Винетките поскъпват средно с 30-50% (обновена)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Винетките поскъпват средно с 30-50% (обновена)

Новите цени влизат в сила от 10 декември тази година

Винетките поскъпват средно с 30-50% (обновена)

Увеличават се и цените за всички: леки автомобили, камиони и автобуси. Допълнително за поддръжка на пътища ще се осигурят около 50 млн. лв.

Десислава Лещарска
16110 прочитания

Новите цени влизат в сила от 10 декември тази година

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Цената на годишната винетка за лек автомобил се увеличава с 45% и става 97 лева вместо досегашните 67. Това съобщи регионалният министър Лиляна Павлова след правителственото заседание в сряда. Оскъпяването, надхвърлящо 50% за някои категории автомобили, ще засегне всички видове винетки (виж таблицата) и ще влезе в сила от 10 декември. Мотивите за промяната са нуждата от повече пари за поддръжка на пътища и фактът, че цената на стикера не е променян от 2008 г.

Увеличението идва, след като публично през април Павлова заяви, че този мандат кабинетът няма да вдига винетката. Ръст на постъпленията няма предвидени и в бюджета за 2016 г. После изборите минаха и финансовият министър Владислав Горанов обяви, че оскъпяване ще има, като цената за леките коли няма да надхвърля 100 лв. С новите нива приходите от стикери ще се увеличат със 73.5 млн. лв. - за сметка на гражданите, бизнеса и транзитните пътуващи.

Нови магистрали – нови цени

Имаме нужда от повече пари за поддръжка на пътищата – затова увеличаваме цените, обясниха регионалният министър Лиляна Павлова и шефът на пътната агенция Лазар Лазаров. Цената на винетката не е актуализирана от 2008 г., а оттогава има ръст на средната и минималната работна заплата, както и на транзитния и вътрешния трафик, каза Павлова. По думите на министъра средната заплата се е увеличила с 60% от 2008 г. досега, а минималната - със 73%. "Всъщност използвахме размера на работната заплата, за да стигнем до по-малкото увеличение на цената на винетката, защото експертите от Световната банка предлагаха цени на годишната винетка за леки коли от 145 лв. до 150", посочи Лазар Лазаров.

Нивото на доходите обаче няма нищо общо с поддържането на пътищата, а ако трафикът се увеличава, то и постъпленията логично трябва да растат, без да се пипат цените.

Приходите от винетки са от порядъка на 220 млн. лв. Поне 12 млн. лв. от тях отиват за "социални винетки", които се покриват от бюджета. Друга част са разходите по производство и разпространение на стикерите. Така остават под 200 млн. лв. за поддръжка на пътища, които са крайно недостатъчни, каза министърът. Годишните нужди за поддръжка на 20 000 км републиканска пътна мрежа са 600 млн. лв.

"В повечето държави превантивен ремонт на пътищата се прави на всеки 7 до 10 години. У нас този период е 25-30 години, предимно заради недостиг на средства. Затова пътната мрежа е в такова лошо състояние", каза шефът на пътната агенция инж. Лазар Лазаров.

С новите цени приходите от винетки ще се увеличат със 73.5 млн. лв. От тях 6 млн. лв. са за сметка на държавата за "социални винетки", ще се увеличат и разходите за печат и разпространение. Останалата част от оскъпяването е за сметка на гражданите и бизнеса. "Логично е, който ползва - той плаща", посочи министър Павлова. Новите цени ще гарантират около 250 млн. лв. за ремонт на пътища, посочи тя. За поддръжката на новите магистрали имаме нужда от допълнителни 15-20 млн. лв. на година, каза още Павлова.

Тол-система и е-винетки

Новите цени на винетките ще важат в следващите години – до въвеждането на смесена система за заплащане. Тя ще отчита изминато разстояние в километри, каза регионалният министър Лиляна Павлова. Това решение е одобрено на днешното правителствено заседание. Смесеният модел е предложение на експертите от Световната банка, които са работили и по Стратегията за пътната мрежа в периода 2016 - 2020 г., и по доклада за въвеждане на нов начин за таксуване за ползването на пътища.

За тежкотоварния и транзитния трафик ще се изгради и въведе тол-система, а за леките автомобили до 3.5 тона ще важат електронни винетки.

Пътната агенция, НАП, Агенция "Митници" и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" имат три месеца да подготвят задание за процедурата по изграждане и въвеждане на тол-система и е-винетки. Тя ще се изпълни на принципа на публично-частно партньорство – ще се изгради от оператор за негова сметка, който ще събира приходите за определен период от време, докато си възвърне разходите. Все още няма прогнози за цената на системата. Поръчката ще бъде обявена най-рано следващата година, а изборът на частен партньор може да отнеме още година.

Обосновка на увеличението

Дневните винетки за камиони и автобуси се повишават с 1 лв. (от 20 на 21 лв.), или с 5%. По този начин цената не надвишава тавана, определен от европейските директиви, който е 11 евро, посочват от пътната агенция. От тяхното съобщение става ясно, че базата за изчисляване на стикерите за всички категории автомобили е цената на годишната винетка за автобус от категория ЕВРО 0, I, II (в случая 1050 лв.). "В европейската директива съотношението и размерът на годишните ставки за по-ниските категории автомобили е 60% от стойността и съответно размера на ставките на по-високите категории автомобили", посочват от АПИ.

Цената на годишната винетка за лек автомобил се увеличава с 45% и става 97 лева вместо досегашните 67. Това съобщи регионалният министър Лиляна Павлова след правителственото заседание в сряда. Оскъпяването, надхвърлящо 50% за някои категории автомобили, ще засегне всички видове винетки (виж таблицата) и ще влезе в сила от 10 декември. Мотивите за промяната са нуждата от повече пари за поддръжка на пътища и фактът, че цената на стикера не е променян от 2008 г.

Увеличението идва, след като публично през април Павлова заяви, че този мандат кабинетът няма да вдига винетката. Ръст на постъпленията няма предвидени и в бюджета за 2016 г. После изборите минаха и финансовият министър Владислав Горанов обяви, че оскъпяване ще има, като цената за леките коли няма да надхвърля 100 лв. С новите нива приходите от стикери ще се увеличат със 73.5 млн. лв. - за сметка на гражданите, бизнеса и транзитните пътуващи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    1i avatar :-|
    Густав

    Предполагам цената на винетките наистина трябва да се вдигне, но обясненията на министър Павлова са абсолютно неадекватни:

    " ... има ръст на средната и минималната работна заплата ..." - винетката не е подоходен данък, по тази причина този факт изобщо няма никаква директна връзка с цената й.

    " ... както и на транзитния и вътрешния трафик " - повишен трафик, би означавало, че повече продадени винетки са повече и генерират по-големи постъпления и без повишаване на цената.

  • 2
    blizzarder avatar :-|
    blizzarder

    Има 300 км. нови магистрали, за които трябват15-20 млн. лева за поддържка? Тези се гаврят. Най-малко тези магистрали имат гаранция 5 години? Директно си заяви, че им трябват 15-20 млн. да си ги откраднат, а това е добро извинение.

  • 3
    valdes avatar :-|
    Valdes

    Густав, прав си! А и дори да има някаква връзка с БВП или с каквото се сетят там, от за тези години сумарната инфлация не е 30%, а ако стане дума за цени на горива ... те спаднаха!!
    Интересното е, че на МС им е показана една презентацийка, от която става ясно, че Павлова не знае какво предлага а МС не разбират какво приемат.
    Презентацията е има на сайта на МРРБ:
    http://www.mrrb.government.bg/?controller=news&;id=7541
    и на сайта на АПИ:
    http://www.api.bg/index.php/bg/prescentar/novini/prez-2016-g-godishnata-vinetka-za-leki-avtomobili-she-bde-97-lv/

  • plamenhristov5

    Това ли ви беше дясно-центристката политика - такси и данъци!

  • 5
    jonson avatar :-|
    jonson

    Винаги излизат с един и същ номер, когато им хрумне да вдигат цените. Първо съобщават някаква безумна цифра, която уж се обсъждала (в случая 160 лева за винетка), после като кажат "само 97 лева" се очаква да хвърляме шапките от радост.

  • 6
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Честити магистрали, строени с европари! Честити пропагандни клишета за глупаци!

    Тъжно ми е само за бай Гошо от с. Някое си, който след като изкара москвича зад табелата на селото - дали ще ходи на доктор или да си купи сол от съседното село - вече трябва да се е бръкнал с 97 лв.

    А ще доживеем време, когато ще плащаме и по-скъпи винетки, и тол такси за магистралите. Ония същите - евтините, с европарите...

  • 7
    cobourga avatar :-|
    cobourga

    Групировката ГЕРБ е мафия, сбор от стари и нови групировки : СИК, ВИС, ИПОН, :::, Скорпио, ТИМ и др. И действа като мутро-мафиотска структура - СКУБЕ !!!! Ото сегашните 200 милиона лева САМО 100 милиона се използват за поддръжка на пътищата !!!!!!!!!!!!! Другите мафията ги прилапва за строежа на новите пътища......... ГЕРБ нагло лъже !!!!!!!!!!!!!! Дори инфлацията за тези 8 години е по-малко от 20% !!!!!! А те вдигат винетката с почти 50% !!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 8
    dabeda avatar :-|
    Da be.. da..

    Еми... вече ни подработват - под натиска догодина намаление до ..95 лв и дружката на ББ слага кабинка на входа на магистралата за Турция и Гърция... Затова и не се строи магистрала в Северна България..
    Нема доходен трафик за Цветелина..

  • 9
    mitakk avatar :-|
    mitakk

    Като да ми се иска този път да не почна да псувам, а да си кажа: е добре може би наистина ще се повиши качеството на пътищата и шофирането ще започне да се превръща в удоволствие. Ама нещо ме спира да го направя...

  • 10
    bogry avatar :-|
    BoGry

    Цитат: "Мотивите за промяната са нуждата от повече пари..."

    Че и аз имам нужда от повече пари! А така моите ще станат още по-малко!

    "...и фактът, че цената на стикера не е променян от 2008 г."

    А стандартът на живот не е променян откога, господжа Управляващи! Какво направихте вие за това, че сте се хванали да доудавяте давещите се!

    "Имаме нужда от повече пари за поддръжка на пътищата – затова увеличаваме цените, обясниха регионалният министър Лиляна Павлова и шефът на пътната агенция Лазар Лазаров."

    Аз пък имам нужда от нови обувки, нова кола, пари за продължаване на образованието на децата ми, за плащането на таксите на монополистите ТЕЦ, ток, ВиК, СИК (гражданска, Каско), МиГ (за армията), за бензин и масло за таратайката си 97-а година, за въздуха, който дишам, и за местенце, на което спокойно да си повръщам нездравословната храна, до която са ми осигурили достъп всичките тези Лиляна, Лазар, Владко, Бойко... Гербаджии... бесепари... седесари... реформатори... депесари... И вся остальная 25-летная сволочь!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK