С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 10 окт 2015, 16:56, 6833 прочитания

Става ли София по-зелен град

Много по-бавно от възможното

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Управлението на София

Моделът "София"

Столицата ще продължи да е под пълния контрол на Йорданка Фандъкова и ГЕРБ. Градът се развива заради еврофондовете, но липсата на политическа конкуренция потиска фантазията и идеите за бъдещето му

Подобри ли се транспортът в София

Общината направи количествени промени, време е за цялостно "умно" решение за трафика

Управлява ли София добре парите си

Учи се, а еврофондовете й помагат да е стабилна

Расте, но без посока

Управлението на София

Елен Герджиков: Все още се налага с единия крак да сме в миналото, с другия в бъдещето

Досегашният председател на СОС и кандидат от листата на ГЕРБ Елен Герджиков пред "Капитал"

"Развиваме София като зелен град" гласи съобщението на кмета Йорданка Фандъкова в национален ежедневник. От него разбираме, че предизборната програма на ГЕРБ за столицата в област екология включва: инсталация за гориво от отпадъци, производство на пелети от биомаса за отопление на училища и детски градини, ремонт на Западния парк, възстановяване на части от Северния парк, "Борисовата", Южния парк, изграждане на нови паркове, засаждане на 4000 нови дървета по протежение на централни булеварди, изграждане на канализация във всички квартали до 2020. Похвални инициативи, безспорно. Доколко обаче те са ефективни в дългосрочното справяне с най-тежкия екологичен проблем на столицата - мръсния въздух?

Транспортът е "лидер" в класацията за най-голям принос за замърсяването с фини прахови частици в столицата с дял от 80% за състоянието на градския въздух. От седемте станции, които мерят въздуха в София, само тази на Копитото показва резултати в нормата. Решението на местната власт е мантрата "метро", което според изчисленията трябва да намали трафика с 22% до 2019 г. Паралелно с това обаче вървят мащабни инфраструктрни проекти, чиято основна цел изглежда стимулирането на автомобилния трафик и не се подлагат на никаква екологична оценка. 


"През последните 10 години общината демонстрира воля градът да се превърне в по-добро място за живеене", казват от гражданската инициатива "София - зелена столица", която обединява 22 организации в сферата на екологията, биоразнообразието, възобновяемата енергия, транспорта, градоустройството. "За да са успешни зелените й политики обаче, е нужно да се обединят в по-цялостна и по-всеобхватна визия за развитието на София", посочват те пред "Капитал". Според тях измерването на въглеродните емисии, праховото замърсяване, шума и др. - след реализацията на даден проект – и анализът на тези данни трябва да са решаващ фактор за следващите решения за изграждане на мащабни инфраструктурни обекти като метрото, автомобилни естакади и кръстовища на две нива.

Експертите на сдружението препоръчват няколко мерки, които могат да доведат до рязко подобряване на екологичните показатели на София. Първата е залесяване на пустеещи земи, които според проучвания са 15 000 дка във и около столицата. Те могат да изпълняват ролята на зелени клинове. На тази площ могат да се засадят над 1 млн. дървета. Втората е забрана за битово горене на въглища – вторият най-голям източник на вредни емисии във въздуха. Такава програма би имала успех единствено съчетана със система за насърчаване на използването на екологични технологии за отопление – данъчни облекчения, финансови стимули или др. Третата мярка включва създаване на достъпни и екологични транспортни трасета от крайните квартали към центъра чрез реорганизиране на пътните платна и разгръщане на трасетата за алтернативни превозни средства - велосипеди, електрически автомобили и др. "Тези мерки са изпълними и дават бързи резултати, ако се изградят в рамките на една обща визия за подобряването на качеството на живот в града", посочват от сдружението.

Предложените мерки са частично или нулево застъпени в управленската програма на кмета Фандъкова в следващите четири години и усещането е, че местната власт не осъзнава или по някаква причина не успява да развие внушителния природен потенциал на София. Градът е уникален с наличието на пет планини в съседство, пет реки, горещи минерални извори, обработваема земя, слънце. "Ако всички плоски покриви в града се покрият със слънчеви системи, а реките на столицата задвижват серия малки водни турбини ТЕЦ-овете могат станат излишни. Наличният природен потенциал е достатъчен, за да бъде София толкова "зелена", че да е лидер в глобалната надпревара за чисти градове", посочват от "София - зелена столица". Ключовата думичка обаче все още е "ако", а не "когато".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Заразата с коронавируса продължава да настъпва, до петък частните лотарии спират Вечерни новини: Заразата с коронавируса продължава да настъпва, до петък частните лотарии спират

И още: Размяна на остри реплики по върховете на държавата, Нидерлания заговори за разделяне на Северна Македония и Албания при преговорите за ЕС

17 фев 2020, 1219 прочитания

Птичи грип е открит във ферма за патици в Раковски Птичи грип е открит във ферма за патици в Раковски

В десеткилометровата рискова зона около огнището се отглеждат още над 430 хил. птици

17 фев 2020, 818 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Язвата с детските градини в София - все още незатворена

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10