С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 6 ное 2015, 17:16, 5514 прочитания

Разоръжени сили

Военните също могат да загубят "придобивките си", но това не е нужната реформа на въоръжените сили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Миналия петък и военният министър Николай Ненчев на пръв поглед имаше повод да отвори бутилка шампанско. След много перипетии и директна заплаха от страна на президента Росен Плевнелиев, че може да наложи вето върху държавния бюджет заради недостатъчното финансиране на въоръжените сили, правителството реши, че разходите за отбрана ще бъдат повишени до нивото от 2014 г., или 1.35% от Брутния вътрешен продукт (БВП), каквито бяха и препоръките от лидерската среща на НАТО в Уелс. Поводът за радост обаче беше краткотраен.

"Бих искал да изкажа своите поздравления към министър Горанов за проявената финансова дисциплина при съставяне на бюджета. Изразявам дълбока признателност към другите колеги министри и най-вече към министър-председателя за проявеното разбиране към сектор "Отбрана". Премиерът нееднократно е съдействал и подпомагал решаването на тежките въпроси от национално значение, за което съм изключително благодарен", тържествено обяви военният министър след заседанието на Министерски съвет, подчертавайки, че за първи път от години насам армията може да стартира два модернизационни проекта – за придобиване на нов тип боен самолет и на модулни патрулни кораби.


В този момент Ненчев едва ли си е давал сметка, че може би е твърде рано да благодари на Горанов, който наистина е проявил "финансова дисциплина" и с една ръка дава пари на въоръжените сили, а с другата взема. Защото скоро може да се окаже, че армията няма да разполага с достатъчно квалифициран персонал, за да ползва въпросните скъпи военни придобивки, в резултат на тихомълком лансираното от финансовия министър решение за орязване на социалните бонуси във войската и в МВР. И ако за няколко месеца държавата теоритично би могла да обучи ново попълнение охранителни полицаи, тя едва ли ще може да си "произведе" със същия темп нови пилоти на бойни самолети, капитани на бойни кораби или танкисти. Всъщност дори в момента според признание на военния министър по време на парламентарен контрол през септември в армията ни има некомплект на военнослужещи в размер на 14%, което "води до загуба на способности, увеличаване на риска от инциденти с трагични последици, натовареност на останалия личен състав и е една от причините за напускане на квалифицирани специалисти". В момента квалифицираните специалисти получават още един аргумент в полза напускането на системата. Което е крайно безотговорно по принцип, а и в частност в контекста на обтегнатата обстановка по югоизточния фланг на НАТО.

Предложението на финансовия министър да се орежат бонусите за военнослужещите всъщност има своята дълга предистория. В голяма степен то е продължение на неуспешния му опит да лансира редуциране на административните разходи за персонала в МВР и МО с 10% през настоящата година. Още с идването си на власт Горанов се опита да ореже бюджета за възнаграждения в системата на Министерството на отбраната и Българската армия за 2015 г. със 77 млн. лв. Финансовият министър също така систематично блокираше на приемането на програмата за развитие на отбранителните способности до 2020 г., докато отбранителното министерство не въведе по един или друг начин въпросната редукция. 

Този ход срещна яростна съпротива от военното ведомство, което изчисли, че за да се случи всичко това, трябва да бъдат освободени около 4000 души. От МО уточниха тогава, че подобно редуциране на персонала няма как да се случи без намаляване числеността на въоръжените сили, която е фиксирана с решение на парламента на не по-малко от 37 хил. души. Народното събрание от своя страна отказа да поеме отговорност и да се ангажира с ново съкращаване на войската. В резултат на това военното ведомство закри 378 щата от администрацията и структурите си на пряко подчинение на министъра. В крайна сметка недостигът на средства за персонал в края на годината се очаква да е 48 млн. лв., от които 15 млн. за обезщетения на напускащи офицери. По всичко личи, че с настоящия ход Владислав Горанов се опитва да постигне подобна редукция на разходите за персонал като предвидената в бюджета за 2014 г., но разпределяйки тежестта върху всички в системата на отбранителното ведомство. Което е по-вероятно да изгони квалифицираните специалисти, заети във въоръжените сили, отколкото администраторите "чантаджии", които работят зад бюро и се различават от останалите държавни служители единствено по униформата.



За настоящата ситуация в голяма степен вина има и самият Николай Ненчев. За последната една година той изгуби ценно време, в което можеше да анализира в детайли системата на военното министерство и въоръжените сили и да прецени кои структури са критично важна част от националната сигурност - кои не толкова приоритетни, кои бюрократично наследство от ранния постсоц, когато войската беше около 120 хил. души. Така например Ненчев спокойно можеше да спре абсолютно излишното възстановяване на военното поделение във Враца, чието изграждане наново по време на предишното правителство преследваше изцяло социални цели.

Тук е мястото да се отбележи, че армията и въоръжените сили са две различни неща. Освен войската, която в момента по щат би трябвало да е около 29 хил. души, съществуват и т.нар. структури на пряко подчинение на министъра, които не са никак малки. Тяхната численост е още около 10 хил. души, половината от които са цивилни. В тази графа попадат формирования като служба "Военна информация", Военна полиция, Централно военно окръжие, Стационарна комуникационнa и информационна система, Комендантство – МО, агенция "Военни клубове и военно-почивно дело", Институт по отбрана, Военномедицинска академия, Военна академия "Г. С. Раковски", Национален военен университет "Васил Левски", Висше военноморско училище "Н. Й. Вапцаров", Национален военноисторически музей и други знайни и незнайни структури. Най-вероятно точно тук е скрит резервът за съкращения, без да се посяга сериозно на и без това спадащите бойни способности на реалните подразделения на българската армия.

Твърде вероятно е също така задкулисният ход на Горанов с орязването на възнагражденията в армията да е и елемент от сложния политически покер за стартирането на поне част от модернизационните проекти в сферата на отбраната. По всичко личи, че това ще е цената, която отбранителното ведомство и в частност Ненчев ще трябва да платят в замяна на актуализирането на средносрочната бюджетна рамка 2016-2018 г. В този период за армейска модернизация ще се предвидят допълнителни 491.4 млн. лв. - сума, която сериозно превишава потенциално спестеното от орязаните възнаграждения. 251.4 млн. лв. от тези пари ще са за първия етап от постепенната замяна на МиГ-29 с нов тип изтребител. От тази сума 80 млн. лв. са за 2016 г., 65 млн. лв. за 2017 г. и 106.4 млн. лв. за 2018 г. С тези средства ще се гарантира изправността на авиационната техника и достатъчен брой самолети, които ще гарантират въздушния суверенитет на България и носенето на дежурството по Air Policing. 240 млн. лв. пък трябва да отидат за придобиване на многофункционални модулни патрулни кораби за Военноморските сили, което е по 80 млн. лв. за всяка година. Проблемът в случая е, че рязането на възнагражденията на военните, хаотичното им напускане и ерозията в отбранителния сектор ще се случат сега и веднага, а въпросните модернизационни проекти – в неясното бъдеще, като са обвързани с много условности. Бъдеще, в което и политическата конюнктура може да е съвсем друга.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за правни новини Седмичен бюлетин за правни новини

Депутати предлагат законови мерки срещу груби и незцензурни думи в съда; Задава се държавен монопол върху лотариите; ВКС ще тълкува длъжен ли е съдът служебно да следи за нищожността на сделките, предмет на спора

20 яну 2020, 415 прочитания

Вот по време на криза - още от същото 1 Вот по време на криза - още от същото

Въпреки най-тежката ситуация за управляващите от началото на мандата до падането на правителството едва ли ще се стигне.

20 яну 2020, 989 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Каква е възможната промяна в МВР?


Преломният момент създава условия за истинска реформа във вътрешното министерство

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10