БДЖ vs. пътниците

За да пести, държавният превозвач е отложил европейските правила за обезщетения на клиентите си. Но затова губи бизнес

През миналата година закъснелите влакове са 30 198 или 14%
През миналата година закъснелите влакове са 30 198 или 14%
През миналата година закъснелите влакове са 30 198 или 14%    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
През миналата година закъснелите влакове са 30 198 или 14%    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Влак 9623 - 25.10.2014 г., Русе - Варна. Влакът закъсва в 18 часа между Самуил и Висока поляна. "Явно доста висока беше тази поляна, защото цяла нощ не успяхме да я стигнем", разказва по-късно пътничка пред Асоциацията "Приятели на железопътния транспорт". Токът и парното във влака спират. Кондукторката подава информация: "Влакът ще закъснее неопределено време." Скъсана е контактната мрежа. Историята продължава: "Успяха да ни изтеглят някак си до Самуил, където след разговори със 112 разбрахме, че са пратени автобуси да ни извозят до Варна и те пътуват към нас. Не ни беше позволено да слизаме от влака и да чакаме в чакалнята, защото не се знаело дали няма да се разреши проблемът с влака. И той се разреши - токът дойде. Само машинист нямахме. Защото човекът си тръгнал - била му свършила смяната. Влак има - машинист няма. Безценно. Автобуси не дойдоха, влакът изведнъж си тръгна. Как успяха без машиниста, не успяхме да разберем. Закъсахме две минути по-късно. На същото място. Отново чакане да ни изтеглят. Отново студ и тъмнина. Изтеглиха ни до Висока поляна около 4 сутринта. Последваха 6 часа мъчително чакане. Парно имаше за около час - после свърши нафтата. Автобусите дойдоха в 9 сутринта. Кaто стигнaх нa гaрaтa във Вaрнa, нa тaблото пишеше зaкъснение 999+ минути, нa информaция женичкaтa ми кaзa, че дори и дa пуснa жaлбa, тя ще е невaлиднa, зaщото билетът е Русе - Вaрнa, a ние сме си достигнaли крaйнaтa цел."

Истории като тази са неразделна част от бизнеса на БДЖ по превозването на пътници из страната. Те се разиграват често на фона на все още останалите тук-там из влаковете информационни плакати, надъхващи: "Ти имаш права, когато пътуваш в Европа" и "Важният си ти" от кампаниите на Европейската комисия отпреди няколко години. На практика обаче всеки, сблъскал се челно с машината на БДЖ, знае, че нещата не стоят съвсем така. Причината е, че до 3 декември 2019 г. "БДЖ - Пътнически превози" си е издействала да не се съобразява с европейските регламенти и да обезщетява клиентите си, когато не изпълни своята част от транспортната сделка. Причината е, че това би се отразило зле на финансите на компанията. Иронията е, че недоброто отношение към пътниците - също. Както обикновено обаче, държавният локомотив се движи по най-слабото съпротивление - отлага проблеми, без заявки да се подготвя сериозно за времето, в което клиентът ще бъде винаги прав, и то не в буквалния смисъл. 


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kjymma2 avatar :-?
    OVI
    • - 10
    • + 47

    Е как да стане работата- хем цените на пътническите превози ниски, хем услугата да е рентабилна?

    Само за сведение и сравнение:

    В UK, разстоянието Кетъринг- Лондон е около 140 km. С кола, по шосе се изминава за около 2 часа, при спазване на всички ограничения. С влак- за час и 3 минути (до станция St. Pancras в Лондон). Цената на влаковия билет е 23-25 паунда, или почти 70 (седемдесет) лева. Още толкова и за връщане. Това са цени за еднократни пътувания, няма да гледаме десетките възможности цената да падне малко или повече.

    Разстоянието Плевен-София е почти толкова- 150 км. по линията. Билета за бърз влак e 14.50, пътува се 2 часа и 40 минути!

    За това в английския влак лятото имаш климатик, при студено време- отопление, wi-fi интернет (да, доплаща се, ако нямаш карта), чисти седалки и санитарни възли, въпреки, че пътуващите там често са по-големи прасета и от родните цигани.

    Е, как с цена под 15 лева да докараме качество като на редова британска електричка, за сходни разстояния?

    Нередност?
  • 2
    zo avatar :-|
    zo
    • - 7
    • + 48

    До коментар [#1] от "OVI":

    Дрън-дрън. Не ми се слуша вече колко сме били бедни как пари не стигали и други мазохистинчи самозалъгалки.

    КРАДЕ СЕ! ОТКРОВЕНА ПРОСТОТИЯ! ΠΡΕСΤЪΠΗΑ НЕКОМПЕТЕНТНОСТ!

    Ей това са причините за състоянието на услугата на БДЖ и инфраструктурата ѝ*. Колко и още милиони и милиарди да се наливат, колкото и да скъпи билетите не се ли решат проблемите с прахосването, кражбите и некадърността — все тая.

    *Има и още една причина: безкрайният български егоизъм, който се изразява в следното „дай да оправим пътищата и да си джиткаме по тях колите си и да ни е добре, пък бедните дгд. То така или иначе само пенсионери и малцинството се вози на влак“.

    Нередност?
  • 3
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326
    • - 3
    • + 31

    БДЖ и бизнес в една статия...хахах едното няма нищо общо с другото.

    И за да не изпадам в подробности и да казвам изказани неща само ще припомня, на всеки който е в частния сектор му се налага да изработи 67 лева на година, за да запълни дупката и откраднатото в железниците.

    Ако там не се налага реформа, не знам къде.

    Нередност?
  • 4
    dragozow avatar :-|
    dragozow
    • - 1
    • + 20

    Това трябваше да са го продали преди 25 години, вместо това си го оставиха за да има от къде да си крадат. Резултата го виждаме, даже и да иска да го купи някой ще е да нареже всичко за скрап.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 5
    m_todorov avatar :-|
    m_todorov
    • - 8
    • + 19

    Доста е странно защо се субсидира нещо, което осигурява услуги на 5% от потребителите. По-добре тези потребителите (ако се съди от това, че са най-бедни и затова ползват бдж) да имат право на някакви преференции при пътуване с автобуси. Това създава други пречки - доказване и възможност за измами, но ми се струва далеч по-лесно и леко за бюджета от краденето и мазането, което става в бдж.

    Нередност?
  • 6
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина
    • - 11
    • + 7

    [quote#0:"Капитал"]"Успяха да ни изтеглят някак си до Самуил, където след разговори със 112 разбрахме, че са пратени автобуси да ни извозят до Варна и те пътуват към нас.[/quote]

    Според мен в нормална държава за подобно звънене на 112 биха те глобили - някой може да умре понеже друг е ядосан, че не го извозват.

    Нередност?
  • 7
    stg avatar :-|
    stg
    • - 2
    • + 21

    [quote#5:"m_todorov"]По-добре тези потребителите (ако се съди от това, че са най-бедни и затова ползват бдж) да имат право на някакви преференции при пътуване с автобуси.[/quote]
    значи в цял свят железницата е за бедните, как ви ражда главата такива неща никой не знае, железопътния транспорт в цял свят по удобен и по бърз, само тук някаква група от народонаселението е решила че най яко е да се возиш на 30 годишен таралясник в краен случай вмирисан автобус а влака бил за бедните

    Нередност?
  • 8
    m_todorov avatar :-|
    m_todorov
    • - 2
    • + 9

    До коментар [#7] от "stg":

    Много ни е зле образователната система. Масово хората не могат да прочетат текст и да направят вярното заключение. Къде съм казал, че железницата в СВЕТА е за бедните?

    Нередност?
  • 9
    redsky avatar :-|
    redsky
    • - 1
    • + 12

    БДЖ-то не губи никакъв бизнес, защото БДЖ отдавна са във фалит и са само в бизнеса на трупане на нови дългове. Тази компания трябва да се приватизира за да може да се оправи.

    Нередност?
  • 10
    smileislife avatar :-|
    SML
    • - 1
    • + 8

    Рано или късно БДЖ ще фалира, което ще е първата стъпка към качествен железопътен транспорт.

    Нередност?
Нов коментар