Става ли София по-зелен град
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Става ли София по-зелен град

Един от основните източници на замърсяване в София е транспортът. Общината току що купи още десетки нови дизели.

Става ли София по-зелен град

Много по-бавно от възможното

Десислава Лещарска
6958 прочитания

Един от основните източници на замърсяване в София е транспортът. Общината току що купи още десетки нови дизели.

© Надежда Чипева


"Развиваме София като зелен град" гласи съобщението на кмета Йорданка Фандъкова в национален ежедневник. От него разбираме, че предизборната програма на ГЕРБ за столицата в област екология включва: инсталация за гориво от отпадъци, производство на пелети от биомаса за отопление на училища и детски градини, ремонт на Западния парк, възстановяване на части от Северния парк, "Борисовата", Южния парк, изграждане на нови паркове, засаждане на 4000 нови дървета по протежение на централни булеварди, изграждане на канализация във всички квартали до 2020. Похвални инициативи, безспорно. Доколко обаче те са ефективни в дългосрочното справяне с най-тежкия екологичен проблем на столицата - мръсния въздух?

Транспортът е "лидер" в класацията за най-голям принос за замърсяването с фини прахови частици в столицата с дял от 80% за състоянието на градския въздух. От седемте станции, които мерят въздуха в София, само тази на Копитото показва резултати в нормата. Решението на местната власт е мантрата "метро", което според изчисленията трябва да намали трафика с 22% до 2019 г. Паралелно с това обаче вървят мащабни инфраструктрни проекти, чиято основна цел изглежда стимулирането на автомобилния трафик и не се подлагат на никаква екологична оценка. 

"През последните 10 години общината демонстрира воля градът да се превърне в по-добро място за живеене", казват от гражданската инициатива "София - зелена столица", която обединява 22 организации в сферата на екологията, биоразнообразието, възобновяемата енергия, транспорта, градоустройството. "За да са успешни зелените й политики обаче, е нужно да се обединят в по-цялостна и по-всеобхватна визия за развитието на София", посочват те пред "Капитал". Според тях измерването на въглеродните емисии, праховото замърсяване, шума и др. - след реализацията на даден проект – и анализът на тези данни трябва да са решаващ фактор за следващите решения за изграждане на мащабни инфраструктурни обекти като метрото, автомобилни естакади и кръстовища на две нива.

Експертите на сдружението препоръчват няколко мерки, които могат да доведат до рязко подобряване на екологичните показатели на София. Първата е залесяване на пустеещи земи, които според проучвания са 15 000 дка във и около столицата. Те могат да изпълняват ролята на зелени клинове. На тази площ могат да се засадят над 1 млн. дървета. Втората е забрана за битово горене на въглища – вторият най-голям източник на вредни емисии във въздуха. Такава програма би имала успех единствено съчетана със система за насърчаване на използването на екологични технологии за отопление – данъчни облекчения, финансови стимули или др. Третата мярка включва създаване на достъпни и екологични транспортни трасета от крайните квартали към центъра чрез реорганизиране на пътните платна и разгръщане на трасетата за алтернативни превозни средства - велосипеди, електрически автомобили и др. "Тези мерки са изпълними и дават бързи резултати, ако се изградят в рамките на една обща визия за подобряването на качеството на живот в града", посочват от сдружението.

Предложените мерки са частично или нулево застъпени в управленската програма на кмета Фандъкова в следващите четири години и усещането е, че местната власт не осъзнава или по някаква причина не успява да развие внушителния природен потенциал на София. Градът е уникален с наличието на пет планини в съседство, пет реки, горещи минерални извори, обработваема земя, слънце. "Ако всички плоски покриви в града се покрият със слънчеви системи, а реките на столицата задвижват серия малки водни турбини ТЕЦ-овете могат станат излишни. Наличният природен потенциал е достатъчен, за да бъде София толкова "зелена", че да е лидер в глобалната надпревара за чисти градове", посочват от "София - зелена столица". Ключовата думичка обаче все още е "ако", а не "когато".

"Развиваме София като зелен град" гласи съобщението на кмета Йорданка Фандъкова в национален ежедневник. От него разбираме, че предизборната програма на ГЕРБ за столицата в област екология включва: инсталация за гориво от отпадъци, производство на пелети от биомаса за отопление на училища и детски градини, ремонт на Западния парк, възстановяване на части от Северния парк, "Борисовата", Южния парк, изграждане на нови паркове, засаждане на 4000 нови дървета по протежение на централни булеварди, изграждане на канализация във всички квартали до 2020. Похвални инициативи, безспорно. Доколко обаче те са ефективни в дългосрочното справяне с най-тежкия екологичен проблем на столицата - мръсния въздух?

Транспортът е "лидер" в класацията за най-голям принос за замърсяването с фини прахови частици в столицата с дял от 80% за състоянието на градския въздух. От седемте станции, които мерят въздуха в София, само тази на Копитото показва резултати в нормата. Решението на местната власт е мантрата "метро", което според изчисленията трябва да намали трафика с 22% до 2019 г. Паралелно с това обаче вървят мащабни инфраструктрни проекти, чиято основна цел изглежда стимулирането на автомобилния трафик и не се подлагат на никаква екологична оценка. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Столична община пусна "при социално-приемливи данъчни условия" над 700 000 автомобила в София. При такава бройка на глава от населението, невиждана в друг европейски град, никакво метро и никакви 10-етажни паркинги не могат да спасят положението. Това е все едно да взривиш бента на яз. Искър и после да тръбиш, че си осигурил кофи, помпи, легени, канчета и чували с пясък за решаването на проблема.

  • 2
    orchis avatar :-|
    orchis

    Огромната част от панелните блокове са с плоски покриви, наистина ще е добре да се помисли какво да се прави с тях. Може слънчеви панели да се сложат, може дървета да се посадят....

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    ivanski12 avatar :-|
    Ivanski

    "Решението на местната власт е мантрата "метро", което според изчисленията трябва да намали трафика с 22% до 2019 г. Паралелно с това обаче вървят мащабни инфраструктрни проекти, чиято основна цел изглежда стимулирането на автомобилния трафик и не се подлагат на никаква екологична оценка."

    Не че харесвам Фандъкова - но да напишеш по-горното е много плитко - нали оправянето на инфраструктурата намалява задръстванията с което намалява престоя на автомобилите на едно място с работещ двигател.

    Задръставанията няма да спрат със сигурност, но поне ще са по-малки като времетраене.

  • 4
    noidea avatar :-|
    noidea

    Вие бъркате мафиотска България с някоя бяла страна ? Фотоволтаици по панелките, ВеЦ на Владайска, знаете ли кога и гербери и кадиев-аец-а, и всички други в енергийните мутри ще го позволят ? Точно никога !
    Проблемът изобщо не е Фандъчка, тя жената толкова си може и се справя. Няма кой да я смени, алтернатива, няма човек и партия с идеи, а при липса на тиква капо ди капи й е началник и той ще си я държи.

  • 5
    theteaserboy avatar :-|
    theteaserboy

    Зелените не са ли финансирани от издателя на това четиво, моля. Редно е да се посочи обичайното изречение за деклариране на свързаност. :)

  • 6
    stealthmode avatar :-|
    stealthmode

    За сметка на и без това замърсения въздух, ще изгаряме софийския боклук в центъра на София (изграждането на инсинератора за РДФ отпадък в ТЕЦ "София").

    Едно такова съоръжение е ефективно, само ако гори непрекъснато, така че не се и надявайте в скоро време да се резиклират пластмаси, дърво, текстил - всичко на брикети и във въздуха на софиянци. В Швеция инсинераторите си внасят боклук от Норвегия.

    А това, че се наблюдава между 20% и 30% увеличение на раковоболните, живеещи в близост ( в близост се разглеждат до 7.5км, което си е до Икеа), явно е част от екологичната програма на общината.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK