С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 20 ное 2015, 15:39, 11741 прочитания

Още по-платени пътища

Държавата е почти готова с новата система за таксуване на трафика. Неясно е само най-важното - тарифата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Трябва да има отстъпки

- на база изминати километри или приходи, както е в другите европейски държави", коментира Илиян Филипов, един от двамата собственици на голямата транспортна фирма от Пловдив ПИМК. "В Италия например те достигат 40-45%, във Франция и Испания - 30%", обяснява той. По думите на превозвачите, важно е толингът да е автоматизиран, тоест системата да отчита дължимата сума моментално при преминаването на автомобила и разчитането на информацията в GPS устройството, поставено на предното му стъкло, а не да се работи с каси, които водят до големи задръствания.

И да няма тайни печеливши


Другият ключов въпрос при тол-системата е как ще бъде въведена чисто технически. А той води и до друг - как ще бъде експлоатирана и как през нея ще се извършва контролът върху трафика. По думите на министър Лиляна Павлова системите и за толинга, и за е-винетката ще се изградят на принципа на публично-частното партньорство. Тоест от частен оператор и за негова сметка, като компанията ще бъде избрана чрез търг по реда на Закона за обществените поръчки. Предвид лошия дотук опит на държавата с пчп-тата, това ще бъде рисково упражнение, което може и да е успешно, но може и да е провал. В момента се изготвя задание към бъдещия изпълнител от междуведомствена работна група с експерти от Агенция "Пътна инфраструктура", Агенция "Митници", Национална агенция по приходите, Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" и др. Срокът за подготовка е три месеца.
Темата е важна не за друго, а защото според разчетите на Световната банка първоначалната инвестиция в изграждането на електронната тол-система в България ще е между 479 млн. и 745 млн. лв. в зависимост от обхванатите пътища. Разходите по поддръжката й пък ще са между 148 млн. и 253 млн. лв. годишно, сочат анализите. Годишните приходи - в зависимост от предпочетения от държавата сценарий за тарифа и обхват на пътищата - биха варирали между 661 млн. и 1.483 млрд. лева от 2018 г. нататък.

"Всички средства (от е-тол системата и е-винетките) ще влизат в държавния бюджет. Операторът ще получава определен процент от събраните средства, който ще бъде определен в договор. С тези средства той ще възстановява направените инвестиции в изграждането на системата", поясняват от ведомството на Павлова в отговорите си до "Капитал". След изтичането на въпросния договор става по-интересно - стратегията на държавата предвижда всички функции по управление на тол системата да преминат към специално създадено за целта държавно предприятие. Подобен е моделът в Австрия и Словакия. Опитът с подобни държавни предприятия в България обаче не е много обнадеждаващ. В прав текст - няма гаранции, че събраните от винетки и тол-такси пари няма да изтичат в твърде плътни потоци към пътно-строителните дружества, на които се възлага ремонтът, поддръжката и зимното почистване. Тъжният ни опит е по-скоро в обратната посока. Именно тук стигаме до същината на въпроса - да има прозрачност при възлагането, изпълнението и контрола на тези договори.
И последно - нека не забравяме, че проектът за е-винетките и тол-таксите съвпада със следващите парламентарни избори през 2018 г. Което значи, че или ще се случи доста по-рано, или ще изчака изборите. Реформа преди избори е твърде смела прогноза.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Повтореният избор на Гешев отново пътува към президента 8 Повтореният избор на Гешев отново пътува към президента

Висшият съдебен съвет очаквано прегласува решението си за нов главен прокурор със същото мнозинство от 20 гласа срещу 4

14 ное 2019, 2098 прочитания

Вечерни новини: ВСС преизбра Гешев за главен прокурор, икономиката леко се забавя Вечерни новини: ВСС преизбра Гешев за главен прокурор, икономиката леко се забавя

И още: Първият ден от болничните няма да се плаща от никой, патриотите "вдигнаха" минималната пенсия и осигуриха безплатна детска градина за социално слаби, подготвя се нова концесия на летище Пловдив

14 ное 2019, 1096 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Портрет на една (добра) година

Хората се чувстват по-сигурни на работното си място и виждат повече възможности за намиране на нова работа

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10