Каква е възможната промяна в МВР?

Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Каква е възможната промяна в МВР?


Каква е възможната промяна в МВР?


Преломният момент създава условия за истинска реформа във вътрешното министерство

Димитър Пеев
12326 прочитания

© Анелия Николова


Преди няколко седмици, когато стана ясно, че граничен полицай е прострелял смъртоносно афганистански бежанец, в политическата пушилка повдигната по темата, се разбра, че МВР има сериозен проблем с охраната на границата. 

Изградената с европейски средства интегрирана система не работи ефективно поради простата причина, че вътрешното министерство няма средства да я поддържа. Единственият начин да бъде покрита пробойната на браздата е или да бъдат отпуснати допълните средства, или камерите да бъдат заменени с хора. Последните, разбира се, или трябва да бъдат наети, т.е. МВР отново да се надуе откъм щат, или да бъдат взети от вътрешността на страната, т.е. някой град или село да остане с по-малко полицаи. Ефективно, нали?

Тази съвсем реална ситуация, актуална и към момента, до голяма степен описва състоянието, в което се намира МВР. Министерството наподобява на стар зил, който харчи много, разваля се непрекъснато и в крайна сметка не може да служи за това, за което е предвиден. Не може да бъде сменен с нов, защото шофьорът не умее и не иска да кара друга машина. А и няма пари, защото целият наличен бюджет отива за заплатите на шофьора на камиона.

Обществената реакция към протестите на полицаите показа, че обществото не е ОК със състоянието и няма грам емпатия към тези, които се борят за статуквото.

В момента ръководството на МВР не показва категорично, че има визия за това как ще се случат реформите. Факт е, че МВР се отвори през последната година и голяма част от информацията, която преди беше тайна, в момента е достъпна на сайта. Периодично от вътрешния министър или заместниците му се подхвърлят някакви идеи, за които обаче не са представени нито срокове, нито конкретни стъпки. В случая може да става дума и за сбъркана комуникация. Наскоро Румяна Бъчварова заяви намерението за изваждането на структурите на МВР, които предоставят услуги (регистрация на автомобили и издаване на лични документи). За тази година са били съкратени около 2000 души. Тихо се случва реформа в КАТ, която да ограничава корупцията и т.н.

Откъде обаче да се почне? 
Големият проблем е, че МВР не е било подложено на анализ за това какви промени могат да се правят. Причината е, че самите полицаи не могат да бъдат генератор на реформата (по познатата метафора - не можеш, като местиш гробище, да чакаш помощ отвътре) - те няма да предложат съкращаване на щата или оптимизация, която да засегне интересите им.

В момента промените се случва на парче и когато политическото ръководство успее да се убеди, че срещу всяко "няма как да стане", което идва от служителите в системата, седи само опит за защита на статуквото, а не реална заплаха за функция, която МВР изпълнява.

Този проблем може да се реши и с детайлен анализ на министерството, който да бъде възложен на външен консултант, който да оцени процесите и да предложи тяхната оптимизация.

Оптимизиране на финансите, не рязане на бюджета

Експертът от Центъра за изследване на демокрацията Руслан Стефанов коментира, че макар и България да отделя сравнително голям процент разходи от държавния бюджет за "Сигурност" (само Хърватия и Словакия са с повече), то като дял от БВП харчим колкото останалите или малко повече. 
Според експерта е неадекватно да се натиска да се режат още разходи на общо основание, а по-скоро има нужда от вътрешно преструктуриране.

"Такива промени според мен се правят най-добре с хоризонт 3 - 5 години, т.е. днес приемат решение за отпадане на 20 заплати и на дните отпуск, което да влезе в сила през 2020", коментира още Руслан Стефанов.
 Идея на вътрешния министър Бъчварова е тотално пречертаване на областните дирекции на полицията, които в момента са 28 на брой. Идеята е те да бъдат намалени на шест, което ще помогне за "свиване" на администрацията.

Подобна оптимизация се случва и в момента.  През окрупняване на дежурните центрове (най-скъпоструващите звена в системата) в различните структури е бил освободен ресурс.

Анализ в КАТ е показал, че ако системата за обработка на електронните фишове бъде изцяло автоматизирана, ще могат да бъдат освободени 150 души. По същия начин над 500 души от т.нар. комендатура (които охраняват сградите на МВР) ще бъдат заменени със системи за контролиране на достъпа, видеонаблюдение и "дядовци" - за наети охранители. 
Друг път на оптимизация е прекатегоризирането на работещите в системата, т.е. тези, които са пряко замесени в полицейската работа (разследване, охрана, пожари и т.н.) да получават бонуси. Такъв процес тече в момента и вече са били "прекатегоризирани" 5000 души. В същото време прекатегоризацията е довела до вълна от напускащи и нуждата от нови 70 млн. лв. за обезщетения. В крайна сметка тази промяна ще доведе до намаляване на бюджета с 20 млн. лв., което обаче ще се усети след четири години.

Основният проблем за тези реформи е, че струват пари - съкращенията и орязването на бонусите води до вълни от напускащи системата, което означава повече средства за обезщетения. Тези обезщетения изяждат парите за модернизация, нова техника и т.н.
 Така в крайна сметка нова техника и автомобили се купуват само по европейски програми, но впоследствие се оказва, че няма пари за тяхната поддръжка.

Всичко това показва, че освен очевидната нужда от реформа има и желание у част от ръководството на МВР да я проведат. Остава единствено да се събере политическа воля и подкрепа за нея.

Преди няколко седмици, когато стана ясно, че граничен полицай е прострелял смъртоносно афганистански бежанец, в политическата пушилка повдигната по темата, се разбра, че МВР има сериозен проблем с охраната на границата. 

Изградената с европейски средства интегрирана система не работи ефективно поради простата причина, че вътрешното министерство няма средства да я поддържа. Единственият начин да бъде покрита пробойната на браздата е или да бъдат отпуснати допълните средства, или камерите да бъдат заменени с хора. Последните, разбира се, или трябва да бъдат наети, т.е. МВР отново да се надуе откъм щат, или да бъдат взети от вътрешността на страната, т.е. някой град или село да остане с по-малко полицаи. Ефективно, нали?

Тази съвсем реална ситуация, актуална и към момента, до голяма степен описва състоянието, в което се намира МВР. Министерството наподобява на стар зил, който харчи много, разваля се непрекъснато и в крайна сметка не може да служи за това, за което е предвиден. Не може да бъде сменен с нов, защото шофьорът не умее и не иска да кара друга машина. А и няма пари, защото целият наличен бюджет отива за заплатите на шофьора на камиона.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    sir_humphrey avatar :-?
    Sir Humphrey

    Как пък решихте, че дежурните центрове са най-скъпоструващите звена в системата?!?!!?

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    "...когато стана ясно, че граничен полицай е прострелял смъртоносно афганистански бежанец, в политическата пушилка повдигната по темата, се разбра, че МВР има сериозен проблем с охраната на границата..."

    Чисто професионалното ми мнение по случая е, че, съдейки по реакцията на конкретния граничен полицай, може да се направи с голяма степен на вероятност извода, че психологическата и специалната подготовка на редовия състав е убийствено никаква.

    И откъде да почнат реформите?

  • 3
    musashii avatar :-|
    musashii

    [quote#2:"D-r D"]Чисто професионалното ми мнение по случая е, че, съдейки по реакцията на конкретния граничен полицай, може да се направи с голяма степен на вероятност извода, че психологическата и специалната подготовка на редовия състав е убийствено никаква. [/quote]

    Много си "велик" на топло пред компютъра.Каква професионална подготовка имаш за работа в подобни ситуации?Това,че даваш антидепресанти на 5-6 луди,изобщо не те прави специалист в материята.Я отиди да те видя посред нощ да се окажеш лице в лице с над 50 млади мъже.Които си длъжен да задържиш,защото са нарушители на държавната граница и които не се подчиняват на заповедта да спрат и се разбягват.Какво е трябвало да направят тримата полицаи-да ги оставят да избягат ли?Ами ако са терористи,или бандити?Не е като да няма в арабските държави или Афганистан терористи или престъпници.Всъщност те са престъпници,защото са пресекли незаконно границата,а не са поискали убежище на граничният пункт.Реакцията е напълно адекватна-стрелба във въздуха.За съжаление се е получил рикошет в мост,който е причинил смъртта на един от афганистанците.

  • 4
    glog avatar :-|
    glog

    До коментар [#2] от "D-r D": ≪.... психологическата и специалната подготовка на редовия състав е убийствено никаква.≫

    Като бивш граничар моята преценка е, че нашият граничар е действал съвсем правилно, дори ако улучването на един от нашествениците не е случайно. А ти, щом знаеш толкова много, защо не застанеш на неговото място? Или е по-лесно да подготвяш другите, без ти сам да си бил подложен на подобен стрес?

    Някога, когато бях граничар, един от офицерите ни инструктираше как да хванем един въоръжен нарушител. Беше елементарно. Чакаме го скрити до пътеката докато стигне до нас, после опираме пушката или автомата в гърдите му и викаме: Горе ръцете. Лесно, просто и много ефективно!

    Но при едно излизане през нощта на границата той чува топуркане от таралеж, което много прилича на топуркатнето на човек през нощта по непозната пътека. Без да чака нарушителят да стигне до него и да изпълни това, което ни е казвал на нас, той заляга, вика СТОЙ и едновременно пуска един ред от автомата. Но топуркането продължава и той продължава да стреля, макар граничарят, който е с него, да му казва, че това не е човек, а таралеж. Наблизо има други граничарски двойки и когато куршумите започват да пищят над тях, те започват стрелба срещу този, който стреля в тяхна посока. Дежурната група пристига след петнайстина минути и се включва в престрелката. В резултат на коетно докато се оправят в бъркотията бяха изстреляни над 3000 патрона.

    Сутринта, когато станахме, от храбрия офицер, който ни учеше как да заловим нарушителя, нямаше и помен. И никога повече не го видяхме.

    Така става, когато лаици без никакъв опит и дори без никакви теоретични знания започват да учат опитните как да си вършат работата. Та въпросът е: Какво самият ти разбират от работата на граничарите, че да имаш право да ги анализираш? Колко пъти си заставал срещу 18 нарушители на границата срещу всеки граничар от групата, та знаеш как е трябвало да постъпи? И то без да знаеш никакви подробности за реалната ситуация, при която са се развили събитията?

  • 5
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    намаляване броя на дирекциите на 6 (шест) :-) създаване на регионални съдилища :-) а някой да се сеща за цялостна административно-териториална реформа с окрупняване на общините и областите? колко време е нужно още да вденем,че администрацията се разполага върху административните единици?

  • 6
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#4] от "glog":

    Разсъжденията ви са учудващо елементарни.
    И го казвам не за да ви засегна, а защото действително са такива. Излиза, че само граничарчета могат да коментират подобни казуси, защото са се търкаляли в засада край браздата, така ли? И само бояджиите да се изказват за живопис, защото са се цапали с боя, така ли? Търсим само пряката връзка?

    Животът е по-сложен. Правилата, които този полицай очевидно е нарушил, като вместо да поиска подкрепление и заграждане на района и заразмахвал пистолет пред 50 мъже като по каубойските филми, са писани от екипи психолози, експерти по сигурността, психиартри, полицаи, военни. Преди години участвах в една такава работна група, в която всеки с компетентността в своята област допринасяше за съставяне на цялостния поглед и търсене на решенията на конкретен казус.
    Та в този смисъл правилата на състезанията не се пишат от състезателите...

    Противно на всякакви правила е трима полицаи да се опитват да "респектират" 50 млади агресивни мъже-нарушители!
    Няма как добре обучен полицай да стреля "във въздуха" без да съобрази, че се намира под свода на мост и куршумът ще рикушира!

    Този случай показва крещяща некомпетентност и непознаване на елементарни правила. И естественото за ситуацията паникьосване.






  • 7
    glog avatar :-|
    glog

    До коментар [#6] от "D-r D": ≪Разсъжденията ви са учудващо елементарни.≫

    А твоите невероятно тенденциозни и некомпетентни.

  • 8
    knmixov avatar :-|
    knmixov

    Бих посъветвал икономистите даващи мнения за реформа в МВР да изчисляват процента от бюджета за сигурност в реални средства, а именно, че българският бюджет е около 85 милиарда лева или около 43 милиарда евро. Обърнати в пари разходите за сигурност и отбрана са направо жалки на европейския фон.
    Колкото до икономии от заплатите на полицаите ми обяснете как ще мотивирате млади перспективни хора да си губят времето за работа в МВР без да разчитат на ясни критерии за повишаване на доходите.
    В МВР, както и навсякъде кариерното развитие е свързано с подмазвачество и угодничество спрямо висшестоящите.
    При условие че се замразят доходи на основание прослужени години, кой нормален човек ще е на разположение 24 часа в денонощието, за да работи с трупове, изнасилени, бити, ограбени, обрани и измамници без да има право на втора работа и да разчита на основните 800-900 лева чисто. МВР ще продължи да се пълни с хора действащи на принципа "Кво праиме сега". В тази връзка не всички полицаи са катаджии, както и да напомня, че много от недоволните граждани предпочитат да дават рушвет, а не да си понесат наказанието. Проблемите са комплексни, трупани от 25 години заради безхаберие или нарочно и ТЪПОТИЯТА на Горанов да направи реформа, с тайно предложение от днес за утре, без обществени дискусии и давене на гратисен период примерно от една-две години, за да могат тези които не ги устройват новите условия да се махнат е УНИКАЛНА или по-скоро самозабравяне след серията успешни избори.

  • 9
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    До коментар [#6] от "D-r D":

    Докторе, +++

  • 10
    yez18383939 avatar :-|
    Pronto

    .... България да отделя сравнително голям процент разходи от БВП за "Сигурност" (само Хърватия и Словакия са с повече), то като дял от БВП харчим колкото останалите или малко повече...

    Процент и дял май са едно и също нещо. Как нещо може да е голям процент от А и едновременно малък дял от А.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK