Скъпи стари пътища

Вдигането на винетките е временно решение на проблема със системния недостиг на пари за поддръжка на пътната мрежа

Ще ги вдигат. Няма да ги вдигат. Въпросът дали винетките ще поскъпнат се върти непрекъснато, но тази година той изниква всеки месец-два. Първо стана ясно, че поне едни винетки - тези за тежкотоварни автомобили, със сигурност ще струват повече. После някак плахо министър Лиляна Павлова намекна, че все пак ще вдигнат и тези за автомобили, които не са пипани от години. За да се стигне до тази седмица, когато беше обявено, че винетките за всички категории автомобили поскъпват с 30 до 50%, а годишният стикер за лека кола става 97 лева от досегашните 67.

Като всеки път, когато някакъв данък или такса се вдига, решението предизвика възмущение и за края на месеца е насрочен протест срещу новите цени, подкрепен от над 8000 души в социалните мрежи. Извън цената на стикерите вторият по-ключов проблем е дали средствата се харчат ефективно и прозрачно. Тук информацията е оскъдна, а съмненията като при всички обществени поръчки - основателни.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel
    • - 12
    • + 28

    По времето на корумпираният Костов строежът на 1 км магистрала излизаше средно по 500 000 долара. Днес при честните калутки стигна до 40 млн. евро на км. Да не говорим за зимното почистване или пътното поддържане. Колкото и да се увеличават винетките и дотациите, парите все повече няма да стигат. От една страна апетита идва с яденето, а от друга поддръжката на новопостроените магистрали с тия 6 платна по стандартите за магистрали е поне 4 пъти по-скъпо от поддръжката на другите пътища. А пък да не говорим, че извън ония 3 месеца на активен туристически сезон половината магистрала "Тракия" е празна. Въпреки това тя се поддържа, а на 5-10г ще се ремонтира основно. Но все пак да не забравяме, че всичко се прави предимно и само за софиянци. Ония цървули от провинцията да го д...хат.

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 30

    "Експертите обаче не разглеждат увеличаването на цената на винетката като ефективна мярка, а по-скоро въвеждането на по-справедливата тол-система за таксуване за реално изминати километри. "

    >>> Кои експертиТЕ ? Име, дата и становище - подкрепено с работещи примери от света? Тол-система за тировете ще има, това се разбра вече. Тол-системата за колите ще струва една шапка пари за въвеждане и още една - за техническа поддръжка и администриране. Освен това от техническа гледна точка е безсмислена: колите не чупят пътищата. Пътищата се чупят от тежкотоварни автомобили. Личния автомобил пътят не го усеща. След като пътната мрежа така или иначе е направена и е оразмерена за камиони, оттам насетне е все едно колко коли ще минат по нея, че да ги облагаш на изминат километър. Ако мрежата се разширява и обновява - тогава е справедливо и да се вдига винетката.

    Нередност?
  • 3
    primaxm avatar :-|
    primaxm
    • + 26

    Каква Тол система за леките коли ви подгони. ако искате да събирате на километър увеличете акциза на горивата. Много по-евтино и много по-смислено. Да не говорим, че на практика чрез него и в момента ни събирате пари на километър, а с винетки ни гърбите за втори път. Явно имате желание да продадете на 3 милиона коли ГПС системи и пак някой да се облажи. Стига толкова. Експертите от световната банка не знам по какво са експерти, но определено са написали "удобен" доклад.

    Нередност?
  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 1
    • + 19

    Проблемите с неподдържането на пътната мрежа също опира до днешното клиентелистко политическо мислене за "усвояване на евросредствата".
    Ние се мислим за големи гяволи, че строим магистрали с чужди пари (и поне половината открадваме), но не се замисляме, че некачественото строителство и спестените материали оскъпяват поддържането, за което в бюджета няма (!) заложени средства.
    Винетките и да станат 300 лв, няма да се види резултат.

    Нередност?
  • 5
    bzm avatar :-|
    bzm
    • + 10

    Временно ли? Ха на бас ,че нито ден ще спечелят от това.Просто Дебелото Уили и ментора и ще крадат повече едни 50-60 млн.

    Нередност?
  • 6
    bzm avatar :-|
    bzm
    • + 8

    До коментар [#4] от "D-r D":

    Мисля си,че и 3000 лв няма да даде резултат :?

    Нередност?
  • 7
    bzm avatar :-|
    bzm
    • - 13
    • + 2

    До коментар [#3] от "primaxm":

    ?Що горивата? Аз от 10 г не съм излизал извън Сф,от де накъде ще им плащам?

    Нередност?
  • 8
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • + 6

    До коментар [#6] от "bzm":

    Не им стиска да вдигат толкова.
    Апропо, протест се стяга към края на месеца.

    Нередност?
  • 9
    l_i_k_a_t_a avatar :-|
    l_i_k_a_t_a
    • + 9

    Кравата за да даде мляко трябва да яде не ядели от пред няма отзад.
    Искат ни пари,откъде?Само с данаци и глоби ли ще се издържаме.
    Гербери откъде взехте пари да купувате избори?
    Може да ни лъжете колко сте коректни ,но лъжете себе си.
    Власта не е вечна, само смърта.

    Нередност?
  • 10
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev
    • - 1
    • + 6

    Аз пък се чудя, защо при такъв министър (Лиляна Павлова), капацитет по всичко, с министерство с огромна администрация, цяла агенция, която отговаря за пътищата и още безчет ГЕРБ-ерски капацитети, представени, като голямата работа, стратегията за пътищата се пише от Световната банка?! Те за какво са там? Не могат да направят елементарни сметки и калкулации ли? Не могат да измислят нещо самостоятелно, че чакат някой да дойде да им каже?

    Нередност?
Нов коментар