Правителството даде ход на дострояването на Западната дъга в София (обновена)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Правителството даде ход на дострояването на Западната дъга в София (обновена)

Строителството на Западната дъга започна през 2012 г. с отсечка от 3 км, която свързва кръстовището при магистрала "Люлин" с река Какач, малко след бул. "Сливница". Строител на тази отсечка е "Трейс".

Правителството даде ход на дострояването на Западната дъга в София (обновена)

8350 прочитания

Строителството на Западната дъга започна през 2012 г. с отсечка от 3 км, която свързва кръстовището при магистрала "Люлин" с река Какач, малко след бул. "Сливница". Строител на тази отсечка е "Трейс".

© Красимир Юскеселиев


Кабинетът разреши на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да сключи договор за изграждането на втория участък от новата западна дъга на околовръстния път в София, преди проектът да бъде окончателно одобрен от Европейската комисия, която осигурява финансирането му през старата и новата европрограма "Транспорт". Това става ясно от съобщение на пресцентъра на МС. 

Така избраният строител - консорциумът "Европейски пътища", ще може да започне преждевременно работа по 5.5-километровата отсечка от столичния бул."Сливница" при магазина "Мосю Бриколаж" до началото на Северната скоростна тангента.

Драмата с избор на изпълнител

Изборът на изпълнител за втория участък от Западната дъга се забави значително заради редица перипетии. Първият кабинет на ГЕРБ почти избра изпълнител, но договор така и не бе подписан. При кабинета "Орешарски" процедурата бе спряна поради липса на пари. Едва през септември 2014г. бе проведен нов търг, в който участваха общо 10 компании и обединения, но през юли 2015г. пътната агенция прекрати поръчката, защото "нито един от участниците не отговаря на обявените изисквания". В крайна сметка обаче обединението "Европейски пътища", предложило най-ниска цена от 85 млн.лв., оспори решението и през август КЗК се произнесе в негова полза, като нареди на пътната агенция да избере изпълнител. В обединението влизат "Джи Пи Груп", "Автомагистрали Черно Море" и "Пътстройинженеринг" Кърджали.

Проектът

Цялото разширение на западната дъга, която трябва да свърже магистрала "Люлин" със Северната скоростна тангента, е на обща стойност133.5 млн.лв. Малко над 7 млн.лв. са осигурени от стария програмен период на програма "Транспорт", а останалата сума трябва да бъде получена безвъзмездно от ЕС по новата програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (2014-2020).

Проектът включва изграждането на 5.53 км път с магистрални параметри с три пътни възела. Отсечката е част от магистралата от София до Калотина, която е сред приоритетните проекти на правителството.

В завършваща фаза е строителството на първия участък от Западната дъга - от магистрала "Люлин" до бул."Сливница", с дължина от 3 км и на стойност близо 48 млн. лв.
Борисов: Целия строителен бранш да довърши Северната тангента в срок

"Събери строителите и да се организира целият бранш да го завърши." Това нарежда премиерът Бойко Борисов на заседанието на кабинета по повод изграждането на Северната скоростна тангента. Обектът се финансира по изтичащата вече програма "Регионално развитие" (2007 - 2013). Проектът се забави критично заради спорове със собственици на отчуждени имоти и ако не бъде завършен до края на годината, може да се наложи да се дофинансира с пари от бюджета.

"Иначе догодина да дойдете и да кажете: Дайте 30, 40, 50 милиона от бюджета, за да си довършим това, за което имахме европейско финансиране… Ние и да обясним, че по времето на Орешарски това беше абсолютно спряно и в последната една година спасяваме парите, то е факт, но ще се отрази на бюджета. Затова – денонощна работа, да си вземат подизпълнители, всичко, каквото е необходимо, и да го завършат", разпорежда Борисов. И продължава: "24 часа работа на този обект! Времето е още благосклонно. Да не сте дошли да искате пари после."

Изпълнител на проекта е обединение ХПВС ССТ. В него влизат пет компании, като с водещ дял от 40% е "Водстрой 98" (която неофициално се свързва с Делян Пеевски). Другите са "Хидрострой" и дъщерното му дружество "Пътстрой Бургас", както и "Пътни строежи Велико Търново" и "Пътинженерингстрой-Т". Първоначалният победител – италианското обединение Salini-Impregilo, бе отстранен от проекта.

Кабинетът разреши на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да сключи договор за изграждането на втория участък от новата западна дъга на околовръстния път в София, преди проектът да бъде окончателно одобрен от Европейската комисия, която осигурява финансирането му през старата и новата европрограма "Транспорт". Това става ясно от съобщение на пресцентъра на МС. 

Така избраният строител - консорциумът "Европейски пътища", ще може да започне преждевременно работа по 5.5-километровата отсечка от столичния бул."Сливница" при магазина "Мосю Бриколаж" до началото на Северната скоростна тангента.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    ivailoa avatar :-|
    Ivailo Asparouhov

    Или не преписвате цифри правилно, или някой ни лъже в метража доста безсрамно.
    1. Отсечката от Бриколаж, до началото на Северна тангента е 3,5 а не 5,5 км.
    2. От АМ Люлин - разклона за кв. Филиповци до Бриколаж - бул. Сливница е 1400, а не 3000 м.
    Хайде моля проверете и напишете в чии TV е грешката.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    had_hell avatar :-|
    had_hell

    "Строителството обхваща директното трасе и реконструкцията на СОП в участък от км 59+400 до км 61+629.18 и от км 0+000 до км 0+780 на Софийски околовръстен път в т. ч. - изграждането на два пътни възли с две естакади, два моста над река Какач и също реконструкция на съществуващото кръстовище с бул.”Сливница” и кръгово кръстовище с бул. „Царица Йоана”.... Дължина на изграждания участък от автомагистралата - 3009,18 м." Директно от сайта на Трейс. Участъкът, който трябва да се изгради по проект до края на месеца, в ключва и съоръжение над река Какач. Ако мислят новата "наша" фирма да "строи" още веднъж платения вече участък от Сливница до Какач, тогава не ни лъжат в метража, а в километража. Госпожа министърката, какви неустойки ще изиска от Трейс, защото да се приключи техния лот до края на месеца звучи абсурдно? Както звучи абсурдно, че северната тангента ще бъде готова до края на годината, между другото. Чудно ми е, за толкова години, не се ли научиха "по-елегантно" да "усвояват" парите или просто до толкова изнагляха благодарение незаинтересоваността на плебса?!?

  • 3
    sahata04 avatar :-P
    Alexandar Stefanov

    Е поне ще има нещо "достроено" , че от всички дъги на околовръстното няма нито една която да не свършва в някаква тапа поради " недострояване ".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK