С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
31 16 окт 2015, 16:15, 36721 прочитания

Гладът за хора

Кои индустрии страдат най-силно от липсата на кадри

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Туризъм: Има ли готвач в кухнята?

Калина Горанова





Българското море вече е по-чисто и от турското, и от гръцкото. Смелото изказване е на премиера Бойко Борисов при откриването на пречиствателната станция на Созопол. Появата на дългоочакваните екосъоръжения по морето безспорно е положителен факт. Но не само мътното море отблъсква туристите. Другият централен фактор е обслужването, което всички знаем, че невинаги е на ниво.

Кадрите в туризма не стигат и като количество, и като качество, смята доц. Стоян Маринов, член на управителния съвет на Варненската туристическа камара и бивш директор на Колежа по туризъм във Варна. Трудно се намира както квалифициран, така и базов персонал, въпреки безработицата. "Най-много липсват тези с езикова подготовка - аниматори, екскурзоводи, сервитьори", продължава той. Маргита Тодорова, търговски директор на курорта "Албена", пък смята, че проблем е и намирането на хора за работа в кухнята, камериерки, както и среден мениджърски състав като управители на хотели.

Причините са много. "За образованието на един студент в сферата на туризма държавата плаща по 693 лв., колкото за икономическите специалности, но разходите за обучението на барман, готвач или екскурзовод са по-високи, тъй като те имат нужда от практика и разходи за продукти, транспорт и т.н.", обяснява Стоян Маринов. Отделно сезонът се свива, с отлива на туристи падат цените, а оттам и заплащането в сектора. Подготвените кадри масово заминават да работят в чужбина, а оставащите гледат на работата като на временна. Затова и за сектора е характерно по-голямо текучество в сравнение с останалите.



"Хотелиерската професия е номадска. Работиш по няколко месеца на различни места, освен ако не си в градски хотел. И когато станат на по 30 години, хората мислят за смяна на професията", казва Радослав Антонов, изпълнителен директор на "ГБС турс", която управлява комплекса "Свети Тома" до Созопол. В България основният туристически сезон е лятото, като много хотели и компании имат само летни, сезонни обекти. "Те държат някакъв минимален процент от хората на целогодишна работа, но другите са принудени да търсят зимен обект", продължава той. Отделно  "хотелиерската професия не е с висок социален статус - хората не казват с гордост че са сервитьори, бармани, пикола. Напоследък само готвачите с гордост заявяват професията си. А и цената им като кадри се вдигна", твърди Антонов. Липсват и потомствените традиции, каквито има в други държави с малки, средни и дори големи семейни хотели.

От всичко това страдат услугата и имиджът на хотела или заведението. "За доброто име на един хотел се грижат всички от охраната, през пиколо, рецепцията, сервитьорите, готвачите, камериерките. Една от тези брънки да е скъсана и гостът остава с цялостно лошо впечатление", коментира Антонов.

От тази заплаха всеки "се спасява по единично". "Албена" например работи с повечето професионални учебни заведения за набиране на стажанти, които да запълнят липсите в сезона. Но няколко обучаващи се не могат да заместят един обигран сервитьор, обясняват оттам. От "ГБС турс" пък заедно с Българската барманска организация правят курсове за потенциални служители.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой ще превъоръжи пехотата Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

20 сеп 2019, 245 прочитания

Приходите от винетки достигнаха 325 млн. лв. до средата на септември Приходите от винетки достигнаха 325 млн. лв. до средата на септември

Близо 14 млн. лв. отиват в частни ръце, а предвидените 215 млн. лв. от тол-такси ги няма

19 сеп 2019, 1176 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Скъпо приземяване

"Летище София" беше осъдено да плати 44 млн. долара за строителството на пистата и на втора инстанция

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"