Еврофондовете: без приоритети и без достатъчен контрол
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Еврофондовете: без приоритети и без достатъчен контрол

Одиторите отбелязват, че в повечето случаи непостигането на дадена цел с проекта въобще не се отразява на полученото финансиране

Еврофондовете: без приоритети и без достатъчен контрол

Докладът на Европейската сметна палата потвърди, че много от субсидиите в ЕС се харчат самоцелно

Огнян Георгиев
10021 прочитания

Одиторите отбелязват, че в повечето случаи непостигането на дадена цел с проекта въобще не се отразява на полученото финансиране

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


142.5 млрд. евро, или по около 285 евро на всеки гражданин, са изхарчили страните членки през 2014 г.

Европейските пари се изразходват не толкова в съответствие с някакви критерии или цели на Европейския съюз, а заради самото "усвояване" на средства. Това вече познато заключение е един от основните изводи на редовния годишен доклад на Европейската сметна палата, която одитира изразходването на еврофондовете през 2014 г.

Според палатата вече се правят по-малко грешки при в харченето на средствата, но има нужда от изцяло нов подход в управлението им. "ЕС трябва да инвестира парите си по-добре, така че инвестициите му да отговарят на приоритетите, да има по-прости правила и по-ефективно управление", смята председателят на Европейската палата Витор Калдейра. Това беше и посланието на дирекция "Бюджет" на ЕК, управлявано от Кристалина Георгиева, което преди месец обяви инициативата си "Бюджет, фокусиран върху резултати".

Общата сума, изразходвана в Европа за миналата година, е била 142,5 млрд. евро, или по около 285 евро на всеки гражданин. Това е около 2% от общите публични разходи на страните членки. Нивото на грешки е 4,4%, като най-високо е в кохезионните и структурните фондове - почти 6%. Нивото на откровените и установени измами е доста по-малко - около 1.8%. Всички те са докладвани на ОЛАФ.

"Ако комисията и одитиращите органи бяха използвали по-добре информацията, която са имали, тези нива щяха да са доста по-ниски", твърдят от палатата.

България - проблеми с обществените поръчки

България този път присъства скромно в доклада. Най-видимо е сравнението с останалите държави по усвояване, където излизаме на второ място след Румъния, но причината е, че таблицата е подредена по "неизползвани средства като процент от публичните разходи за 2014 г.". Това разбираемо вади България на много високо място, тъй като еврофондовете са значима част от инвестиционния ресурс тук.

Страната се споменава и като една от петте, които са поискали да отложат вноските си в евробюджета през 2014 г. за 2015 г., но в крайна сметка е внесла по-голяма част от дължимото. Освен това е отбелязано, че към 2013 г. заедно с Гърция, Испания, Румъния и Словакия българските финансови инструменти по европейските програми (JEREMIE, JESSICA) са раздали доста под средното в сравнение с ЕС. Трябва да се отбележи обаче, че тези инструменти се активизираха късно - в края на 2012 г. и в началото на 2013 г., и към момента усвояването по тях е над 90%. ЕК дори посочва JEREMIE в България като "история на успеха" (success story).

Сред забележките към страната е това, че продължава да има неспазване на правилата за обществени поръчки, но България не е изключение на европейско ниво - тук делим една група с Германия, Франция, Италия, Гърция, Холандия и др. "Това е проблем не само в България, но и в други държави. Има какво да се подобрява, има смесена работна група, има план за подобряване на сектора на обществените поръчки, работим по изпълнението му в комуникация с ЕК и мисля че нещата се движат", коментира Томислав Дончев, вицепремиер по управлението на еврофондове. Предвид нивото на корекции в общински проекти, ще е нужно доста време за коригиране.

Отбелязан е напредъкът в идентификацията на земеделските парцели, който сериозно изоставаше.

В тон с общото заключение за неспазването на приоритети е посочено, че в мерки на Програмата за развитие на селските райони е позволено на всички предприятия с под 750 служители и под 200 млн. евро годишен оборот да кандидатстват, което де факто обезсмисля филтъра. Одиторите са открили 20 случая, в които са били раздадени средства на всички кандидатствали, тъй като бюджетът е надхвърлял подадените предложения и така не са били използвани никакви критерии за селекция.

Без резултати и със забавени пари

Но, както заключава докладът, проекти, базирани на резултати, са "изключение вместо правило". В повечето случаи непостигането на дадена цел въобще не се отразява на полученото финансиране. Дадени са примери, които звучат актуално и в българския контекст: например болница в Италия, която е закупила нова техника, но програмата няма никакви механизми за измерване на ефекта от това, тъй като в здравния сектор се следят само национални показатели, а не на ниво болница. Или нова канализация в гръцки град, където много от домовете не са свързани с нея и общината не е направила необходимото да изпълни това, за да има ефект от инвестицията.

Европейските одитори са поискали от комисията да гарантира, че бенефициентите ще получават парите си много по-бързо. Цитирани са случаи, в които забавянето е няколко месеца след като комисията е одобрила разхода, като "страните членки са използвали тези пари, за да поддържат фискалните си резерви". В отговор комисията потвърждава, че от новия период максималният период на забавяне ще бъде 90 дни от подаване на искането за плащане от бенефициента. 

142.5 млрд. евро, или по около 285 евро на всеки гражданин, са изхарчили страните членки през 2014 г.

Европейските пари се изразходват не толкова в съответствие с някакви критерии или цели на Европейския съюз, а заради самото "усвояване" на средства. Това вече познато заключение е един от основните изводи на редовния годишен доклад на Европейската сметна палата, която одитира изразходването на еврофондовете през 2014 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    tily_lily avatar :-|
    tily_lily

    Неспазването на Закона за обществените поръчки е един проблем, а липсата на приоритети и безсмислени проекти е нещо съвсем друго.

    За първото отговарят всички бенефициенти, за които ЗОП е задължителен и много е писано и говорено по темата. Решението е изцяло нов ЗОП, а не 255 му преправяне в полза на 255-ия олигарх. Европа скоро ще ни глоби и за това.

    Но безсмислените дейности по проектите се дължат в голяма степен на управляващите органи (тези, които "отварят" схемите за кандидатстване, класират проекти и после проследяват изпълнението). Направете си труда и отворете кои да е Насоки за кандидатстване. Прочетете и кажете какво си мислите (ще ви трябва голяма червена точка лии сигнала "биип"). Зле изготвени схеми, пълна липса на икономическа логика, смешни зависимости на една дейност от друга и несъществуващи в реалния свят индикатори ще ви накарат да се усъмните в таблицата за умножение дори. Принуждават кандидатите да изготвят проекти не за решаване на реални проблеми, а за да стоят добре изпълнените проекти в нечий отчет на някой велик администратор.
    Проблемът е подобен на останалите проблеми тук - държавните служители и администрацията нямат никаква представа от законите на пазара, нямат елементарни икономически познания, никога не са изкарали 5 лева и не знаят какво точно значи да планираш разходи, приходи и да осигуриш работа и заплати на х човека. Обаче се напъват да управляват цялата икономика, от която всъщност идват заплатите им. Е, същото се случва и с еврофондовете. Залагат правила, несъвместими с реалната практика в предприятията, напъват се да контролират нещо, от което нищо не разбират, и накрая се фокусират върху единствено понятното им - подпис и печат на всяка страница...

  • 2
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    Колкото и да се тупа в гърдите г-н Борисов, усвояването на еврофондовете беше противоречиво в 90% от проектите.Много то тях няма да доведат до висока добавена стойност и реален стимул за икономиката, а бяха просто едно ударно харчене на пари.Най-сериозен проект безспорно е метрото - с най-голям принос за обществото и макар и със съмнително проведени процедури и никакви конкурси за станциите, метрото си остава супер полезна придобивка за милион и половина столичани.

    Най-голямата изгъзица пък несъмнено са спортните зали и стадиони по селца и малки градчета, както и откровено грозните обществени пространства, градинки, фонтанченца и прочие мокри сънища на администратори и главни архитекти.Огромно крадене и нищоправене падна също и при воднице цикли.

    Добрата новина е, че макар и след много крадене и нефективно харчене в страната влезе свеж капитал и то във време, в което чуждестранните инвестиции са основно изпрани пари от офшорни зони.

    Също трябва да отбележим и пропиляното време от клептоманска тройна коалиция и недоразумението орешаро.Тогава несъмнено изгубихме милиарди, заради дебилния избор на пенсионери и цигани.

    Герберите също не са стока, почти всичките им ремонти са със страшно ниско качество.Не ни остава друго освен да следим по изкъсо политягите и да протестираме, да се борим ежедневно с абсурдите и да не се оставяме да ни е**ват.Не мога да разбера примерно как младостчани не излезнаха на протест заради бул. Малинов, който пропадна 2 седмици след откриването???Умът не ми го побира колко търпеливи овце сме.

    Дано в идния програмен период не допускаме стари грешки.

    П.С. Съседната статия за Тех Парка е много интересна.Там един кореец казва нещо много важно "На времето искахме от америкаците пари не за пътища, а за наука и високи технологии".Всички знаете днес какво представлява икономиката на Южна Корея и какво произвеждат...

  • 3
    m17 avatar :-|
    m17

    Много интересен избор на снимка под статията с гръмко заглавие че се профукват европейски пари. Снимката е от строежа на надлез на магистрала Струма край Сандански.
    Както точно иска да ни каже Капитал - че строежа на пътища е профукване на европейски пари ?. Или още по-общо - че асфалта не се яде и съответно няма нужда да се прави ?.
    Интересно защо в статията не се споменават за излишни инфомационните дейности по всичките тези проекти. Или евро-проектите за медии и подобряване на капацитет от които съвсем определено са се облажили и Капиталци ?

  • m17

    До коментар [#2] от "forumetzz":

    Т.е правенето на канализация и пречиствателни станции за стотици милиони е нищоправене според вас ?!?

  • 5
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#2] от "forumetzz":

    Няма протести в младост защото няма пропаднал булеверд. Ако отидете и видите сам на място ще разберет че има минимална деформация на 20 метра асфалт. И има бърз гаранционен ремонт.
    Вдигнете си главата от хеитърските медии и се пробвайте да мислите със собствената си глава. И ще установите доста различна картинка.

  • 6
    oporna_to4ka avatar :-|
    oporna_to4ka

    Правилна констатация - парите много често се харчат самоцелно,но не само в България. Една специализация на ЕС чиновниците в САЩ ще се отрази добре на разпределянето на публичните средства.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK