Правителството мълчи за концесията на летище София

Еднократният приход от 600 млн. лв. в бюджета за 2016 г. може да отиде за закърпване на дупката в БДЖ

Очакваният приход от концесията на Летище София е 600 млн. лв. Той ще се получи еднократно и ще бъде изхарчен моментално от сегашното правителство
Очакваният приход от концесията на Летище София е 600 млн. лв. Той ще се получи еднократно и ще бъде изхарчен моментално от сегашното правителство    ©  Мария Съботинова
Очакваният приход от концесията на Летище София е 600 млн. лв. Той ще се получи еднократно и ще бъде изхарчен моментално от сегашното правителство
Очакваният приход от концесията на Летище София е 600 млн. лв. Той ще се получи еднократно и ще бъде изхарчен моментално от сегашното правителство    ©  Мария Съботинова

Най-добрият начин да скриеш важна информация е в официален документ, докато общественото внимание се занимава с друга тема. Това, изглежда, е стратегията на финансовото министерство, което публикува проектобюджета си за 2016 г. насред изборния хаос и на стр. 78 в съпътстващата го средносрочна прогноза вмъкна една публично неоповестена сделка, без каквато и да е обосновка, разчет и обяснение. В документа е заложено летище София да бъде отдадено на концесия, като очакваният приход от 600 млн. лв. ще се получи еднократно и ще бъде изхарчен моментално от сегашното правителство.

Решението е скандално по няколко направления. Първо, така разписана, концесията, от една страна, би ограничила конкуренцията, тъй като кандидатите ще трябва да предложат огромна сума пари накуп. Второ, би изконсумирала целия ефект от един ключов актив наведнъж и би лишила бюджета от постъпления през следващите 35 години на концесията. Трето, сделката се съпътства с потъпкване на логиката на закона за Сребърния фонд, който предвижда в него да попадат приходите от концесии, но този текст изрично е отменен за конкретния случай с текст, вмъкнат в проектозакона за бюджета. И, четвърто, всичко става потайно, като втори ден след публикуването на бюджета нито финансовият министър Владислав Горанов, нито транспортният Ивайло Московски желаят да обяснят за какво ще бъдат изразходвани средствата и до редакционното приключване на броя не отговориха на въпросите на "Капитал Daily".


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


27 коментара
  • 1
    ely4knbyh2 avatar :-P
    ely4knbyh2
  • 2
    maximxx avatar :-P
    Максим

    До коментар [#1] от "ely4knbyh2":
    За да напишеш това ли се регистрира?

    А иначе по темата, който и да го вземе това летище, пак ще е по-добре от сега. Цари пълна държавна анархия и абсолютно безхаберие в момента, ако ще и без пари да го дадат на концесия, само да не е държавата "стопанин", че просто не става. То не че който и да е държавен орган работи де, та не е някакво изключение летището...

  • 4
    krastitel avatar :-P
    krastitel

    Всъщност след като тези министри заедно с адвоката на Пееф загробиха това летище с щетата от арбитража и несъбраното вземане от варненската ТИМ - направо съм песимист да съберат концесия от 600 млн. лв. - освен ако в концесионния договор за 30-35 г. няма елемент на държавен дълг.
    Да си бръкнем в джобовете здраво - за видими резултати.

  • 6
    regular_observer avatar :-|
    regular_observer

    Правителството мълчи, защото чак сега усеща колко са скъсани икономиката и бюджета. Отромни дефицити зеят в БДЖ, енергетика, банки, общини....

    Затова пробутва на хората такива глупости - някой ще плати наведнаж концесионната такса за не знам колко си години. Кой е този някой, водени ли са разговори....? Горанов си трае за заемите на БДЖ, МВР иска още пари и патриотите дават, армията ще ремонтира един самолет и други високи постижения.

    Жалка картина.


  • 8
    nach avatar :-|
    Nach

    Най-накрая! Трябваше отдавна да се даде това летище на частни лица.Единственото хубаво нещо в сегашния му вид е, че откриха метростанция до Терминал 2. Не знам защо има още заблудени хора, които имат големи очаквания към държавата. Държавата знае само да взима, но не и да инвестира!

  • 9
    nikitovanch avatar :-|
    nikitovanch

    Ще цитирам Бойко от статия публикувана днес в Дневник "Тук само да ви напомня, че да не стане септември-октомври да дойде някой да ми каже: "Не ми стигат парите за заплати". Само ви предупреждавам."

    Не знам дали е добър или лош пророк, но е факт, че се случи и то днес. Авторът на финансовите фентъзита Владислав Горанов поиска повече пари за държавния бюджет. Защо ли? Защото единствения човек отговорен за държавните пари в България не си върши добре работата. После Дянков бил зле.

    И за да не съм тотално извън темата ще попитам нали през 2012г. турски фирми имаха интерес към "БДЖ-Товарни превози". Защо не се дадоха железниците тогава на концесия? И държавата щеше да спечели от концесията, и обстановката в железопътния транспорт щеше да се подобри. Но уви, тук сме още закостеняла соц. държава и управниците си мислят, че играят Монополи.

  • 10
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Това летище, което е първото и последното впечатление на всеки чужденец от България, е пълен срам за страната ни в момента. Страхотна кочина. Държавата не може да ръководи и да стопанисва това нещо.

    Затова има нужда от голям международен летищен оператор, който знае как да се грижи и да развива летището.

    ТИМ не би трябвало по никакъв начин да се допуска до участие в такива конкурси за концесия защото 1) дължи много пари на Летище София, 2) би получил господстващо положение на авиопазара в България, 3) мутри са.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход