С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 9 окт 2015, 18:29, 18033 прочитания

Елен Герджиков: Все още се налага с единия крак да сме в миналото, с другия в бъдещето

Досегашният председател на СОС и кандидат от листата на ГЕРБ Елен Герджиков пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Управлението на София

Моделът "София"

Столицата ще продължи да е под пълния контрол на Йорданка Фандъкова и ГЕРБ. Градът се развива заради еврофондовете, но липсата на политическа конкуренция потиска фантазията и идеите за бъдещето му

Подобри ли се транспортът в София

Общината направи количествени промени, време е за цялостно "умно" решение за трафика

Става ли София по-зелен град

Много по-бавно от възможното

Расте, но без посока

Управлението на София

Управлява ли София добре парите си

Учи се, а еврофондовете й помагат да е стабилна



Елен Герджиков допреди дни беше председател на Столичния общински съвет, а в момента е на втората най-силна позиция в листата на ГЕРБ за изборите в София, след кандидата за трети мандат като кмет Йорданка Фандъкова.
"Капитал" разговаря с него за свършеното от общината дотук и бъдещите планове на предрешения победител във вота - ГЕРБ. Този разговор трябваше да бъде съпътстван от интервю с настоящия кмет, но г-жа Фандъкова отклони нашата покана да се включи в темата. За сметка на това, в следващите седмици ще представим и виждането на другите кандидат-кметове за грешките, поуките и плановете за развитието на града.  

Щом гражданите искат да се движат само с коли, трябва ли общината да им го позволява?

На въпроса дали развиваме града като град за коли или като град за хора, категорично смятам, че нашето намерение е да се развива като град за хора, а не за автомобили. Защо се правят обаче големи инфраструктурни проекти? Това веднага изглежда като някакво противоречие, но не е. Моето обяснение е, че има недовършена инфраструктура в София още през годините на социализма. Става въпрос за т.нар. първи и втори кръг, които би трябвало да улесняват автомобилния трафик, без да го вкарват в центъра.


В момента, а и откакто се помня, като влезете от магистрала "Тракия", за да стигнете до Люлин, се минаваше през целия център. Ако има затворен кръг, който може да отведе автомобилния поток без да го вкарва в центъра, оттам насетне вече може да се инвестира в центъра: да се правят повече пешеходни зони, повече велоалеи. Защото в момента дори проектирането на една велоалея е нечовешко усилие от страна на проектантите заради конфликта с паркирани автомобили, с хора, които живеят там, с трафика. Ако успееш да изведеш голяма част на този трафик, тогава вече дори може да се мисли за политики за затваряне на центъра, такса преминаване, такса "Център" – нещо, което го има в Лондон и други големи градове.

Всичките инфраструктурни проекти, които се правят, са част от тези рингове - "Вапцаров" при Телевизионната кула, Семинарията, пробивът, който се прави покрай "Токуда" и отчужденията, които сега се правят, са с идея следващият проект да бъде от Paradise Mall до Околовръстното (разширението на Черни връх). Същото трябва да се случи и към северните територии и с правенето на северната тангента. Така че моето обяснение е, че градът не е завършил основните си инфраструктурни проекти, за да може да се фокусира върху другите неща.

Иначе въпросът е правилен и аз го разбирам – защо давате 5, 10 или 15 млн. лева, за да направите едно кръстовище, като същите пари, ако ги сметнем във велоалеи, направо ще ни се завие свят. Но къде ще отидат колите? Те трябва да имат алтернатива. В това отношение инвестициите и вниманието, което се отделя на градския транспорт, е доказателство за това, че ние искаме да свалим хората от автомобилите и да ги насочим към градския транспорт.



Отвъд подмяната на автопарка и тролейбусния парк, скоро ще се видят по-цялостни мерки за градския транспорт – по-удобни връзки, по- интелигентен начин на трансфер?

Системата на градския транспорт не е константа, която не трябва да се пипа. Тя би трябвало да отговаря на промените, които се случват в града. Първата такава голяма промяна е метрото. Построяването му и пускането на новите линии и метростанции и разширение на първата линия доведе до някакви промени в градския транспорт, но това е регионално, малки смени в конкретни квартали.

Ако трябва да говорим за генерално преосмисляне на начина, по който функционира градският транспорт, за мен пътят е един – чрез въвеждане на електронна система за таксуване. Първото положително нещо от такава система ще бъде по-честното заплащане на превоза. Има два начина в света: единият е да се плаща на време, а другия – на разстояние, а не както е сега – уравнено, без значение дали пътувате 20км от някое село или просто една спирка от НДК до Попа. Това увеличава доверието в градския транспорт. Освен това намалява гратиса, защото увеличава контрола и приходите, и е възможно градският транспорт да инвестира повече в себе си и да подобрява услугата. Тази система дава и абсолютно точно и ясно изчисляване на потоци във всеки един момент, в час пик, колко хора, от къде до къде са се придвижили.

Тази система ще промени ли договорите с транспортните фирми, които в момента ощетяват общината?

Тези договори са на доизживяване и всичко трябва да се поеме от общинските дружества. Не предвиждаме нови договори с частни оператори. Работата на нашите фирми не е да печелят, а да предоставят тази услуга.

Как се справят общинските дружества?

Общинската икономика се стабилизира през тези два мандата и се гордеем с това. Имаше дружества пред фалит, някои от тях спасихме, други вляхме в трети дружества. Въведохме конкурси за мениджмънта на дружествата. Променихме наредбата и обвързахме възнагражденията им с резултатите. Въведохме стриктен контрол върху разходите, разни феномени като джакузита са абсолютно невъзможни. Спря се натрупването на нови задължения в Центъра за градска мобилност и погасихме задълженията чрез кредит.

Икономисти твърдят, че той е невъзможен за връщане в настоящия вид на приходите на ЦГМ?

На тях ли да вярвам или на банките? Няма банка, която да не направи оценка на риска. Няма общинска гаранция по този заем, каквито слухове се разпространяват. Само очакваните постъпления на дружеството са гаранция.

София изпълнява капиталовите разходи едва на около 60%. Каква е причината за това?

Създаването на една капиталова програма е един план. Вие си начертавате план за деня и или успявате да стигнете до всичките си срещи, или успявате да стигнете до част от тях, но това невинаги зависи от вас. В случая, когато направиш един огромен проект и той влезе във всички възможни съдилища, във всички възможни комисии и в крайна сметка го спечелиш, но той е минал през толкова много съдебни процедури, вината в кого е – в теб ли? Ти си направил брилянтен проект, но си загубил две години. Това значи ли, че трябва да го изкараш от капиталната програма и да си кажеш: "Ами аз ще го вкарам след 2 години, когато мине през съдебните процедури."

Капиталовата програма според мен трябва да бъде амбициозна и да поставя големи задачи. Ние винаги можем да направим капиталова програма, която да преизпълним.

Имаме будно гражданско общество, има много граждански организации, които всички ние приветстваме. Такава е системата – минаването през съдебни решения бави нещата. Аз нямам нищо против да се проверява всяко нещо, но ако може да става по- бързо, ще е добре.

А не е ли счупена системата една стъпка преди това – критиката е към обществените обсъждания и това, че хората не се чувстват достатъчно включени?

Аз не казвам, че имаме перфектна система по предварително комуникиране за проектите. Даже мисля, че там имаме много трески за дялане. Да, част от решението на този въпрос е да се включат на по- ранен етап на подготовката на задание на конкурси или дадена процедура заинтересовани страни, гражданско общество, специалисти, които имат желание.

А защо не се случва? Очевидно проблемът не е само технологичен.

Въпросът е сложен, защото той предполага, че всички, които искат да участват в дискусията, са добронамерени. За съжаление, в реалния свят това не се случва. От тези хора, които се включват в процеса, има такива, които имат друг стимул да го правят, ако правилно ме разбирате. Тоест, те всъщност пречат на процеса.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България е пред наказателна процедура заради промените в партийното финансиране България е пред наказателна процедура заради промените в партийното финансиране

Казусът със субсидиите и даренията на формациите стигна до антикорупционната организация на Съвета на Европа GRECO

9 дек 2019, 901 прочитания

Уикенд новини: Главният прокурор ще може да бъде разследван от свой подчинен, съдът блокира партията на Слави Трифонов 1 Уикенд новини: Главният прокурор ще може да бъде разследван от свой подчинен, съдът блокира партията на Слави Трифонов

И още: Масови стачки във Франция заради пенсионната реформа на Макрон, още по-строг воден режим в Перник

8 дек 2019, 1925 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Глътка въздух за бойната авиация

Стратегическият договор с Полша за поддръжка на МиГ-29 е пред подписване, но не решава фундаменталните проблеми около Военновъздушните сили

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10