Висшето образование е последният бастион на непокътнатия социализъм

Преподавателят от Философския факултет на СУ проф. Георги Димитров пред "Капитал"

Според проф. Димитров най-спешният проблем е механизмът на управление на СУ
Според проф. Димитров най-спешният проблем е механизмът на управление на СУ
Според проф. Димитров най-спешният проблем е механизмът на управление на СУ    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ
Според проф. Димитров най-спешният проблем е механизмът на управление на СУ    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ

Профил



Георги Димитров е професор по социология, преподавател във Философския факултет на Софийския университет. Бил е заместник-декан на факултета, основател е на специалност европеистика. Специализирал е в САЩ, Германия, Холандия, Ирландия и Белгия. Изследва отдавна проблемите на образованието, автор е на публикациите "Политики за наука в Софийския университет" и "Корупцията във висшето образование отвъд подкупите". Член е на редколегията на международното списание Journal of Social Science Education. През 2014 г. печели награда "Питагор" за социални и хуманитарни науки.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sasa78 avatar :-P
    alex dimitrov
    • - 6
    • + 16

    СУ ми напомня за невидимият университет в Анкх-Морпорк. Традицията не бива да се нарушава!

    Нередност?
  • 2
    kihano avatar :-|
    kihano
    • - 54
    • + 25

    Като видя такова заглавие и ми е ясно какви глупости следват. Чудя се докога ще се изполват пълни алогизми за да се разваля работещото и да се прави неработещо с аргументи за модернизация и освобождаване от социализма.
    Нека припомним, че по време на социализма имаше както висше така и средно образование и ако СУ беше "бастион на непокътнатия социализъм" щяхме да имаме поне един свестен университет. Но за съжаление не е. Безумните реформи засегнаха и него. Но какво от това, кариеристи като този са готови на още безумни реформи, стига да постигнат повишение. Затова и говорят в политкоректни термини.

    Нередност?
  • 3
    lefkovitz avatar :-|
    lefkovitz
    • - 7
    • + 60

    Доброто образование изисква малко обучаеми и високи такси. За социално слабите - стипендии на конкурентна основа. Тогава всички ще бъдат мотивирани да се състезават, да подобряват качеството на обучение и да създават среда, мотивираща към високи резултати. Студентите трябва да имат право на избор на преподаватели по едни и същи дисциплини, а преподавателите да бъдат оценявани на база на изследвания, публикувани в международни издания с импакт фактор, а не преписани учебници.

    Нередност?
  • 4
    gullwing avatar :-|
    gullwing
    • - 11
    • + 24

    Основният проблем на висшето ни образование днес е огромен излишък от преподаватели. Това не е вина, а инерция на годините, когато системата на висше образование се развиваше, населението нарастваше, интересът към науката се отплащаше.

    Днес този преподавателски състав е принуден да се изхранва като продава дипломи. Не директно, а срещу такси и няколко години време всеки получава такава. Студентите са малко, преподавателите/университетите - много, съответно цената на дипломите пада, за качество на образованието не може да се говори.

    Изходът от тази изкривена система е тъжен - да се пенсионира тази генерация преподаватели, броят има да се сведе до необходимото и да влезе в равновесие с броя на студентите. Е те тогава ....

    Нередност?
  • 5
    proza avatar :-|
    proza
    • - 4
    • + 46

    Университет, в който критерий за добрата подготовка на кандидат студента е добрата памет за зазубряне на написани от други хора литературни теми, няма бъдеще. Едни и същи теми по литература се въртят десетилетия наред и едни и същи преподаватели направиха пари от тези теми. Няма ли някакъв полъх на новаторство да навлезе в тази закостеняла и мухлясала атмосфера?

    Нередност?
  • 6
    antikommunist avatar :-?
    antikommunist
    • - 1
    • + 36

    [quote#3:"lefkovitz"]Доброто образование изисква малко обучаеми и високи такси. За социално слабите - стипендии на конкурентна основа. Тогава всички ще бъдат мотивирани да се състезават[/quote]
    Или пък няма и да си помислят да се състезават ей така за спорта, а директно ще се запишат в някой в немски, я френски, я австрийски, я шведски университет, където нито има такси, нито трябва да се правят на велики на несъществуващите приемни изпити и за сметка на това получават образование на изключително високо ниво, каквото в България няма как да се постигне. Някак си всички бягат от централната тема, а тя е че за разлика от соца, когато СУ нямаше как да го надскочиш освен ако не си номенклатура да те пратят в Москва или с много късмет, успех или пък пак номенклатура в ГДР. Днес сме в отворен свят в обединена Европа и СУ както и всички други университети са в пряка конкуренция както за студентите така и за преподавателите с всеки друг европейски и световен университет. И това е резковничето: какво може СУ да предложи каквото университетите в Англия, Франция, Германия или САЩ не могат...

    Нередност?
  • 7
    onufrii avatar :-|
    onufrii
    • - 17
    • + 8

    публикации,научна дейност,простотии,като най важната от тях-социолог от катедрата към Философския факултет да бъде избран не знам къде си-демек става дума за Онуфрито от картинката......
    Алооо,господин доцент,май френд,кораба майка няма връзка с планетата земя-ЕЙ ТОВА ВИ Е ПРОБЛЕМА.
    САМО НОМЕНКЛАТУРАТА В ПАРТИЙНИТЕ ДОМОВЕ БЕШЕ ПО БЕЗПОЛЕЗНА ОТ ВАС.
    Ква философия кви 17% бе пич?
    Едно време са учили Платон и Аристотел щото е нямало кво друго да се учи.
    Не ме контрирай само че и в наши дни в Кембридж и Оксфорд я учат по 100 семестъра и до ден днешен.Те там подготвят бъдещи членове на британския парламент.
    Ама кажи ми бате ти в СУ-то кого и за къде го подготвяш?
    Бъдещи учителки по философия за училищата в Левуново и Драгижево ли?
    Те май казаха обаче че тая учебна дисциплина май ще я закриват...(те и училищата в горепосочените населени места май ще ги закриват)........

    Нередност?
  • 8
    varov avatar :-|
    Сашо Варов
    • - 1
    • + 29

    Този човек ме е научил на мноооооого. Нямам добро мнение за СУ, но ценя високо, това, което получих/взех там. Половината от полезността ми да даде именно Георги Димитров. Другата условна половина, бих разделил между още няколко невероятни преподаватели. Което те направиха за мен, беше Въпреки СУ.

    Още едно впечатление за Георги Димитров, развито в годините. Не се появява често в медиите, но когато това се случи, тезите му са брилянтни и често, "изпреварили времето си". Демек, истински социолог, успяващ да види неща, преди да са станали обществена очевидност. Виждам как често това води до неприемане и неглижиране. Язък.

    Нередност?
  • 9
    nodjinn avatar :-|
    nodjinn
    • - 1
    • + 36

    Майка ми работи в СУ ... е няма такава гнусотия. Тя работи, преподава от сърце (твърдя го, така е възпитана), но това не се цени. Като не си част от армията на скатаващите се муфти в техния факултет, ставаш малко враг. Такава гнусотия, такива змийски интриги, които са до такава степен недостойни за висше учебно заведение, за хора на науката. Скъпи машини, спечелени по проекти, оставени да гният, щото "той кво си мисли трябва да даде услуга ако ше му дам да го ползва амаха", (знам лично за машина от половин милион непипната от 5 (!!) години, щото не се е появил случай да бъде изтъргувано ползването й срещу нещо добро, а е единствена в България!), отношения като "ами статията ви е много хубава, ама тая с която сте работили ние я мразим - махнете я и сложете един човек на професора тука като съавтор" ... същото е в БАН.
    Абсолютно позорно. Недостойно, гнусно, низко ... как могат да работят в такава среда?

    Нередност?
  • 10
    dove80 avatar :-|
    dove80
    • + 8

    Куцо, сакато и рогато взе да влиза във висшите учебни завдение само за едната диплома защото родителите искат да се хвалят с чедото, че има висше образование. Всяка година ВУЗ-овете бълват вишисти което БИ трябвало да е един критерии за доста виско интелектуално равнище и някакви достижения в доста отрасли. Но, за съжаление се отчита тъкмо обратното следствие на незаинтересоваността от една страна на бизнеса и от друга страна на завършилите. За мене това е пилееле на държавна пара /става дума за държавна поръчка/. Отдавна трябваше да се разбере, че приема да се осъществява според ПОТРЕБНОСТИТЕ на държавата - хем ще има заинтерсованост в учението и поготовката, хем ще има и качествена подготовка и база.

    Нередност?
Нов коментар