Ще почерпиш или ще лежиш?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ще почерпиш или ще лежиш?

Ще почерпиш или ще лежиш?

По заръка на премиера бяха внесени законопроекти, които засилват глобите и наказанията, но едва ли ще имат ефект

15239 прочитания

Ако карате с превишена скорост и катаджиите ви спрат, бихте ли се опитали да пробутате на полицая рушвет, ако знаете, че глобата ви е 500 лева? Ами ако е 1000? А ако ви грози наказание от три години затвор? В нормална държава подкупът на държавен служител би следвало да е извън всеки разумен мисловен поток. В България, най-корумпираната държава в ЕС, подобни разсъждения са съвсем реална хипотеза.

Според проучване, проведено от Центъра за изследване на демокрацията преди няколко години, служителите на Пътна полиция (известна и до днес със старото си име - КАТ) получават по 100 хил. подкупа месечно. Преди две години дирекция "Вътрешна сигурност" в МВР провежда разследване, от което става ясно, че само един на 60 екипа от пътна полиция не взима подкуп. 


Тези факти съвсем естествено налагат въпроса какъв е смисълът въобще от съществуването на глоби и санкции за шофьорите, при положение че няма кой да ги прилага. Или ако го прави, това се случва, защото не е получил рушвет. 
На фона на тази реалност премиерът Бойко Борисов миналата седмица поръча, а депутатите внесоха законопроект, който криминализира шофирането с 60 км/ч над ограничението и дава повече правомощия на пътните полицаи. 


Законодателен порив, какъвто не е като да не сме виждали. Като други подобни опити и този вероятно няма да постигне търсената цел - намаляване на катастрофите. За сметка на това може да нанесе вреди, като засили репресията или алтернативно - корупцията сред пътната полиция. Защото в крайна сметка, ако бъдат приети, преди да се реформира КАТ, ще бъдат все едно да въоръжите с тежка картечница ловец, вместо да го научите да стреля с ловната си пушка (или най-малкото да гарантирате, че няма да ограбва хора с нея).

Да преборим абсурдността с още абсурдност

Миналата седмица в Народното събрание бяха внесени промени в Наказателния кодекс (НК) и Закона за движение по пътищата (ЗДвП), които целят да преборят част от факторите, които са причина за пътни инциденти от последните години. И докато някои от промените в действителност са належащи и обхващат нарушения, особено зачестили напоследък, други предвиждат изключително разширение на правомощията на пътните полицаи.

Промените идват на фона на зачестилите случаи на нерегламентирани улични състезания между непрофесионални шофьори - т.нар. гонки, които попаднаха в полезрението на медиите, а впоследствие и в дневния ред на заседанието на Министерския съвет. 

На последното правителствено заседание за септември министър-председателят Бойко Борисов шумно наблегна на проблема, като призова министрите да изготвят законови промени, които да въведат по-тежки санкции за шофьорите, каращи с превишена скорост, тези, които шофират под въздействието на алкохол, както и за тези от тях, участващи в улични гонки. Борисов посочи, че "в момента не се ли настъпи с тежък рестриктивен закон – няма оправяне".

Санкциите, предложени от премиера, бяха изключително разнообразни – през сваляне на номера до конфискация на автомобила. "Не може да продължава с това безогледно шофиране и неспазване на закона! Не може! Явно демокрацията не работи в сферата на движение по пътищата, не работи."



Речено-сторено. Депутати от ГЕРБ, Патриотичния фронт и Реформаторския блок внесоха законопроекти за изменение на Закона за движение по пътищата и Наказателния кодекс (НК), които предвиждат по-тежки санкции за набелязаните от Борисов проблеми – до три години затвор за превишена скорост, по-високи глоби за шофиране до 1.2 промила алкохол в кръвта. Затвор ще има и за хулиганско поведение при управление на МПС.



Демокрация чрез репресия


На пръв поглед промените са добре дошли - въведохме по-тежки наказания, преборихме жертвите на пътя, построихме комунизма, народът ликува. Председателят на комисията по транспорт Гроздан Караджов тържествено обяви пред БНТ, че новите промени ще запушат окончателно пробойните в Закона за движение по пътищата.


Едно от предложенията е криминализирането на шофирането с над 60 км/ч над ограничението, което ще се наказва със затвор до три години. При по-задълбочен прочит на мотивите на законопроектите обаче става ясно, че те едва ли са водени от нещо друго освен от чист популизъм и неразбиране на регулираната материя – защото депутатите нито са си направили труда да анализират евентуалния ефект от подобни мерки, нито факторите, които ги обуславят, нито средствата, необходими за прилагането на новата правна уредба. И трите условия съществуват като задължения за съдържанието на мотивите на всеки законопроект съгласно Закона за нормативните актове.



Така например от статистиката на КАТ (виж таблицата вляво) се вижда, че криминализирането на шофирането с превишена скорост не би трябвало да даде никакъв ефект върху броя на жертвите на пътя, тъй като смъртните случаи при такъв вид вина на водача представляват маргинален брой в сравнение с тези, причинени поради шофиране с несъобразена скорост. 



Което означава съгласно закона и статистиката, че водачите, причинили тежки катастрофи, не са нарушили ограниченията на пътния знак или общите такива (50/90/130 км/ч), а че не са съобразили скоростта си "с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост". 

А това зависи не от обективния законодателен контрол, а от субективната преценка и възможности на отделния шофьор. В този смисъл депутатите тотално игнорират една от основните причини за смъртни случаи на пътя, която може да бъде преборена единствено чрез по-активни мерки по превенция, контрол и по-висока квалификация на всеки водач.

Казано просто - не чрез по-строго законодателство, а чрез неговото ефективно прилагане

. 

Другата хипотеза е, че статистиката на Пътна полиция не става за нищо и не показва реалните причини за катастрофите. Което също не може да е оправдание за законодателна политика, мотивирана от възмущението на премиера и няколко нещастни случая, попаднали в медиите.

Иначе идеята за криминализиране на карането с превишена скорост (наказание лишаване от свобода се предвижда в още три държави в ЕС - Франция, Испания и Норвегия) силно напомня и на други законодателни опити за спиране на катастрофите чрез Наказателния кодекс. 


Преди години по същия начин като квалифициращ признак беше въведено и блъскането на човек на пешеходна пътека, което беше изравнено като деяние с причиняването на катастрофа в пияно състояние. Преди няколко седмици бяха завишени и санкциите. 
 В момента, ако блъснете човек на пешеходна пътека (престъпление по непредпазливост) може да лежите от три до 15 години в затвора. Едно наивно сравнение - такова е и наказанието за изнасилване, извършено при опасен рецидив, след причинена средна телесна повреда или при последвал опит за самоубийство. Малката разлика е, че всеки може да сбърка педала на газта със спирачката. При изнасилването нещата седят малко по-различно.

Само преди няколко седмици отново с промени в НК беше премахната възможността за налагане на пробация при шофирането в нетрезво състояние. Такава възможност не е предвидена и при превишената скорост. Това означава, че водачите ще бъдат осъждани за пръв път условно, а за втори - ефективно, в затвора. В същото време България има сериозен проблем с пренаселеността на затворите. С тази промяна законодателят сам решава да се откаже от пробацията, която е алтернатива на лишаването от свобода и позволява много по-активна намеса в превъзпитаването на извършителя (мерките включват ограничения в свободното придвижване, курсове за професионална квалификация, програми за обществено въздействие, поправителен труд и безвъзмезден труд в полза на обществото).


Нито от стeнограмите на Министерския съвет, нито от мотивите на законопроектите става ясно как по-строгите санкции биха послужили за по-добра превенция. А това е въпрос, дискутиран от юристите на Просвещението още през XVIII век.



Митът "тежък, рестриктивен закон"
 В своя труд "За престъпленията и наказанията" видният юрист от епохата на Просвещението Чезаре Бекария заявява категорично: "Увереността, че ще настъпи известно наказание, ако и да е то леко, винаги ще произведе много по-силно впечатление, отколкото страхът пред едно много строго наказание, но което не изключва възможността за избягване наказанието." Тоест въвеждането на по-строги санкции е превантивно дотолкова, доколкото същите санкции могат да бъдат наложени. Разсъжденията му се подкрепят и в по-ново време от проучване на The Sentencing Project – неправителствена организация, бореща се за съдебна реформа в САЩ. В рамките на анализа, озаглавен "Превенцията в наказателното правораздаване – оценка на неотменимостта срещу тежестта на наказанието", са разгледани голям брой юридически трудове, които са относими именно към този проблем.

Заключението – по-тежките наказания не само не редуцират броя на извършените престъпления, но и увеличават възможността за рецидивизъм при обществени групи, които демонстрират нисък риск от извършване на престъпление.


В четвъртък Съюзът на съдиите в България (ССБ) излезе с позиция също в този смисъл. "Опасяваме се, че отново при условията на конюнктурност и спешност се пристъпва към законодателни изменения, без да бъде отчетено, че осигуряването на спазването на правилата за движение е въпрос преди всичко на превенция, на осъществяване на ефективен пътен контрол и на навременно прилагане и неотменимост на действащите санкции." Според съдиите увеличаването на размера и вида на наказанието не допринася за намаляване броя на произшествията, като това е установимо от съпоставянето на законодателните промени от последните години със статистиката от пътни инциденти с пострадали от тях лица. "Важността на обществените отношения, свързани с безопасността на движението, изисква регулирането им да е основано на принципите на стабилност, спазване на основните достижения на правната теория и съдебната практика и при задълбочено изследване на причините и факторите за настъпване на произшествията на пътя", посочват още от ССБ.


"Акцентът върху внесените два проекта е върху засилване на административната репресия пред наказателната", коментира зам.-министърът на правосъдието Петко Петков. Той допълни: "Немислимо е да неглижиране факта, че само за последната година броят на жертвите на пътнотранспортни произшествия се е увеличил с близо 10%. Същевременно непосредствено преди внасяне на проекта на ЗИД на НК в него има допълнителни интервенции, например в режима на освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно наказание, които не са съгласувани с Министерството на правосъдието."

Слонът в стаята

Тогава възниква въпросът какъв е смисълът от въвеждането на строги санкции срещу шофьорите, ако няма кой да ги прилага или пък не биха довели до никакъв обективен положителен ефект. И кой ще се грижи за тяхното законосъобразно налагане и изпълнение, когато само един от 60 екипа на пътна полиция не взима подкуп при изпълнение на служебните си задължения? И няма ли разширените правомощия на КАТ да задълбочат именно корупцията, а не да намалят броя на жертвите на пътя? 
Защото най-лесното е да вкараш в затвора всеки, който не отговаря на субективните ти възприятия за обществено поведение. Трудно обаче е да се изгради система, която работи, като предотвратява нарушенията и действа ефективно – което очевидно е извън законодателния капацитет на правителството и волята и желанието на сегашните народни представители.


Въпросът с контрола на пътя, който всъщност е големият проблем, изглежда игнориран от управляващите. Действително тихомълком в МВР тече процес по задълбочена реформа на КАТ, борба с корупция в Пътна полиция и дигитализиране на процеса по установяване на нарушения и тяхното наказване. Малката подробност е, че тези добри намерения - за разлика от противоречивите предложения, внесени по волята на Борисов - все още не са облечени в законодателни решения, а са само в сферата на добрите пожелания.



Промените предвиждат лишаване от свобода за превишена скорост
Фотограф: КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ

Ако карате с превишена скорост и катаджиите ви спрат, бихте ли се опитали да пробутате на полицая рушвет, ако знаете, че глобата ви е 500 лева? Ами ако е 1000? А ако ви грози наказание от три години затвор? В нормална държава подкупът на държавен служител би следвало да е извън всеки разумен мисловен поток. В България, най-корумпираната държава в ЕС, подобни разсъждения са съвсем реална хипотеза.

Според проучване, проведено от Центъра за изследване на демокрацията преди няколко години, служителите на Пътна полиция (известна и до днес със старото си име - КАТ) получават по 100 хил. подкупа месечно. Преди две години дирекция "Вътрешна сигурност" в МВР провежда разследване, от което става ясно, че само един на 60 екипа от пътна полиция не взима подкуп. 



Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    kiro1234 avatar :-(
    kiro1234

    Какво да чакаш от милиционери ?

  • 2
    kalliman avatar :-|
    kalliman

    Рибата се вмирисва от към главата. Докато не видим някой катаджия в затвора за злоупотреби със служебно положение, нищо няма да се промени.

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D


    Гонките били проблем. О.К. Знае се къде се правят, знае се кога. Дали ако тогава там имаше патрул на КАТ щяха да се правят?
    Вие из София в пикови часове карате ли? Няма начин тогава да не сте ставали свидетел не невъобразими нарушения: изпреварване на трамвай, движение в насрещното, десен завой от лява лента, преминаване на червено... А да сте виждали пътен полицай? И аз не съм.
    Полицията се е превърнала в регистратор на произшествията. Но ако видят някой да говори по телефон в движение или да е без колан - добре дошли, 20 лв!
    Това е полицията, която трябва да прилага закона.
    Първо Борисов да ги принуди да си вършат работата, после да бара законите.

  • 4
    mitakk avatar :-|
    mitakk

    Аз отдавна бях писал, че проблема не е в законите, а в тяхното спазване. Нещо, което статията потвърждава. Само че не съм убеден, че тези, от които зависи нещата да се променят в положителна насока, имат капацитета да разберат какво пише в нея.

  • 5
    axo avatar :-|
    axo

    Освен изброеното от номер 3, което е съвсем вярно, бих искал да добавя още една подробност. В България има едно огромно количество хора, за които правилата просто не важат. Служители на МВР (настоящи и бивши), прокуратура, съдии, депутати, общински съветници и кметове, държавни служители и какви ли не още - всички размахват служебни карти и пътните полицаи си затварят очите. По малките населени места всеки познава всеки, там КАТ-аджийте само размахват пръсти и се усмихват. Какво остава за хората с пари и положение - всеки софийски гъзар има телефона на "някой от КАТ", който да го оправя, когато оплете конците - изчезват записи на камери, променят се показания - всичко е възможно, ако подходиш по "правилния" начин. Пътна полиция не е в състояние да наложи наказание на съвсем обикновени хора за категорични и опасни нарушения, какво остава за хора с връзки!?

    Наказанията се увеличават, но потърпевши са само случайни хора. В същото време по улиците се вършат системно всякакви повече или по-малко опасни нарушения, което създава у водачите усещане за безнаказаност. Когато си свикнал да караш върху релсите на трамвая, да предреждаш опашките и да правиш забранени завои логичната следваща стъпка са превишените скорости и рисковите изпреварвания.

  • 6
    bogry avatar :-|
    BoGry

    "Демокрация чрез репресия"
    Няма такова нещо, Бойчее! Дървено желязо!
    Ей сега ги видях от балкона. Спряха един, шумолиха си нещо известно време, след това си влязоха в колите. Полицейската тръгна отпред, онзи - след тях! Защо, според вас? Просто са го хванали пиян - никой не си носи достатъчно пари в себе си за такъв случай - и сега просто ще го придружат до вкъщи, за да си "оправят" сметките!
    А какво ще стане, ако санкциите се увеличат петорно, десеторно, затворно? Че вместо фуражки трябва златни корони да им осигурим на пътните полицаи, защото ще станат абсолютните царе на пътя!
    Аз веднъж вече платих показанието на друг за превишена скорост! Имам си антирадар, но не писна! Онзи си тръгна, мене ме спряха и ми показаха неговото показание! Аз обаче пари не давам на такива! Поне да знам, че ще ги дам на държавата, макар че пак при тях ще стигнат! Нейсе, запуши я!!

  • 7
    peni1948 avatar :-|
    Peni Radulov

    Всяка добра идея или закон се изопачава от служителите на реда!?Именно полицията нарушава законите чрез рушветите т.е.хем се облагодетелстват хем не си вършат работата за която са наети.Б Борисов каквито и закони да предложи няма полицаи да изпълняват съвестно т.е.липсва средния ешалон на власта,както в полицията така и в администрацията,така е и в съда.Всичко е корумпирано!!!!

  • 8
    smoothcriminal avatar :-|
    scmj

    Да дават бонуси за полицаите спрямо хванатите нарушители.

  • 9
    musashii avatar :-|
    musashii

    "В своя труд "За престъпленията и наказанията" видният юрист от епохата на Просвещението Чезаре Бекария заявява категорично: "Увереността, че ще настъпи известно наказание, ако и да е то леко, винаги ще произведе много по-силно впечатление, отколкото страхът пред едно много строго наказание, но което не изключва възможността за избягване наказанието." Тоест въвеждането на по-строги санкции е превантивно дотолкова, доколкото същите санкции могат да бъдат наложени."

    Празни приказки на празни хора,ако мога да перефразирам Джером Джером.По темата пишат хора ,които никога не са се сблъсквали с престъпници,не познават тяхната психика и морал/по-скоро липсата на такъв/.Един закоравял престъпник изобщо не му дреме дали ще му наложат пробация или условна присъда.Виж ако влезе в затвора е друг въпрос.И съвсем друг въпрос е размерът на наказанието-едно е да си застрашен от 5 месеца затвор,друго от 5 години.Нали вземаме пример от по-развитите държави,нека се поучим от САЩ.В САЩ при население от 320 милиона има над 3 милиона затворници.Ако се приложи този метод и в България гарантирано престъпността ще намалее в пъти.

  • 10
    drundrun avatar :-|
    drundrun

    Не съм съгласен за превишена скорост да се влиза в затвора, но пък бих приел за шофиране в нетрезво състояние да има много тежки последствия.
    Както казаха по-горе найстина КАТ е институция която само констатира, никаква превенция. Винаги съм се чудил когато пътувам из страната защо стоят и се крият в храстите зад някой завой, а не са например на кръстовище където често стават ПТП. Съвсем малки, прости и логични неща трябват за да има превенция. КАТ събират глоби, не ги е грижа за безопасността на хората. И тоя Бойко ги мъдри едни.. трябва да накарат катаджиите да си вършат работата, а не да сплашват хората с нелепите си закони изкарани дълбоко от задниците им.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK