България към Китай: пристанища, пътища, летища, изберете си
Страната изложи цял куп проекти за концесии или публично-частно партньорство с участието на азиатски инвеститори. Интерес засега има само към един


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
България представи пред китайските инвеститори всички инфраструктурни проекти, които е подготвила или възнамерява да подготви за концесия или публично-частно партньорство. Сред тях са две пристанища, два интермодални терминала, четири летища, четири ж.п. линии и четири пътни артерии. Мащабният пакет от възможности беше представен пред азиатските инвеститори от министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова по време на бизнес частта от форума на 16-те държави от Централна и Източна Европа и Китай.
Сред проектите са пристанищата във Видин и Русе, ж.п. линиите Варна-Русе и Димитровград-Русе, магистралите "Хемус" и "Черно море" и летищата в Пловдив, София, Горна Оряховица и Стара Загора. "Поне към момента най-сериозен интерес има към магистрала "Черно море", тунела под Шипка и участъка Русе-Свиленград, но не в оригиналния вариант от Търново през Хаинбоаз. Анализът (на китайските инвеститори - б.р.) показва, че този път може да бъде комбиниран с тунела под Шипка", обясни министър Павлова. Тя потвърди, че има инвестиционно намерение, внесено от една от компаниите. Към момента тунелът би трябвало да се строи с европейски пари, но все още не е ясно дали Кресненското дефиле и "Хемус" няма да изядат всичко свободно от новата програма. В случай, че инвеститорът се наеме да строи подобен участък, категорично няма да има държавна гаранция. "Ще става на принципа на концесия или публично-частно партньорство, без държавна гаранция или очакване за доплащане при по-малък трафик", поясни министърът на регионалното развитие.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
15 коментара
Еврофондовете нещо започнаха да пресъхват.
Опасно е разбойниците от ГРОБ да останат на сухо.
Та е ясно, че не само с китаеца, но и с дявола ще се наортачат, само и само да продължава нещо да тече. И да им влиза в джобовете, естествено.
абе я се изнеси от България направо и ни предай направо на китайците какво ще си играете на дребно Европа или китай ще ни притежава май не е от голямо значение ние сме свикали вече
Аматьори, дори за презентацията си не могат да дойдат навреме!
Публикувано през m.capital.bg
Ехаа.. Матряла в лицето на коментар 1, 2 и 3 пак си показа нивото.
"Ние имаме проблем, защото тук всичко минава през обществени поръчки, докато държавите извън ЕС възлагат пряко"
За Борисов това може и да е проблем,но за нормалните държави това е най -прозрачния начин за харчене на публичните финанси.
Избирам скоростни железници! Не е дори нужно да са чак толкова бързи като в Китай с техните 300 км/ч.
До коментар [#5] от "rosiraycheva50._":
И да, и не. Китайският подход си има предимства, защото каквото решат и го правят при това с бързи темпове, а тука има много излишно разкатаване, точно затова китайците действат без проблеми с инфраструктурните проекти в Македония и Сърбия.
Последно като четох някъде за ж.п. връзката м/у България и Македония прогнозната цена беше 500 милиона евро, което се пада по 10 милиона на км, дали и кога тая връзка ще е готова само един господ знае. Ако го бяхме дали на китайците отдавна да е готово и за много по-малко пари.
Разбира се това не значи че одобрявам българските корупционни схеми, по които „наши хора“ строят, при това скъпо, при това некачествено.
".....изберете си"
Жалко е да се гледа, как демократична, евроатлантическа България се самопредлага на комунистически Китай. Досегашната практика е показала, че "концесиите" и "публично - частното партньорство" в българският им вариант водят единствено до огромни норми на печалбата за "концесионера" или "частния" партньр и само загуби за държавата плащани от българските граждани - данъкоплатци. Ако някой види качеството на пътищата построени от Китай в Африка, ще разбере смисълът на създадената дори от африканците подигравателна фраза "Китайска работа". Напоня на една друга крилата фраза. Може пък, когато "двете "работи" се събарат да се получи положителна а не отрицателна синергия.
Проблем било че има обществени поръчки, ех да можеше да си възлагаме на когото си искаме без да го мислим много. То ние и сега го правим, но трябва да симулираме конкуренция за пред чужденците, каква досада...
До коментар [#3] от "gotze":
Доколкото мога да вярвам на написаното - неудобството не е причинено от самата Павлова:
"Всъщност, дори да е имало кандидати за тях (а това към момента не е така), е слабо вероятно другите предложения за концесии да предизвикат бурен моментален интерес, най-малкото защото бяха направени набързо и пред полупразна зала, заради причинено от организаторите закъснение с почти час на министър Павлова. Когато тя се появи, панелът, в който трябваше да участва, отдавна беше приключил, така че се наложи тя да прескочи доста от обясненията в презентацията си. "Последните ще станат първи", пошегува се с поговорка Павлова."
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.