Магистрала "Марица" е завършена. След 36 години и над 500 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Магистрала "Марица" е завършена. След 36 години и над 500 млн. лв.

Президентът Росен Плевнелиев, премиерът Борисов и министри откриха последния лот на "Марица"

Магистрала "Марица" е завършена. След 36 години и над 500 млн. лв.

Последните две отсечки закъсняха с две години и поскъпнаха със 70 млн. лв.

Десислава Лещарска
33555 прочитания

Президентът Росен Плевнелиев, премиерът Борисов и министри откриха последния лот на "Марица"

© АПИ


Крайната цена на 117-километровата магистрала е 509 млн. лв.

Магистрала "Марица" е изцяло завършена и пусната за движение. Връзката на "Тракия" с българо-турската граница е започната през 1979 г., а последната отсечка от Оризово до Димитровград беше официално открита в четвъртък. Пътуващите вече могат да използват 117 км магистрален път от пътен възел Оризово при магистрала "Тракия" до ГКПП Капитан Андреево при българо-турската граница.   

Новата магистрала ще улесни връзките с южната ни съседка и ще разтовари движението по първокласните и второкласните пътища в областите Пловдив, Стара Загора и Хасково, които досега се използваха от тежкотоварните камиони и автобусите. Очакваният дневен трафик (променено в 21.50 ч. - бел. ред.) по аутобана е 8500 превозни средства през 2015 г., 11 145 през 2020 г. и 15 701 през 2040 г.

Бавно и скъпо

За изпълнител на 31.4-километровата отсечка беше избрана италианската компания "Чи Ем Чи ди Равена". Реално обаче строежът беше поет от "Пътища Пловдив", част от групата на благоевградската строителна компания "Агромах". Търгът беше спечелен с цена от 159.75 млн. лв. с ДДС. Скоро след началото на строежа започнаха обичайните проблеми за изпълнителите – неприключили процедури по отчуждаване, археологически разкопки и др. Работата по магистралата спря за година, а строителите предявиха претенции за оскъпяване заради усложненията и забавянето.

Претенциите растяха от 20 млн. лв. на 45 млн. лв., за да достигнат 76 млн. лв. Шефът на пътната агенция Лазар Лазаров призна, че оскъпяването на последната отсечка на "Марица" е неизбежно заради сбъркани проекти – пропуснати инженерни съоръжения и неточни геоложки проучвания. В крайна сметка цената се увеличи с 43 млн. лв. без ДДС, които бяха пуснати като обществена поръчка за допълнителни дейности по отводняване на магистралата. Тя беше спечелена от "Пътища Пловдив". Практиката инфраструктурни обекти да се оскъпяват с договори за "непредвидени дейности" е критикувана от Европейската комисия, защото разходите се прехвърлят към оперативните програми, а не се плащат от бюджета на пътната агенция.

Крайната цена на "Марица"

Завишаването на цената не подмина и предпоследната отсечка на магистралата – между Харманли и Димитровград. Строителство беше възложено на обединението "Марица хайуей", в което влизат "ПСТ груп" и австрийската Porr Bau. Първончалната цена – 146.6 млн. лв. с ДДС, се увеличи с 16 млн. лв. и се забави заради пропуски в проекта и изместване на електропроводи и напоителни съоръжения. Два дни преди откриването изпълнителите преасфалтираха част от отсечката, защото проверка на пътната агенция в последния момент установи, че асфалтовият слой не отговаря на нормите и е възможно скоро да се огъне.

Така цената на двете нови отсечки от "Марица" с дължина 65.62 км достига 377 млн. лв. с ДДС вместо 306 млн. лв. Тя се финансира от оперативна програма "Транспорт" 2007 – 2014 г. В периода 1979 - 2010 г., когато дострояването на магистралата е включено в европейската програма "Транспорт", са изградени отсечки с дължина 51.38 км, финансирани от държавата със 132 млн. лева. Или в пътя са вложени общо 509 млн. лв. за 117 км.

"Когато я направим (магистрала "Марица"), от Стара Загора ще ходите до Истанбул за два часа и ще пиете кафе", обяви премиерът Бойко Борисов при откриването на отсечката между Харманли и Димитровград в края на май.

Автор: Капитал

В Равда заработи обновената пречиствателна станция

Обновената пречиствателна станция в Равда заработи в четвъртък. Съоржението събира, пречиства и отвежда отпадъчните води на Несебър, Слънчев бряг, Свети Влас, Кошарица и Равда, както и на близките Каблешково, Ахелой и Тънково. "Близо 97 млн. лв. са инвестирани в този обект, чрез който се решават много проблеми. Пречистените води се отвеждат по всички екологични изисквания на 2.5 км навътре в морето", каза екоминистър Ивелина Василева. "Няма по-голяма помощ за бизнеса, туризма и за здравето на хората от чистата околна среда. Винаги се радвам много, когато правим пречиствателни станции", каза по време на церемонията и премиерът Борисов.

Реконструкцията бе възложена на обединение "Воден проект Несебър" с лидер "Строително-предприемачески холдинг". Дълбоководното морско заустване на вече пречистени води беше изградено от "Равда 2013", собственост на две варненски дружества - "Инжстройинженеринг" и "Трансстрой - Варна".
Крайната цена на 117-километровата магистрала е 509 млн. лв.

Магистрала "Марица" е изцяло завършена и пусната за движение. Връзката на "Тракия" с българо-турската граница е започната през 1979 г., а последната отсечка от Оризово до Димитровград беше официално открита в четвъртък. Пътуващите вече могат да използват 117 км магистрален път от пътен възел Оризово при магистрала "Тракия" до ГКПП Капитан Андреево при българо-турската граница.   


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    khmer_rouge avatar :-|
    khmer_rouge

    Очакваният трафик по аутобана е 8500 превозни средства през 2015 г., 11 145 през 2020 г. и 15 701 през 2040 г.
    ==============================================
    Поредния случай в който български "джурналист" пада свидна жертва в неравната битка с числата и мерните единици.
    Ако разделим 11 145 превозни средства на 36 дни в годината,то излиза че по тази автомагистрала среднодневно ще преминават 30.5 ( тридесет автомобила).
    И моментално изниква въпроса,кога ще се изплати инвестицията от над 500 милиона лева при този интензитет на движение.

    Ма научете се,че като се налага да пишете за математически величини е необходимо да ползвате услугите на поне 5-то класници от по-добрите училища.

  • 2
    khmer_rouge avatar :-|
    khmer_rouge

    *365 дни в годината естествено

  • 3
    jonson avatar :-|
    jonson




    До коментар [#1] от "khmer_rouge":

    Очевидно става въпрос за автомобили на час. Просто журналисти и математика....

  • 4
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    Нека днес празнуваме, утре ще ремонтираме.

    Вече човек не смее да се зарадва на новите пътища, като знае на цената на какво крадене и некадърност са построени :(

  • 5
    danielkiryakov avatar :-?
    Даниел Киряков

    Чудесно! Имаме трета магистрала. Навремето ги учехме в учебниците, че са идеи. Явно те "узряват" средно за 30-35 години.

    За мен интересни 2 въпроса:
    - как се качваш на АМ Марица, идвайки от Бургас;
    - и колко строителни материали от незаконни или полузаконни кариери са вложени?

  • 6
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    До коментар [#3] от "jonson":

    На ден не на час - 11 хил на час няма как да влязат в нормална магистрала. Трябва поне по 4 лени в посока за такъв трафик

  • 7
    tpotoap avatar :-|
    TPOTOAP

    До коментар [#5] от "Даниел Киряков":

    Много ясно, че като идваш от Бургас, ще се отклониш от Тракия на Стара Загора по I-5 и ще се включиш в Марица на Димитровград. От какъв зор ще биеш път чак до Оризово?

  • acarid

    А ние от северен централен район в БГ кога ще ходим на плаж и на кафе по магистрала, а? Щото нямаме и един км построена, няма и да имаме следващите 20год, макар че ти до тогава ще си довлечеш тендовагинит с тази ножица. Оттатък Балкана!

  • 9
    reckless avatar :-?
    Consumer

    До коментар [#8] от "acarid":

    Специално погледнах картата да проверя какво има в северния централен район и видях една пустиня, с изключение на Варна и Русе не виждам потенциал в цялата половина. Иначе съм изключително щастлив за магистралата, като ми се припие ракия на Босфора и съм там :)

  • 10
    objektivist96 avatar :-P
    objektivist96

    "Бавно и скъпо."
    Бързата работа-срам за майстора.А хубавите неща са скъпи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата трибуна

Новата трибуна

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK