Какво искат кандидат-кметовете за София

Алтернативите на управлението на Йорданка Фандъкова според основните й опоненти

Поради натоварената програма с предизборни ангажименти, от щаба на настоящия кмет Йорданка Фандъкова не успяха да се включат в този разговор за бъдещето на града. Въпреки това ви представяме мислите на основните кандидати в София, които виждат себе си като алтернатива на настоящото управление. 

В седмицата преди местния вот "Капитал" потърси мнението на основните претенденти за кметското място в по-големите градове по най-важните теми за живота в града. Представяме ви отговорите на Ангел Джамбазки (ВМРО), Виктор Лилов (ДЕОС), Вили Лилков (Реформаторски блок), Георги Кадиев (Коалиция "Сердика" и АБВ) и Иван Велков (Зелените) преди вота в София. Михаил Мирчев (БСП) също пое ангажимент да отговори на нашите въпроси и ще публикуваме мнението му веднага щом го получим. 


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 39

    671 000 aвтомобила в град с около 232 000 гаражи и места за паркиране по улиците/пред блоковете според някакви непотвърдени данни от ГИС. Без да споменаваме, че тези коли денем са накуп пред офиса, вечер - пред блока. Цифрата не се вписва в никакви европейски норми и пре*бава ред други смислени начинания. Вижте на МС "Младост" какво става. Транспортната схема е като по учебник - плитка метростанция, една тролейбусна спирка и една автобусна, по няколко линии с обновен автопарк правят връзка с метрото. Дребната подробност? Сутринта в 5 часа идват с личните си автомобили дюнерджията и баничарят от близкия пазар, към 7 пристига и продавачът на чорапи . Всичките си паркират колите на булеварда, ужким "преди" спирката, ама така леко с бронята...Единият скъси джоба за рейсовете отпред, другият отзад и от 7.30 часа нататъка там автобус не може да спре като хората. Спирането е на аварийки насред дясна лента, а там минават няколко линии и за нула време дясната също се запушва. Така заради "мощния социален ангажимент на общината" тримата продавачи, осигурени на МРЗ, да идват с кола на работа, един нов булевард на 9-цифрена стойност и една дузина нови рейсове са напълно опропастени откъм функция. Отделно, нископодовите рейсове се броят за такива, когато денивелацията е под-тротоар. Когато е под-платно, имаме почти същата мъка като икарусите с 3-те стъпала. Накратко, който смята да поддържа дългосрочно сегашната култура с по 1 автомобил на 2 човека, може съвсем спокойно да си вземе цялата програма, която се е потил да пише за чист въздух, свободни тротоари, прекопани градинки, електробуси, достъпна среда...и да си избърше задника с нея.

    Нередност?
  • 2
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool
    • - 1
    • + 8

    До коментар [#1] от "cinik":

    Аз забелязвам, че и при масовото строителство на жилищни сгради не се взимат мерки за осигуряване на паркоместа отдолу. Подземните гаражи/паркоместа са по-малко от колкото е броя на апартаментите. Какво става като на един апартамент има 2-3 коли? Предблоковото пространство също е много малко и единствено остава да паркират на улицата. Всеки ден се боря със задръствания по някакви малки улици, стеснени до безобразие от паркирани коли - кой по тротоара, кой на улицата..

    Нередност?
  • 3
    zztop11 avatar :-|
    Здравко Здравков
    • - 9
    • + 1

    Истината е, че няма за кой да се гласува. Хвани единия, удари другия. Всички обещават много неща, но никой нищо не прави. София е голям град и има доста проблеми, като най-големите са недостатъчното паркоместа и района около Халите, който с всеки ден става по-неприятен и по-неприятен.

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 22

    До коментар [#2] от "t0d0":

    По никакви ахритектурни и градоустройствени разбирания улицата не е място за паркиране. Достатъчно е да сметнеш, че фасадата на един блок с 50 апартамента е примерно 30 метра. На 30 метра се събират с мъка 6 автомобила надлъжно на четните числа, а отсреща още един блок чака за същото. Няма как да не ме е яд, че от 25 години гражданите биват заблуждавани, че някой ще им строи подземни, наземни и надземни гаражи, ще одържавява парцели и вместо детски градини и площадки, които също са във вопиющ дефицит, ще им прави паркоместа и раздава нотариални актове, само да гласуват за него. Но още повече ме е яд, че в тази предизборна надпревара доминират същите "доказано работещи" кукучки за избирателите. Никой няма топки да обясни черно на бяло, че домуването на колата е личен ангажимент на този, който си е купил имота. Ако има някакво заварено положение на квартали с тесни улици и т.н., тогава се въвежда платено паркиране и цената се вдига, докато места и потребители се изравнят. Всичко друго е популизъм и не знам що за удовлетворение изпитват от работата си хора, които са докарали града до това положение. Джамбазки нали е патриот - гордее ли се с ориенталските табиети, на които градът е паднал в плячка? Фандъкова, Бояджийска - най-малкото са жени, у тях като влезнеш такова ли е, каквото са го подредили по повечето улици и тротоари? Кадиев като ги ремонтира всичките улици, на мен ремонтиран тротоар с коли отгоре какво ми помага?

    Нередност?
  • 5
    jig avatar :-|
    jig
    • - 3
    • + 3

    Да ви кажа, че позициите на тези кандидати не ме впечатляват особено. Което е жалко - при положение, че има толкова много за какво да се критикува сегашната власт, като се започне от замърсяването, което води до по-ниско качество и продължителност на живот, се премине през блокираният транспорт, въпреки десетилетие на строежи и ремонти и се стигне до битови проблеми като паркирането в градинки.
    Не видях нито един кандидат да каже, че ще напълни хазната чрез повишаване таксите за паркиране, чрез разширяване на платената зона за паркиране и в кварталите или чрез глоби за неправилно паркиране. А това би напълнило хазната и би намалило зависимостта от личните автомобили, което ще доведе до повече възможности за строителство на детски площадки и паркове и до по-малко замърсяване.

    Нередност?
  • 6
    vlplbl avatar :-|
    vlplbl
    • - 2
    • + 15

    Основният проблем са колите и решението му е да се направят неизгодни за хората да ги държат. В момента градът се проектира и строи удобен за ганьовците с колите и съпер-неудобен за пешеходците (за пример е кръстовището на метростанция Алекссандър Балан) Хората са вкарани под земята, за да могат колите да минават по-бързо. Направете улиците със самостоятелна оградена бус-лента от край до край, така че да остане едно платно за коли и като видят, че стоят на едно място, а автомусът се движи ще се сетят къде е по-добре. Сега се изливат пари за двъетажни кръгови и тем подобни и после ще се сетят, че в копенхаген имало велоспедисти, ама вече тук ще е късно за такава инфраструктура. Никакви забрани няма да спрат колите. Изгодата и неизгодата контролира поведението на хората в съвременния свят. Друго важно нещо е, че ако някой се осмели да направи града неизгоден за коли веднага ще падне от власт, защото ганьо иска да се вози. Той не може да ходи с рейса и да му се смеят приятелите, какъв балък е, та не може да си купи кола. Аз съм се примирил, че положението, в което сме е заради самите нас. Мнозинството искато да е това, което е.

    Нередност?
  • 7
    jig avatar :-|
    jig
    • + 3

    Истина е, че сегашната власт няма визия, но и тези кандидати не предлагат нищо ново.
    Очевидно ще си преизберем пак Фандъкова и ще се обречем на още 4 г. посредственост.

    Нередност?
  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 8

    Oтносно "съвременните многоетажни паркинги" - вижте само онази грозотия пред бившия ЗИТ, която за капак наскоро аварира и уби двама работника. Цяла София да нацвъкаме с такива (което ще струва баснословна сума), резултатът при сегашното положение ще е, че от 450 хилияди коли по тротоарите и градинките броят им ще "спадне" на 390 000 и то само ако не дойдат нови, което според мен е предопределено. Единственият изход е данък МПС здраво нагоре и понеже от една граница нагоре всички ще се юрнат да си регистрират колите в провинцията, тогава вече и зелена зона до Околовръстното.

    Нередност?
  • 9
    axo avatar :-|
    axo
    • + 5

    Няма как да излезе сметката с паркоместата, при положение, че СО залага и разрешава неоправдано висока интензивност на застрояване - Кинт масово е 2-3, в центъра до 5. За сравнение - старите жилищни комплекси имат Кинт <1 и паркоместа, предвидени на самите улици, както е редно да бъде, за да се осигури нормална ежедневна експлоатация. Днес инвеститорите искат максимума, който ДАГ любезно дава (че малко и отгоре) и архитектите са принудени да правят разни невероятни фокуси като "апартаментни хотели", "общежития" и прочие измислици за посветени, с което проблемите всъщност само се задълбочават. Докато общината не постави адекватни ограничения за увеличаването на броя на автомобилите - финансови, технически и по местоживеене и докато не се предвижда нормално застрояване и инфраструктура (широки улици и места за паркиране) драмата с паркирането няма да изчезне, а само ще се увеличава.

    Нередност?
  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 10

    [quote#6:"vlplbl"]Друго важно нещо е, че ако някой се осмели да направи града неизгоден за коли веднага ще падне от власт, защото ганьо иска да се вози. [/quote]

    За софийското статукво автоталибаните са това, което са тутунджиите за ДПС. Зависим електорат на база осигурени привилегии спрямо други социални групи като пешеходците, велосипедистите, майките с колички, хората в неравностойно положение. Прозира подличката задна мисъл, този електорат да се поддържа в достатъчно голям брой, че да стигне за още едни спечелени избори. Иначе ако беше само до пари, на цената на едно от кръстовищата на 2 нива можеше всички тротоари в радиус 5 км от центъра да светят в нови плочки, осветление и колчета срещу паркиране.

    Нередност?
Нов коментар