Правителството мълчи за концесията на летище София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Правителството мълчи за концесията на летище София

Очакваният приход от концесията на Летище София е 600 млн. лв. Той ще се получи еднократно и ще бъде изхарчен моментално от сегашното правителство

Правителството мълчи за концесията на летище София

Еднократният приход от 600 млн. лв. в бюджета за 2016 г. може да отиде за закърпване на дупката в БДЖ

Калина Горанова, Георги Желязков
18643 прочитания

Очакваният приход от концесията на Летище София е 600 млн. лв. Той ще се получи еднократно и ще бъде изхарчен моментално от сегашното правителство

© Мария Съботинова


Най-добрият начин да скриеш важна информация е в официален документ, докато общественото внимание се занимава с друга тема. Това, изглежда, е стратегията на финансовото министерство, което публикува проектобюджета си за 2016 г. насред изборния хаос и на стр. 78 в съпътстващата го средносрочна прогноза вмъкна една публично неоповестена сделка, без каквато и да е обосновка, разчет и обяснение. В документа е заложено летище София да бъде отдадено на концесия, като очакваният приход от 600 млн. лв. ще се получи еднократно и ще бъде изхарчен моментално от сегашното правителство.

Решението е скандално по няколко направления. Първо, така разписана, концесията, от една страна, би ограничила конкуренцията, тъй като кандидатите ще трябва да предложат огромна сума пари накуп. Второ, би изконсумирала целия ефект от един ключов актив наведнъж и би лишила бюджета от постъпления през следващите 35 години на концесията. Трето, сделката се съпътства с потъпкване на логиката на закона за Сребърния фонд, който предвижда в него да попадат приходите от концесии, но този текст изрично е отменен за конкретния случай с текст, вмъкнат в проектозакона за бюджета. И, четвърто, всичко става потайно, като втори ден след публикуването на бюджета нито финансовият министър Владислав Горанов, нито транспортният Ивайло Московски желаят да обяснят за какво ще бъдат изразходвани средствата и до редакционното приключване на броя не отговориха на въпросите на "Капитал Daily".

Едно изказване на транспортния министър Ивайло Московски от септември в парламента обаче дава един от възможните отговори. "Надяваме се концесията на летище София да бъде достатъчно голяма, за да може да покрива задълженията на железниците", заяви той на 16 септември пред депутатите от ресорната комисия. Едновременно с това сумата от 600 млн. лв. силно напомня тази, нужна на железниците за оздравяването им. Ако сценарият е такъв, това би означавало, че поредното спасяване на БДЖ ще е за сметка на летището, тъй като залагането на толкова висока еднократна цена най-вероятно ще се отрази негативно на възможностите от държавата да иска от концесионера и инвестиции в него. Проблеми от това решение може да има и за бюджета.

В името на БДЖ

Преди месеци железницата излезе с план за оздравяването си. В нея се предвижда отпускане на пари от бюджета за инвестиции и за покриване на задължения. По първата точка в следващите 7 години желанието на компанията е да се отпускат вместо по 30 млн. лв. за капиталови разходи, както е в момента, по 60 млн. лв. Т.е. общо 420 млн. лв. за 7 години. По втората точка при изчисляването на парите БДЖ е разиграла три сценария за развитието на бизнеса си за 7 години напред: оптимистичен, реалистичен и песимистичен, като към тях са прибавени различни комбинации в зависимост от това дали ще има споразумение с кредиторите за разсрочване на задълженията, както и дали ще има продажба на "БДЖ - Товарни превози" или не. Според най-оптимистичната от всички комбинации на железницата ще й трябват от държавата грубо 130 млн. лв. за разплащане с кредиторите, а според най-песимистичния - 240 млн. лв.

Планът до момента обаче не намира официалната подкрепа на финансовия министър. И така на 16 септември се стигна до изказването на Московски, който заяви, че Министерството на финансите отказва да рефинансира задълженията на железниците, въпреки че може да се намери ресурс и че поради това е трябвало да се търси ресурс вътре в системата, а единственият такъв е летище София. "Разчитаме на успешна външна концесия именно с идеята да предоставим средствата на железницата", заяви той, цитиран от агенция "Фокус", като посочи още, че има уговорка и с министър-председателя Бойко Борисов и се надява министърът на финансите Владислав Горанов да я спази и приходите от концесии, които отиват в държавния бюджет, да бъдат отпуснати за покриване на задълженията на железниците.

Същевременно в разходната част на бюджета такава операция не е предвидена, а субсидията за капиталови разходи към БДЖ си остава 30 млн. лв. Така че, ако целта на упражнението е летището да се използва, за да се запълнят дупките в БДЖ, това явно ще става заобиколно.

Бюджет във въздуха

Освен че търсенето на голяма сума пари накуп веднага ще се отрази на качеството на концесията, то ще доведе до още проблеми. От една страна, през Закона за бюджета за 2016 г. се отменя разпоредба в друг закон – Законът за Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система, т.нар. Сребърен фонд. Там е записано, че всички концесии, отчетени по държавния бюджет, влизат в този фонд, а парите могат да бъдат използвани единствено за оптимизация на работата на пенсионната система и за нищо друго. В случая с летище София обаче парите няма да отидат в този фонд, а правителството ще може да ги изхарчи веднага и не по конкретно предназначение. "Да се даде летището на концесия е добра идея. Проблемът е, че не е разписано за какво ще отидат тези пари. Би трябвало да е за развитие на транспорта, но сега такова нещо не се вижда", смята Петър Ганев, старши икономист в Института за пазарна икономика (ИПИ).

Другият проблем е по линия на бюджета. Тези 600 млн. лв. са записани в приходната част и съответно изпълнението им влияе на разходната. Тоест неуспехът на операцията би могъл да увеличи дефицита в държавния бюджет с около 0.7% от прогнозния брутен вътрешен продукт (БВП), което ще върне дупката в бюджета до очакваните за 2015 г. нива - 2.7%. Разбира се, тези средства могат да бъдат компенсирани или чрез преструктуриране на разходите, или както се случи тази година – използвайки по-добрата събираемост на данъчните приходи. "По принцип се създава някаква несигурност, но сумата не е в такъв голям мащаб и би могла да се компенсира от други пера", смята Петър Ганев. Той даде пример с парите от приватизации. През някои години се залагаха по няколкостотин милиона, които след това не се случваха.

И според Георги Ангелов, старши икономист в Институт "Отворено общество", опасността за бюджета не е толкова голяма, тъй като тази година са заложени много капиталови разходи – с 1.7 млрд. лв. повече. "В разходната част на бюджета има много средства за капиталови разходи. Двете теми може да са свързани. Ако правителството не успее да намери концесионер, просто би могло да намали капиталовите разходи", смята той. Икономистът е на мнение, че парите не са никак малко за състоянието на летището. "Тези 600 млн. лв. звучат много добре. Дори от приватизация държавата не е получавала повече", коментира Ангелов.

Той обаче не е сигурен дали ще има достатъчно кандидати и дали някой ще се съгласи да плати цялата сума наведнъж. Още повече че при последните финансови резултати на летището и отчетените едва 5 млн. лв. печалба за 2014 г. постигането на тази сума може да се окаже трудна дори и за максималните по закон 35 години концесия. "Предполагам обаче, че ако държавата се оттегли, то ще се управлява по-добре и ще прави печалба над сегашната", добавя икономистът. Според него не би трябвало да е невъзможно да се случи сделка, тъй като това е най-голямото летище в България и е разположено в столицата. "Дори в Гърция, когато бяха затворени банките, когато не беше ясно дали държавата ще остане в еврозоната, успяха да привлекат инвеститори за някои свои летища", добавя Ангелов.

В случай че все пак има инвеститор, склонен да плати цената накуп, ефектът ще е противоречив и ще се измерва в стотици милиони отстъпка в цената, която би могла да се постигне при регулярни вноски за 35 години напред. А смисълът от операцията да се закърпват дупките в нереформираното БДЖ или други текущи разходи в разрастващата се разходна част на бюджета е още по-съмнителен.

Най-добрият начин да скриеш важна информация е в официален документ, докато общественото внимание се занимава с друга тема. Това, изглежда, е стратегията на финансовото министерство, което публикува проектобюджета си за 2016 г. насред изборния хаос и на стр. 78 в съпътстващата го средносрочна прогноза вмъкна една публично неоповестена сделка, без каквато и да е обосновка, разчет и обяснение. В документа е заложено летище София да бъде отдадено на концесия, като очакваният приход от 600 млн. лв. ще се получи еднократно и ще бъде изхарчен моментално от сегашното правителство.

Решението е скандално по няколко направления. Първо, така разписана, концесията, от една страна, би ограничила конкуренцията, тъй като кандидатите ще трябва да предложат огромна сума пари накуп. Второ, би изконсумирала целия ефект от един ключов актив наведнъж и би лишила бюджета от постъпления през следващите 35 години на концесията. Трето, сделката се съпътства с потъпкване на логиката на закона за Сребърния фонд, който предвижда в него да попадат приходите от концесии, но този текст изрично е отменен за конкретния случай с текст, вмъкнат в проектозакона за бюджета. И, четвърто, всичко става потайно, като втори ден след публикуването на бюджета нито финансовият министър Владислав Горанов, нито транспортният Ивайло Московски желаят да обяснят за какво ще бъдат изразходвани средствата и до редакционното приключване на броя не отговориха на въпросите на "Капитал Daily".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    ely4knbyh2 avatar :-P
    ely4knbyh2
  • 2
    maximxx avatar :-P
    Максим Александров

    До коментар [#1] от "ely4knbyh2":
    За да напишеш това ли се регистрира?

    А иначе по темата, който и да го вземе това летище, пак ще е по-добре от сега. Цари пълна държавна анархия и абсолютно безхаберие в момента, ако ще и без пари да го дадат на концесия, само да не е държавата "стопанин", че просто не става. То не че който и да е държавен орган работи де, та не е някакво изключение летището...

  • 4
    krastitel avatar :-P
    krastitel

    Всъщност след като тези министри заедно с адвоката на Пееф загробиха това летище с щетата от арбитража и несъбраното вземане от варненската ТИМ - направо съм песимист да съберат концесия от 600 млн. лв. - освен ако в концесионния договор за 30-35 г. няма елемент на държавен дълг.
    Да си бръкнем в джобовете здраво - за видими резултати.

  • 6
    regular_observer avatar :-|
    regular_observer

    Правителството мълчи, защото чак сега усеща колко са скъсани икономиката и бюджета. Отромни дефицити зеят в БДЖ, енергетика, банки, общини....

    Затова пробутва на хората такива глупости - някой ще плати наведнаж концесионната такса за не знам колко си години. Кой е този някой, водени ли са разговори....? Горанов си трае за заемите на БДЖ, МВР иска още пари и патриотите дават, армията ще ремонтира един самолет и други високи постижения.

    Жалка картина.


  • 8
    nach avatar :-|
    Nach

    Най-накрая! Трябваше отдавна да се даде това летище на частни лица.Единственото хубаво нещо в сегашния му вид е, че откриха метростанция до Терминал 2. Не знам защо има още заблудени хора, които имат големи очаквания към държавата. Държавата знае само да взима, но не и да инвестира!

  • 9
    nikitovanch avatar :-|
    nikitovanch

    Ще цитирам Бойко от статия публикувана днес в Дневник "Тук само да ви напомня, че да не стане септември-октомври да дойде някой да ми каже: "Не ми стигат парите за заплати". Само ви предупреждавам."

    Не знам дали е добър или лош пророк, но е факт, че се случи и то днес. Авторът на финансовите фентъзита Владислав Горанов поиска повече пари за държавния бюджет. Защо ли? Защото единствения човек отговорен за държавните пари в България не си върши добре работата. После Дянков бил зле.

    И за да не съм тотално извън темата ще попитам нали през 2012г. турски фирми имаха интерес към "БДЖ-Товарни превози". Защо не се дадоха железниците тогава на концесия? И държавата щеше да спечели от концесията, и обстановката в железопътния транспорт щеше да се подобри. Но уви, тук сме още закостеняла соц. държава и управниците си мислят, че играят Монополи.

  • 10
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Това летище, което е първото и последното впечатление на всеки чужденец от България, е пълен срам за страната ни в момента. Страхотна кочина. Държавата не може да ръководи и да стопанисва това нещо.

    Затова има нужда от голям международен летищен оператор, който знае как да се грижи и да развива летището.

    ТИМ не би трябвало по никакъв начин да се допуска до участие в такива конкурси за концесия защото 1) дължи много пари на Летище София, 2) би получил господстващо положение на авиопазара в България, 3) мутри са.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK