Лекуваха ли ви добре
Анкетата, която да мери удовлетвореността на пациенти, ще е ключова за болници и лекари и трябва да гарантира обективност


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
"Приеха ме в болницата бързо и лесно, без проблеми и размотаване в определения за това срок." Ако сте били пациент на дадена болница в последните три месеца, е възможно да ви се наложи да оцените подобни твърдения от едно до 10. 1 означава, че твърдението въобще не е вярно, а 10 - че напълно сте съгласен. Същата анкета ще има и за оценка на личните лекари, специалистите и лабораториите.
Това е само един от въпросите в анкетата, която ще се провежда от следващата година от социолози по поръчка на здравната каса. Тя е публикувана за обществено обсъждане като част от наредбата за измерване на пациентската удовлетвореност. Същественият момент в цялата наредба е не толкова, че част от пациентите ще могат да оценят лечението в телефонна анкета, а че резултатите от проучването ще служат за глоби и прекратяване на договорите на лечебните заведения и докторите със здравната каса. Това е вторият лост на държавата за спиране на договори на болници с НЗОК. Първият са комисиите по здравни карти, които определят колко лекари и болници са необходими по области. Тези комисии се доминират от държавата, която е в конфликт на интереси, тъй като е най-големият собственик на болници. Така анкетите се превръщат в много важен елемент, за който е важно да се гарантира, че е обективен.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
3 коментара
"...Лекуваха ли ви добре?..."
С цялото ми уважение към пациента, но той това не може да го каже обективно.
Може да се изкаже авторитетно върху намусеността на сестрата или върху мизерната обстановка в отделението, но не може да оцени майсторството на лекаря.
Ето какво ми се случи преди десетина дни: хлъзнах се и паднах лошо. Защото още си спомням анатомията, осмислих, че има риск да съм си направил сериозна беля. Не звънях на никого, просто помолих сина си да ме закара в Пирогов, защото колегите от спешната там са богове.
Не съм изтъквал, че сме колеги. Просто пред апатичните им погледи обясних сбито какво е станало и какво съм почувствал. Реакцията им беше безупречна - консултация с неврохирург, с нефролог, рентген, ехограф, кръвна картина.
Синът ми недоволстваше, че никой не ми обръща внимание и висим безумно пред кабинетите. Ето това е гледната точка на пациента, който оценява външното.
Напротив - колегите направиха всичко като по учебник.
И им благодаря.
За да оценяваш някого, трябва задължително да знаеш какво може и какво прави.
"Приеха ли ме в болница бързо и лесно..." - отвратителна манипулация наа общественото мнение - няма обективен стандарт колко точно е бързо, за едни случай може да е 1-2 часа, в други за 5 мин.или губиш пациент, нарочно не въвеждат триаж в спешното , само попълването на документацията може да отнеме 30-40минути с формулярите,въведоха чекирането, бюрокрацията и натоварването са ужасни, липсата на ясни правила и за лекари и за пациенти е пълна - цялата система се разпада, а разни администраторчета се правят на важни и се чудят как да забатачат още работата. До МЗ и НЗОК и депутатите- моля не ни пречете да работим, ако не можете да измислите нещо полезно.
Категорично се съгласявам с първия коментар - пациент, който не е интимно запознат с лекарската професия няма реална преценка за това как и дали лекаря си е свършил работата. Това е все едно да питал астронавт от космическа станция за ландшафта в новата ти ферма. Освен това, българина по презумпция е винаги недоволен пациент. Вместо да се въвежда още повече бумащина трябва сегашната да се намали драстично, всичко да мине в електронен картон към нзок, а всички работещи с нзок да имат достъп до него. Както и пациента, с индивидуален пин/електронна здравна карта. Лекарите в българия са Толкова обременени с излишна документация, че не им остават време и сили да се интересуват и четат новости по специалността им. Когато режима за тях бъде облекчен, би било вече обективно да се включил и пациентско оценяване. Но не като трето лице (соц. агенция), а като задължително анкета на сайта на здравното заведение след изписване. Като анкетите да са унифицирани и свързани в база към министерството. Освен това, за да имат тежест към решенията за финансиране, трябва минимум 80% от лекуваните за Х календарная година да са я попълнили изцяло.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.