"Струма" до Благоевград е почти готова, но поскъпна пак
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Струма" до Благоевград е почти готова, но поскъпна пак

Обилни дъждове и подпочвени води са довели до свличане на един от насипите между Дупница и Благоевград. Цена - 1 млн. лв.

"Струма" до Благоевград е почти готова, но поскъпна пак

Влагата по магистралните строежи вече струва на българските и европейските данъкоплатци допълнителни 90 млн. лв.

Десислава Лещарска
14833 прочитания

Обилни дъждове и подпочвени води са довели до свличане на един от насипите между Дупница и Благоевград. Цена - 1 млн. лв.

© Георги Кожухаров


Отсечката на "Струма" между Дупница и Благоевград ще бъде завършена в края на октомври. Но както всички други последни магистрални проекти, ще е по-скъпа от очакваното и от договореното със строителите. Последното вдигане на стойността е с 1 млн. лв. И е по вече класическата форсмажорна схема - влага. Тези допълнителни пари се плащат от българските и европейските данъкоплатци и за "Тракия", "Марица" и "Струма" вече доближават 90 млн. лв. И тъй като дъждове в България винаги ще има, това означава, че цената на всяка следваща отсечка може да се вдига - в последния момент и без много състезание, защото поръчките се възлагат директно.

Отсечката дотук

Сегашното поскъпване на "Струма" е за близо 1 млн. лв. без ДДС и е заради свлечен насип на 322 километър. Преди два месеца цената на отсечката се увеличи с други 2.55 млн. лв., обяснени с укрепване на активирани свлачища на км 325. Това става ясно от регистъра на обществените поръчки. Допълнителните дейности са възложени без търг на изпълнителите на отсечката Дупница – Благоевград.

Трийсет и седем километровият участък се изгражда от "ГБС - инфраструктурно строителство" и "Пътстрой 92" (част от групата на "Геотехмин"). Обединението беше с водещ партньор италианската Impresa, но тя е обявена в несъстоятелност и строителните дейности се изпълняват изключително от българските компании. Цената на отсечката е 289.9 млн. лв. Тя трябваше да бъде открита за движение през март, но археологически разкопки и консервация отложиха завършването й. Строителите са се ангажирали пред пътната агенция да открият участъка до края на този месец, а в момента се планира церемонията по рязането на лентата.

Конкретното свлачище

Обилните дъждове в края на 2014 г. и началото на 2015 г. са затруднили и забавили изграждането на обекта, става ясно от поредното обявление за възлагане на невключени в проекта дейности. Те са за укрепване на виадукт на км 322, който е поддал заради свлечен насип. Силно овлажнените глинести почви в основата на насипа са се свлекли, повличайки моста, по който минава магистралата. Той ще се укрепи с нови колони, сондажни пилоти, надпилотна плоча и др. Покана за изпълнение е изпратена до двете фирми в обединението - ГБС и "Пътстрой 92". Договор ще бъде сключен с една от тях – в зависимост в чий участък се намира срутеният насип. Най-вероятно това ще е "Пътстрой 92", защото тя работи на посочения километър. Обявлението за поръчката е от 8 октомври.

Строителите още през юли са уведомили пътната агенция за възникнало непредвидено събитие – наводняване на почвите и свличане на насипа. В договора има клауза, че тези непредвидени строителни дейности са за сметка на пътната агенция. Иначе обектът има гаранция 10 години, но тя влиза в сила след предаване на обекта и въвеждане в експлоатация.

"Свлеченият насип е причинен в резултат на наднормени валежи и няма връзка със строителните дейности, които са изпълнени с нормативно предписани материали и технически изисквания. Това е установено с извършените от пътната агенция технически експертизи. Възлагането на допълнителни дейности е в рамките на Закона за обществените поръчки, както е описано и в решението на АПИ по този въпрос", посочват в отговор от "Пътстрой 92".

Преди два месеца за укрепване на предишно свлачище (на километър 325) бяха предвидени други 2.55 млн. лв. без ДДС. На 8 октомври е сключен договор с "ГСБ - инфраструктурно строителство"

Проливните дъждове и наводнените почви по трасето на магистрала "Струма", минаваща покрай реките Струма и Джерман, които също се препълниха през пролетта на тази година, доведоха до много непредвидени дейности. Едновременно с поръчката за укрепване на насипа и моста на км 322 от магистралата Министерството на земеделието и храните обяви поръчка за неотложна корекция на р. Джерман в землищата на селата Бобошево, Мурсалево и Драгодан, откъдето минава магистралата. Поръчката е с прогнозна стойност малко над 2 млн. лв. без ДДС и предвижда изграждането на диги в пет крайречни участъка, като целта е да се защити магистралата от заливане с дъждовна вода.

С колко се оскъпиха магистралите

Към момента оскъпяването на отсечката Дупница - Благоевград е 3.5 млн. лева, без да броим двата милиона за изграждане на диги в коритото на р. Джерман. С много по-голяма сума - близо 18 млн. лв., се оскъпи първата част - от Долна Диканя до Дупница (16.78 км). Тя беше изградена от същите фирми - ГБС и "Пътстрой 92", които спечелиха търга с цена 58 млн. лв. - доста под прогнозната. Основният аргумент отново беше преовлажнени почви и активизация на свлачища по трасето, както и невключени в проекта дейности и доставка на материали.

Рекордьор при борбата с влагата е магистрала "Марица", за която бяха изхарчени 43 млн. лв. Пътят с наводнения терен беше открит от строителя на отсечка на "Тракия" (тогава свързаната с Васил Божков "ПСТ груп") и струваше 25 млн. лв.

Обединение на "ГБС - инфраструктурно строителство", "Пътстрой-92", "Главболгарстрой" и "Геострой" ще строи и новата отсечка на магистрала "Струма" - от Кресна до Сандански, за минимум 213 млн. лева без ДДС и максимум 234 млн. лв. Освен ако няма влага.

Отсечката на "Струма" между Дупница и Благоевград ще бъде завършена в края на октомври. Но както всички други последни магистрални проекти, ще е по-скъпа от очакваното и от договореното със строителите. Последното вдигане на стойността е с 1 млн. лв. И е по вече класическата форсмажорна схема - влага. Тези допълнителни пари се плащат от българските и европейските данъкоплатци и за "Тракия", "Марица" и "Струма" вече доближават 90 млн. лв. И тъй като дъждове в България винаги ще има, това означава, че цената на всяка следваща отсечка може да се вдига - в последния момент и без много състезание, защото поръчките се възлагат директно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Е така е, Водата, Земята и жената тръгнат ли, спиране няма, основно правило на геологията като наука и като част от строителството...

    така че гответе се да плащате когато тякой от троицата "тръгне4...
    На нови пътища с нови насипи, това ще е обикновена практика в следващите 150 години докато Земята улегне, Водата си намери път и хората свикнат....

  • 2
    staska avatar :-?
    staska

    Учудени?

  • 3
    pesheff avatar :-?
    Пешката

    "Струма" до Благоевград е почти готова, но поскъпна пак
    --
    Заглавие стил жълта преса, само трябваше едно "май" да му тупнат отзад. Много жалка и неграмотно написана статия - въпреки че може и информацията да е вярна. Много паднаха стандартите...нещо да не са резнали от Америка за БГ!?

  • 4
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    браво на строителите ,ако бяха комунистите ,нямаше да има какво да се свлича и да се поправя

  • 5
    mavricii.plovdiv avatar :-|
    mavricii.plovdiv

    Голямо чудо,че строителството поскъпнало с няколко милиона,важното е,че се строи,създава се работа за много хора,създава се нещо,полезно за огромна маса хора,а не "гьолове" и "тръби",в които потъват съдби на поколения и бъдещето на една съсипана държава!

  • 6
    james_russell avatar :-P
    Петър

    Слочаенос?

  • 7
    m17 avatar :-|
    m17

    Поредната хейтърска статия на тема ГЕРБ/Борисов/Фандъкова.
    И вече съвсем на дребно - поскъпнала с 1 милион заради свлачище. И това при цена 200 милиона която излиза сред най-ниските цени на км в цяла европа, изпълнение в срок (забавянето е причинено от археолозите) и съвсем прилично качество постигнато от БЪЛГАРСКИ фирми.

  • 8
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Айде, да се приключва с тази отсечка и да се пуска трафика по нея, все ще е някаква благинка... че студове идат и няма да може да се бачка...

  • 9
    wne08320229 avatar :-|
    Делфина

    Тя тази магистрала златна бе. Ще видим цените на винетките от догодина или ще се плаща на парче. Иначе Боко е доволен. Още няколко милиона. Развива икономика човека, нали така каза. Нямало икономика без инфраструктура. Като сложи и цената за инфраструктурата , накрая няма кой да плаща. Цървул. Толкова разбира от икономика , колкото и от всичко останало. Пожарникарски бастун.

  • 10
    shule avatar :-|
    shule

    Чудесно е, че магистралата ще бъде пусната до края на месеца. А що се отнася до поскъпването, то не е ли работа на проектантите и строителите да направят геоложко проучване на трасето. Къде какви почви, близо до реки и т.н. рискове има и съответните там строителни дейности по отстраняването или минимизирането им да бъдат включени в тръжната цена? Защо ми се струва, че това е "близко до акъла" и не подлежи на дискусия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK