обаче страдат от липсата на концепция за паркирането, както и от каквато и да било комуникация. Вие например знаете ли при какви условия може да използвате такъв паркинг и къде се намират точно те? Под "Цариградско шосе" има места за 1300 автомобила, но през 2014 г. там са паркирали средно по 160 - 220 автомобила на ден. Паркингът на "Ломско шосе" има капацитет от 380 автомобила и е събирал по около 140 коли на ден. Това не звучи точно като работещо решение на проблема с паркирането.

Около 1.5 милиарда лева по-късно София не може да каже, че е разрешила проблемите с трафика. Хубавото е, че има основа от нормално изглеждащи транспортни средства и все по-нормални улици (или поне булеварди - "Александър Малинов" е един от хубавите примери). Но идва моментът, в който ще трябва да свърже всички елементи в наистина "умна" система, за да се усети качествена промяна в града.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Правителството ще търси концесионер на плажа "Елените" за 20 години Правителството ще търси концесионер на плажа "Елените" за 20 години

Предстои конкурс и за част от централния плаж на "Градина"

12 дек 2019, 487 прочитания

Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус" Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус"

И още: Цацаров беше избран от парламента за шеф на антикорупционната комисия, Джонсън вероятно ще спечели утрешните избори във Великобритания

11 дек 2019, 1868 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Стана ли София отворена община

Не, но пак обещава

Още от Капитал
LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10