Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 13 ное 2015, 18:12, 8329 прочитания

Скъпи стари пътища

Вдигането на винетките е временно решение на проблема със системния недостиг на пари за поддръжка на пътната мрежа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ще ги вдигат. Няма да ги вдигат. Въпросът дали винетките ще поскъпнат се върти непрекъснато, но тази година той изниква всеки месец-два. Първо стана ясно, че поне едни винетки - тези за тежкотоварни автомобили, със сигурност ще струват повече. После някак плахо министър Лиляна Павлова намекна, че все пак ще вдигнат и тези за автомобили, които не са пипани от години. За да се стигне до тази седмица, когато беше обявено, че винетките за всички категории автомобили поскъпват с 30 до 50%, а годишният стикер за лека кола става 97 лева от досегашните 67.

Като всеки път, когато някакъв данък или такса се вдига, решението предизвика възмущение и за края на месеца е насрочен протест срещу новите цени, подкрепен от над 8000 души в социалните мрежи. Извън цената на стикерите вторият по-ключов проблем е дали средствата се харчат ефективно и прозрачно. Тук информацията е оскъдна, а съмненията като при всички обществени поръчки - основателни.


Ако това може да е някакво успокоение, тези винетки ще останат в сила само няколко години, както сочи един документ, който някак незабелязано се появи онлайн тази седмица. Това е Стратегията за развитие на пътната мрежа 2016 - 2020 г., подготвена от експерти на Световната банка, в чиято основа е залегнал анализ за състоянието на пътищата и данни за инвестициите в тях през последните години.

Там е видно с просто око, че качеството на мрежата е почти плачевно, влошава се с всяка изминала година, а инвестициите на държавата в поддръжка и ремонт са крайно недостатъчни и заедно с тяхното намаляване се е увеличавал броят и размерът на дупките по пътната настилка. С други думи, по-добрите пътища ще искат повече средства. А винетките са един от основните начини за финансиране, докато не влезе в сила новата тол-система, която стратегията предвижда.

Пътната мрежа у нас е около 40 хил. км, като половината е републиканска - поддържа се от държавата, а другата половина - общинска, тоест ангажимент на местните власти. Инвестициите в републикански пътища идват основно от продажба на винетни стикери, а набраните от това средства са определени като незначителни в анализа на Световната банка. От 200-220 млн. лв. годишно се покриват разходите за социални винетки (които растат с всяка изминала година и са около 12 млн. лв.), както и за печат и разпространение на винетките. Остатъкът - под 200 млн. лева, се разпределя за превантивен (какъвто почти не съществува) ремонт, текущ ремонт и зимно поддържане, което гълта около 50 млн. лева годишно. Тоест инвестициите в ремонт са под 150 млн. лв. Още 42-45 млн. лв. се осигуряват от държавния бюджет. При общините ситуацията е още по-плачевна - инвестициите от бюджета са под 100 млн. лв.



През 2008 г. пътната агенция е вложила в републиканската мрежа 400 млн. лева, докато в периода 2009 - 2012 г. парите намаляват двойно, а през 2011 г. падат до 135 млн. лв. Това се обяснява както с икономическата криза, така и с наплива на еврофондове за ново строителство, които трябваше да заменят парите, отпускани от правителството за капиталови разходи. Но резултатът е, че и общините, и АПИ не разполагат с достатъчно средства, за да поддържат пътната си мрежа, което естествено води до двойно увеличение в процентно изражение на пътищата в лошо състояние (с повреди по настилките над 30%).

"Понастоящем 35% от републиканската и около 65% от общинската мрежа е в лошо състояние. Подобряване на състоянието на мрежата би довело до съществени икономически ползи, като анализът ползи/разходи показва, че за всеки 1 лев, вложен в поддръжка и рехабилитация на пътища, техните ползватели спестяват около 11 лева. Като цяло обаче средствата, необходими за съхранение на състоянието на пътната мрежа, далеч превишават текущото финансиране. За да се приведе цялата мрежа в добро състояние през следващите пет години, трябва да се инвестират годишно около 1.1 млрд. лв. в републиканската и около 400 млн. лв. в общинска пътна мрежа. За сравнение, към сегашния момент се инвестират по-малко от 300 млн. лв. за държавните и по-малко от 100 млн. лв. за общинските пътища. Разходите за рехабилитация на пътищата трябва да бъдат поне удвоени, за да се постигне 75% устойчива пътна мрежа до 2022 г. Това означава, че запазването на съществуващите бюджетни разпределения на средствата за поддръжка и рехабилитация би довело до влошаване състоянието на мрежата", се казва в анализа на Световната банка.

Експертите обаче не разглеждат увеличаването на цената на винетката като ефективна мярка, а по-скоро въвеждането на по-справедливата тол-система за таксуване за реално изминати километри. Те препоръчват и целево използване на част от приходите от акциза върху горивата. Така че до въвеждането на нова система или ще трябва да се примирим с по-скъпи винетки, или правителството ще отстъпи пред протеста (както напоследък често му се случва) и ще намира пари отдругаде в бюджета, или (и това е най-сигурно) ще продължим да караме по все по-разбити пътища.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Работодателите ще получат 100% от осигуровките като компенсация по схемата 60/40 Работодателите ще получат 100% от осигуровките като компенсация по схемата 60/40

Парламентът окончателно прие промените в Закона за извънредното положение, предстои правителството да измени и своето постановление за помощта към фирмите

6 апр 2020, 1176 прочитания

Вечерни новини: Мерките за бизнеса може да се разширят, европейските борси започнаха седмицата с повишения Вечерни новини: Мерките за бизнеса може да се разширят, европейските борси започнаха седмицата с повишения

И още: В Западна Европа обмислят планове за отмяна на ограниченията; Започва масово тестване в спешната помощ у нас, след като седем медици там вече са болни; Британският премиер Борис Джонсън е настанен в болница

6 апр 2020, 1022 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Волен Сидеров ще бъде привлечен като обвиняем за нахлуването в НАТФИЗ

Депутати от "Атака" дадоха интересни показания пред съда по делото за инцидента на летище "Варна"

Още от Капитал
Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10