Какво искат кандидат-кметовете за София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво искат кандидат-кметовете за София

Какво искат кандидат-кметовете за София

Алтернативите на управлението на Йорданка Фандъкова според основните й опоненти

Мария Манолова
23195 прочитания

© Надежда Чипева


Поради натоварената програма с предизборни ангажименти, от щаба на настоящия кмет Йорданка Фандъкова не успяха да се включат в този разговор за бъдещето на града. Въпреки това ви представяме мислите на основните кандидати в София, които виждат себе си като алтернатива на настоящото управление. 

В седмицата преди местния вот "Капитал" потърси мнението на основните претенденти за кметското място в по-големите градове по най-важните теми за живота в града. Представяме ви отговорите на Ангел Джамбазки (ВМРО), Виктор Лилов (ДЕОС), Вили Лилков (Реформаторски блок), Георги Кадиев (Коалиция "Сердика" и АБВ) и Иван Велков (Зелените) преди вота в София. Михаил Мирчев (БСП) също пое ангажимент да отговори на нашите въпроси и ще публикуваме мнението му веднага щом го получим. 

Кои са трите най-големи проблема на града? Какво е вашето решение?

Трябва ли арх. Петър Диков да остане главен архитект на София? Как ще се справите с корупцията и претовареността в НАГ? Коя е най-голямата "зелена" мярка, която ще въведете, за да направите София по-чиста? Как ще промените системата на градския транспорт и системата за паркиране?

 

Кои са трите най-големи проблема на града? Какво е вашето решение?

Вили Лилков, Реформаторски блок
Фотограф: Надежда Чипева

Вили Лилков, Реформаторски блок: 

Липсата на визия в ГЕРБ за посоката на развитие на общината. Те наложиха мандатното мислене, което превръща София в провинциален град, в който общината става заложник на краткосрочни проекти (изключвам метрото, което се изгражда повече от 30 години и е заслуга на много кметове и предимно инженери и специалисти и системата за третиране на отпадъци, която ни бе наложена от Европа и подарена пак оттам!) и на социални очаквания. Това провинциално мислене не обръща внимание на природните богатства като перспектива за развитието на града, пропуска и да го превърне в център, привлекателен за инвестиции и предприемачи, които са в града не благодарение на, а въпреки администрацията и ръководството на общината. 1. Неефективното харчене на парите на София и корупцията в провеждането на обществени поръчки, чрез които се канализират основната част от бюджета на столицата 2. Небалансираното развитие на столицата - изливането на парите само в част от територията й, което обрича едни квартали на обезлюдяване и деградация, а други на прекомерен инвестиционен натиск и пренаселване. Пример: занемарената северна част на града и южните квартали, които бързо се заселват при липса на базова инфраструктура, да не говорим, че дори улични табелки липсват.

3. Неправилният модел на икономическо развитие на София - твърде много зависимости от еврофондове, влошаване на инвестиционната среда и липса на сериозни публично-частни партньорства; игнориране на бизнеса и превръщане на общината в най-голям работодател.

Георги Кадиев, Коалиция "Сердика"
Фотограф: Анелия Николова
Източник: Дневник

Георги Кадиев, Коалиция "Сердика" и АБВ:

Презастрояване, лоши квартали и сигурността. Решението е нов Общ устройствен план, за да спрем строежите в парковете. Бързо изработване на подробни устройствени планове в 24-те района, сега има само за два. Инвестиции в инфраструктура на кварталите, за да се живее там също толкова добре, колкото в центъра. Ремонт на малки улици и градинки. Жива охрана в райони с наситена криминогенна обстановка- край Женския пазар, Студентски град. 1000 нови полицаи в Общинска полиция на улицата, не да пазят сгради.

Иван Велков, Зелените
Фотограф: Мария Съботинова

Иван Велков, Зелените:

Проблемите на града са, че е без визия, стил и амбиция. Далеч е от най-добрите примери за съвремнна европейска столица, София има много и то комплексни проблеми - мръсен въздух, прашни и разбити улици и тротоари, неефективно и непрозрачно управление на всички общински ресурси. Отлагането на решаването им води до сериозни последствия и нови предизвикателства пред здравето и благополучието на жителите на София. Според нас има начини и добри практики как в краткосрочен план да се поставят основи за устойчиви решения, които нашияте екип е разработил в програмата ни за управление на града - наречена "Зелена филоСофия".

Виктор Лилов, ДЕОС
Фотограф: Юлия Лазарова

Виктор Лилов, ДЕОС: 

"Шапката" на всички проблеми в София е това, че никой не си дава труда да мисли и да обсъжда какъв да бъде градът ни след 10, след 20, след 50 години, ако щете. Всичко, което се прави за София и в София от общината, е работа "на парче". Дори метрото, с което толкова се гордеят Борисов и Фандъкова се прави по планове, които са от преди повече от 30 години, когато бяха прокарани и първите тунели, които тогава не се ползваха по предназначение. А иначе трите най-важни проблеми на столицата са: непрозрачното  използване на публичния финансов ресурс, на огромния бюджет на града, съставляващ близо милиард и 500 милиона лева. Обществеността нито знае как се договарят проектите, за които общината харчи пари, нито може да контролира изразходването на средствата. Вторият най-важен проблем, който софиянци буквално дишат, е извънредно мръсния въздух в града ни, един от най-мръсните, ако не и най-мръсният сред европейските столици. На последно място, но не по важност поставям две безобразия:  уличната инфраструктура, която прави почти невъзможно придвижването из столицата на майки с детски колички и на хора с увреждания и провалът на кандидатурата на София за европейска столица на културата през 2019 г. За първия проблем решението е публичност и пак публичност – целият бюджетен процес: от проектите до изразходването на последния лев трябва по всяко време да бъде достъпен за оглед и контрол чрез Интернет от всеки гражданин. Въздухът ще стане по-чист, ако общината наблегне на публичния транспорт и цялостна система от велоалеи, вместо да дава приоритет на личните автомобили и ако бъдат взети мерки за ограничаване на старите, силно замърсяващи въздуха коли. А приспособяването на инфраструктурата не става само с изграждане на скосени тротоари, това е най-лесното. Трябват още и трамваи, тролеи и автобуси с ниски платформи, та да е лесно количките да влизат в тях, трябва всички училища, болници и всякакви обществени учреждения да бъдат оборудвани с пътеки за колички (не като сегашните релси в подлезите, които са невъзможни за ползване!) и с рампи. Това е въпрос на култура на проектното мислене, а не на инвестиции.

Ангел Джамбазки, ВМРО
Фотограф: Юлия Лазарова

Ангел Джамбазки, ВМРО

 На първо място за мен е проблемът със сигурността. Под това разбирам проблемите около така наречените "махали", "гета", "катуни", както и да ги наричаме, те са своеобразни автономии, в които отсъства всякаква държавна и общинска власт, както неразумното разкриване на центрове за съсредоточаване на нелегални имигранти в столицата.  Само на първо четене споменавам циганските махали на ул. "Баталова воденица", ул. "Татарли", ул. "Зайчар", ул. "Суходолска" 3-5 в кв. Захарна Фабрика, ул. "Градините" в кв. Орландовци, Виетнамските общежития, Факултета, Филиповци, "Абисиния" в кв. Христо Ботев… общото между тях, е часа незаконно построени върху чужда земя и че са генератори на тежка битова престъпност. Тези махали трябва да бъдат премахнати, а незаконните постройки разрушени.
Още по-тежък е проблемът със сигурността в централната част на града, която се превръща в арабско гето. Наличието на безброй "хостели", "стаи за почивка" и прочее бордеи и бардаци в карето между Централна гара и Халите, обитавани от банди от нелегални имигранти, които очевадно се занимават с трафик на хора и други престъпни дейности е причина за повишаване на битовата престъпност, за създаване на климат на несигурност и за упадък на тази историческа част от града. Според мен центровете за съсредоточаване на нелегални имигранти в София трябва да бъдат закрити, всички съмнителни бордеи също, а нелегалните имигранти трябва да бъдат върнати по родните си места.   На второ място това е невъзможността на гражданите за равноправни отношения с трите дружества-монополисти, които оперират на територията на града в сферата на водоснабдяването и канализацията, електроснабдяването и топлоподаването.  На трето място е раздробената, нелюбезна, безотговорна и некомпетентна администрация на всички нива – от района до "Московска"33.

Как ще осигурите допълнителни приходи за бюджета?

Вили Ликов, Реформаторски блок:

Голямата част от еврофондовете за България са насочени в София за решаване на кризата в третирането на отпадъците, транспорта и пътната инфраструктура. Бюджетът на София нараства благодарение на тях. Ако не бяха те, общината щеше да е в дълбока криза. В крайна сметка европарите ще намаляват и София трябва да потърси източници на допълнителни приходи за общината. Виждам възможности, от една страна, в сериозни публично-частни партньорства за реализция на големи проекти и облекчаване на процедурите за работа на бизнеса, а от друга, да работи по-посока на интелигентната специализация на града в модерни направления на индустрията и технологиите. Освен това, развитието на София като туристически и културен европейски център е много важна задача на бъдещата кметска управа. От това града също може да печели.

Георги Кадиев, Коалиция "Сердика" и АБВ: 

Никакво увеличение на данъци или нови данъци. Мерки за засилен контрол по недобори от данък сгради, данък автомобили, такса битови отпадъци. Засилена контролна дейност на инспектората- там са 420 души и очаквам от тях повече контрол. 

Иван Велков, Зелените: 

С много по-ефективно управление на публичните ресурси, общинските проекти, фондове и фирми. С нови, работещи модели за публично-частни партньорства и инциативи, базирани на енергията и капацитета на професионални и граждански организации и сдружения. С наистина професионален екип, който има и опит и енергия за по-добри резултати и постижения.

Ангел Джамбазки, ВМРО: 

В никакъв случай чрез увеличаване на каквито и да е било местни данъци или такси. Увеличаването на приходите може да стане чрез повишаване на събираемостта от глоби на първо място, и на второ от събираемостта на дължими данъци и такси. Това може да се постигне като възнаграждението на служителите, отговорни за тази дейност, се формира на основата на събираемостта. 

Какви конкретни мерки ще предприемете, за да направите кварталите по-хубаво място за живеене?

Вили Лилков, Реформаторски блок: 

1. Инвестиционна програма за навлизане в кварталите и повече инвестиции в кварталите, разположени на север от жп линията;  2. Изграждане на вътрешноквартални паркинги; Мрежа от велоалеи, свързващи кварталите с центъра и спирки на метрото;
3. Програма "Зелена София" за преобразяване на междублоковите пространства; 4. Изграждане за един мандат на 25 модерни училищни спортни зали в преоразмерените големи училищни дворове;  5. Изграждане на подземни контейнери в кварталите; 
6. Повече сигурност в кварталите - система за видеонаблюдение, към която да се включват етажните собствености, програми за сътрудничество между районните инспектори и гражданите, изваждане на кварталните инспектори от анонимност.  7. София - Wi-fi град- включително и в открити публични пространства като паркове и градинки в кварталите; 8. Насърчаване на спорта за всички и подкрепа на спортните клубове във всички отношения. Рязко увеличаване на средствата за спорт, които сега са по 90 ст на жител на столицата и по-малко от средствата за поддръжка на общинските приюти за кучета (2,2 млн. лв срещу 1,3 млн лв).

9. Най-важно – начало на изпълнение на интегрираните планове за градско възстановяване и развитие, които са приети, остойностени, определени са териториите и обектите за въздействие, но повече от година и половина общината не започва работа по тях.

Георги Кадиев, Коалиция "Сердика" и АБВ:

За някои като Горубляне първостепенно е канализация, за други като Красна поляна- сигурност, за село като Световрачене- транспорт до София. След центъра е ред на кварталите. Всички имат нужда от инфраструктура и ремонт на улици, всички имат нужда от изграждане на характерен облик- местна централна улица, местна култура, местна пешеходна зона. Хората не просто да спят, а да живеят там в пълния смисъл. 

Иван Велков, Зелените: 

Във всеки квартал има и специфични и общи проблеми. Гражданите и жителите на тези квартали от години ги посочват и често безрезултатно предлагат на общината начини за решаването им. Това ще се промени.

Виктор Лилов, ДЕОС: 

Според мен общината трябва да престане да гледа на кварталите като на заварено дете и да се съсредоточи върху междублоковите пространства и малките улици. Междублоковите пространства в София са пущинак. А в други градове това са цветущи градини. Това е защото там са намерили начин да "зачислят" междублоковите пространства на сградите, които са около тях. Хората по този начин получават стимул да се грижат за тревните площади, а сега те са ничии и затова са изоставени. Нужна е също и интензивна програма за привеждане в ред на малките улици в кварталите, особено в крайните, сега те на много места не са нищо друго освен софийска модификация на селски сокаци. 

Ангел Джамбазки, ВМРО: 

Предвиждам обновяване и изграждане на осветление, тротоари, междублокови пространства, видимо присъствие на районните полицейски инспектори в кварталите. Ремонт на вътрешно-кварталните улици и увеличаването на кратността на сметосъбирането. Обновяване на автомобилния парк на градския транспорт в крайните квартали. Изграждане на спортни площадки и ремонт на училищните дворове, салони и спортни площи.

Какви конкретни мерки ще предприемете за облагородяване на центъра на града?

Георги Кадиев, Коалиция "Сердика" и АБВ:Изграждане на пешеходни зони в центъра и създаване на естетична градска среда- чрез тротоари, фасади, статуи, зеленина. На мен в София ми липсва душата на града, както я виждам в Пловдив примерно. 

Иван Велков, Зелените: 

Ще започнем да го разчистваме и подреждаме от сбърканите ремонти и от недомислените проекти, от транзитния трафик и пермаментните затруднения с паркирането. Ще започнем да инвестираме в "инфраструктура" за културни хора, не само в цветни тротоари и асфалтиране. Убеден съм ,че когато се отнасяме с респект към средата и уважение към хората, ще постигнем и "облагородяващ", а не амбулантен ефект.

Виктор Лилов, ДЕОС: 

На първо място трябва да се спре безразборното застрояване на центъра. В този процес следва да се възцари ред. Второ, в центъра има много чудесни стари сгради, които са изоставени и се рушат. Това е защото общината не е намерила, а сякаш и не търси, начин да принуди или да стимулира собствениците на тези къщи да се грижат за тях. На притежателите им е по-изгодно къщата да се руши, за да могат да продадат мястото скъпо и прескъпо с цел да се построи нещо ново. На трето място трябва да се пресече порочната практика, при която стари сгради с културна и/или историческа ценност се надстрояват уж за да се запази старата сграда в новия комплекс, а на практика хубавите къщи стават неузнаваеми. Така се случи с хотел "София", построен на мястото на старата градска библиотека и с новите сгради на мястото на Бирената фабрика. На път сме и да загубим къщата с ягодите на "Сан Стефано". Да не говорим, че бутафорията, която се представя за консервация на археологическите находки в Ларгото трябва веднага да престане и дори да се премахне. Археологическите находки трябва да се консервират, но така, че да запазят автентичния си вид.

Ангел Джамбазки, ВМРО: 

Предлагам въвеждане на стандарти за фасадите и елементите на градската среда, като спирки, пейки, указателни табели, кошчета за смет, осветителни тела и прочее. Настоявам за прекратяване на амбулантната търговия по тротоари и паркове, извън определените за това пазари и тържища. Ще настоявам за закриването на центровете за нелегални имигранти и на всички бордеи и черни дупки в централната градска част, които са притегателен център за нелегални имигранти и всякакви престъпни елементи. 

Трябва ли арх. Петър Диков да остане на поста главен архитект? Как ще се справите с корупцията и претовареността в НАГ?

Вили Лилков, Реформаторски блок: 

София се нуждае от преосмисляне на много градски политики, в т.ч. и урбанистични. В този смисъл ни трябват нови идеи, затова ще организирам конкурси за ключови длъжности в общината, в т.ч. ще обявя и конкурс за главен архитект. 

Георги Кадиев, Коалиция "Сердика" и АБВ:

Мисля, че съм единственият кандидат, който е искал оставката на Диков в общинския съвет, давал го е на прокуратурата и на Комисия по конфликт на интереси. Сигурен съм, че знаете как ще ви отговоря и сега. Нов гл. архитект, мотивация и контрол на служителите. 

Иван Велков, Зелените: 

Нужни са нов модел и визионерство, за да променим града и живота ни. Трябват нови хора навсякъде. А такива има. Те ще работят по коренно различен - професионален начин. Както се работи в корпоративният сектор.

Виктор Лилов, ДЕОС: 

Не, в никакъв случай. Диков е в основата на повечето безобразия, които стават с градоустройството. С негова благословия правилата се променят така, че се строи в паркове и градини се превръщат в молове (най-пресния пример е предвиденото застрояване на мястото на бившия "Софияленд"), пак поради неговата несанкционирана от избирателя, но фактически огромна власт в София се руши и разпилява архитектурното наследство на града, неговото пренебрежение към проблемите на крайните квартали окончателно ги превърна не само в градове-спални, но и в гета, защото в тях има търговия, но няма нито културни центрове, нито достъп до общинските административни услуги, съсредоточени в центъра. Да не говорим за преустройството на бул. "Витоша", което превърна тази централна артерия в нещо като сокак на град от по-миналия век. Единствено прозрачността и възможността за обществен контрол могат да се справят с корупцията в НАГ, това изисква преосмисляне на нормативния ред, за да може гражданското око да надникне в тази бърлога на бюрокрацията – НАГ. А за претовареността има само една изпитана рецепта – по-малко административни разрешения, съгласувания и регулации, повече място за инициативата на хората!

Ангел Джамбазки, ВМРО: 

Тази длъжност трябва да се заема след конкурс, чието провеждане е наложително при обществено обсъждане и публичност на кандидатите, концепциите и идеите им. Същото важи и за районните архитекти. В НАГ трябва да бъде въведена публична електронна система на документооборота и "паспортите" на всички сгради, за да бъдат невъзможни абсурдни ситуации, като тази със "загубените" документи на т.нар. "Къща с ягодите" на ул. Сан Стефано. Ако някой вярва, че тези документи просто са се "загубили", спокойно може да вярва и в Дядо Коледа. 

Коя е най-голямата "зелена" мярка, която ще въведете, за да направите града по-чист?

Вили Лилков, Реформаторски блок: 

Мръсотията присъства в централната градска част и особено вътрешността на кварталите до степен, която е неприемлива за европейска столица и нейните гражданите. Това изисква нов подход в работата на Столична община към превенцията, събирането и обработката на боклука, който включва пакет от мерки. На първо място, ще въдеда разделно събиране и рециклиране на отпадъците, като това ще бъде обвързано и с такса смет - колкото повече отпадък разделят гражданите и фирмите, толкова по-малка такса ще плащат. На следващо място, чрез нормативни промени ще насърчавам етажните собствености, индустрията, големите вериги магазини и малките търговски обекти да преминат към индивидуално договаряне със сметоизвозващи фирми. Трето, ще стартирам незабавано изпълнението на една проста, но много ефективна мярка - изграждане на подземни контейнери в центъра и жилищните квартали на София.

Георги Кадиев, Коалиция "Сердика" и АБВ:Един милион нови дървета за 4 години. Като място ще заемат 0.8% от площта на общината. Като пари- зависи какви програми и доброволци ще намерим, но около 10 млн. лв. на година. Но си струва, това е здравето ни. 

Иван Велков, Зелените: 

Ще настояваме за приемането от всички заинтересовани страни на "зелена" градска конституция с разписани правила и принципи за постигането на тази цел. НО преди това ще трябва да разберем точно колко е мръсен. Публичната информация за това е повече от оскъдна, това състояние не може и не бива да се неглижира повече.

Виктор Лилов, ДЕОС: 

Най-важното е да се очисти въздуха на града. За да стане това обществения транспорт, следва да стане по-привлекателен за придвижване в града от личната кола. Той трябва да стане беземисионен, екологично чист, от него следва да изчезне дизелът. Тук може да се "играе" с тарифите, със заплащането за паркиране и по много други начини.
Трябва сериозно да се инвестира в буферни паркинги и да се направят цените за престой там атрактивни. На човек трябва да му е изгодно да са придвижи донякъде с колата си, да я остави и да продължи с обществения транспорт. Това сега съвсем не е така. Трябва да има ясна и лесно достъпна отвсякъде система за информация за свободните места в паркинигите. Придвижването с велосипед трябва да лесно и приятно, но за целта е нужна мрежа от велоалеи, които да заменят сегашните нескопосани опити да се очертават фалшиви алеи за велосипеди. Ще направя така, че софийските улици да се мият много по-често. Ще настоявам за все по-широкото въвеждане на екологично чисто отопление на сградите в града.

И не на последно място – ще настоявам и ще направя всичко възможно общината да приеме чудесната програма на Гражданска инициатива "София – зелена столица" и тя да почне да се изпълнява от столичната управа. 

Ангел Джамбазки: 

Предвиждам системното миене на улиците и тротоарите. София е един от градовете с най-висока замърсеност на въздуха от т.нар. "прахови частици", което се дължи именно на липсата на миене и почистване. Според експерти в тази област, ще са необходими години на засилено и системно миене и машинно метене, за да се преодолее сегашната тежка ситуация, причина за множество заболявания на дихателната система и дискомфорт на гражданите. 

Как ще промените системата на градския транспорт и системата за паркиране в града?

Вили Лилков, Реформаторски блок: 

Ще въведа вътрешно-квартален транспорт в големите жилищни комплекси, който да довежда пътниците до големите станции на метрото; при разработване на проекти за промяна на градската среда ще се дава приоритет на пешеходеца, след това на градския транспорт и велосипедистите и едва накрая – на автомобилите; ще въведа нова генерална схема за развитие на релсовия електротранспорт, в т. ч. създаване на нови скоростни трамвайни трасета, обособени от останалото движение, и ускорени трамвайни трасета по вече съществуващите чрез отделянето им с ограничители; ще наложа единен стандарт за всяка спирка, като комбинация от елементи– навес, павилион, билетен автомат, рекламна ракета, тоалетна и др.; ще въведа електронната система за таксуване в автобусния транспорт и преминаване към почасово тарифиране и използване на един билет при няколко прекачвания, както и нощен транспорт. Фундамент на реформата в този сектор е прекъсването на "гратис" пътуванията, от които Столична община годишно търпи загуби от около 75 млн. лева. Това е дългогодишен проблем, който стои нерешен, а отговорът е лесен: въвеждане на контрол на входа на превозното средство. Всяка система, в т.ч. и транспортната има контрол на входа. Допускането на гратисчията вътре в системата е груба грешка! Спестената сума ще инвестирам за други важни проекти в сферата на транспорта. В момента въпросната "дупка" от този гратис се попълва частично от таксите за паркиране в централна градска част. Това е сума от порядъка на 26 млн. лева годишно, които аз ще инвестирам в изграждане на вътрешноквартални паркинги, каквато беше идеята при въвеждане на платеното паркиране. Ще инициирам и изграждането на открити зони за безплатно паркиране в близост до търговски центрове и поликлиники и в междублокови пространства. Ще освободя софиянците, живеещи в центъра, от въведения "данък живот", а именно таксата за стикера за преференциално паркиране в "синя" и "зелена" зона, защото той не гарантира място за паркиране. Ще въведа първите 10 минути в тези зони като безплатни, за да насърчавам водачите бързо да свършват своята работа и да напускат местата за паркиране в центъра. Категоричен съм, че репатрирането на автомобил с поставени скоби в зоните за платено паркиране не е правилно и ще го отменя!

Георги Кадиев, Коалиция "Сердика" и АБВ:

В момента са подменени 20% от автобусите. Искам да подменим 100%, да разширим метрото, да въведем довеждащи линии в кварталите, да направим по-редовен и уютен целия транспорт. Мечтата ми е един ден да е безплатен, както е в Талин, и да свалим хората от колите. Защото сега имаме хубаво метро, но пак не слизаме от колите. Като няма паркинги, като няма свързващ транспорт, метрото не си изпълнява функциите. Строителство на квартални паркинги и подземни в центъра, каквито от 20 години обещават. 

Иван Велков, Зелените: 

Еволюционно. Консултирали сме се с наши колеги от редица европейски градове, които са се сблъсквали с идентични проблеми преди 10-20 години. Успехите и начина, по който изглеждат сега градовете и столиците им, ни дават достатъчно добра основа за работа, която ще се нуждае и от сериозна обществена подкрепа. Защото няма да стане бързо и лесно, решаването на едни проблем не трябва да отваря нов фронт на конфронтация. Просто трябва да преподредим и обозначим целите и приоритетите и за общественият транспорт, и за пешеходците. И за колите и за количките.

Виктор Лилов, ДЕОС: 

Аз почти отговорих на този въпрос по-горе. В добавка ще кажа, че схемата на обществения транспорт в София трябва да се преосмисли. Има направления, особено в крайните квартали, където градският транспорт е толкова рядък, че хората губят часове в чакане по спирките, след 21 или 22 ч. трябва да загубиш много време, за да хванеш трамвай, тролей или автобус. Трябва да намерим разумен баланс, включително чрез различни цени на билетите, ако е нужно, така че с изключение на дълбоката нощ да е лесно да се качиш на градския транспорт, а не да си губиш времето в чакане по спирките. А що се отнася до паркирането, освен буферните паркинги с атрактивни цени, в София трябва усилено да се строят многоетажни паркинги от леки конструкции, които заемат малко място, а приютяват много автомобили. Такива например има в Белград и на много други места. 

Ангел Джамбазки, ВМРО: 

Категорично против съм увеличаването на обхвата и цените в т.нар. "зони за платено паркиране", защото те по съществото си са незаконен данък по местоживеене. Градският транспорт в кварталите Младост, Люлин и Дружба трябва да бъде пренасочен като "довеждащ" транспорт към спирките на метрото, за да могат всички жители на тези огромни квартали да използват пълноценно подземната железница.  В централната градска част трябва да бъдат изградени коридори за градския транспорт и другите видове обществен транспорт, които да осигурят бързото му придвижване от светофар до светофар. Това може да стане с поставянето на ограничителни за автомобилите съоръжения в коридорите на транспорта. Тази мярка ще направи градския транспорт по-бърз и ефективен и ще му даде предимство пред автомобила.

Кои са петте най-важни мерки, с които ще направите София наистина отворена община, която работи добре с бизнеса и хората?

Вили Лилков, Реформаторски блок:

1. Създаване на максимален брой електронни услуги. В момента техният брой е неоправдано малък, като при това почти всички са частично електронни-единствено подаването е по електронен път. Въвеждането на електронни услуги ще спести време, човешки и финансови ресурси на гражданите и бизнеса, които в момента са в плен на мудната администрация и бюрокрация. Чакането в продължение на няколко месеца за издаване на определен документ демотивира всеки потенциален предприемач да инвестира в София.
2. Въвеждане на принципа на отворенните данни в Столична община. На първо място, защото те допринасят за по-висока прозрачност и отчетност в работата на администрацията. Второ, отворените данни имат сериозен икономически ефект, тъй като за компаниите и предприемачите това е възможност за подобряване на продуктивността и създаване на иновации, а за потребителите – по-добра информираност при вземането на решения. Прогнозите за икономическият ефект от отворенните данни в Европа до 2020 г. се изчисляват на близо 200 млрд. евро. Трето, достъпът до тези данни предоставя възможност да се анализират и измерват резултатите от политиките и работата на Столична община, до колко те са ефективни и водят до развитие на града и подобряване живота на гражданите. 3. Създаване на нов сайт не само на Столична община, но и на Столичния общински съвет. Сайтът на общината е изработен през 2000 г. и вече 15 години не е обновяван! Намирането на каквато и да е информация в него изисква висш пилотаж. Що се отнася до уеб страницата на Столичния общински съвет, мисля че тя трябва да бъде изградена така, че гражданите да могат лесно и бързо да могат да разберат как е гласувал един общински съветник по въпросите от дневния ред на общината, какви са неговите или нейните позиции по актуалните за града проблеми, каква работа е свършил(а) в комисията, на която е член, активен ли е по време на заседанията на СОС - брой изказвания, зададени въпроси, внесени доклади с приети решения по тях и т.н. 4. Въвеждане на публични регистри за всички договори и анекси на Столична община, на всички районни кметства и общински фирми, както и отпадане на термина "търговска тайна" от договори, заплатени с парите на софиянци. Първа мярка от този "пакет", която ще предприема в първите 100 дни от управлението си, е да стартирам изграждането на регистър на обществените поръчки. Това е предложение, което съм отправил преди няколко години, но което не бе реализирано от г-жа Фандъкова и нейния екип. Столичани имат право да знаят кои фирми и при какви условия печелят обществените поръчки за проекти в града, чрез които се харчи основната част от бюджета на столицата.
5. Ще преобразувам Агенцията за приватизация в Агенция за обслужване на бизнеса. Всяка фирма, която инвестира и създава работни места в София, ще получи персонално обслужване. В продължение на години инвестиционната среда в София е занемарявана, а общината изпада в прекомерна зависимост от финансирането от европейски фондове. 6. Промяна на модела на обществени обсъждания чрез актуализиране на действащата наредба. Тя не отговаря на променените отношения община-граждани и изискванията на обществото и това води до един "мъртвороден" диалог между двете страни. Ще предложа променена наредба, която в много по-голяма степен да въвлича гражданите и неправителствения сектор при дискутирането и решаването на важните за София проекти и въпроси. 7. Ще въведа принципа определен процент от парите от данъци и такси, платени от гражданите на всеки район, да се инвестират директно в района за решаване на проблеми, посочени от самите граждани.

8. Ще въведа правила, които регламентират как се удостоверява едно общинско задължение и в каква поредност общината го погасява. Общият принцип ще бъде "първият по време е първи по право". Задълженията на общината ще са достъпни чрез електронен регистър.

Георги Кадиев, Коалиция "Сердика" и АБВ:

Въвеждане на система от граждански общински съвети в общината и в районите като контролен орган на казионния Столичен общински съвет. Фокус групи и социологически допитвания по злободневни казуси. Местни референдуми по кардинални въпроси. Онлайн допитвания по локални квартални казуси. 1% от бюджета на общината да се решава от гражданите чрез допитване. Прави се вече в над 1500 общини в света. И възстановяане на експертните съвети към Столична община, сега голямата част са про-форма. 

Иван Велков, Зелените: 

Като стане е-община и работещ център за услуги - за фирми и граждани. Чрез повече публичност, достъпност, информираност, сътрудничество и професионално отношение.

Виктор Лилов, ДЕОС: 

Първо, общината трябва да стане изцяло и безусловно електронна. В близка перспектива трябва да изчезне понятието "чакам на гише за справка или документ". Общината не трябва да изисква от гражданите документи, които може да си достави по служебен път. Второ, ще въведа ударна преквалификация на общинските чиновници за работа със съвременните комуникационни системи, всеки общинар трябва да може да свършва цялата си работа онлайн и да комуникира на най-малко още на два езика освен българския. Трето, ще настоявам за отменяне на всички ограничителни и разрешителни режими, които затрудняват започването на бизнес в София.
Четвърто, ще насърчавам с всички сили откриването и разработването на бизнес инкубатори, така че всеки, който иска да почне какъвто и да е бизнес, да може да получи квалифицирана помощ.

Пето, ще насърчавам по всякакъв начин социалното предприемачество, което е в състояние да реши много от проблемите на града, напр. тези с грижата за възрастните ни родители.

Ангел Джамбазки, ВМРО: 

На първо място настоявам за въвеждане на принципа на "мълчаливото съгласие" в работата на администрацията. На второ място – съобразяване на работното време на администрацията с удобството на работното време на гражданите. На трето място - изграждане на "електронната община", чрез електронен достъп до услуги и документи. На четвърто – разходо-образно ориентирано формиране на размера на таксите, които се събират от администрацията, тоест размерът на една такса трябва да се определя от разходите за извършване на услугата. На пето място – трябва да се работи в посока окрупняване на районите и съкращаване на администрацията.  

Кой е следващият голям проект, който вие ще започнете, след изграждането на метрото?

Вили Лилков, Реформаторски блок: 

Следващият голям проект, чиято реализация ще стартирам като кмет, не е инфраструктурен, но ще доведе до осезаеми подобрения в живота на софиянци. Ще инициирам административна и финансова децентрализация на София, която ще постави града редом с развитите европейски столици. Настоящата конфигурация на 24-те столични района, допълнена от малкото на брой правомощия на районните кметове, е спирачка пред решаването на техните проблеми. В момента София е подложена на небалансирано развитие, което ражда феноменът на двете столици - този на деградиращите крайни квартали и София на лъскавия център. Първата стъпка от тази реформа ще бъде създаване на едно градско "сити" и окрупняване на районите, които от 24 да станат 7-8 на брой. След това трябва да се създадат районни съвети с общински съветници, които да могат да гласуват бюджет на съответния кмет, да го контролират и той да има правомощия като един нормален кмет. Ще бъде извършена и финансова децентрализация. Когато районният кмет разполага със собствен бюджет, инвестиционна програма и по-широки правомощия , както и контрол от страна на районните съвети, това ще отпуши развитието на кварталите и града за десетилетия напред.

Георги Кадиев, Коалиция "Сердика" и АБВ:

Градските квартали. И бизнес инкубатори за предприемачи. Искам общината да има специален фонд, да инвестира в начинаещи перспективни компании и да ги подпомага инфраструктурно, като е миноритарен собственик в тях. Да създаваме икономика, не просто да я гледаме отстрани. 

Иван Велков, Зелените: 

София - европейска зелена столица. Без главни букви. Не 2018 или 2019. Всяка година.

Виктор Лилов, ДЕОС: 

Колебая се между две опции. Първата мога да нарека "поход за социализиране на Витоша". Планината отново трябва да стане достъпна и привлекателна за хората. На Витоша не може да се гледа само като на място за получаване на свръхпечалби, какъвто сега е случаят с лифтовете. Трябва да възстановим лесния достъп до нея, като същевременно пазим природата.

Втората е "война за въздуха". Да се стремиш – по системен начин, стъпка по стъпка –да очистваш въздуха на най-мръсната столица в Европа може да не е толкова атрактивно, колкото да сториш метро, но е огромна дългосрочна инвестиция в здравето на нас и на децата ни. 

Ангел Джамбазки, ВМРО: 

Огромен проблем на северната част на града, така наречената Старопланинска яка, е липсата на канализация. Това са частично районите Връбница и Сердика и изцяло Нови Искър и Кремиковци. Този проблем засяга и живущите в райони Витоша и Панчарево. Това са предимно "селски" райони, в които живущите са принудени да плащат в сметките си за вода и сума за "отвеждане и пречистване на канални води", при положение, че нямат канализация. Което е тежка наглост от страна на "Софийска вода". Предлагам следващите усилия трябва да бъдат насочени в проектирането и изграждането на канализационната мрежа и свързването и с пречиствателната станция за отпадни води "Кубратово", изключително мащабно и скъпо начинание, което може и трябва да бъде изпълнено с европейско финансиране.  

Какъв град трябва да бъде София след 20 и след 50 години? 

Вили Лилков, Реформаторски блок: 

След 50 г. градът ще принадлежи на нашите поколения и ние трябва да го подготвим за тях. Това означава да го погледнем и през техните очи, да предвидим бъдещето и да намерим истинските решения за това. Аз го виждам, като град с европейско значение, добре устроен, сигурен за живеене и привлекателен за инвестиране. Зелен град, съхранил връзка с природата, с богато историческо наследство и образовани и толерантни жители.

Георги Кадиев, Коалиция "Сердика" и АБВ: 

Открит, мултикултурен, зелен, сигурен и приятелски за всеки, независимо от пол, раса, религия, сексуална ориентация. Интересен за младите хора като място за работа и свободно време. С възможности за бизнес и с предприемаческа култура. С много култура, много спортен,  с хиляди ресторанти от всички точки на света и с хиляди колоездачи и спортуващи. Интернационален! 

Иван Велков, Зелените: 

Проспериращ и зелен.

Виктор Лилов, ДЕОС: 

Мечтая за "София за хората". Това е и девизът на ДЕОС за тези избори. Зелена, приветлива, уютна, чиста. Един град, който да съчетава най-напредничавите технологии на века с уюта на едновремешните градчета. С една дума – искам не хора за града, а град за хората. 

Ангел Джамбазки, ВМРО: 

Сигурен, чист и зелен. И след 20, и след 50, и след 100 години. И изобщо.

Поради натоварената програма с предизборни ангажименти, от щаба на настоящия кмет Йорданка Фандъкова не успяха да се включат в този разговор за бъдещето на града. Въпреки това ви представяме мислите на основните кандидати в София, които виждат себе си като алтернатива на настоящото управление. 

В седмицата преди местния вот "Капитал" потърси мнението на основните претенденти за кметското място в по-големите градове по най-важните теми за живота в града. Представяме ви отговорите на Ангел Джамбазки (ВМРО), Виктор Лилов (ДЕОС), Вили Лилков (Реформаторски блок), Георги Кадиев (Коалиция "Сердика" и АБВ) и Иван Велков (Зелените) преди вота в София. Михаил Мирчев (БСП) също пое ангажимент да отговори на нашите въпроси и ще публикуваме мнението му веднага щом го получим. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    671 000 aвтомобила в град с около 232 000 гаражи и места за паркиране по улиците/пред блоковете според някакви непотвърдени данни от ГИС. Без да споменаваме, че тези коли денем са накуп пред офиса, вечер - пред блока. Цифрата не се вписва в никакви европейски норми и пре*бава ред други смислени начинания. Вижте на МС "Младост" какво става. Транспортната схема е като по учебник - плитка метростанция, една тролейбусна спирка и една автобусна, по няколко линии с обновен автопарк правят връзка с метрото. Дребната подробност? Сутринта в 5 часа идват с личните си автомобили дюнерджията и баничарят от близкия пазар, към 7 пристига и продавачът на чорапи . Всичките си паркират колите на булеварда, ужким "преди" спирката, ама така леко с бронята...Единият скъси джоба за рейсовете отпред, другият отзад и от 7.30 часа нататъка там автобус не може да спре като хората. Спирането е на аварийки насред дясна лента, а там минават няколко линии и за нула време дясната също се запушва. Така заради "мощния социален ангажимент на общината" тримата продавачи, осигурени на МРЗ, да идват с кола на работа, един нов булевард на 9-цифрена стойност и една дузина нови рейсове са напълно опропастени откъм функция. Отделно, нископодовите рейсове се броят за такива, когато денивелацията е под-тротоар. Когато е под-платно, имаме почти същата мъка като икарусите с 3-те стъпала. Накратко, който смята да поддържа дългосрочно сегашната култура с по 1 автомобил на 2 човека, може съвсем спокойно да си вземе цялата програма, която се е потил да пише за чист въздух, свободни тротоари, прекопани градинки, електробуси, достъпна среда...и да си избърше задника с нея.

  • 2
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool

    До коментар [#1] от "cinik":

    Аз забелязвам, че и при масовото строителство на жилищни сгради не се взимат мерки за осигуряване на паркоместа отдолу. Подземните гаражи/паркоместа са по-малко от колкото е броя на апартаментите. Какво става като на един апартамент има 2-3 коли? Предблоковото пространство също е много малко и единствено остава да паркират на улицата. Всеки ден се боря със задръствания по някакви малки улици, стеснени до безобразие от паркирани коли - кой по тротоара, кой на улицата..

  • 3
    zztop11 avatar :-|
    zztop11

    Истината е, че няма за кой да се гласува. Хвани единия, удари другия. Всички обещават много неща, но никой нищо не прави. София е голям град и има доста проблеми, като най-големите са недостатъчното паркоместа и района около Халите, който с всеки ден става по-неприятен и по-неприятен.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "t0d0":

    По никакви ахритектурни и градоустройствени разбирания улицата не е място за паркиране. Достатъчно е да сметнеш, че фасадата на един блок с 50 апартамента е примерно 30 метра. На 30 метра се събират с мъка 6 автомобила надлъжно на четните числа, а отсреща още един блок чака за същото. Няма как да не ме е яд, че от 25 години гражданите биват заблуждавани, че някой ще им строи подземни, наземни и надземни гаражи, ще одържавява парцели и вместо детски градини и площадки, които също са във вопиющ дефицит, ще им прави паркоместа и раздава нотариални актове, само да гласуват за него. Но още повече ме е яд, че в тази предизборна надпревара доминират същите "доказано работещи" кукучки за избирателите. Никой няма топки да обясни черно на бяло, че домуването на колата е личен ангажимент на този, който си е купил имота. Ако има някакво заварено положение на квартали с тесни улици и т.н., тогава се въвежда платено паркиране и цената се вдига, докато места и потребители се изравнят. Всичко друго е популизъм и не знам що за удовлетворение изпитват от работата си хора, които са докарали града до това положение. Джамбазки нали е патриот - гордее ли се с ориенталските табиети, на които градът е паднал в плячка? Фандъкова, Бояджийска - най-малкото са жени, у тях като влезнеш такова ли е, каквото са го подредили по повечето улици и тротоари? Кадиев като ги ремонтира всичките улици, на мен ремонтиран тротоар с коли отгоре какво ми помага?

  • 5
    jig avatar :-|
    jig

    Да ви кажа, че позициите на тези кандидати не ме впечатляват особено. Което е жалко - при положение, че има толкова много за какво да се критикува сегашната власт, като се започне от замърсяването, което води до по-ниско качество и продължителност на живот, се премине през блокираният транспорт, въпреки десетилетие на строежи и ремонти и се стигне до битови проблеми като паркирането в градинки.
    Не видях нито един кандидат да каже, че ще напълни хазната чрез повишаване таксите за паркиране, чрез разширяване на платената зона за паркиране и в кварталите или чрез глоби за неправилно паркиране. А това би напълнило хазната и би намалило зависимостта от личните автомобили, което ще доведе до повече възможности за строителство на детски площадки и паркове и до по-малко замърсяване.

  • 6
    vlplbl avatar :-|
    vlplbl

    Основният проблем са колите и решението му е да се направят неизгодни за хората да ги държат. В момента градът се проектира и строи удобен за ганьовците с колите и съпер-неудобен за пешеходците (за пример е кръстовището на метростанция Алекссандър Балан) Хората са вкарани под земята, за да могат колите да минават по-бързо. Направете улиците със самостоятелна оградена бус-лента от край до край, така че да остане едно платно за коли и като видят, че стоят на едно място, а автомусът се движи ще се сетят къде е по-добре. Сега се изливат пари за двъетажни кръгови и тем подобни и после ще се сетят, че в копенхаген имало велоспедисти, ама вече тук ще е късно за такава инфраструктура. Никакви забрани няма да спрат колите. Изгодата и неизгодата контролира поведението на хората в съвременния свят. Друго важно нещо е, че ако някой се осмели да направи града неизгоден за коли веднага ще падне от власт, защото ганьо иска да се вози. Той не може да ходи с рейса и да му се смеят приятелите, какъв балък е, та не може да си купи кола. Аз съм се примирил, че положението, в което сме е заради самите нас. Мнозинството искато да е това, което е.

  • 7
    jig avatar :-|
    jig

    Истина е, че сегашната власт няма визия, но и тези кандидати не предлагат нищо ново.
    Очевидно ще си преизберем пак Фандъкова и ще се обречем на още 4 г. посредственост.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    Oтносно "съвременните многоетажни паркинги" - вижте само онази грозотия пред бившия ЗИТ, която за капак наскоро аварира и уби двама работника. Цяла София да нацвъкаме с такива (което ще струва баснословна сума), резултатът при сегашното положение ще е, че от 450 хилияди коли по тротоарите и градинките броят им ще "спадне" на 390 000 и то само ако не дойдат нови, което според мен е предопределено. Единственият изход е данък МПС здраво нагоре и понеже от една граница нагоре всички ще се юрнат да си регистрират колите в провинцията, тогава вече и зелена зона до Околовръстното.

  • 9
    axo avatar :-|
    axo

    Няма как да излезе сметката с паркоместата, при положение, че СО залага и разрешава неоправдано висока интензивност на застрояване - Кинт масово е 2-3, в центъра до 5. За сравнение - старите жилищни комплекси имат Кинт <1 и паркоместа, предвидени на самите улици, както е редно да бъде, за да се осигури нормална ежедневна експлоатация. Днес инвеститорите искат максимума, който ДАГ любезно дава (че малко и отгоре) и архитектите са принудени да правят разни невероятни фокуси като "апартаментни хотели", "общежития" и прочие измислици за посветени, с което проблемите всъщност само се задълбочават. Докато общината не постави адекватни ограничения за увеличаването на броя на автомобилите - финансови, технически и по местоживеене и докато не се предвижда нормално застрояване и инфраструктура (широки улици и места за паркиране) драмата с паркирането няма да изчезне, а само ще се увеличава.

  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#6:"vlplbl"]Друго важно нещо е, че ако някой се осмели да направи града неизгоден за коли веднага ще падне от власт, защото ганьо иска да се вози. [/quote]

    За софийското статукво автоталибаните са това, което са тутунджиите за ДПС. Зависим електорат на база осигурени привилегии спрямо други социални групи като пешеходците, велосипедистите, майките с колички, хората в неравностойно положение. Прозира подличката задна мисъл, този електорат да се поддържа в достатъчно голям брой, че да стигне за още едни спечелени избори. Иначе ако беше само до пари, на цената на едно от кръстовищата на 2 нива можеше всички тротоари в радиус 5 км от центъра да светят в нови плочки, осветление и колчета срещу паркиране.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK