Скъпи стари пътища
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Скъпи стари пътища

Скъпи стари пътища

Вдигането на винетките е временно решение на проблема със системния недостиг на пари за поддръжка на пътната мрежа

Десислава Лещарска
8801 прочитания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Ще ги вдигат. Няма да ги вдигат. Въпросът дали винетките ще поскъпнат се върти непрекъснато, но тази година той изниква всеки месец-два. Първо стана ясно, че поне едни винетки - тези за тежкотоварни автомобили, със сигурност ще струват повече. После някак плахо министър Лиляна Павлова намекна, че все пак ще вдигнат и тези за автомобили, които не са пипани от години. За да се стигне до тази седмица, когато беше обявено, че винетките за всички категории автомобили поскъпват с 30 до 50%, а годишният стикер за лека кола става 97 лева от досегашните 67.

Като всеки път, когато някакъв данък или такса се вдига, решението предизвика възмущение и за края на месеца е насрочен протест срещу новите цени, подкрепен от над 8000 души в социалните мрежи. Извън цената на стикерите вторият по-ключов проблем е дали средствата се харчат ефективно и прозрачно. Тук информацията е оскъдна, а съмненията като при всички обществени поръчки - основателни.

Ако това може да е някакво успокоение, тези винетки ще останат в сила само няколко години, както сочи един документ, който някак незабелязано се появи онлайн тази седмица. Това е Стратегията за развитие на пътната мрежа 2016 - 2020 г., подготвена от експерти на Световната банка, в чиято основа е залегнал анализ за състоянието на пътищата и данни за инвестициите в тях през последните години.

Там е видно с просто око, че качеството на мрежата е почти плачевно, влошава се с всяка изминала година, а инвестициите на държавата в поддръжка и ремонт са крайно недостатъчни и заедно с тяхното намаляване се е увеличавал броят и размерът на дупките по пътната настилка. С други думи, по-добрите пътища ще искат повече средства. А винетките са един от основните начини за финансиране, докато не влезе в сила новата тол-система, която стратегията предвижда.

Пътната мрежа у нас е около 40 хил. км, като половината е републиканска - поддържа се от държавата, а другата половина - общинска, тоест ангажимент на местните власти. Инвестициите в републикански пътища идват основно от продажба на винетни стикери, а набраните от това средства са определени като незначителни в анализа на Световната банка. От 200-220 млн. лв. годишно се покриват разходите за социални винетки (които растат с всяка изминала година и са около 12 млн. лв.), както и за печат и разпространение на винетките. Остатъкът - под 200 млн. лева, се разпределя за превантивен (какъвто почти не съществува) ремонт, текущ ремонт и зимно поддържане, което гълта около 50 млн. лева годишно. Тоест инвестициите в ремонт са под 150 млн. лв. Още 42-45 млн. лв. се осигуряват от държавния бюджет. При общините ситуацията е още по-плачевна - инвестициите от бюджета са под 100 млн. лв.

През 2008 г. пътната агенция е вложила в републиканската мрежа 400 млн. лева, докато в периода 2009 - 2012 г. парите намаляват двойно, а през 2011 г. падат до 135 млн. лв. Това се обяснява както с икономическата криза, така и с наплива на еврофондове за ново строителство, които трябваше да заменят парите, отпускани от правителството за капиталови разходи. Но резултатът е, че и общините, и АПИ не разполагат с достатъчно средства, за да поддържат пътната си мрежа, което естествено води до двойно увеличение в процентно изражение на пътищата в лошо състояние (с повреди по настилките над 30%).

"Понастоящем 35% от републиканската и около 65% от общинската мрежа е в лошо състояние. Подобряване на състоянието на мрежата би довело до съществени икономически ползи, като анализът ползи/разходи показва, че за всеки 1 лев, вложен в поддръжка и рехабилитация на пътища, техните ползватели спестяват около 11 лева. Като цяло обаче средствата, необходими за съхранение на състоянието на пътната мрежа, далеч превишават текущото финансиране. За да се приведе цялата мрежа в добро състояние през следващите пет години, трябва да се инвестират годишно около 1.1 млрд. лв. в републиканската и около 400 млн. лв. в общинска пътна мрежа. За сравнение, към сегашния момент се инвестират по-малко от 300 млн. лв. за държавните и по-малко от 100 млн. лв. за общинските пътища. Разходите за рехабилитация на пътищата трябва да бъдат поне удвоени, за да се постигне 75% устойчива пътна мрежа до 2022 г. Това означава, че запазването на съществуващите бюджетни разпределения на средствата за поддръжка и рехабилитация би довело до влошаване състоянието на мрежата", се казва в анализа на Световната банка.

Експертите обаче не разглеждат увеличаването на цената на винетката като ефективна мярка, а по-скоро въвеждането на по-справедливата тол-система за таксуване за реално изминати километри. Те препоръчват и целево използване на част от приходите от акциза върху горивата. Така че до въвеждането на нова система или ще трябва да се примирим с по-скъпи винетки, или правителството ще отстъпи пред протеста (както напоследък често му се случва) и ще намира пари отдругаде в бюджета, или (и това е най-сигурно) ще продължим да караме по все по-разбити пътища.

Ще ги вдигат. Няма да ги вдигат. Въпросът дали винетките ще поскъпнат се върти непрекъснато, но тази година той изниква всеки месец-два. Първо стана ясно, че поне едни винетки - тези за тежкотоварни автомобили, със сигурност ще струват повече. После някак плахо министър Лиляна Павлова намекна, че все пак ще вдигнат и тези за автомобили, които не са пипани от години. За да се стигне до тази седмица, когато беше обявено, че винетките за всички категории автомобили поскъпват с 30 до 50%, а годишният стикер за лека кола става 97 лева от досегашните 67.

Като всеки път, когато някакъв данък или такса се вдига, решението предизвика възмущение и за края на месеца е насрочен протест срещу новите цени, подкрепен от над 8000 души в социалните мрежи. Извън цената на стикерите вторият по-ключов проблем е дали средствата се харчат ефективно и прозрачно. Тук информацията е оскъдна, а съмненията като при всички обществени поръчки - основателни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    По времето на корумпираният Костов строежът на 1 км магистрала излизаше средно по 500 000 долара. Днес при честните калутки стигна до 40 млн. евро на км. Да не говорим за зимното почистване или пътното поддържане. Колкото и да се увеличават винетките и дотациите, парите все повече няма да стигат. От една страна апетита идва с яденето, а от друга поддръжката на новопостроените магистрали с тия 6 платна по стандартите за магистрали е поне 4 пъти по-скъпо от поддръжката на другите пътища. А пък да не говорим, че извън ония 3 месеца на активен туристически сезон половината магистрала "Тракия" е празна. Въпреки това тя се поддържа, а на 5-10г ще се ремонтира основно. Но все пак да не забравяме, че всичко се прави предимно и само за софиянци. Ония цървули от провинцията да го д...хат.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    "Експертите обаче не разглеждат увеличаването на цената на винетката като ефективна мярка, а по-скоро въвеждането на по-справедливата тол-система за таксуване за реално изминати километри. "

    >>> Кои експертиТЕ ? Име, дата и становище - подкрепено с работещи примери от света? Тол-система за тировете ще има, това се разбра вече. Тол-системата за колите ще струва една шапка пари за въвеждане и още една - за техническа поддръжка и администриране. Освен това от техническа гледна точка е безсмислена: колите не чупят пътищата. Пътищата се чупят от тежкотоварни автомобили. Личния автомобил пътят не го усеща. След като пътната мрежа така или иначе е направена и е оразмерена за камиони, оттам насетне е все едно колко коли ще минат по нея, че да ги облагаш на изминат километър. Ако мрежата се разширява и обновява - тогава е справедливо и да се вдига винетката.

  • 3
    primaxm avatar :-|
    primaxm

    Каква Тол система за леките коли ви подгони. ако искате да събирате на километър увеличете акциза на горивата. Много по-евтино и много по-смислено. Да не говорим, че на практика чрез него и в момента ни събирате пари на километър, а с винетки ни гърбите за втори път. Явно имате желание да продадете на 3 милиона коли ГПС системи и пак някой да се облажи. Стига толкова. Експертите от световната банка не знам по какво са експерти, но определено са написали "удобен" доклад.

  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Проблемите с неподдържането на пътната мрежа също опира до днешното клиентелистко политическо мислене за "усвояване на евросредствата".
    Ние се мислим за големи гяволи, че строим магистрали с чужди пари (и поне половината открадваме), но не се замисляме, че некачественото строителство и спестените материали оскъпяват поддържането, за което в бюджета няма (!) заложени средства.
    Винетките и да станат 300 лв, няма да се види резултат.

  • 5
    bzm avatar :-|
    bzm

    Временно ли? Ха на бас ,че нито ден ще спечелят от това.Просто Дебелото Уили и ментора и ще крадат повече едни 50-60 млн.

  • 6
    bzm avatar :-|
    bzm

    До коментар [#4] от "D-r D":

    Мисля си,че и 3000 лв няма да даде резултат :?

  • 7
    bzm avatar :-|
    bzm

    До коментар [#3] от "primaxm":

    ?Що горивата? Аз от 10 г не съм излизал извън Сф,от де накъде ще им плащам?

  • 8
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#6] от "bzm":

    Не им стиска да вдигат толкова.
    Апропо, протест се стяга към края на месеца.

  • 9
    l_i_k_a_t_a avatar :-|
    l_i_k_a_t_a

    Кравата за да даде мляко трябва да яде не ядели от пред няма отзад.
    Искат ни пари,откъде?Само с данаци и глоби ли ще се издържаме.
    Гербери откъде взехте пари да купувате избори?
    Може да ни лъжете колко сте коректни ,но лъжете себе си.
    Власта не е вечна, само смърта.

  • 10
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    Аз пък се чудя, защо при такъв министър (Лиляна Павлова), капацитет по всичко, с министерство с огромна администрация, цяла агенция, която отговаря за пътищата и още безчет ГЕРБ-ерски капацитети, представени, като голямата работа, стратегията за пътищата се пише от Световната банка?! Те за какво са там? Не могат да направят елементарни сметки и калкулации ли? Не могат да измислят нещо самостоятелно, че чакат някой да дойде да им каже?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK