Буферът "Банка"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Буферът "Банка"

С Бюджета за 2016 г. Министерството на финансите предвижда 5.3 млрд. лв. нов дълг, от които след покриване на дефицита остават 3.2 млрд. лв.

Буферът "Банка"

В бюджета има оставени доста вратички за нов дълг и държавни гаранции при нужда да се рекапитализират финансови институции

11509 прочитания

С Бюджета за 2016 г. Министерството на финансите предвижда 5.3 млрд. лв. нов дълг, от които след покриване на дефицита остават 3.2 млрд. лв.

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Бюджетът дава повече гъвкавост при възникване на финансови проблеми.

Фискалните буфери в бюджета не са много. Да не кажем, че дори липсват. За щастие правителството не е подходило по същия начин спрямо финансовия сектор, който, както видяхме през 2014 г., може много бързо да създаде проблеми, изискващи спешни и иновативни мерки. В средата на 2016 г. предстои едно от най-големите изпитания за българската банкова система – ще бъде подложена на независима оценка на качеството на активите и стрес тестове. А какво ще покаже то и дали ще се наложи капитализация на банки от страна на държавата – ще стане ясно до края на годината.

Заделен дълг

С Бюджета за 2016 г. Министерството на финансите предвижда 5.3 млрд. лв. нов дълг, от които след покриване на дефицита остават 3.2 млрд. лв., които ще могат да се ползват именно за тази цел.

В проекта на Горанов е разписано, че 3.9 млрд. лв. ще могат да се изтеглят чрез външен заем в рамките на тригодишната програма за емитиране на дълг на международните пазари, организирана от четири международни кредитни институции - Citigroup, HSBC, Societe Generale и Unicredit. Останалите 1.4 млрд. лв. при нужда трябва да са от вътрешния пазар. Предвиденото нетно увеличение на държавния дълг ще бъде 2.1 млрд. лв., където влиза дефицитът от около 1.8 млрд. лв. и покриване на ДЦК за около 300 млн. лв., които ще падежират през следващата година.

Операции

Тук обаче се появява разлика между максимално допустимия таван на дълга, записан в бюджета - 26.6 млрд. лв., и нивото, което ще бъде достигнато, ако правителството изтегли целия допустим нов дълг (29.8 млрд. лв., или 33.8% от БВП). За да не се налага актуализация на бюджета при възникване на необходимост от използване на публичен ресурс за капитализиране на частни банки, МФ е заложило няколко допълнителни възможности с този бюджет, които би трябвало да му дадат повече гъвкавост.

Една такава възможност е емитирането на ДЦК за обратно изкупуване на вътрешни и външни задължения на страната, при условие че не се увеличава държавният дълг към края на годината и предсрочното изплащане на задълженията по държавния дълг. Друга възможност, която не присъстваше в предишните няколко бюджета, е възможността да се емитира дълг извън лимита от 5.3 млрд. лв. Условието е заемът да се върне преди края на годината и по този начин да не се отрази върху нетното нарастване на държавните задължения. Има разписана и опция за до 900 млн. лв. държавна гаранция при нужда Фондът за гарантиране на влоговете да тегли заеми, както и до 1 млрд. лв. за Българската банка за развитие. Изрично е написано и че държавната насърчителна банка може да се ползва като инструмент за рекапитализиране на кредитни институции.

Бюджетът дава повече гъвкавост при възникване на финансови проблеми.

Фискалните буфери в бюджета не са много. Да не кажем, че дори липсват. За щастие правителството не е подходило по същия начин спрямо финансовия сектор, който, както видяхме през 2014 г., може много бързо да създаде проблеми, изискващи спешни и иновативни мерки. В средата на 2016 г. предстои едно от най-големите изпитания за българската банкова система – ще бъде подложена на независима оценка на качеството на активите и стрес тестове. А какво ще покаже то и дали ще се наложи капитализация на банки от страна на държавата – ще стане ясно до края на годината.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK