Три МиГ-а от пролетта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Три МиГ-а от пролетта

"Всичко зависи от това колко бойни самолета иска да поддържа страната ви. Можем да обслужваме и модернизираме всичките ви МиГ-29, стига да пожелаете", коментира пред "Капитал" бригаден генерал Вложимиеж Новак, директор по превъоръжаването в полското военно министерство.

Три МиГ-а от пролетта

Договорът за сервизиране българските МиГ-29 подготвя терена за регионална експанзия на полската отбранителна индустрия

Момчил Милев
11345 прочитания

"Всичко зависи от това колко бойни самолета иска да поддържа страната ви. Можем да обслужваме и модернизираме всичките ви МиГ-29, стига да пожелаете", коментира пред "Капитал" бригаден генерал Вложимиеж Новак, директор по превъоръжаването в полското военно министерство.

© Момчил Милев


Когато в края на 80-те години на миналия век съветското авиоконструкторско бюро "Микоян" продава на България ескадрила МиГ-29, едва ли някой дори е дръзвал да си помисли, че въпросните бойни самолети могат да бъдат поддържани във военните заводи на държава, различна от СССР. Четвърт век по-късно, макар че Съветският съюз отдавна е в историята, руският монопол по отношение на изтребителната ни авиация парадоксално продължава да е факт.

Напоследък обаче прагматичният подход надделява и страната ни най-накрая започна да търси алтернативи. Резултатът е, че до края на следващата седмица министрите на отбраната на България и Полша ще подпишат договора за удължаване на експлоатационния ресурс на шест двигателя за МиГ-29 на българските военновъздушни сили (ВВС). Това обяви в четвъртък пред български журналисти бригаден генерал Вложимиеж Новак, директор по превъоръжаването в полското военно министерство. Той е един от хората, работили по договора през последните няколко месеца. По информация на "Капитал" подписването между министъра на отбраната Николай Ненчев и полския му колега Томаш Шемоняк ще стане факт в сряда. Пред "Капитал" ген. Новак коментира също така, че това е само първоначалния договор и старт на по-нататъшно сътрудничество. "Всичко зависи от това колко бойни самолета иска да поддържа страната ви. Можем да обслужваме и модернизираме всичките ви МиГ-29, стига да пожелаете", допълни той по повод по-нататъшните евентуални стъпки.

Споразумението с Полша идва в критичен момент за българските ВВС, когато експлоатационният ресурс на почти всички изтребители вече е изтекъл, а договорът за поддръжка с Русия не бе подновен в началото на септември. При неблагоприятно стечение на обстоятелствата това би могло да доведе до невъзможност страната ни да охранява самостоятелно въздушното си пространство след средата на следващата година. Преговорите между София и Варшава по въпросния алтернативен контракт за МиГ-29 текат от пролетта на тази година – първо на неформално ниво с участието на президентите на двете страни, а по-късно и официално между военните министерства. В момента Полша на практика се оказва единствената натовска държава, чиито военни заводи имат капацитет да поддържат и модернизират този тип изтребители без помощ от Русия. И всъщност успешно правят това от 1995 г. насам в авиоремонтните предприятия WZL-2 и WZL-4.

По силата на договора, който ще се подпише в сряда, Полша трябва да удължи с 350 летателни часа експлоатационния ресурс на двигателите, използвани в три български бойни самолета МиГ-29. Според ген. Новак срокът за изпълнение на поръчката е до средата на следващата година. Това би трябвало да неутрализира поне за известно време опасността България да не може да изпълнява задълженията си по мисията air policing. За да ускорят процедурата по възстановяването на летателните способности на българските ВВС, до 20 дни след подписването поляците ще предоставят "под наем" и два двигателя от техните запаси, които са достатъчни за "съживяването" на още един наш изтребител. Според полския генерал причината това да се прави е, че българската страна иска да се действа "колкото се може по-бързо". Схемата с наемането се налага, тъй като иначе първите двигатели с удължен ресурс ще са готви след около 5 месеца т.е. най-рано през март 2016 г. Цялата тази припряност е провокирана от факта, че в момента бойната ни авиация разполага само с четири напълно изправни МиГ-29, като ресурса на двигателите на два от тях вероятно ще изтече в средата на следващата година.

От Москва – без любов

Перспективата за поддържане на МиГ-29 без руско участие, разбира се, не радва особено компанията производител РСК МиГ. Преди около месец нейният главен конструктор изпрати гневно писмо до председателя на парламентарната комисия по отбрана о.з. ген. Михо Михов, в което заплашва, че ще счита самолетите ни за бракувани, ако бъдат отваряни от полски инженери. Въпреки драматичното си звучене това не означава, че машините ще спрат да летят, а просто че РСК МиГ ще откаже да ги сервизира. Руснаците също така твърдят, че полските заводи нямат лиценз за ремонт на МиГ-29 на трети страни, затова може да ги съдят и да спрат доставките им на резервни части. Това вероятно е една от причините поляците да са доста завоалирани в изказа си, да си подбират лексиката и да бягат като от огън от думата "ремонт", заменяйки я с други термини като "удължаване на експлоатацията" и "модернизация".

"Засега няма такива сигнали от руска страна. Няма и основание за подобни протести. Това не е договор на българското военно министерство с някакво промишлено предприятие. Това е споразумение между две правителства на държави - членки на НАТО, ратифицирали Вашингтонския договор, където се говори и за логистична помощ", коментира по този повод ген. Вложимиеж Новак. Аналогично становище изрази и и Збигнев Матушчак, член на борда на авиационния завод WZL-2 и директор "Продукция и обслужване". "Ние изработихме собствена документация за обслужване на самолетите. Наша, полска. Тя е одобрена от главния инженер на Военновъздушните сили на Полша. Въз основа на негово решение и решение на командването на ВВС, без участието на руската страна", коментира той и изрично подчертава, че става дума за изцяло полски авторски права. Матушчак допълва, че през 2004 г. предприятието е преминало от руския вариант на ремонт към западен тип обслужване на базата на техническо състояние. Най-грубо казано, това означава, че руснаците демонтират и подменят цели агрегати след изтичане на определен брой работни часове, а натовските им колеги провеждат компютърни тестове и оценяват риска определени конкретни компоненти да излязат от строя.

Збигнев Матушчак е скептичен и относно заплахата Русия да спре доставката на резервни части. "Няма зависимост от Русия за критични елементи. Когато става дума критични елементи, участваме само ние, без руснаците. Просто вече можем да модернизираме всичко", казва той. Полският авиоспециалист все пак уточнява, че фирмата не е скъсала напълно контактите с РСК МиГ. "Имаме договор с тях. Но ако трябва да разчитам на тяхното сътрудничество, понякога се чака 2-3 години. Затова имаме много оперативно търговско отделение. Сигурно знаете, че след разпадането на СССР руснаците не са единствения производител на тези части. Не говоря само за Украйна и Беларус. По-голямата част от тези резервни части ние вече можем да ги произвеждаме сами", разяснява Матушчак. В резултат на това предприятията WZL-2 и WZL-4 в момента имат договор за сервизно обслужване на всичките 32 полски МиГ-29. В периода 2012-2014 г. заводите модернизират 16 от машините по стандартите на НАТО, подменяйки цялата им авионика.

Полската военна индустрия гледа на изток

Разбира се, договорът с Полша едва ли е продиктуван само от алтруистични подбуди и съюзническа солидарност – дори в него да не са калкулирана допълнителна печалба и цените за българските МиГ-29 действително да са като за полските, инициативата всъщност е начало на  нещо много по-мащабно. В някаква степен тя прилича на първата политико-маркетингова акция, подготвяща почвата за предстояща експанзия на полския военнопромишлен комплекс.

"Преди 2 седмици полското правителство прие програма за регионална помощ в сферата на сигурността. Тя обхваща Вишеградските страни, Прибалтика, България и Румъния. Идеята е военното сътрудничество по източната граница на НАТО да стане по-тясно. Нашите страни използват аналогична военна техника, имат подобни проблеми и са във фаза на модернизация на въоръжените си сили", разказа ген. Новак. Той добави, че полските заводи имат капацитет както да модернизират стара руска техника, така и да обслужват нова натовска. За момента е ясно, че въпросната правителствена програма ще включва обучение на военен персонал, безвъзмезден трансфер на използвана полска бойна техника и целево междудържавно кредитиране на проекти в сферата на отбраната, което по полска оценка би могло да свали цената на превъоръжаването с 25-30%. "Защо Полша го прави? Защото е по-добре човек да има за съседи добре подготвени и силни държави", коментира ген. Новак по повод инициативата.

В контекста на всичко това за властите във Варшава е от критична важност да изпълнят българския проект добре и накрая да имат насреща доволни контрагенти. По всяка вероятност резултатът от договора за българските МиГ-29 ще е нещо като визитната им картичка при бъдещи преговори с други държави от бившия Варшавски договор. Защото всички те също оперират руска бойна техника, което автоматично ги превръща в потенциални клиенти на полската отбранителна индустрия.

Когато в края на 80-те години на миналия век съветското авиоконструкторско бюро "Микоян" продава на България ескадрила МиГ-29, едва ли някой дори е дръзвал да си помисли, че въпросните бойни самолети могат да бъдат поддържани във военните заводи на държава, различна от СССР. Четвърт век по-късно, макар че Съветският съюз отдавна е в историята, руският монопол по отношение на изтребителната ни авиация парадоксално продължава да е факт.

Напоследък обаче прагматичният подход надделява и страната ни най-накрая започна да търси алтернативи. Резултатът е, че до края на следващата седмица министрите на отбраната на България и Полша ще подпишат договора за удължаване на експлоатационния ресурс на шест двигателя за МиГ-29 на българските военновъздушни сили (ВВС). Това обяви в четвъртък пред български журналисти бригаден генерал Вложимиеж Новак, директор по превъоръжаването в полското военно министерство. Той е един от хората, работили по договора през последните няколко месеца. По информация на "Капитал" подписването между министъра на отбраната Николай Ненчев и полския му колега Томаш Шемоняк ще стане факт в сряда. Пред "Капитал" ген. Новак коментира също така, че това е само първоначалния договор и старт на по-нататъшно сътрудничество. "Всичко зависи от това колко бойни самолета иска да поддържа страната ви. Можем да обслужваме и модернизираме всичките ви МиГ-29, стига да пожелаете", допълни той по повод по-нататъшните евентуални стъпки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    nemakvonavi avatar :-|
    Nakom

    Не си спомням нещо да е тръгнало от Полша и да е свършило добре.

  • 2
    virgin avatar :-|
    Virgin

    Единственото което можем да вземем като въоръжение от Полша са финландските бронетранспортьори Patria, лицензно произвеждани като Rosomak.

  • 3
    thp1438089127470638 avatar :-|
    Ольга Димитрова

    Русия на края предложи цена не по-висока от полската, но алогични политически мераци пречат на разумни решения и по този начин подлагат живота на летците на опасност. При евентуални инциденти поляци няма да носят юридическа отговорност, тъй като нямат лицензия и съответна документация – ни лук яли, ни лук мирисали

  • 4
    citoyen avatar :-|
    citoyen

    Не вярвам да има притеснения, че Полша ще помогне с подръжката на българските ВВС. Аз съм удовлетворен. В края на краищата, съветската/руската зависимост в сумати области трябва систематично да се ограничава. Все пак вътре в ЕС и НАТО сме !

  • 5
    korc avatar :-|
    Корки

    Защо РСК МиГ не обясни защо е предоставяло такива права на баничарници посредници в предишните сделки по ремонта на МИГ. След като са проституирали с балкански политици, сега не могат да се правят на примадони.

  • koshev

    До коментар [#3] от "Ольга Димитрова":

    Много ми хареса изречението "Русия на края предложи цена не по-висока от полската...". Значи ако не бяха поляците, цените щяха да са доста по-високи. Като се видя, че има алтернатива и клякат. По принцип това си е чисто пазарно поведение, за което не мога да се сърдя на Микоян-Гуревич или която и да е руска фирма /Газпром и так далее/. Това обче което ме изкарва извън кожата са нашите дупедавци, които за няколко стотинки/цента/копейки са готови да продадат националният ни интерес. И понеже сме били толкова години под съветско вличние, съответно хората, които са склонни да се продадат на руснаците са доста повече от тези, които са склонни да го направят за други държави, но аз презирам еднакво и едните и другите.

  • 7
    tkirov avatar :-|
    tkirov

    До коментар [#6] от "koshev"
    Ако имаше начин бих сложил повече от един плюс.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK