Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 11 ное 2015, 18:06, 15597 прочитания

Винетките поскъпват средно с 30-50% (обновена)

Увеличават се и цените за всички: леки автомобили, камиони и автобуси. Допълнително за поддръжка на пътища ще се осигурят около 50 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Цената на годишната винетка за лек автомобил се увеличава с 45% и става 97 лева вместо досегашните 67. Това съобщи регионалният министър Лиляна Павлова след правителственото заседание в сряда. Оскъпяването, надхвърлящо 50% за някои категории автомобили, ще засегне всички видове винетки (виж таблицата) и ще влезе в сила от 10 декември. Мотивите за промяната са нуждата от повече пари за поддръжка на пътища и фактът, че цената на стикера не е променян от 2008 г.

Увеличението идва, след като публично през април Павлова заяви, че този мандат кабинетът няма да вдига винетката. Ръст на постъпленията няма предвидени и в бюджета за 2016 г. После изборите минаха и финансовият министър Владислав Горанов обяви, че оскъпяване ще има, като цената за леките коли няма да надхвърля 100 лв. С новите нива приходите от стикери ще се увеличат със 73.5 млн. лв. - за сметка на гражданите, бизнеса и транзитните пътуващи.


Нови магистрали – нови цени

Имаме нужда от повече пари за поддръжка на пътищата – затова увеличаваме цените, обясниха регионалният министър Лиляна Павлова и шефът на пътната агенция Лазар Лазаров. Цената на винетката не е актуализирана от 2008 г., а оттогава има ръст на средната и минималната работна заплата, както и на транзитния и вътрешния трафик, каза Павлова. По думите на министъра средната заплата се е увеличила с 60% от 2008 г. досега, а минималната - със 73%. "Всъщност използвахме размера на работната заплата, за да стигнем до по-малкото увеличение на цената на винетката, защото експертите от Световната банка предлагаха цени на годишната винетка за леки коли от 145 лв. до 150", посочи Лазар Лазаров.

Нивото на доходите обаче няма нищо общо с поддържането на пътищата, а ако трафикът се увеличава, то и постъпленията логично трябва да растат, без да се пипат цените.



Приходите от винетки са от порядъка на 220 млн. лв. Поне 12 млн. лв. от тях отиват за "социални винетки", които се покриват от бюджета. Друга част са разходите по производство и разпространение на стикерите. Така остават под 200 млн. лв. за поддръжка на пътища, които са крайно недостатъчни, каза министърът. Годишните нужди за поддръжка на 20 000 км републиканска пътна мрежа са 600 млн. лв.

"В повечето държави превантивен ремонт на пътищата се прави на всеки 7 до 10 години. У нас този период е 25-30 години, предимно заради недостиг на средства. Затова пътната мрежа е в такова лошо състояние", каза шефът на пътната агенция инж. Лазар Лазаров.

С новите цени приходите от винетки ще се увеличат със 73.5 млн. лв. От тях 6 млн. лв. са за сметка на държавата за "социални винетки", ще се увеличат и разходите за печат и разпространение. Останалата част от оскъпяването е за сметка на гражданите и бизнеса. "Логично е, който ползва - той плаща", посочи министър Павлова. Новите цени ще гарантират около 250 млн. лв. за ремонт на пътища, посочи тя. За поддръжката на новите магистрали имаме нужда от допълнителни 15-20 млн. лв. на година, каза още Павлова.

Тол-система и е-винетки

Новите цени на винетките ще важат в следващите години – до въвеждането на смесена система за заплащане. Тя ще отчита изминато разстояние в километри, каза регионалният министър Лиляна Павлова. Това решение е одобрено на днешното правителствено заседание. Смесеният модел е предложение на експертите от Световната банка, които са работили и по Стратегията за пътната мрежа в периода 2016 - 2020 г., и по доклада за въвеждане на нов начин за таксуване за ползването на пътища.

За тежкотоварния и транзитния трафик ще се изгради и въведе тол-система, а за леките автомобили до 3.5 тона ще важат електронни винетки.

Пътната агенция, НАП, Агенция "Митници" и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" имат три месеца да подготвят задание за процедурата по изграждане и въвеждане на тол-система и е-винетки. Тя ще се изпълни на принципа на публично-частно партньорство – ще се изгради от оператор за негова сметка, който ще събира приходите за определен период от време, докато си възвърне разходите. Все още няма прогнози за цената на системата. Поръчката ще бъде обявена най-рано следващата година, а изборът на частен партньор може да отнеме още година.
Обосновка на увеличението
Дневните винетки за камиони и автобуси се повишават с 1 лв. (от 20 на 21 лв.), или с 5%. По този начин цената не надвишава тавана, определен от европейските директиви, който е 11 евро, посочват от пътната агенция. От тяхното съобщение става ясно, че базата за изчисляване на стикерите за всички категории автомобили е цената на годишната винетка за автобус от категория ЕВРО 0, I, II (в случая 1050 лв.). "В европейската директива съотношението и размерът на годишните ставки за по-ниските категории автомобили е 60% от стойността и съответно размера на ставките на по-високите категории автомобили", посочват от АПИ.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Световната банка очаква 3.7% спад на българския БВП, тестовете на полицаите - отрицателни Вечерни новини: Световната банка очаква 3.7% спад на българския БВП, тестовете на полицаите - отрицателни

И още: Синодът апелира на службите за Великден да ходят само вярващи от сърце, за седем дни регистрираните заразени с коронавируса по света се увеличиха от милион на милион и половина

9 апр 2020, 605 прочитания

За кого всъщност е схемата 60/40 За кого всъщност е схемата 60/40

Разминаването в очакванията идва от това, че държавата иска да подпомогне работниците, а не работодателите

9 апр 2020, 1053 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Трите власти се обединиха от нуждата за закриване на съдилища


Доклад на Световната банка показа лошото управление на ресурсите на съдебната власт



Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10