Става ли София по-зелен град

Много по-бавно от възможното

Един от основните източници на замърсяване в София е транспортът. Общината току що купи още десетки нови дизели.
Един от основните източници на замърсяване в София е транспортът. Общината току що купи още десетки нови дизели.
Един от основните източници на замърсяване в София е транспортът. Общината току що купи още десетки нови дизели.    ©  Надежда Чипева
Един от основните източници на замърсяване в София е транспортът. Общината току що купи още десетки нови дизели.    ©  Надежда Чипева

"Развиваме София като зелен град" гласи съобщението на кмета Йорданка Фандъкова в национален ежедневник. От него разбираме, че предизборната програма на ГЕРБ за столицата в област екология включва: инсталация за гориво от отпадъци, производство на пелети от биомаса за отопление на училища и детски градини, ремонт на Западния парк, възстановяване на части от Северния парк, "Борисовата", Южния парк, изграждане на нови паркове, засаждане на 4000 нови дървета по протежение на централни булеварди, изграждане на канализация във всички квартали до 2020. Похвални инициативи, безспорно. Доколко обаче те са ефективни в дългосрочното справяне с най-тежкия екологичен проблем на столицата - мръсния въздух?

Транспортът е "лидер" в класацията за най-голям принос за замърсяването с фини прахови частици в столицата с дял от 80% за състоянието на градския въздух. От седемте станции, които мерят въздуха в София, само тази на Копитото показва резултати в нормата. Решението на местната власт е мантрата "метро", което според изчисленията трябва да намали трафика с 22% до 2019 г. Паралелно с това обаче вървят мащабни инфраструктрни проекти, чиято основна цел изглежда стимулирането на автомобилния трафик и не се подлагат на никаква екологична оценка. 


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 21

    Столична община пусна "при социално-приемливи данъчни условия" над 700 000 автомобила в София. При такава бройка на глава от населението, невиждана в друг европейски град, никакво метро и никакви 10-етажни паркинги не могат да спасят положението. Това е все едно да взривиш бента на яз. Искър и после да тръбиш, че си осигурил кофи, помпи, легени, канчета и чували с пясък за решаването на проблема.

    Нередност?
  • 2
    orchis avatar :-|
    orchis
    • - 1
    • + 11

    Огромната част от панелните блокове са с плоски покриви, наистина ще е добре да се помисли какво да се прави с тях. Може слънчеви панели да се сложат, може дървета да се посадят....

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 3
    ivanski12 avatar :-|
    Ivanski
    • - 8
    • + 1

    "Решението на местната власт е мантрата "метро", което според изчисленията трябва да намали трафика с 22% до 2019 г. Паралелно с това обаче вървят мащабни инфраструктрни проекти, чиято основна цел изглежда стимулирането на автомобилния трафик и не се подлагат на никаква екологична оценка."

    Не че харесвам Фандъкова - но да напишеш по-горното е много плитко - нали оправянето на инфраструктурата намалява задръстванията с което намалява престоя на автомобилите на едно място с работещ двигател.

    Задръставанията няма да спрат със сигурност, но поне ще са по-малки като времетраене.

    Нередност?
  • 4
    noidea avatar :-|
    noidea
    • - 3
    • + 3

    Вие бъркате мафиотска България с някоя бяла страна ? Фотоволтаици по панелките, ВеЦ на Владайска, знаете ли кога и гербери и кадиев-аец-а, и всички други в енергийните мутри ще го позволят ? Точно никога !
    Проблемът изобщо не е Фандъчка, тя жената толкова си може и се справя. Няма кой да я смени, алтернатива, няма човек и партия с идеи, а при липса на тиква капо ди капи й е началник и той ще си я държи.

    Нередност?
  • 5
    theteaserboy avatar :-|
    theteaserboy
    • - 2
    • + 4

    Зелените не са ли финансирани от издателя на това четиво, моля. Редно е да се посочи обичайното изречение за деклариране на свързаност. :)

    Нередност?
  • 6
    stealthmode avatar :-|
    stealthmode
    • + 1

    За сметка на и без това замърсения въздух, ще изгаряме софийския боклук в центъра на София (изграждането на инсинератора за РДФ отпадък в ТЕЦ "София").

    Едно такова съоръжение е ефективно, само ако гори непрекъснато, така че не се и надявайте в скоро време да се резиклират пластмаси, дърво, текстил - всичко на брикети и във въздуха на софиянци. В Швеция инсинераторите си внасят боклук от Норвегия.

    А това, че се наблюдава между 20% и 30% увеличение на раковоболните, живеещи в близост ( в близост се разглеждат до 7.5км, което си е до Икеа), явно е част от екологичната програма на общината.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал