С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
22 29 окт 2015, 16:46, 30968 прочитания

Магистрала "Марица" е завършена. След 36 години и над 500 млн. лв.

Последните две отсечки закъсняха с две години и поскъпнаха със 70 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Крайната цена на 117-километровата магистрала е 509 млн. лв.
Магистрала "Марица" е изцяло завършена и пусната за движение. Връзката на "Тракия" с българо-турската граница е започната през 1979 г., а последната отсечка от Оризово до Димитровград беше официално открита в четвъртък. Пътуващите вече могат да използват 117 км магистрален път от пътен възел Оризово при магистрала "Тракия" до ГКПП Капитан Андреево при българо-турската граница.   

Новата магистрала ще улесни връзките с южната ни съседка и ще разтовари движението по първокласните и второкласните пътища в областите Пловдив, Стара Загора и Хасково, които досега се използваха от тежкотоварните камиони и автобусите. Очакваният дневен трафик (променено в 21.50 ч. - бел. ред.) по аутобана е 8500 превозни средства през 2015 г., 11 145 през 2020 г. и 15 701 през 2040 г.


Бавно и скъпо

За изпълнител на 31.4-километровата отсечка беше избрана италианската компания "Чи Ем Чи ди Равена". Реално обаче строежът беше поет от "Пътища Пловдив", част от групата на благоевградската строителна компания "Агромах". Търгът беше спечелен с цена от 159.75 млн. лв. с ДДС. Скоро след началото на строежа започнаха обичайните проблеми за изпълнителите – неприключили процедури по отчуждаване, археологически разкопки и др. Работата по магистралата спря за година, а строителите предявиха претенции за оскъпяване заради усложненията и забавянето.

Претенциите растяха от 20 млн. лв. на 45 млн. лв., за да достигнат 76 млн. лв. Шефът на пътната агенция Лазар Лазаров призна, че оскъпяването на последната отсечка на "Марица" е неизбежно заради сбъркани проекти – пропуснати инженерни съоръжения и неточни геоложки проучвания. В крайна сметка цената се увеличи с 43 млн. лв. без ДДС, които бяха пуснати като обществена поръчка за допълнителни дейности по отводняване на магистралата. Тя беше спечелена от "Пътища Пловдив". Практиката инфраструктурни обекти да се оскъпяват с договори за "непредвидени дейности" е критикувана от Европейската комисия, защото разходите се прехвърлят към оперативните програми, а не се плащат от бюджета на пътната агенция.



Крайната цена на "Марица"

Завишаването на цената не подмина и предпоследната отсечка на магистралата – между Харманли и Димитровград. Строителство беше възложено на обединението "Марица хайуей", в което влизат "ПСТ груп" и австрийската Porr Bau. Първончалната цена – 146.6 млн. лв. с ДДС, се увеличи с 16 млн. лв. и се забави заради пропуски в проекта и изместване на електропроводи и напоителни съоръжения. Два дни преди откриването изпълнителите преасфалтираха част от отсечката, защото проверка на пътната агенция в последния момент установи, че асфалтовият слой не отговаря на нормите и е възможно скоро да се огъне.

Така цената на двете нови отсечки от "Марица" с дължина 65.62 км достига 377 млн. лв. с ДДС вместо 306 млн. лв. Тя се финансира от оперативна програма "Транспорт" 2007 – 2014 г. В периода 1979 - 2010 г., когато дострояването на магистралата е включено в европейската програма "Транспорт", са изградени отсечки с дължина 51.38 км, финансирани от държавата със 132 млн. лева. Или в пътя са вложени общо 509 млн. лв. за 117 км.

"Когато я направим (магистрала "Марица"), от Стара Загора ще ходите до Истанбул за два часа и ще пиете кафе", обяви премиерът Бойко Борисов при откриването на отсечката между Харманли и Димитровград в края на май.

Илюстрация

В Равда заработи обновената пречиствателна станция

Обновената пречиствателна станция в Равда заработи в четвъртък. Съоржението събира, пречиства и отвежда отпадъчните води на Несебър, Слънчев бряг, Свети Влас, Кошарица и Равда, както и на близките Каблешково, Ахелой и Тънково. "Близо 97 млн. лв. са инвестирани в този обект, чрез който се решават много проблеми. Пречистените води се отвеждат по всички екологични изисквания на 2.5 км навътре в морето", каза екоминистър Ивелина Василева. "Няма по-голяма помощ за бизнеса, туризма и за здравето на хората от чистата околна среда. Винаги се радвам много, когато правим пречиствателни станции", каза по време на церемонията и премиерът Борисов.
Реконструкцията бе възложена на обединение "Воден проект Несебър" с лидер "Строително-предприемачески холдинг". Дълбоководното морско заустване на вече пречистени води беше изградено от "Равда 2013", собственост на две варненски дружества - "Инжстройинженеринг" и "Трансстрой - Варна".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГБС ще ремонтира "Струма" срещу 1.8 млн. лв. и срок от 4 месеца ГБС ще ремонтира "Струма" срещу 1.8 млн. лв. и срок от 4 месеца

Под съоръжения в страната са открити не само сметища и струпани гуми, но и овчарник

23 авг 2019, 1252 прочитания

Чума отвъд прасетата Чума отвъд прасетата

Африканската чума по свинете вече засяга и бизнеса в горите

23 авг 2019, 599 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 3658 прочитания

23 авг 2019, 3524 прочитания

23 авг 2019, 2457 прочитания

23 авг 2019, 1523 прочитания

23 авг 2019, 1514 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Социалните партньори не успяха да отхвърлят данък вредни храни

Четири чужди търговски органиации се обявиха срещу проекта

Помните ли фразата: "Защото сте абсолютен престъпник!"

Стратегията на Иван Гешев за повече публичност на прокуратурата не е нова, вече има достатъчно примери за вредите от подобни практики

Новото златно тепе на Крумовград

Първата нова мина в България след социализма започва да работи край Крумовград в местността Ада тепе

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица