Скъпо приземяване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Скъпо приземяване

Скъпо приземяване

"Летище София" беше осъдено да плати 44 млн. долара за строителството на пистата и на втора инстанция

Калина Горанова
20774 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


След дългогодишна съдебна сага "Летище София" се приземи - твърдо, принудително и доста скъпо. През изминалата седмица излезе решението на Софийския апелативен съд, след което кувейтско-саудитското обединение МАК/АДМАК, коeто изгради новата писта, може да поиска от държавната компания 44 млн. долара. Това означава, че "Летище София" ще трябва да приготви почти 76 млн. лв. и сметките му ще бъдат почти изпразнени.

Дотук се стигна благодарение на бавни процедури по отчуждаване на земя, дългогодишна неспособност или нежелание да се разбереш с отсрещната страна извънсъдебно, за да намалиш сумата и със скандален избор на адвокат на финалната права. Сметката от безстопанствеността е меко казано солена за компания с годишни приходи за 2014 г. 103.5 млн. лв. и печалба 5.25 млн. лв., която с този темп ще трябва да се трупа 15 години, за да покрие щетата.

По пистата

Договорът с кувейтско-саудитското обединение МАК/АДМАК (съвместна компания на Mohammed Abdulmohsin Al-Kharafi & Sons и Admak General Contracting Company) за изграждане на новата писта и съпътстващи работи е подписан на 14 март 2003 г. Уговорената цена не 52.9 млн. долара без ДДС. Съгласно споразумението, при спор страните ще се обръщат към Международния арбитражен съд към Международната търговска камара - Париж. Проблемите започват със забавянето на процедурите по отчуждаване на терените за пистата. Тя е готова през втората половина на 2006 г., а част от извършената работа не е и платена на изпълнителя. Той се обръща към съда в Париж, а "Летище София" излиза с насрещни претенции. Обикновено при арбитражните дела се достига до баланс между страните. Не и в това дело. Съдът признава почти всички искове на кувейтско-саудитското обединение, като разглежда само един от исковете на ответника, тъй като той не е отнесъл претенциите си първо към строителния надзор, както е според общите условия на договора.  

Решението в полза на МАК/АДМАК е от 28.09.2011 г., (към него има и допълнителното решение от 11.07.2012 г.) "Летище София" е осъдено да плати 13.5 млн. долара за разходи по удължаване на срока; 11.8 млн. долара за неплатени възнаграждения; 5.3 млн. долара за предоставена от изпълнителите банкова гаранция; 2.8 млн. долара - неправилно удържано обезщетение за вреди; 906 хил. долара - възнаграждения за изкопни работи; 386 хил. долара - разходи по изменени изисквания за дистанционен контрол и система за наблюдение; 197 хил. долара - допълнително полагане на бетон; 148 хил. долара - неуспешно изпълнени работи за електрически дейности и системи; 166 хил. - ликвидационни вреди; 4.9 млн. британски лири и 1.170 млн. долара - арбитражни разноски. 

Незабавно изпълнение

За да се стигне до изпълнението на решението, то трябва да премине и през българската съдебна система. Първо Софийски градски съд призна допускането на изпълнението, а през изминалата седмица решението на СГС беше потвърдено и от Софийски апелативен съд, като съдията, докладчик по делото, Даниела Марчева е с особено мнение. Негативната развръзка не е голяма изненада, тъй като непризнаване на арбитражно решение е по-скоро изключение, води след себе си международни скандали, а предвид конкретния изпълнител би влошило допълнително и отношенията с двете арабски държави.

Решението на апелативния съд подлежи на обжалване пред Върховния касационен съд в едномесечен срок. Тук обаче има няколко важни момента. При всички положения решението на апелативните съдии важи от момента на постановяването му и арабската страна може да започне действия по събирането на вземането си (запори, възбрани и т.н.). Ако летището реши да обжалва пред ВКС и иска да спре изпълнението, ще трябва да депозира като гаранция цялата присъдена на МАК/АДМАК сума и да чака думата на върховните съдии дали ще допуснат въобще делото за разглеждане. Ако го допуснат, от летището ще трябва да внесат и 2% такса върху присъдената сума, за да може да бъде разгледан казусът по същество. Ако загуби, ще загуби и таксата. Ако по някаква случайност спечели, МАК/АДМАК ще носят отговорност за нанесените вреди.

А можеше и по-безболезнено

Развръзката можеше да бъде и по-малко болезнена, като по думите на запознати, през годините на спора е имало опити от арабска страна да се стигне до извънсъдебно споразумение, предложения за срещи и разговори и писма, като най-общо те са можели да доведат до сериозно стопяване на сумата. Комуникацията обаче явно не се е водила с нужното желание и явно държавната компания е решила да се "бори" до край.

На финалната права на българска съдебна земя тя вкара и "тежката артилерия" - "Авиора консулт", фирма с нулев опит по арбитражни дела, но за сметка на това с едноличен собственик на капитала Александър Ангелов. Той е адвокат на Делян Пеевски, за когото в последното си интервю собственикът на фалиралата КТБ Цветан Василев казва, че е бил изпратен от депутата при него в края на април 2014 г. с ултиматум да му прехвърли безвъзмездно активи на банката. Дружеството печели обществена поръчка без обявление за 610 хил. лв. без ДДС. Тя е открита на 28.12.2012 г. като "Авиора консулт" и спечелва пред другите две поканени кантори "Камбуров и партньори" и "Георгиев, Тодоров и ко." въпреки доста по-сериозния им опит в арбитражни дела. Мотивите за избора на този вид слабо състезателна процедура са, че е налице фактическа и правна сложност по делото и съществен материален интерес. Необходимо е подробно запознаване и следва да се направи подробен анализ и избор на възможните линии на процесуална защита.

По повод обществената поръчка в Комисията за защита на конкуренцията постъпва жалба от адвокатско дружество "Симеонов и Дерменджиев", в което управляващ съдружник е Ивайло Дерменджиев, известен с опита си в арбитражни дела. От жалбата става ясно, че през ноември 2011 г. "Летище София" вече е възложило идентична малка поръчка на "Симеонов и Дерменджиев" за консултантска услуга за предоставяне на становище във връзка с признаване и допускане изпълнението на чуждестранното арбитражно решение. Поставени са и конкретни въпроси като какви действия следва да предприеме летището и какви възражения би могло да има пред българския съд. Тази поръчка е изпълнена чрез становище от 32 страници, срещу което не е имало възражения от възложителя и следователно втората поръчка от края на 2012 г. "съдържа в своя предмет действия и услуги, които вече са изпълнени", се казва в жалбата, което оспорва аргумента на летището, че е нужен бърз избор, за да се направи "подробен анализ и избор на възможните линии на процесуална защита". Жалбата оспорва и процедурата на договаряне без обявление, тъй като тя била приложима, ако е до стойност 66 хил. лв.  Накрая "Авиора консулт" е търговско, а не адвокатско дружество и тъй като предметът на обществената поръчка включва процесуално представителство, "става ясно, че това лице не може да изпълнява легитимно предмета на обществената поръчка", продължава жалбата. 

Има ли пари летището

От 14 септември до публикуването на броя изпълнителният директор на "Летище София" Христо Щерионов не отговори на въпросите на "Капитал" с какви средства разполага летището, къде са депозирани, в какъв срок ще трябва да се плати, ще обжалва ли пред ВКС, защо е избрана "Авиора консулт" за защитник и т.н. и т.н.    

Това, което се знае за състоянието на летището, е, че то изпитва трудности да си прибере около 50 млн. лв. от "България ер", от парите в КТБ, в размер на 28 млн. лв. е получило 196 хил. лв., а останалите са в графата "дългосрочни вземания". За да се разплати с МАК/АДМАК летището има блокирани парични средства в срочни депозити в размер на 56.5 млн. лв. и още 38.5 млн. лв. в безсрочни депозити (неблокирани). Сметката показва, че така все пак ще остане нещо за още някоя и друга обществена поръчка.

След дългогодишна съдебна сага "Летище София" се приземи - твърдо, принудително и доста скъпо. През изминалата седмица излезе решението на Софийския апелативен съд, след което кувейтско-саудитското обединение МАК/АДМАК, коeто изгради новата писта, може да поиска от държавната компания 44 млн. долара. Това означава, че "Летище София" ще трябва да приготви почти 76 млн. лв. и сметките му ще бъдат почти изпразнени.

Дотук се стигна благодарение на бавни процедури по отчуждаване на земя, дългогодишна неспособност или нежелание да се разбереш с отсрещната страна извънсъдебно, за да намалиш сумата и със скандален избор на адвокат на финалната права. Сметката от безстопанствеността е меко казано солена за компания с годишни приходи за 2014 г. 103.5 млн. лв. и печалба 5.25 млн. лв., която с този темп ще трябва да се трупа 15 години, за да покрие щетата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    През 2001 г. летище Будапеща имаше натоварване, колкото Летище София към днешна дата. Унгария му продаде 75% от акциите на една дъщерна фирма на Бритиш Еъруейз за $ 2,1 милиарда. Ние от нашето няма да видим нищо, ще приключи като Лукойл - за 1$ и поемане на планините от заеми. Важното е народът да си мисли, че като е държавно, си е негово, а приватизация - значи ще обеднее.

  • 2
    jsj33391146 avatar :-|
    jsj33391146

    Изводът какъв е? Това летище е било управлявано и се управлява от бездарни,некадърни идиоти или от алчни,крадливи мошеници.Някой да подскаже?

  • 3
    mazaloo avatar :-|
    extraCACA

    До коментар [#2] от "jsj33391146":

    50 млн. лв. за "България ер" а.к.а. ТИМ достатъчна подсказка ли е :)

  • 4
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Концесия. Незабавно. Но не на ТИМ.

  • 5
    nikitovanch avatar :-|
    nikitovanch

    Съдейки по летищата в Бургас и Варна, които прогресират с всяка изминала година, точно Химимпорт трябва да вземат и летище София.

  • 6
    jujo_si avatar :-|
    jujo_si

    По скоро кретат а не прогресират, ходят само някакви чартери там само лятото

  • 7
    tisho_one avatar :-|
    tisho_one

    Държавно управление, некадърно както се вижда. Концесията е наложителна, вижда се!

  • 8
    nikitovanch avatar :-|
    nikitovanch

    До коментар [#6] от "jujo_si":

    Не си прав летищата във Варна и Бургас през 2014г. бяха в класацията за най-добрите летища в света, Варна на 9-то място, а Бургас на 8-мо.

    http://www.worldairportawards.com/awards/airport_award_winners_2014.html

    А за град от 300 000 души какво очакваш, да има директни полети до Ню Йорк ли?

  • 9
    fafla avatar :-|
    vanquez

    До коментар [#8] от "nikivan":

    Хахах готин виц :-D В цитираната класация, нашоте летища са точно след това на Тбилиси...

  • 10
    drumbass avatar :-|
    drumbass

    [quote#8:"nikivan"]Не си прав летищата във Варна и Бургас през 2014г. бяха в класацията за най-добрите летища в света, Варна на 9-то място, а Бургас на 8-мо[/quote]

    Бе вие от ТИМ можете ли да четете? Първо, че тая класация е доста абстрактна и второ ние сме класирани в графа "Източна Европа".

    Все едно да кажете, че Черно море е най-добрият футболен отбор в света, ама класацията била само измежду отборите в Североизточна България.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK