Трите власти се обединиха от нуждата за закриване на съдилища
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Трите власти се обединиха от нуждата за закриване на съдилища

"Трябва да спрем да се държим все едно още сме девет милиона и имаме петрол. Трябва да се случи оптимизация" коментира правосъдният министър Христо Иванов.

Трите власти се обединиха от нуждата за закриване на съдилища


Доклад на Световната банка показа лошото управление на ресурсите на съдебната власт



11916 прочитания

"Трябва да спрем да се държим все едно още сме девет милиона и имаме петрол. Трябва да се случи оптимизация" коментира правосъдният министър Христо Иванов.

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


"За първи път има такова доближаване между исканията на съдебната власт и бюджета, предложен от правителството. Това се случва не заради усилията на изпълнителната власт, а защото виждаме насреща реална готовност да се направят реформи и да има растеж на качество и ефективност. Положителна стъпка с комплимент към съдебната власт". С тези думи министърът на правосъдието Христо Иванов се обърна към членовете на парламентарната комисия по правни въпроси при обсъждането на бюджета на съдебната власт за 2016 г. 
В същия ден Световната банка разпространи доклад за оценка на разходването и институционалните промени в съдебната система на България за последните седем години с цел да ги сравни с данните от други европейски страни.

От него ставаше ясно, че България отделя не малко финансови ресурси за съда, но те се управляват изключително лошо. 
Бюджетът за съда и прокуратурата се увеличава спрямо предходната година, като Христо Иванов заяви, че това е срещу ясен ангажимент за реформи. "Трябва да спрем да се държим все едно още сме девет милиона и имаме петрол. Трябва да се случи оптимизация" коментира Христо Иванов. 
Председателят на Върховния касационен съд Лозан Панов очерта разписаните средносрочни и дългосрочни мерки за промяна на бюджета на съдебната власт, чрез които ще се постигне по-голяма ефективност и отчетност. Тези мерки са били представени на финансовия министър Владислав Горанов при срещата им преди няколко седмици. България не е същата като преди 20 години и не може да се поддържа тежка и тромава съдебна система. Идеята е съдебната система да се направи по-ефективна, а не просто да се отрежат някакви разходи, обяви Панов, говорейки за прекрояване на съдебната карта. 
В крайна сметка комисията прие проекта за бюджет, предложен от МС, който предвижда 518 млн. лв. за съдебната власт или близо 50 млн. лв. повече от 2015 г.


Световната банка: закривайте съдилища


Според разпространения в сряда доклад на Световната банка делата в България се решават средно за 75 дни, което "може да се счита за добра ефективност в сравнение с други европейски страни."


Основният акцент в документа е, че в България има много съдии, които не са разпределени равномерно. По щат съдийските длъжности са 2225, като реално заетите са 1811. Средната натовареност е 30 дела на месец на национално ниво, като институцията констатира, че "в няколко съдилища е доста ниска натовареността", като "в тази връзка има възможност да се преразпределят остатъчните или недостатъчно натоварените съдии в други съдилища с висока натовареност. На национално ниво обаче, изглежда няма нужда да се увеличава общият брой на работещите съдии."

Световната банка отчита, че от 2006 г. насам има постоянно увеличение на броя на съдиите в Българи. Средният растеж между 2006 и 2012 г.  е 29.6%, като за същия период средно за Съвета на Европа този показател е бил 4.2%
. В доклада се препоръчва преформатиране на съдебната карта, като местонахождението на съдилищата бъде съобразено с промяната в демографията. Такава практика има в много европейски държави.

Как да се случи

"Подобни видове намаление или консолидация на съдилища могат да бъдат оправдани в България на базата на намаляващото население, тенденцията на спад във входящите дела, ръста в броя на съдиите и неравномерното разпределение на натовареност с дела между различните съдебни нива", се казва в заключенията на Световната банка.


"В 13 окръжни съдилища натовареността с дела на съдия е по-малко от 10 дела на месец, а в 6 районни съдилища натовареността с дела е 20 или по-малко дела на съдия на месец (доста под средното за всеки тип дела)", констатират още от международната институция и предполагат, че "броят на съдии в тези съдилища може да бъде намален, като някои съдии могат да бъдат освободени, за да бъдат преразпределени към други съдилища, в които има по-висока натовареност с дела. Излишните съдии в окръжни съдилища могат да бъдат преразпределени в районни съдилища."

Друго решение, което се предлага е "районните съдилища с ниска натовареност могат да бъдат консолидирани с други районни съдилища или могат да се запазят като териториални единици на други, по-големи районни съдилища."
В доклада се констатира изключителната натовареност на съдиите в шестте апелативните съдилища, които според международната институция могат да бъдат свити до два или три.
 Още по-крайна е констатацията за военните съдилища, в които 19 съдии имат по 2.4 дела на съдия на месец. "Един съд с двама съдии би могъл да се справи със съществуващата натовареност с дела", се казва в доклада.


По отношение на следователите от Световната банка отчитат. че "средната натовареност с дела на следовател в Националната следствена служба през 2013 г. се оценява на 11,89 дела, от които 5,79 дела са били приключени и само 0,56 са с мнение за предявяване на обвинение в съда." От институцията предлагат следователите в Националното следствие да бъдат намалени наполовина.



Сред другите препоръки на Световната банка са пенсиониране или преназначаване на излишните съдии в администрацията, прекратяване на практиката за командирован. Предлага се също част от нетните икономии, генерирани от плана за преструктурирането на съдебната система, да се бъдат използвани за финансиране на увеличения на заплатите и по-високи капиталови разходи, както и ревизиране на съдебните такси.

"За първи път има такова доближаване между исканията на съдебната власт и бюджета, предложен от правителството. Това се случва не заради усилията на изпълнителната власт, а защото виждаме насреща реална готовност да се направят реформи и да има растеж на качество и ефективност. Положителна стъпка с комплимент към съдебната власт". С тези думи министърът на правосъдието Христо Иванов се обърна към членовете на парламентарната комисия по правни въпроси при обсъждането на бюджета на съдебната власт за 2016 г. 
В същия ден Световната банка разпространи доклад за оценка на разходването и институционалните промени в съдебната система на България за последните седем години с цел да ги сравни с данните от други европейски страни.

От него ставаше ясно, че България отделя не малко финансови ресурси за съда, но те се управляват изключително лошо. 
Бюджетът за съда и прокуратурата се увеличава спрямо предходната година, като Христо Иванов заяви, че това е срещу ясен ангажимент за реформи. "Трябва да спрем да се държим все едно още сме девет милиона и имаме петрол. Трябва да се случи оптимизация" коментира Христо Иванов. 
Председателят на Върховния касационен съд Лозан Панов очерта разписаните средносрочни и дългосрочни мерки за промяна на бюджета на съдебната власт, чрез които ще се постигне по-голяма ефективност и отчетност. Тези мерки са били представени на финансовия министър Владислав Горанов при срещата им преди няколко седмици. България не е същата като преди 20 години и не може да се поддържа тежка и тромава съдебна система. Идеята е съдебната система да се направи по-ефективна, а не просто да се отрежат някакви разходи, обяви Панов, говорейки за прекрояване на съдебната карта. 
В крайна сметка комисията прие проекта за бюджет, предложен от МС, който предвижда 518 млн. лв. за съдебната власт или близо 50 млн. лв. повече от 2015 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    inspektora avatar :-(
    inspektora

    Пълен идиотизъм е в малки населени места да има съдилища с 5 дела на месец. Аз лично съм го виждал в Нови пазар, Кубрат, Тервел и др. А освен съдиите има прокурори, секретари, деловодство, охрана, разходи за ток, поддръжка на сгради и пр. Същевременно в големите областни градове съдиите издъхват от претовареност. И това прекрасно се разбира от съдиите и ръководните им органи и нищо не се прави!!? И искат все повече и повече пари!!
    Изключително неефективна закостеняла система!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK