С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
31 16 окт 2015, 16:15, 36720 прочитания

Гладът за хора

Кои индустрии страдат най-силно от липсата на кадри

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Машини и оборудване: Ще строим завод. И още, и още...

Константин Николов


Фотограф: Юлия Лазарова



В Ботевград с носталгия си спомнят златните години, когато градът беше център на микроелектрониката в Източна Европа. Със затварянето на соцгиганта - комбинат "Микроелектроника", секторът замря. После обаче, с навлизането на белгийската EPIQ в края на 90-те години бяха отворени нови заводи. Макар впоследствие те да бяха продадени на други инвеститори, производството в града продължи да се разраства и до момента. Подобни примери в сектор "Машини и оборудване" има и в Пловдив, Смолян и други. И макар инвеститорите да продължават да наливат средства и да увеличават капацитета, големият проблем остава работната ръка.

Едва ли има компания от сектора, която да не се оплаква от недостиг на служители. В момента в най-големите 30 фирми по приходи в машиностроенето работят над 36 хил. души, а само за последната година броят им е нараснал с над 15%. Десетки хиляди други са в по-малки компании. Откриват се нови заводи и се увеличават производства.

Американската Sensata, която има завод в Ботевград с над 1500 души, обяви в началото на годината, че строи нов край Пловдив, който трябва да заработи от януари 2016 г. След инвестицията за 40 млн. евро плановете са общо служителите й в България да станат 3500. В момента Sensata трескаво наема нови работници за Пловдив, като има десетки отворени позиции в сайтовете за обяви. Става въпрос за най-различни специалности - от електроинженери, механоинженери, през IT специалисти до техници. При обявяването на плановете за новото производство генералният директор за България на Sensata Томи Вер Елст обяви, че са избрали пловдивския район, защото е високо индустриализиран и има хора с нужните умения. Областта обаче привлече много други компании от сектора като ABB, "Либхер Хаусгерете Марица", "Шнайдер електрик", "Магна Пауъртрейн България" и други. И конкуренцията за тези работници се ожесточи. 



Друга компания от Ботевград - филипинската Integrated Micro-Electronics Inc. (IMI) също обяви преди два месеца, че увеличава капацитета си в града, като в средносрочен план планира да наеме още 600 служители към сегашните 2000.

В същото време най-големият работодател в сектора - японският производител на автомобилни кабели Yazaki, все още не е избрал място за третия си завод в България. И то, защото не е наясно къде ще намери нужните хора. Компанията единствено обяви, че локацията ще е в Централна България. В двете други производства в Сливен и Ямбол работят над 5000 души. От Yazaki оглеждаха като възможност "Тракия икономическа зона" край Пловдив, но така и не стигнаха до решение да инвестират там планираните 30 млн. евро.          

Особеното при компании като Yazaki е, че не става дума за висококвалифициран труд. Именно по тази причина заводите се строят в райони с висока безработица. И въпреки това трудности пак има. Турската Arkomat, която също прави автомобилни кабели, изгражда второ предприятие в Карлово, като една от причините е, че за завода й в Казанлък вече няма достатъчно работна ръка. От фирмата обявиха, че в Карлово ще работят 600 - 700 души (към 1000 са в Казанлък).

 

За да намерят нужните хора, много чужди инвеститори в сектора "Машини и оборудване" прибягват директно до "извора" и организират съвместни програми с техническите университети. Други правят собствени обучения в заводите си. Американският гигант за автомобилни части Visteon стартира от септември първата инженерна академия в България. Местното дружество "Вистеон електроникс България" има 600 инженери в центъра си в София, половината от които софтуерни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Приходите от винетки достигнаха 325 млн. лв. до средата на септември Приходите от винетки достигнаха 325 млн. лв. до средата на септември

Близо 14 млн. лв. отиват в частни ръце, а предвидените 215 млн. лв. от тол-такси ги няма

19 сеп 2019, 912 прочитания

"Софийски имоти" с оферти на забележително ниски цени 1 "Софийски имоти" с оферти на забележително ниски цени

Търсят се наематели на хотел "Щъркелово гнездо", двуетажна къща в кв. "Иван Вазов", офис на две нива във "Витоша" и почивни бази

19 сеп 2019, 1310 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Скъпо приземяване

"Летище София" беше осъдено да плати 44 млн. долара за строителството на пистата и на втора инстанция

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"