Изкуството да се движиш с велосипед в София
На столицата не й липсват велоалеи, а отговор дали иска да развива велотранспорта


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
"Представете си как отивате на работа, училище или до университета с електрически велосипед. А на връщане въртите педалите и си правите дневната тренировка. Искам да въведем тази услуга в Бургас." Това е пост в блога на кмета на Бургас Димитър Николов. Градът е единственият в България с работеща система за общински велосипеди под наем. "Понякога колелетата се крадат, развалят се, но се стараем бързо да отстраняваме пропуските", продължава кметът. Той уточнява, че паралелно с увеличаване на пунктовете за наемане на колело ще се изградят колонки за зареждане с електричество и в мрежата ще се включат електрически велосипеди. "Те са прекрасна възможност за възрастните бургазлии да се придвижват удобно из града. В крайна сметка целта ни е в Бургас велосипедът да се ползва не само за спорт, а като алтернативен транспорт", казва Николов.
Бургаската система със сигурност не е идеална (почващи и свършващи в нищото алеи, конфликти с пешеходци и автомобили), или революционна - в много европейски градове има такава - но е чудесен пример за добре дефинирани цели, последователност и инвестиране на собствени средства в развитието на велотранспорта. Ако знаеш къде искаш да стигнеш и си последователен, хората ще ти простят някои проблеми по пътя.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
7 коментара
Повечето велоалеи в София са безумно и малоумно направени. Например на места заемат 2/3 от тротоара, въпреки че велосипедистите са 1/20 от хората движещи се по тротоара. На бул. Сливница на моста към Люлин велоалеята е до бус лентата на трилентов път, това е изключително опасно. Тази година съм видял няколко блъснати велосипедисти, единият беше починал. Въобще не коментирам как карат велосипедистите, но мястото им не е на пътното платно, защото е опасно, уязвими са, не са минали някаква квалификация за управление и не се знае до колко познават правилника, нямат гражданска отговорност....да продължавам ли?
Публикувано през m.capital.bg
Освен за велоалеите, общината има стратегически документи за въздуха, пешеходните зони, има генерални планове за градския транспорт, реда в паркирането, но те стоят заключени по чекмеджетата, защото са неприложими без сериозни катаклизми и непопулярни мерки. А непопулярните мерки се налагат, защото общината, или още по-конкретно общинариТЕ (едни и същи физиономии в последните години) 20 години го раздаваха пред населението, че 2 автомобила на семейство са част от линията на бедността, ползването на автомобил в града е "не лукс, а ежедневна необходимост", предлагаха "социален пакет - 20 лева годишен данък МПС за стара (и замърсяваща) кола". Подобно на вица за чукчата, който си купил апартамент в Москва, научиха населението, че купуваш само апартамента, паркираш на улицата. Хубави чаршафи са написали по програмите си за зелена столица, подземни, многоетажни и висящи паркинги, но никой не се е осмелявал да обясни, че платното не е място за трайно паркиране по никакви архитектурни разбирания - нито класически, още по-малко модерни, дори не и по смисъла на широкото ориенталско тълкуване. Улицата е комуникационна артерия. Тоест, транзитно преминаване и евентуално кратковременен престой - спиране, ограничено по време паркиране.Пуснаха 691 000 коли в града, дадоха им тротоари и градинки за безнаказано ползване, на този фон какво значи една равна, незащитена велоалея през централни квартали? Значи, все едно да пуснеш гола абитуриентка в мъжкия затвор. Надявай се да я опазиш с глоби и сигнали.
#streetphotography, Живот на две колела ... s/10206406719345028
Кандидати за кметове и общински съветници обещават да настигнем цивилизованите страни ... още през XXI век ...
Но дали това е възможно ?
Европа вече е променила градовете си .
Ние строим АЕЦка за да даваме евтин ток на пасоци и други чегевари.
https://www.facebook.com/Mestopolojenie.Sofia/post
чудя се защо не може да се превозва велосипед в метрото. единият отговор е, защото го направихме по съвецки тертип, а не по-германски. но това може да се поправи, като се освободи място (махнат се седалките) в задната или предната част на вагона.
Велосипеда е гадно нещо. За него не се плаща гражданска или скъп дизел,а това не е по вкуса на #който трябва...
Публикувано през m.capital.bg
Карам велосипед в София редовно, целогодишно, вече съм и електрифициран от няколко години, и честно казано почти не ползвам собствената си кола, за да се придвижвам из града. Когато става дума за цялото семейство е друга работа, но да се возиш сам в кола, всеки ден е наказание за мен (нямам нерви да кисна по светофари и да хабя гориво напразно). Та мисълта ми е, че си е до човек - който иска, намира начини (да кара колело), който не иска намира оправдания... А, че градът не е пригоден за велосипеди се вижда и от самолет, надявам се само ако не за нас, поне за децата ни нещо да се промени, в положителна насока...
Да аз много искам с децата да отивам до училището им с колело и след това да ги рпибера .През другото време аз да отида до работа ...
Но не само ,че няма велоалеи до училищата около НДК, ами премахнаха и вече сложените стоянки за колела, бяха премахнати да не "тежат" на охраната.
А децата все повече се обездвижват ...наистина липсва нормално мислене в София. Подчинението на всички пред автомобилите е абсурд!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.