Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 18 окт 2015, 3:15, 15103 прочитания

Изкуството да се движиш с велосипед в София

На столицата не й липсват велоалеи, а отговор дали иска да развива велотранспорта

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Веломрежата в София

Увеличаване



"Представете си как отивате на работа, училище или до университета с електрически велосипед. А на връщане въртите педалите и си правите дневната тренировка. Искам да въведем тази услуга в Бургас." Това е пост в блога на кмета на Бургас Димитър Николов. Градът е единственият в България с работеща система за общински велосипеди под наем. "Понякога колелетата се крадат, развалят се, но се стараем бързо да отстраняваме пропуските", продължава кметът. Той уточнява, че паралелно с увеличаване на пунктовете за наемане на колело ще се изградят колонки за зареждане с електричество и в мрежата ще се включат електрически велосипеди. "Те са прекрасна възможност за възрастните бургазлии да се придвижват удобно из града. В крайна сметка целта ни е в Бургас велосипедът да се ползва не само за спорт, а като алтернативен транспорт", казва Николов.

Бургаската система със сигурност не е идеална (почващи и свършващи в нищото алеи, конфликти с пешеходци и автомобили), или революционна - в много европейски градове има такава - но е чудесен пример за добре дефинирани цели, последователност и инвестиране на собствени средства в развитието на велотранспорта. Ако знаеш къде искаш да стигнеш и си последователен, хората ще ти простят някои проблеми по пътя.


София обаче продължава да се влачи след събитията, въпреки че броят на хората, придвижващи се из града с колело, се е утроил за три години по данни на "Велоеволюция" от преди месец. Столицата изостава чувствително в предлагането на качествена услуга и осигуряването на "добронамерена среда" за велосипедистите. И проблемът не е, че няма достатъчно велоалеи. Просто действията на общината затвърждават имиджа на София като град на автомобилите.

"Инфраструктурата, с която разполагаме, е жертва на визионерска и проектантска немощ. Липсата на пари не е проблем, липсата на опит също", коментира Радост Петкова "Велоеволюция", най-активната гражданска организация в развитието и популяризирането на велотранспорта през последните години. "Проектантите ни са кадърни, но приемат нормативната база прекалено консервативно и академично. Намират ограничения там, където може и да ги няма. Визионерската немощ се доказва от действията на общината, които сякаш са самоцелни, няма оценка на комплексното въздействие от изпълнението на един или друг проект. Целите не са амбициозни и не дърпат града напред. Изоставаме с базови услуги, със системата за обществени велосипеди, нямаме стоянки за паркиране, закрити паркинги, няма връзка на велосипедния с градския транспорт", обобщава Радост.

Построй ги и те ще дойдат



Официалната информация на Столична община е за 65 км велоалеи. На практика разстоянието, което можете да изминете по обособени и функциониращи велотрасета в града е не повече от 36 км. Разминаването идва от факта, че общината смята отделно трасетата в едната и в срещуположната посока. Администрацията най-вероятно прибавя и алеи, които отдавна не се поддържат и са заличени. Повече от половината велоалеи са изградени по време на управлението на кмета Йорданка Фандъкова.

 От допитване на "Велоеволюция" до около 500 души за оценка на качеството на велоалеите в София става ясно, че средната оценка за тези 36 км е между "среден" и "добър". За всяко едно от 16-те трасета, включени в анкетата, изобилстват сигнали за за необезопасени кръстовища, нерегламентирано паркиране, шахти с повредени или липсващи капаци, остатъци от стълбове, знаци или будки и др. Няма велоалея за която да не са посочени опасни места. Недобре изградените навремето и неподдържани алеи в съчетание с ниското ниво на безопасност, особено по кръстовищата, слабият контрол за всички участници в движението (включително велосипедистите), липсващите велопаркинги и др. са признаци, че условията за придвижване с велосипед в столицата не са на добро ниво.

Дори и на парче, без цялостна идея и с проблеми, новите велоалеи пак са довели до огромен ръст във велотрафика. Данните на "Велоеволюция" от есента на тази година са показателни: велосипедистите са се увеличили до три пъти само за три години и вече са значима част от градското пътно движение. Потоците на натоварени кръстовища достигат 500 велосипедисти в почивен ден и 570 велосипедисти в делничен ден, докато през 2012 г. те са били под 200. В преброителните точки, където няма велоалеи, се отчита двойно увеличение на велотрафика. Това показва, че администрацията подценява един естествен и неизбежен процес за град като София - увеличаващия се брой на хората, които използват велосипеда като основно транспортно средство в опит да избегнат натоварения трафик и да водят по-активен начин на живот.

Любопитното е, че общината има доста смислен стратегически документ за развитието на велотранспорта, който отчита всички предимства на придвижването с колело и предлага комплексни мерки, но практически не се прилага - с малки изключения. Този документ се нарича План за развитие на велосипедния транспорт на територията на Столична община 2012 - 2017. В него се казва, че "задръстванията в града, закъсненията за работа, големият брой автомобили, влошават качеството на градската среда. Освен че води до загуби за икономиката, породени от пропиляните в чакане часове, лошата градска среда влияе отрицателно върху психичното здраве на населението. "Вмъкването" на велосипедното движение в структурата на града е една добра причина да се направят подобрения в градската среда. Привлекателната градска среда прави хората по-позитивни, щастливи и трудоспособни и привлича повече инвестиции и туристи", пише в документа.

В него са заложени цели като: увеличаване дела на пътуванията с велосипед от 1% на 3% от общия брой пътувания с различни превозни средства; създаване на 3000 места за паркиране на велосипеди, от тях 300 за велосипеди с контролиран достъп и др. "Положителното е че отделни части от плана бяха възприети в инвестиционната програма на общината в периода 2012-2013 г. Те обаче се отнасят само за инфраструктурата, а в плана са включени много повече мерки и цели, като насърчаване на използването на велосипеди, информационни кампании, маркетинг и др.", казва Радост Петкова.

"Първо имаме екологичен проблем - София е град с мръсен въздух. Второ, автомобилният трафик е натоварен и придвижването в града е затормозяващо. От тези два проблема произхожда и трети - влошеното здраве на софиянци", продължава тя. Самата община е констатирала размерите на проблема: България е на второ място в света по брой смъртни случаи заради сърдечно-съдови заболявания. Затлъстяването е най-сериозния здравен проблем сред учениците, засягащ 22%-30% от тях, което ни нарежда на второ място в света след САЩ.

"Велосипедният транспорт отговаря и на трите проблема. Ако крайната цел е по-добро качество на живот, това е начин да изчистим средата, да успокоим движението, да намалим шума и да се движим повече", смята Петкова. От придвижването на две колела има и чисто икономически ползи. Средната скорост на придвижване в София е около 15 км/ч и варира от 12 км/ч при стръмни и неравни трасета до 18км/ч при равен маршрут. Според Генералния план за организация на движението средната скорост на автобусите в София е 19.4 км/ч, на трамваите – 12.7 км/ч, на тролеите – 14.4 км/ч и на метрото – 38.8 км/ч. Това означава, че велосипедът може да е конкурентен на останалите видове транспорт - особено в пикови часове. Времето за придвижване не се влияе от трафика - разстояние от 5-7 км, каквото е от повечето големи квартали до центъра, отнема 20-30 мин.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Световната банка очаква 3.7% спад на българския БВП, тестовете на полицаите - отрицателни Вечерни новини: Световната банка очаква 3.7% спад на българския БВП, тестовете на полицаите - отрицателни

И още: Синодът апелира на службите за Великден да ходят само вярващи от сърце, за седем дни регистрираните заразени с коронавируса по света се увеличиха от милион на милион и половина

9 апр 2020, 583 прочитания

За кого всъщност е схемата 60/40 За кого всъщност е схемата 60/40

Разминаването в очакванията идва от това, че държавата иска да подпомогне работниците, а не работодателите

9 апр 2020, 965 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Трагедията с убития афганистанец - въпроси и отговори

Какво е добре да знаем, преди да изразяваме позиция по казуса със застреляния край Средец мигрант

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10