Строежът на третия лъч на метрото може да започне още този месец
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Строежът на третия лъч на метрото може да започне още този месец

Строежът на третия лъч на метрото може да започне още този месец

Столична община и "Метрополитен" ще осигурят допълнителни средства, за да вкарат метрото под земята при ж.к. Овча купел

Десислава Лещарска, Мария Манолова
48871 прочитания

Строителството на нови седем километра от столичното метро може да започне още в края на този месец или в началото на следващия. Това каза пред "Капитал" изпълнителният директор на общинското дружество "Метрополитен" Стоян Братоев. Става въпрос за третия метродиаметър, който ще свързва кв. "Горна Баня" с кв. "Левски", като сега ще започне изграждането на неговата централна част – от парка "Заимов" до "Красно село".

Седемкилометровият участък е разделен на три отсечки с различни изпълнители, договорите с които бяха подписани в края на септември. Те ще изградят седем станции на метрото, а подземните участъци ще се изпълнят отделно – от обединение "Дву" с участници турската "Доуш иншаат ве тиджарет" и местните "Виа конструкт груп" и "Ултрастрой".

Представители на избраните изпълнители коментираха неофициално, че в действителност работата по третия лъч на метрото може да започне в началото на декември, но по-скоро става въпрос за подготвителни дейности и изместване на инженерна инфраструктура. Поръчката за новите участъци е за инженеринг – тоест за проектиране и строителство, и в момента върви проектирането.

Нова тунелно-пробивна машина

След 11 месеца ще бъде произведена машината за прокопаване на тунела, а способът за изграждане е подобен на този, използван за втория метродиаметър, обясни Стоян Братоев. Геологията на третия лъч на метрото обаче е по-лоша, посочи той. Срокът за изграждане на 7-те километра и 7-те метростанции е четири години.

Именно заради доставката на нова машина "Метрополитен" предпочете по-скъпата с 42 млн. лева оферта на турско-българското обединение. Най-ниската цена в търга беше на турската Gulermak, която обаче беше декларирала, че ще използва собствена машина, която веднъж вече е преработвана. Общинското дружество реши, че това е рисковано и предпочете по-скъпата оферта.

В началото на октомври главният архитект на София Петър Диков обяви, че строителството на третия метродиаметър ще започне пролетта, тъй като има довършителни работи по регулационните планове, но явно подготовката за строежа може да започне още този месец. Все още е рано да се каже къде и дали ще има усложнения за гражданите и трафика.

Изпълнителите са готови

"Чакаме нареждане от "Метрополитен" кога да започнем работа", коментира пред "Капитал" Николай Калоянов, изпълнителен директор на "Балканстрой", която ще строи метростанциите на "Красно село" и на бул. "България".

От "Трейс Груп Холд", която ще работи по отсечката от парка "Заимов" до Орлов мост, казаха, че вече имат екипи за управление и изпълнение на проекта. В момента текат предпроектни проучвания – подробно геодезично заснемане, снемане на данни за терена, опис на инженерните мрежи – ВиК, кабели, проверка на всички шахти и др. Веднага след това "Трейс" и партньорите му в обединение "Метро Строителство" почват проектиране и подготовка за строежа – изместване на комуникации и др.

Метрото при Овча купел слиза под земята

Участъците от метрото в посока "Горна Баня" и ж.к Левски са планирани за 2017 г. Първоначалният проект предвиждаше надземна железница през кв. Овча купел, но след настояване на местните жители и на сдружение "Спаси София" е решено тя да слезе под земята. Това съобщиха от гражданската организация в понеделник, а новината беше потвърдена пред "Капитал" от Стоян Братоев. "Не е приятно метрото да минава на 6 метра от блока, затова решихме участъкът през "Овча купел" да е подземен. Разликата в цената е около 30%, но при нас цените са ниски и оскъпяването ще е не повече от 6 млн. евро на километър (средната стойност на 1 км метро е около 17-18 млн. евро - бел.ред). По-добре да се намерят тези пари и да не се гърчат хората", каза Братоев. От сдружение "Спаси София" посочват, че с последната промяна в проекта общата дължина на надземните участъци става по-малко от километър.


26 коментара
  • 1
    plamenj avatar :-|
    alderweireld

    МС13 между Красно село и бул. България (която се вижда на картата ви) отпадна

  • 2
    1i avatar :-|
    Густав

    Не виждам връзка между новата линия и първата (Люлин-Младост). Трябва да се слезе на Попа и да се ходи до стадиона и там пак се дупчи билет. Другият варият е на НДК да се сменя на втора линия и после на Ларгото да се прави връзката. И двата варианта според мен са неприемливи - трябва да се помисли третата линия да минава през станцията на стадиона за да се прави директна връзка.

  • 3
    philipotel avatar :-|
    Durruti

    До коментар [#2] от "Густав":

    От станцията на СУ има тунел до Орлов мост, където според тази карта ще е МС8 от новата линия. Вероятно там ще може да се прехвърля без нов билет

  • 4
    krh1446558225478814 avatar :-|
    Kamen Chanov

    Здравейте! Благодаря за статията!
    А има ли някакъв малко по-далновиден план за цялостното развитие на мрежата на метрото, който просто все още да не е публично достъпен? Така например квартали като Красна поляна, Студентски град, Гео Милев, Борово и Манастирски ливади към момента (планово) остават плачевно несвързани.

    Стремежът да се изгради този грандиозен проект е похвален. Като гражданин и живущ в столицата ще бъда обаче още по-благодарен, ако се планира с мисъл в перспектива по такъв начин, че да се придвижваме по "мрежата" на метрото, а не да подскачаме от "лъч" на "лъч".

    Благодаря предварително!

  • 5
    nicks avatar :-|
    nicks

    До коментар [#4] от "Kamen Chanov":

    До колкото знам 3-ти метродиаметър ще ходи към с разширение към Слатина. А пък 2-рия ще има връзка към Студентски град. Честно казано не знам кога ще стане, но така се планираше.

  • 6
    gimi avatar :-|
    Мавродинов

    До коментар [#2] от "Густав":

    В Париж видях пешеходен тунел с "подвижна пътечка" като хоризонтален ескалатор между две такива непресичащи се линии, вместо да се усложнява ж.п.трасето. Тук може да се прокопае такъв тунел за пряка връзка между "Орлов мост" и Ректората. Ще стане един голям подлез... могат да пуснат и магазинчета отстрани!

  • 7
    gimi avatar :-|
    Мавродинов

    До коментар [#4] от "Kamen Chanov":

    Може би решението е един пръстен /ринг/, който да свърже диаметрите.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#4] от "Kamen Chanov":

    Има един план за разширението, виси на всяка спирка на метрото, но според мен със сигурност ще претърпи поне една корекция, защото отразява нечии вредни мисли. Примерно, на него е изборазено удължение на МД2 с още една станция при кръговото на Драгалевци. Това значи покана за по-нататъшна урбанизация на тази част от Витошката яка - отсичане на остатъците зеленина с плътнозастроени квартали, затрудняване на туристическия достъп и окепазяване на планинския силует с грозни гледки на бетонени комплекси.

    Очаквам да се приеме разумната идея на "Спаси метрото" - метрото да завие веднъж към Зоопарка, Студентски град и стигне до обща станция с МД1 на ИКЕА. Така ще може да прави осморки и да не се налага прекачване през МС Сердика, която вече едвам диша още преди да са поплъзнали до нея и пътниците от МС3.

    Значи, от МС Хладилника две разклонения - едното затваря осморката на ИКЕА и евентуално може да продължи направо за районите около Горубляне един хубав ден. Другото разклонение тръгва към Манастирски ливади 1, 2, 5 и 8, защото там положението е плачевно.

    Въпросът е как да се финансира това всичкото и според мен принципът трябва да е дойде ли метро - прекатегоризация на квартала и изравняване на данъците в посока колкото центъра. Другият източник - имате метро в квартала - край с дежурните 3 бангии на домакинство. Зелена, синя, жълта, зона и данък МПС от 100 лева нагоре.

  • 9
    polen_lasers avatar :-|
    polen_lasers

    Наскоро четох, че всъщност първият диаметър е бил планиран под Цариградско, но Софиянски е решил да използва тунела на между Радиото и Руското посолство. Този тунел всъщност бил правен за да може да слезе трамвая, който едно време се движеше по Драган Цанков под земята и после да мине подземно на Графа. Графа е щял да бъде напълно пешеходен.
    Във всеки случай отбивката на МД3 към Слатина, дори с продължение към Дружба, под Шипченски проход, е по-добро решение за Дружба от сегашната връзка. В момента М1 просто обикаля страшно много през Младост за да се стигне до центъра. Дружба е последна дупка на кавала по този начин.
    Другото, което се пропуска е, че на летището можеше да се направи обща спирка на М1 и М3. М3 е с други влакчета и ще има нужда от ново депо. То ще е от другата страна на летището. Един тунел под летището и може да се свърже и М3 с Т2 или Т1. Същият тунел, ако се направи по-голям, и за коли, може да обслужва бул. Брюксел и да се направи една тангента успоредна на Околовръстното. Източната тангента няма как да я разширят заради циганските колиби в кв. Христо Ботев. Това ще разтовари бая трафик, който сега минава оттам, идвайки от Хемус.

  • 10
    polen_lasers avatar :-|
    polen_lasers

    До коментар [#6] от "gimi":

    ами то между Ректората и Орлов мост вече има един травелатор, но той е извън зоната на метрото. Така че очаквам отдолу да направят още един тунел и Орлов Мост (М3) да се свърже с М1, и да има по един травелатор в посока, и то по-бързи от сегашните.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK