С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
31 16 окт 2015, 16:15, 36690 прочитания

Гладът за хора

Кои индустрии страдат най-силно от липсата на кадри

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Транспорт: Шофьорите отлитат като ято

Калина Горанова

Преди няколко седмици на първа страница на "24 часа" се появи нетипично рекламно каре - фирма от транспортния сектор, която обаче не промотираше себе си пред клиентите, а търсеше международни шофьори. Почти отчаяната стъпка всъщност изобщо не е учудваща. Международните превозвачи от години все повече се оплакват от липса на кадри при минимална заплата за шофьор от 1500 евро. За собствениците на автомобилни компании тази дупка на пазара на труда означава все по-ограничени възможности за развитие на бизнеса им, дори да имат още и още клиенти и пазари.


Според анкета, проведена наскоро от Съюза на международните превозвачи сред над 240 фирми, за 84% от тях проблемът с недостига на шофьорите за международни курсове е най-сериозният. Едва след него се нареждат високите глоби и разрешителните режими. Чрез бюрата по труда се търсят над 1000 международни шофьори, обяснява Йордан Арабаджиев, председател на съюза. През последните няколко години тази бройка варира между 1000 и 5000.

Проблемът всъщност назря постепенно през последните няколко години. "Бизнесът се разви доста и автопарковете нараснаха, оттам и търсенето на кадри", обяснява Христо Христов, собственик на автомобилната компания "Дискордиа". Не така стои обаче въпросът с предлагането. Професията предполага няколкомесечно отсъствие от дома, а се води и една от опасните. В същото време от години в специализираните училища по транспорт вече няма държавна поръчка за категория C. Това изисква инвестиция от страна на желаещите, трупане на стаж и нова инвестиция за взимане на категория C + E на 21 години. Тогава се намесва и отвореният европейски пазар, където се предлагат по-високи възнаграждения и много български шофьори предпочитат да работят за чужди фирми.  

Ефектът от всичко това върху бизнеса е, че почти няма компания, която да е разширила дейността си през последната година и половина - две, обяснява Арабаджиев. Тезата му защитава и Илиян Филипов, един от двамата собственици на пловдивския превозвач ПИМК - най-големият в страната. "Три хиляди камиона щях да имам, не 1200", твърди той. Компанията до момента всяка година разширява работата си и автомобилния си парк и когато пуска обяви за работа, те са за по няколкостотин шофьори. "От липсата на международни водачи бизнесът пада и се ограничава в границите на България", продължава той.



 

Вариантите не са много. Браншът инвестира в учебни центрове за хора с категория, за да ги подготви за работата със сложните транспортни документи, като преминалите през тях сключват договори с компаниите за три години например. Така сметките на ПИМК показаха преди време, че произвежда по 10-12 шофьори на месец. Проблем обаче остава липсата на достатъчно кадри с категория C и от съюза изпращат  писма до няколко министерства (сред които това на образованието) с искането да се върне държавната поръчка за нея в професионалните училища. Другата опция е вносът на кадри. Това обаче също се оказва сложно. На Христо Христов от "Дискордиа" например му е отнело девет месеца да подготви всички документи за назначаване на трима души от Украйна, а малко след това и тримата са напуснали.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Кандидатът за правосъден комисар разследван за корупция, БСП избра кметове Уикенд новини: Кандидатът за правосъден комисар разследван за корупция, БСП избра кметове

Саудитска Арабия намали производството на петрол след атака с дронове, фоторепортер на "Клуб Z" е арестуван

15 сеп 2019, 1297 прочитания

БСП окончателно утвърди кандидатурата на Мая Манолова за кмет на София 1 БСП окончателно утвърди кандидатурата на Мая Манолова за кмет на София

След скандал с местната структура Националният съвет на БСП номинира Анелия Клисарова за кмет на Варна

15 сеп 2019, 971 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Скъпо приземяване

"Летище София" беше осъдено да плати 44 млн. долара за строителството на пистата и на втора инстанция

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг