Три МиГ-а от пролетта
Договорът за сервизиране българските МиГ-29 подготвя терена за регионална експанзия на полската отбранителна индустрия


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Когато в края на 80-те години на миналия век съветското авиоконструкторско бюро "Микоян" продава на България ескадрила МиГ-29, едва ли някой дори е дръзвал да си помисли, че въпросните бойни самолети могат да бъдат поддържани във военните заводи на държава, различна от СССР. Четвърт век по-късно, макар че Съветският съюз отдавна е в историята, руският монопол по отношение на изтребителната ни авиация парадоксално продължава да е факт.
Напоследък обаче прагматичният подход надделява и страната ни най-накрая започна да търси алтернативи. Резултатът е, че до края на следващата седмица министрите на отбраната на България и Полша ще подпишат договора за удължаване на експлоатационния ресурс на шест двигателя за МиГ-29 на българските военновъздушни сили (ВВС). Това обяви в четвъртък пред български журналисти бригаден генерал Вложимиеж Новак, директор по превъоръжаването в полското военно министерство. Той е един от хората, работили по договора през последните няколко месеца. По информация на "Капитал" подписването между министъра на отбраната Николай Ненчев и полския му колега Томаш Шемоняк ще стане факт в сряда. Пред "Капитал" ген. Новак коментира също така, че това е само първоначалния договор и старт на по-нататъшно сътрудничество. "Всичко зависи от това колко бойни самолета иска да поддържа страната ви. Можем да обслужваме и модернизираме всичките ви МиГ-29, стига да пожелаете", допълни той по повод по-нататъшните евентуални стъпки.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
7 коментара
Не си спомням нещо да е тръгнало от Полша и да е свършило добре.
Единственото което можем да вземем като въоръжение от Полша са финландските бронетранспортьори Patria, лицензно произвеждани като Rosomak.
Русия на края предложи цена не по-висока от полската, но алогични политически мераци пречат на разумни решения и по този начин подлагат живота на летците на опасност. При евентуални инциденти поляци няма да носят юридическа отговорност, тъй като нямат лицензия и съответна документация – ни лук яли, ни лук мирисали
Не вярвам да има притеснения, че Полша ще помогне с подръжката на българските ВВС. Аз съм удовлетворен. В края на краищата, съветската/руската зависимост в сумати области трябва систематично да се ограничава. Все пак вътре в ЕС и НАТО сме !
Защо РСК МиГ не обясни защо е предоставяло такива права на баничарници посредници в предишните сделки по ремонта на МИГ. След като са проституирали с балкански политици, сега не могат да се правят на примадони.
До коментар [#3] от "Ольга Димитрова":
Много ми хареса изречението "Русия на края предложи цена не по-висока от полската...". Значи ако не бяха поляците, цените щяха да са доста по-високи. Като се видя, че има алтернатива и клякат. По принцип това си е чисто пазарно поведение, за което не мога да се сърдя на Микоян-Гуревич или която и да е руска фирма /Газпром и так далее/. Това обче което ме изкарва извън кожата са нашите дупедавци, които за няколко стотинки/цента/копейки са готови да продадат националният ни интерес. И понеже сме били толкова години под съветско вличние, съответно хората, които са склонни да се продадат на руснаците са доста повече от тези, които са склонни да го направят за други държави, но аз презирам еднакво и едните и другите.
До коментар [#6] от "koshev"
Ако имаше начин бих сложил повече от един плюс.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.