С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 20 ное 2015, 15:39, 11740 прочитания

Още по-платени пътища

Държавата е почти готова с новата система за таксуване на трафика. Неясно е само най-важното - тарифата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Между 479 млн. и 745 млн. лв. ще струва изграждането на тол-системата.
Броят на политиците, желаещи да режат лентички на готови магистрали, принципно е обратно пропорционален на броя на тези, готови да обявяват нови тарифи за преминаването по тях. Просто е - автомобилът не е електорат, но собственикът му е.

Работата е там, че всеки път и магистрала, даже и да са построени по европрограми, имат нужда от поддръжка и ремонт. Състоянието на пътищата в България показва ясно две неща - че държавата няма достатъчно пари за тази дейност и че малкото, които разпределя, не се дава особено ефективно (няма да ползваме думата корумпирано). Миналата седмица беше обявено, че се вдига цената на основния инструмент, по който се събират тези пари - винетките. Но това не е дългосрочна стратегия. Световната банка вече препоръча въвеждането на тол-система с тарифи за ползване. Проблемът е, че правителството не изглежда особено способно да обясни какво има наум. Засега обясненията се случват по типично половинчатия, недостатъчно конкретен, непълно аргументиран и доказано неефективен начин, по който то комуникира всяка реформа. Засега така се постига хем блокаж на самите промени, хем обществено недоволство.


Дали същото, което се случи с реформите в армията, МВР, пенсионното осигуряване и образованието, ще стане и с тази в пътната система, засега не е ясно. Всъщност въвеждането на цивилизован начин за таксуване на трафика не е задължително да стигне до същата "крива круша". Нужно е само някой ясно, точно, с числа и категорично да обясни по каква схема, откога, кой и колко ще плаща за преминаването по всички видове пътища. По възможност без да се отказва в първата сутрин след съответния протест. И още нещо - да бъде даден силен сигнал към обществото, че злоупотреби с парите, събрани от трафика, няма да бъдат допуснати, а твърдението, че асфалтът е черният хайвер на строителните фирми и политиците, да бъде пратено в митологията.

Леки коли, леки такси

Към момента в ролята на "лошия" политик, обясняващ защо трябва да се плаща, е министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова. Преди седмица тя обяви въведеното с решение на правителството увеличение на цената на винетките за леки и товарни автомобили. Както и че се предвижда нова методика за начисляване на такси за ползване на пътищата, която ще влезе в сила в началото на 2018 г. Това веднага предизвика призиви за протест.



Накратко целта на цялата промяна е приходите от собствениците на автомобилите да скочат от 200 млн. годишно, колкото са в момента, на минимум 400 млн. лв. Каква точно да е системата на таксуване е въпрос, по който от месеци Световната банка подготвя доклад до кабинета с анализ на различните сценарии и препоръки за конкретен подход.

Сега докладът е готов, но бъдещата схема за тарифиране на превозните средства не е на 100% ясна. Правителството обяви общите параметри на предстоящата промяна, но подробностите са обект на множество бъдещи решения и корекции в куп закони. И все пак от изказванията на министър Павлова, допълненията на експертите от подопечното й министерство и доклада на банката картината до голяма степен се оформя.

Накратко, предвижда се леките автомобили да останат на варианта с винетките, като разликата спрямо сегашното положение е само, че те ще са електронни. Което по принцип е по-добрият вариант, защото, от една страна, ще намали разходите за отпечатване, съхранение и разпространение на стикерите, а от друга - ще минимализира възможността за манипулации на системата (разбирай фалшиви или откраднати лепенки). Най-същественият въпрос е колко да струва винетката, а на него отговор за момента няма. В самия доклад на Световната банка на няколко пъти се подчертава, че от чисто политическа гледна точка сериозното увеличаване на цената й е непопулярна мярка, няма да доведе до голямо покачване на приходите като цяло, а и не е справедливо, защото леките коли най-малко увреждат пътищата. Така че за момента ясното е, че голям скок на цената на винетките за леки автомобили няма да има, те най-вероятно ще станат електронни от средата на 2018 г. и отново ще са за година, седмица или ден, без да държат сметка за реално изминатото разстояние от всяка кола. Въпросът с лекотоварните микробуси не се третира никъде нито в доклада на банката, нито в обясненията на ведомството на Павлова засега, така че промени при тях едва ли ще има.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Капитал" добавя съдържание от The Economist "Капитал" добавя съдържание от The Economist

Всяка седмица ще предлагаме селекция от най-интересните статии на британското икономическо издание, преведени на български

13 ное 2019, 328 прочитания

Вечерни новини: Новата власт на София започва работа, износът почти не расте 1 Вечерни новини: Новата власт на София започва работа, износът почти не расте

И още: "Еврохолд" обжалва забраната на КЗК да купи ЧЕЗ, държавата напредва с модела за втора пенсия, Ево Моралес избяга в Мексико

12 ное 2019, 1508 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Портрет на една (добра) година

Хората се чувстват по-сигурни на работното си място и виждат повече възможности за намиране на нова работа

Още от Капитал
Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10