С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
31 16 окт 2015, 16:15, 36725 прочитания

Гладът за хора

Кои индустрии страдат най-силно от липсата на кадри

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


При официално отчетена безработица от 9.9% към средата на годината по данни на НСИ (не забравяйте, че тя не брои много трайно отказали се да търсят работа или отритнати от трудовия пазар хора) ред големи и важни за икономиката на България индустрии страдат от дефицит на персонал, и то на всички йерархични нива. Секторите, чието развитие е спънато от липсата на кадри, са много. Сред тези, които най-отчетливо се забелязват, са транспортът, леката промишленост, информационните технологии, търговията, земеделието, машиностроенето, туризмът, строителството. По-долу можете да прочетете повече за отделните сектори, а в този текст описваме мащабите на проблема и ефектите от него.


Фотограф: Надежда Чипева
Строителство: А кой да кара фадромата?


Десислава Лещарска

Намаляващи инвестиции, липсващи професионални учебни центрове, западащо средно специално образование. Това са факторите, обуславящи недостига на работна ръка в строителството. Най-тежко е положението със специалности като електрозаварчици, монтажисти, технически ръководители, оператори на техника и строителни машини. За тях нуждите на бранша са над 10 - 20 хиляди души.

"Голяма част от специалистите заминаха да работят в други държави от ЕС, където също има дефицит на работна ръка в строителството", казва Иван Бойков, изпълнителен директор на Камарата на строителите. "Уви, нашите заплати не са конкурентни на европейските, въпреки че заплащането в сектора постоянно се увеличава", посочва той. Проф. Михаил Цанков, управител на проектантската "Иркон" и преподавател в УАСГ, потвърждава, че така липсващите заварчици и монтажници заминаха още преди години за Германия, Испания, Англия. "Не можем да се справим с този недостиг, защото нямаме ефективни професионални учебни центрове", твърди той. Всъщност обучения има, но курсовете продължават по-малко от година, което е крайно недостатъчно. Същевременно средното професионално образование – техникумите, запада - качеството не е на ниво, а и все повече ученици отпадат, преди да завършат 12 клас. "Малко са младите хора, които искат да влязат в строителството, защото това е тежка професия", смята Бойков. Според него има нужда от реформа в Закона за професионалното образование и обучение, а според проф. Цанков заварчиците трябва да станат защитена професия. Най-големите фирми, като "Главболгарстрой" например, се справят, като инвестират в собствени центрове за обучение на кадри.



Сериозен проблем остава липсата на инвестиции. Над 80% от поръчките в строителството идват от държавата и общините и се финансират с публични средства. Това ограничи достъпа на малки и средни фирми, а конкуренцията между големите играчи доведе до подбиване на цените, което пък се отрази на условията на труд. "Строителството е най-критикуваният, най-контролираният, най-наблюдаваният отрасъл. Вместо прогрес ние сме в застой, даже в регрес", казва проф. Цанков.

Лазар Лазаров, шеф на Агенция "Пътна инфраструктура", не споделя мнението, че в строителството няма инвестиции, точно обратното. Поръчки за строителство от огромни обекти до алеи в най-малките населени места има достатъчно, и пари има. За него проблемът е в професионалното образование и липсата на интерес у младите към техническите и механизаторските професии. "Специализирана техника и механизация за милиони отлежава по обектите, защото няма кой да работи на нея. Няма шофьори, няма кой да управлява валяци, фадроми, булдозери", казва Лазаров. В самата пътна агенция недостигът на кадри с механизаторски умения е 300 - 400 души.

"Бизнесът час по-скоро да се върне в средното образование, да стане част от неговото управление", казва проф. д-р. Николай Михайлов, председател на съвета на директорите на "Трейс груп холд". Образователната програма трябва да отговаря на комбинацията теоретични познания - базови умения - практическо обучение. Когато образованието се насочи към реалната икономика, придобиването на професия в средното училище ще гарантира работа с достойно заплащане", добавя той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой ще превъоръжи пехотата 5 Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

20 сеп 2019, 1956 прочитания

Топ обявите за работа на Karieri.bg Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT, сектора, търговията, човешките ресурси

20 сеп 2019, 641 прочитания

24 часа 7 дни

20 сеп 2019, 10492 прочитания

20 сеп 2019, 5179 прочитания

20 сеп 2019, 2809 прочитания

20 сеп 2019, 1956 прочитания

20 сеп 2019, 1896 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Скъпо приземяване

"Летище София" беше осъдено да плати 44 млн. долара за строителството на пистата и на втора инстанция

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата