Глоби и паспорти АД
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Глоби и паспорти АД

Държавното предприятие, което ще се занимава с административните услуги на МВР, може да заработи най-рано през юни догодина.

Глоби и паспорти АД

Вътрешното министерство се опитва да даде старт на административна реформа, отделяйки неполицейските си дейности в държавно предприятие

Момчил Милев
16914 прочитания

Държавното предприятие, което ще се занимава с административните услуги на МВР, може да заработи най-рано през юни догодина.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Ако в близките месеци трябва да преиздавате задграничния си паспорт, може би е добра идея да го направите час по-скоро. На първо място, защото договорът между МВР и фирма "Сименс", която управлява технологичния процес по направата на българските документи за самоличност, изтича през март, което предвещава началото на турбулентен период. И по-важното - защото вътрешното ведомство планира мащабно преструктуриране на административните си звена, при което голяма част от неполицейските функции ще бъдат обособени в отделно държавно предприятие, като в тази графа ще попадне и Дирекция "Български документи за самоличност". И през този преходен период въпросните административни услуги на МВР едва ли ще се случват по най-гладкия начин.

За момента ръководният екип на вътрешното министерство е доста пестелив откъм подробности какво точно ще представлява новата ведомствена фирма, как ще функционира и точно кои дейности ще се прелеят към нея. Според коментар на вътрешния министър Румяна Бъчварова от миналата седмица промяната ще засегне около 2300 служители, които не изпълняват полицейски функции и ще бъдат принудени да свалят униформите. Общо около 5500 служители на вътрешното ведомство предстои да бъдат "прекатегоризирани", като от екипа на вътрешния министър уверяват, че това няма да включва дознателите, каквито опасения има. Със сигурност отсега е ясно, че трансформацията ще засегне "най-комерсиалните" дейности на МВР като издаването на документи за самоличност и регистрацията на автомобили в КАТ.

С голяма вероятност обаче може да се предположи, че държавната компания ще поеме администрирането и на по-голямата част от дейностите, описани в знаменитата Тарифа 4 на вътрешното ведомство, по които то удържа разнообразни такси на гражданите. Идеята е тези услуги да се разтоварят от бюрокрация и да стават в максимална степен в цифров вид. Тук попадат например разрешителните за притежаване и транспорт на оръжие, издавани от служба Контрол на общоопасните средства (КОС), сертификатите за пожарна безопасност и за частна охранителна дейност или пък таксите по Закона за чужденците. Идеята на МВР е да запази в системата постъпленията от всички тези дейности, тъй като в момента те трябва да се превеждат към Министерството на финансите, като то евентуално връща част от тях към вътрешното ведомство. Ориентировъчната сума, която се очаква да постъпва по линия на новата държавна фирма годишно, за момента не е ясна, но със сигурност става дума за десетки милиони левове. Според проектобюжета на МВР за 2016 г. ведомството трябва да генерира 170 млн. лв. от собствени приходи, които идват именно от такси, събирани по Тарифа 4.

През новото предприятие най-вероятно би трябвало да мине и пълната дигитализация на процеса по налагане и събиране на санкции по Закона за движение по пътищата, или т.нар. "електронен КАТ". Идеята е всички пътни полицаи да бъдат оборудвани с таблети, а информацията за глобите да се движи изцяло в цифров вид и без човешка намеса. Намерението е да се въведе електронна връзка с НАП, както и възможност за онлайн плащане на санкциите.

Лутане в законодателните дебри

Най-обща представа за идеята на вътрешния министър и екипа й как трябва да изглежда новата държавна компания можем да добием от проектозакона за промяна на Закона за МВР, който беше внесен в парламента и преди седмица беше обсъден в комисията по вътрешна сигурност и обществен ред. Пред депутатите Румяна Бъчварова е споделила, че по план фирмата би могла да заработи някъде през юни догодина. Народни представители обаче се усъмниха дали законодателната промяна ще бъде одобрена достатъчно бързо, за да се случи това на практика. Допълнително усложнение може да се окажат тежките преговори с полицейските синдикати, които вътрешният министър води в момента.

Според първоначалния замисъл предприятието трябва да се нарича "Център за предоставяне на услуги" и има четири изрично изброени дейности. На първо място, това е "анализиране, управление, изпълнение и контролиране на дейности по изработка на български лични документи", тоест издаване на лични карти, шофьорски книжки, паспорти и идентификационни документи на чужденци. Освен това фирмата ще се занимава с "разработване, извършване на предпечатна подготовка и изработване на защитени документи, печати и щемпели". Държавната фирма също така ще се занимава с "дейности, свързани с производство и монтаж на табели с регистрационни номера на превозни средства". По този параграф тя трябва да поеме функциите, изпълнявани в момента от "Пътна полиция". Униформените служители, които до момента са се занимавали с това, ще имат възможност да избират дали останат в МВР и да преминат към работа "на терен", или пък да се уволнят, да вземат своите прословути до 20 заплати за всяка прослужена година и да бъдат преназначени като цивилни, но вече упражнявайки трета, а не първа категория труд.

МВР Software

Най-интересният предмет на дейност на новата МВР фирма е свързан с "проектиране, разработване, поддържане и развиване на програмни продукти, необходими за предоставяне на административни услуги от МВР, както и разработване, поддръжка и развитие на автоматизирани информационни системи за нуждите на МВР". Казано на по-достъпен език, това означава, че Центърът за предоставяне на услуги ще поеме дигитализацията на вътрешното ведомство. Той явно ще може да прави това както самостоятелно, така и чрез подизпълнители, тъй като по закон държавното предприятие ще може да възлага и обществени поръчки. Предприятието също така ще може да участва и в други търговски дружества, с изключение на такива със сходен предмет на дейност. Въпросната клауза вероятно е добавена като застраховка срещу евентуално източване на фирмата – нещо, което е твърде често срещана практика при държавните компании в България. Подобни бяха подозренията и по повод на една друга ведомствена фирма на МВР, наречена "Безконтактни мултиплексорни вериги", или БМВ. Тя бе създадена в зората на демокрацията у нас и бързо се превърна в тих пристан за пенсионирани офицери от МВР и спецслужбите. В продължение на години БМВ беше монополист при производството на регистрационни табели на автомобилите и поддържаше несъразмерно високи цени на услугата.

На финала Центърът за предоставяне на услуги получава право да извършва "други дейности, които не са забранени от закона, както и такива, възложени му от министъра на вътрешните работи или въз основа на сключен договор". Това на практика разширява до безкрай нещата, с които ще може да се занимава новата фирма на МВР. Този факт очевидно започва да притеснява представителите на частния сектор. "Считаме за недопустимо предоставянето със закон на властови правомощия на едно търговско дружество", обяви в свое становище Българската стопанска камара (БСК) в четвъртък. Според организацията правителството няма право да въвежда норми, по силата на които да създава структури, които осъществяват прикрита търговска дейност, представяйки я за административни услуги. БСК твърди, че се нарушават императивни норми на европейското законодателство и се създават условия за нелоялна конкуренция в полза на държавното предприятие.

Ако в близките месеци трябва да преиздавате задграничния си паспорт, може би е добра идея да го направите час по-скоро. На първо място, защото договорът между МВР и фирма "Сименс", която управлява технологичния процес по направата на българските документи за самоличност, изтича през март, което предвещава началото на турбулентен период. И по-важното - защото вътрешното ведомство планира мащабно преструктуриране на административните си звена, при което голяма част от неполицейските функции ще бъдат обособени в отделно държавно предприятие, като в тази графа ще попадне и Дирекция "Български документи за самоличност". И през този преходен период въпросните административни услуги на МВР едва ли ще се случват по най-гладкия начин.

За момента ръководният екип на вътрешното министерство е доста пестелив откъм подробности какво точно ще представлява новата ведомствена фирма, как ще функционира и точно кои дейности ще се прелеят към нея. Според коментар на вътрешния министър Румяна Бъчварова от миналата седмица промяната ще засегне около 2300 служители, които не изпълняват полицейски функции и ще бъдат принудени да свалят униформите. Общо около 5500 служители на вътрешното ведомство предстои да бъдат "прекатегоризирани", като от екипа на вътрешния министър уверяват, че това няма да включва дознателите, каквито опасения има. Със сигурност отсега е ясно, че трансформацията ще засегне "най-комерсиалните" дейности на МВР като издаването на документи за самоличност и регистрацията на автомобили в КАТ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    ivalina_shu avatar :-|
    ivalina_shu

    предоставянето на административни услуги става по реда на АПК, което означава че предприятието ще е и административен орган, напр. когато трябва да издава откази за предоставяне на съответната услуга ако са налице пречки, предвидени в закон.

  • 2
    acarid avatar :-|
    acarid

    Така ще бъде! Щом има 20 заплати на калпак, ще има и много проблеми и съпротиви от всички тях. А матряла ще им ги изплаща правата, превилегиите, обезщетенията, компенсациите и социалните им пакети!

  • 3
    chert avatar :-(
    петро

    И пак опираме до "матряла".
    Гарантирано новият бърдак ще бъде с най-старите к****, "заслужили" по 20 заплати за майсторлъка.
    Контрол ЙОК, защото са доказали през годините, че не "барат"!

  • 4
    klimentm avatar :-|
    klimentm

    Освен всичко,разкарват те като някакъв добитък от гише на гише,а някаква леля писа един час в някакъв вехт тефтер нещо си а после пак ме изпрати на някаква друга опашка ,дето трябваше вече да платя глобата,после отново да се върна при нея, и така до като ми поникна брада!

  • 5
    mincho.pankov avatar :-|
    mincho.pankov

    Намерих проекта за изменение на ЗМВР в сайта на парламента: http://parliament.bg/bg/bills/ID/15606/ , който включва това, за което пише в статията.

    На стр.2 са описани функционалностите на ново Държавно предприятие „Център за предоставяне на услуги” (ДП ЦПУ), като за ИКТ пише следното:

    4. проектиране, разработване, поддържане и развиване на програмни продукти, необходими за предоставяне на административни услуги от МВР, както и разработване, поддръжка и развитие на автоматизирани информационни системи за нуждите на МВР;

    Чудя се дали тук ще влиза експлоатацията на автоматизираните информационни системи, вкл. самите системи или не. Дано отговорът е „Не“, защото обратното ще означава, че всичката информация, която МВР събира, вкл.оперативната ще се изнесе извън министерството с всички произтичащи от това опасности за теч на информация.

    Малко история:

    Специализираната ИТ структура на МВР е създадена преди 1980г, когато се изграждат специализирани помещения и сгради (за изчислителни центрове) в София и в страната.

    През 1990г. по времето на един предишен МВР министър – ген.Атанас Семерджиев имаше подобна идея на сегашната – тогавашното под.72000А да стане фирма. Министърът и съветниците му бяха външни за МВР системата и общо взето не знаеха какво има в тогавашните АИС. По някое време им е било обяснено и след един-два месеца се отказаха. Под.72000А беше ИИЦ към ЦИОУ-МВР (7-мо управление на ДС).

    През 1997г. пак имаше реорганизация и СИТАУ-МВР (Служба Информационни Технологии и Автоматизация на Управлението, наследник на под.72000А) беше разделена на ИКТ (Институт по Компютърни Технологии, с развойни функции) и експлотацията и поддръжката на системите беше прехвърлена в СКИАД (Служба Координация и Информационно-Аналитична дейност).

    При поредната реорганизация на МВР в началото на новия век всички тези ИТ структури, заедно със Служба Свръзки бяха събрани е една мегаструктура - дирекция КИС (Комуникационни и Информационни Системи). От описаните функционалности на ДП ЦПУ разбирам, че комуникационните системи от дирекция КИС ще останат към МВР. Чудя се защо не са изнесени и те. Те са си един действащ телеком и няма особена нужда да бъдат в МВР. Имат доста общо с ИА ЕСМИС и ако се обединят с тях за комуникационните системи в държавната администрация ще се постигне икономия от мащаба и по-малкото администрация.

    Забелязвам, че и в този законопроект, и в законопроекта за ЗЕУ не са регламентирани взаимоотношения с новата ДАЕУ и ДП ЕСО, което не е добре.





Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK