Още по-платени пътища

Държавата е почти готова с новата система за таксуване на трафика. Неясно е само най-важното - тарифата

Увеличените приходи ще дойдат основно от тежкотоварния трафик
Увеличените приходи ще дойдат основно от тежкотоварния трафик
Увеличените приходи ще дойдат основно от тежкотоварния трафик    ©  Георги Кожухаров
Увеличените приходи ще дойдат основно от тежкотоварния трафик    ©  Георги Кожухаров
Между 479 млн. и 745 млн. лв. ще струва изграждането на тол-системата.

Броят на политиците, желаещи да режат лентички на готови магистрали, принципно е обратно пропорционален на броя на тези, готови да обявяват нови тарифи за преминаването по тях. Просто е - автомобилът не е електорат, но собственикът му е.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
22 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • OVI
    • - 6
    • + 27

    " По думите на министър Лиляна Павлова системите и за толинга, и за е-винетката ще се изградят на принципа на публично-частното партньорство. Тоест от частен оператор и за негова сметка, като компанията ще бъде избрана чрез търг по реда на Закона за обществените поръчки. "
    ----------

    Оха, каква лапачка се заформя...

    Като гледам и слушам изявленията на различни министри от това правителство, май се чува само "дай още...". А какво стана с парите, които всеки шофьор иска или не иска плаща в цената за горивото? Нали един от компонентите на тази цена е именно за поддръжка на пътищата?

    Ами от данъците на автомобилите? Няма значение, че те се плащат към общината, в която е регистриран автомобила, от това прилежащите общински пътища не съм забелязал да са станали с по-малко дупки.

    И като вдигнат таксите за преминаване по пътищата, някой има ли илюзията, че това няма да се калкулира в крайната цена на стоките, които ще си купуваме? Че нали тези стоки за да стигнат от производителя до магазина биват транспортирани основно с камиони и др. колесен транспорт.

    А най-важното: как ще се измери дали срещу повишените цени на винетни стикери и така желаните тол-такси, в крайна сметка ще получим по-качествени пътища? Като ще плащаме повече, какво в повече ще получим?

    Нередност?
  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 2
    • + 34

    Проблемът не е в смисъла на строителството на магистрали, а в това как се правят разчетите за поддръжката им. Тоест въпросът е не "защо", а "как".

    Всеки, който е узрял да надзърне зад елементарните пропагандни клишета, неминуемо стига до този въпрос. И не обръща внимание на партийната повеля за ударно "усвояване" на пари по европейски програми, защото знае по тая схема колко безсмислени хотели по морето се вдигнаха, колко лъскави джипове се накупиха, колко никому ненужни спортни зали се построиха по махали и чукари, колко измислени пътища до никъде се асфалтираха преди избори, колко...

    У популистите-политици мисленето е залепнало в едно положение: да "усвоим" повече европари! Всъщност става въпрос за открадването на значителна част от тях. И ужасното е, че цялата държавна машина е включена на тая програма.

    Никой "горе" не се замисля, че докато драпа за лесни пари, нацията отвиква да се бори за своите. И че построените с "лесни" пари парчета магистрали трябва да се поддържат със "свои" пари, а те не са предвидени...

    И никой министър не се замисля за социално справедлива система за натрупване на средства за поддържането на пътната инфраструктура. Защото софиянецът А може да не слиза от колата, ама кара по стотиците километри улици в София и винетка може и да не купи, а чичото от с. Б, за да излезе извън 100-те метра между двете табели на селото трябва да я е платил.

    Поддържането на пътната инфраструктура се прехвърля от държавата, която все пак събира бюджет, директво на граджаните. Формално данъците не се вдигат, просто се появяват все нови и по-високи такси...

    Нередност?
  • 3
    peni1948 avatar :-|
    Peni Radulov
    • - 4
    • + 25

    Най лестния и най точен метод за събиране на такси е да се включи в цената на горивото.така няма да има ощетени!!!???Т.е.бай Иван който ще пропътува хиляда километра за година и таксиметровия"бакшиш"който навърта хиляди километри да плащат една и съща цена на винетката за година!?Така държавата ще си осигури цялостно попълнение на средствата за поддръжка на пътищата!!!!

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 24

    "първоначалната инвестиция в изграждането на електронната тол-система в България ще е между 479 млн. и 745 млн. лв. "

    >>> След като платиха на Световната банка 3 милиона лева за "изработвенето на стратегията", най-малкото заради едната чест авторът се чувства задължен да напише, че консултира нещо за стотици милиони и милиарди. Ако разходите са наистина такива, тогава не бих разделял изобщо системите. Електронна винетка както за колите, така и за камионите. В статията има претенции за отстъпки на едрите ползватели - ето, да си купят годишна винетка и въпросът им е решен. Броячните камери на АПИ и в момента разчитат номера, трябва един интерфейс с базата данни за платащанията по тези номера, която едва ли ще е толкова скъпа. Решение, много далеч от 745 млн. лева.

    Отделно това "специализирано държавно предприятие" за събиране на пътните такси твърде много ми напомня за сегашното РВД. От 250 милиона лева такси за прелитане, при нула материални разходи, накрая в бюджета стигат няколко милиона годишно, а за същото време тегли заеми за няколко десетки милиона. Легендите за този грабеж отдавна се носят из цялата страна, а ако влезне човек в някое "знаково заведение" около жълтите павета, посещавано от "оперативно интересен политически и криминален контингент" (доколкото изобщо има някаква изразена граница между двете), то най-късно от третата маса ще чуете да си говорят за "златната жетва", която пада в РВД и как това "показнО" трябва да се изкопира във всички други сфери, защото "за пропаднаталата рая 7 милиона отрепки - само гърч, чанч, збръч, глад, болести и епидемиии, бате к*ре!"

    Нередност?
  • 5
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 7
    • + 10

    До коментар [#3] от "Peni Radulov":
    [quote#3:"Peni Radulov"]Най лестния и най точен метод за събиране на такси е да се включи в цената на горивото.така няма да има ощетени!![/quote]

    Това с акцизите не работи, макар точно така да са обясненията за пред "материала"
    Нито парите от акциза върху горивата отива за ремонт на пътища, нито парите от акциза върху алкохола и цигарите отиват в здравеопазването.
    Акцизът влиза директно в държавния бюджет и няма система за целевото му харчене.
    А и сега от цената на бензина почти половината е ДДС и акциз. Колко да стане?

    Нередност?
  • 6
    debeliamark avatar :-|
    debeliamark
    • + 17

    До коментар [#5] от "D-r D":

    ... Не работи, защото администрацията не иска да работи, а инак си е най-справедливият вариант за разпределение на амортизацията на пътищата. Освен това прави потребителите далеч по-отговорни. Ако погледнем отстрани ... населението изглежда твърде богато, издържайки по няколко МПС-та на семейство със съпътстващите им разходи - и чиновниците веднага му намират цаката - ще го понатоварят още :)

    Нередност?
  • 7
    dun avatar :-|
    dun
    • - 11
    • + 8

    така е - лукойл и строителната мафия чрез назнаèните си политици досега лъгаха данъкоплатеца колко полезни и необходими са пътищата докато прибраха милиарди в джобовете си!

    сега започва голямото доене което ще се увеличи поне още тройно след като премине 5 год. гратисен период на това което е построено с еврофондове!!

    Нередност?
  • 8
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов
    • - 5
    • + 9

    Ако се мисли творчески, може да се намерят различни решения.
    А) Високи тол такси за пътуване НО ... който пътува само 1-2 пъти - да му се даде много ниска "социална" цена. Който пътува много - получава някаква отстъпка. Б) Цената на тол таксата е така, че всеки пътуващ по работа ще предпочете да я плати и да спести 3-40 минути повече по второстепенните пътища.
    В) цената на горивата се вдига с 5 ст. (примерно), но със закон се пише, че те отиват САМО за поддръжка на пътища.
    Г) Слагат се фотоволатични частици в асфалта и започва производство на ток.
    Д) Прави се "холандски дренаж" и магистралите започват да произвждат "чиста вода," която се използва за напояване, миене на лица след гримиране и др.
    И пак да кажа. Бързия път струва 3 пъти по-евтино за изграждане и 10 пъти по-евтино за поддържане. Бързия път може да поеме до 35000 МПС средногодишно на денонощия. Магистрала има смисъл да се строи САМО при вече наличен трафик от 20000.
    Иначе каквито и системи да сложим трудно ще издържаме хиляди излишни километри асфалт.

    Нередност?
  • 9
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77
    • - 12
    • + 7

    Освен изложените тук проблеми(най-вече корупцията), има още един огромен, реално въпреки всичко, това ще включва само половината от пътната мрежа на страната, защо общинската е извън обсега на тези системи, а тя е колкото е републиканската. И тук идва логичния въпрос, кога да очакваме въвеждането на общински винетки и тол такси? Иначе идеи бол в България и то много добри, но често реализацията ни куца, а като гледам зададената цена на системата, вече е ясно, че се започва пак с крадене, жалко, че не съм представител на толкова голяма фирма, че да ме допуснат да участвам. Само да вметна, че заложената сума за поддръжка на бъдещата система, е колкото сега се събира от винетки.

    Нередност?
  • 10
    jorrex avatar :-|
    jorrex
    • - 10
    • + 2

    И понеже доста хора бяха изненадани от високата цена на седмичната винетка...

    То не е изненада, а начин да се таксува транзитния трафик.

    Основния проблем беше заради уикенд(или сезонните) шофьори които излизат извън града 2-3 пъти в годината.

    Ето едно разумно решение за тях:
    Колите с регистрация "РВ" да пътуват безплатно в Пловдивска област, колите с регистрация "В", да пътуват безплатно във Варненска област, колите на лизинг - по постоянния адрес на собственика/фирмената регистрация.

    Нередност?
Нов коментар