// К1: Средата / Политика
Какво искат кандидат-кметовете за София
Алтернативите на управлението на Йорданка Фандъкова според основните й опоненти
Поради натоварената програма с предизборни ангажименти, от щаба на настоящия кмет Йорданка Фандъкова не успяха да се включат в този разговор за бъдещето на града. Въпреки това ви представяме мислите на основните кандидати в София, които виждат себе си като алтернатива на настоящото управление. |
В седмицата преди местния вот "Капитал" потърси мнението на основните претенденти за кметското място в по-големите градове по най-важните теми за живота в града. Представяме ви отговорите на Ангел Джамбазки (ВМРО), Виктор Лилов (ДЕОС), Вили Лилков (Реформаторски блок), Георги Кадиев (Коалиция "Сердика" и АБВ) и Иван Велков (Зелените) преди вота в София. Михаил Мирчев (БСП) също пое ангажимент да отговори на нашите въпроси и ще публикуваме мнението му веднага щом го получим.
Кои са трите най-големи проблема на града? Какво е вашето решение?
Как ще осигурите допълнителни приходи за бюджета?
Как ще направите кварталите по-хубаво място за живеене?
Как ще облагородите центъра на града?
Трябва ли арх. Петър Диков да остане главен архитект на София? Как ще се справите с корупцията и претовареността в НАГ?
Коя е най-голямата "зелена" мярка, която ще въведете, за да направите София по-чиста?
Как ще промените системата на градския транспорт и системата за паркиране?
Кои пет мерки ще използвате, за да "отворите" общината към бизнеса и хората?
Кой е следващият голям проект, който вие ще започнете, след изграждането на метрото?
Какъв град трябва да бъде София след 20 и след 50 години?
Ето и визията на кандидатите във Варна и Пловдив: Какво искат кандидат-кметовете за Варна Какво искат кандидат-кметовете за Пловдив |
Кои са трите най-големи проблема на града? Какво е вашето решение?
![]() |
Вили Лилков, Реформаторски блок Фотограф: Надежда Чипева
|
Липсата на визия в ГЕРБ за посоката на развитие на общината. Те наложиха мандатното мислене, което превръща София в провинциален град, в който общината става заложник на краткосрочни проекти (изключвам метрото, което се изгражда повече от 30 години и е заслуга на много кметове и предимно инженери и специалисти и системата за третиране на отпадъци, която ни бе наложена от Европа и подарена пак оттам!) и на социални очаквания. Това провинциално мислене не обръща внимание на природните богатства като перспектива за развитието на града, пропуска и да го превърне в център, привлекателен за инвестиции и предприемачи, които са в града не благодарение на, а въпреки администрацията и ръководството на общината.
1. Неефективното харчене на парите на София и корупцията в провеждането на обществени поръчки, чрез които се канализират основната част от бюджета на столицата
2. Небалансираното развитие на столицата - изливането на парите само в част от територията й, което обрича едни квартали на обезлюдяване и деградация, а други на прекомерен инвестиционен натиск и пренаселване. Пример: занемарената северна част на града и южните квартали, които бързо се заселват при липса на базова инфраструктура, да не говорим, че дори улични табелки липсват.
3. Неправилният модел на икономическо развитие на София - твърде много зависимости от еврофондове, влошаване на инвестиционната среда и липса на сериозни публично-частни партньорства; игнориране на бизнеса и превръщане на общината в най-голям работодател.
![]() |
Георги Кадиев, Коалиция "Сердика" Фотограф: Анелия Николова [Дневник]
|
Презастрояване, лоши квартали и сигурността. Решението е нов Общ устройствен план, за да спрем строежите в парковете. Бързо изработване на подробни устройствени планове в 24-те района, сега има само за два. Инвестиции в инфраструктура на кварталите, за да се живее там също толкова добре, колкото в центъра. Ремонт на малки улици и градинки. Жива охрана в райони с наситена криминогенна обстановка- край Женския пазар, Студентски град. 1000 нови полицаи в Общинска полиция на улицата, не да пазят сгради.
![]() |
Иван Велков, Зелените Фотограф: Мария Съботинова
|
Проблемите на града са, че е без визия, стил и амбиция. Далеч е от най-добрите примери за съвремнна европейска столица, София има много и то комплексни проблеми - мръсен въздух, прашни и разбити улици и тротоари, неефективно и непрозрачно управление на всички общински ресурси. Отлагането на решаването им води до сериозни последствия и нови предизвикателства пред здравето и благополучието на жителите на София. Според нас има начини и добри практики как в краткосрочен план да се поставят основи за устойчиви решения, които нашияте екип е разработил в програмата ни за управление на града - наречена "Зелена филоСофия".
![]() |
Виктор Лилов, ДЕОС Фотограф: Юлия Лазарова
|
"Шапката" на всички проблеми в София е това, че никой не си дава труда да мисли и да обсъжда какъв да бъде градът ни след 10, след 20, след 50 години, ако щете. Всичко, което се прави за София и в София от общината, е работа "на парче". Дори метрото, с което толкова се гордеят Борисов и Фандъкова се прави по планове, които са от преди повече от 30 години, когато бяха прокарани и първите тунели, които тогава не се ползваха по предназначение. А иначе трите най-важни проблеми на столицата са: непрозрачното използване на публичния финансов ресурс, на огромния бюджет на града, съставляващ близо милиард и 500 милиона лева. Обществеността нито знае как се договарят проектите, за които общината харчи пари, нито може да контролира изразходването на средствата. Вторият най-важен проблем, който софиянци буквално дишат, е извънредно мръсния въздух в града ни, един от най-мръсните, ако не и най-мръсният сред европейските столици. На последно място, но не по важност поставям две безобразия: уличната инфраструктура, която прави почти невъзможно придвижването из столицата на майки с детски колички и на хора с увреждания и провалът на кандидатурата на София за европейска столица на културата през 2019 г. За първия проблем решението е публичност и пак публичност – целият бюджетен процес: от проектите до изразходването на последния лев трябва по всяко време да бъде достъпен за оглед и контрол чрез Интернет от всеки гражданин. Въздухът ще стане по-чист, ако общината наблегне на публичния транспорт и цялостна система от велоалеи, вместо да дава приоритет на личните автомобили и ако бъдат взети мерки за ограничаване на старите, силно замърсяващи въздуха коли. А приспособяването на инфраструктурата не става само с изграждане на скосени тротоари, това е най-лесното. Трябват още и трамваи, тролеи и автобуси с ниски платформи, та да е лесно количките да влизат в тях, трябва всички училища, болници и всякакви обществени учреждения да бъдат оборудвани с пътеки за колички (не като сегашните релси в подлезите, които са невъзможни за ползване!) и с рампи. Това е въпрос на култура на проектното мислене, а не на инвестиции.
![]() |
Ангел Джамбазки, ВМРО Фотограф: Юлия Лазарова
|
На първо място за мен е проблемът със сигурността. Под това разбирам проблемите около така наречените "махали", "гета", "катуни", както и да ги наричаме, те са своеобразни автономии, в които отсъства всякаква държавна и общинска власт, както неразумното разкриване на центрове за съсредоточаване на нелегални имигранти в столицата.
Само на първо четене споменавам циганските махали на ул. "Баталова воденица", ул. "Татарли", ул. "Зайчар", ул. "Суходолска" 3-5 в кв. Захарна Фабрика, ул. "Градините" в кв. Орландовци, Виетнамските общежития, Факултета, Филиповци, "Абисиния" в кв. Христо Ботев… общото между тях, е часа незаконно построени върху чужда земя и че са генератори на тежка битова престъпност. Тези махали трябва да бъдат премахнати, а незаконните постройки разрушени.
Още по-тежък е проблемът със сигурността в централната част на града, която се превръща в арабско гето. Наличието на безброй "хостели", "стаи за почивка" и прочее бордеи и бардаци в карето между Централна гара и Халите, обитавани от банди от нелегални имигранти, които очевадно се занимават с трафик на хора и други престъпни дейности е причина за повишаване на битовата престъпност, за създаване на климат на несигурност и за упадък на тази историческа част от града. Според мен центровете за съсредоточаване на нелегални имигранти в София трябва да бъдат закрити, всички съмнителни бордеи също, а нелегалните имигранти трябва да бъдат върнати по родните си места.
На второ място това е невъзможността на гражданите за равноправни отношения с трите дружества-монополисти, които оперират на територията на града в сферата на водоснабдяването и канализацията, електроснабдяването и топлоподаването.
На трето място е раздробената, нелюбезна, безотговорна и некомпетентна администрация на всички нива – от района до "Московска"33.
Още по темата
Общините трябва спешно да върнат усещането, че хората могат да влияят на средата около домовете си
9 сеп 2016Тази улица е затворена за бизнес
Как продължителните софийски ремонти и съпровождащите ги неуредици се отразяват на търговците
15 май 2016Ще светне ли "Студентски град"
Колективната безотговорност оставя няколко хиляди студенти на тъмно
23 мар 2016Георги Кадиев създава нова партия с името "Нормална държава"
Според него проектът няма да е ляв или десен, а срещу корупцията и феодалните модели
16 фев 2016"Дневник": Варна е загубила поне 6 млн. лв. еврофинансиране по транспортния проект
Макар общината засега да не признава, тя ще трябва да покрие и разходите по незавършени навреме компоненти за минимум още 14.5 млн. лв.
от Дневник,17 яну 2016София договори улични ремонти за близо 9 млн. лв.
В преасфалтирането в столицата се включва и фирма на Димитър Борисов от "Титан"
26 окт 2015Всичко, което трябва да знаете преди изборите
Подбрана колекция на "Капитал" от най-важното преди вота в неделя
23 окт 2015Голямата битка на малките партии
На тези избори "Зелените" и ДЕОС ще са опозицията на все по-консолидираното статукво
9 окт 2015Столицата ще продължи да е под пълния контрол на Йорданка Фандъкова и ГЕРБ. Градът се развива заради еврофондовете, но липсата на политическа конкуренция потиска фантазията и идеите за бъдещето му
9 окт 2015
Казусът със субсидиите и даренията на формациите стигна до антикорупционната организация на Съвета на Европа GRECO
9 дек 2019, 1485 прочитания

И още: Масови стачки във Франция заради пенсионната реформа на Макрон, още по-строг воден режим в Перник
8 дек 2019, 2073 прочитания
8 дек 2019, 5419 прочитания
8 дек 2019, 3509 прочитания
8 дек 2019, 2071 прочитания
8 дек 2019, 1852 прочитания
9 дек 2019, 1472 прочитания
България трябва да запази плоския данък, съветва бившият вицепремиер и гуверньор на централната банка на Полша