Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

Изкуството да се движиш с велосипед в София

На столицата не й липсват велоалеи, а отговор дали иска да развива велотранспорта

Ул. "Княз Борис I" е първата "споделена" между велосипеди и автомобили
Ул. "Княз Борис I" е първата "споделена" между велосипеди и автомобили
Ул. "Княз Борис I" е първата "споделена" между велосипеди и автомобили    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Ул. "Княз Борис I" е първата "споделена" между велосипеди и автомобили    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

"Представете си как отивате на работа, училище или до университета с електрически велосипед. А на връщане въртите педалите и си правите дневната тренировка. Искам да въведем тази услуга в Бургас." Това е пост в блога на кмета на Бургас Димитър Николов. Градът е единственият в България с работеща система за общински велосипеди под наем. "Понякога колелетата се крадат, развалят се, но се стараем бързо да отстраняваме пропуските", продължава кметът. Той уточнява, че паралелно с увеличаване на пунктовете за наемане на колело ще се изградят колонки за зареждане с електричество и в мрежата ще се включат електрически велосипеди. "Те са прекрасна възможност за възрастните бургазлии да се придвижват удобно из града. В крайна сметка целта ни е в Бургас велосипедът да се ползва не само за спорт, а като алтернативен транспорт", казва Николов.

Бургаската система със сигурност не е идеална (почващи и свършващи в нищото алеи, конфликти с пешеходци и автомобили), или революционна - в много европейски градове има такава - но е чудесен пример за добре дефинирани цели, последователност и инвестиране на собствени средства в развитието на велотранспорта. Ако знаеш къде искаш да стигнеш и си последователен, хората ще ти простят някои проблеми по пътя.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dragozow avatar :-|
    dragozow
    • - 25
    • + 8

    Повечето велоалеи в София са безумно и малоумно направени. Например на места заемат 2/3 от тротоара, въпреки че велосипедистите са 1/20 от хората движещи се по тротоара. На бул. Сливница на моста към Люлин велоалеята е до бус лентата на трилентов път, това е изключително опасно. Тази година съм видял няколко блъснати велосипедисти, единият беше починал. Въобще не коментирам как карат велосипедистите, но мястото им не е на пътното платно, защото е опасно, уязвими са, не са минали някаква квалификация за управление и не се знае до колко познават правилника, нямат гражданска отговорност....да продължавам ли?

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 22

    Освен за велоалеите, общината има стратегически документи за въздуха, пешеходните зони, има генерални планове за градския транспорт, реда в паркирането, но те стоят заключени по чекмеджетата, защото са неприложими без сериозни катаклизми и непопулярни мерки. А непопулярните мерки се налагат, защото общината, или още по-конкретно общинариТЕ (едни и същи физиономии в последните години) 20 години го раздаваха пред населението, че 2 автомобила на семейство са част от линията на бедността, ползването на автомобил в града е "не лукс, а ежедневна необходимост", предлагаха "социален пакет - 20 лева годишен данък МПС за стара (и замърсяваща) кола". Подобно на вица за чукчата, който си купил апартамент в Москва, научиха населението, че купуваш само апартамента, паркираш на улицата. Хубави чаршафи са написали по програмите си за зелена столица, подземни, многоетажни и висящи паркинги, но никой не се е осмелявал да обясни, че платното не е място за трайно паркиране по никакви архитектурни разбирания - нито класически, още по-малко модерни, дори не и по смисъла на широкото ориенталско тълкуване. Улицата е комуникационна артерия. Тоест, транзитно преминаване и евентуално кратковременен престой - спиране, ограничено по време паркиране.Пуснаха 691 000 коли в града, дадоха им тротоари и градинки за безнаказано ползване, на този фон какво значи една равна, незащитена велоалея през централни квартали? Значи, все едно да пуснеш гола абитуриентка в мъжкия затвор. Надявай се да я опазиш с глоби и сигнали.

    Нередност?
  • 3
    vladimiryosifov avatar :-?
    Владимир Йосифов

    ‪#‎streetphotography‬, Живот на две колела ...
    Кандидати за кметове и общински съветници обещават да настигнем цивилизованите страни ... още през XXI век ...
    Но дали това е възможно ?
    Европа вече е променила градовете си .
    Ние строим АЕЦка за да даваме евтин ток на пасоци и други чегевари.
    https://www.facebook.com/Mestopolojenie.Sofia/posts/10206406719345028

    Нередност?
  • 4
    aceton avatar :-?
    асен георгиев
    • - 1
    • + 3

    чудя се защо не може да се превозва велосипед в метрото. единият отговор е, защото го направихме по съвецки тертип, а не по-германски. но това може да се поправи, като се освободи място (махнат се седалките) в задната или предната част на вагона.

    Нередност?
  • 5
    maddrum avatar :-|
    maddrum
    • + 8

    Велосипеда е гадно нещо. За него не се плаща гражданска или скъп дизел,а това не е по вкуса на #който трябва...

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 6
    chip avatar :-?
    chip
    • + 12

    Карам велосипед в София редовно, целогодишно, вече съм и електрифициран от няколко години, и честно казано почти не ползвам собствената си кола, за да се придвижвам из града. Когато става дума за цялото семейство е друга работа, но да се возиш сам в кола, всеки ден е наказание за мен (нямам нерви да кисна по светофари и да хабя гориво напразно). Та мисълта ми е, че си е до човек - който иска, намира начини (да кара колело), който не иска намира оправдания... А, че градът не е пригоден за велосипеди се вижда и от самолет, надявам се само ако не за нас, поне за децата ни нещо да се промени, в положителна насока...

    Нередност?
  • Виктор Флоров
    • + 8

    Да аз много искам с децата да отивам до училището им с колело и след това да ги рпибера .През другото време аз да отида до работа ...
    Но не само ,че няма велоалеи до училищата около НДК, ами премахнаха и вече сложените стоянки за колела, бяха премахнати да не "тежат" на охраната.
    А децата все повече се обездвижват ...наистина липсва нормално мислене в София. Подчинението на всички пред автомобилите е абсурд!

    Нередност?
Нов коментар