България към Китай: пристанища, пътища, летища, изберете си

Страната изложи цял куп проекти за концесии или публично-частно партньорство с участието на азиатски инвеститори. Интерес засега има само към един

"Ние имаме проблем, защото тук всичко минава през обществени поръчки, докато държавите извън ЕС възлагат пряко", казва Борисов по въпроса с китайските инвеститори.
"Ние имаме проблем, защото тук всичко минава през обществени поръчки, докато държавите извън ЕС възлагат пряко", казва Борисов по въпроса с китайските инвеститори.
"Ние имаме проблем, защото тук всичко минава през обществени поръчки, докато държавите извън ЕС възлагат пряко", казва Борисов по въпроса с китайските инвеститори.    ©  Министерският съвет
"Ние имаме проблем, защото тук всичко минава през обществени поръчки, докато държавите извън ЕС възлагат пряко", казва Борисов по въпроса с китайските инвеститори.    ©  Министерският съвет

България представи пред китайските инвеститори всички инфраструктурни проекти, които е подготвила или възнамерява да подготви за концесия или публично-частно партньорство. Сред тях са две пристанища, два интермодални терминала, четири летища, четири ж.п. линии и четири пътни артерии. Мащабният пакет от възможности беше представен пред азиатските инвеститори от министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова по време на бизнес частта от форума на 16-те държави от Централна и Източна Европа и Китай.

Сред проектите са пристанищата във Видин и Русе, ж.п. линиите Варна-Русе и Димитровград-Русе, магистралите "Хемус" и "Черно море" и летищата в Пловдив, София, Горна Оряховица и Стара Загора. "Поне към момента най-сериозен интерес има към магистрала "Черно море", тунела под Шипка и участъка Русе-Свиленград, но не в оригиналния вариант от Търново през Хаинбоаз. Анализът (на китайските инвеститори - б.р.) показва, че този път може да бъде комбиниран с тунела под Шипка", обясни министър Павлова. Тя потвърди, че има инвестиционно намерение, внесено от една от компаниите. Към момента тунелът би трябвало да се строи с европейски пари, но все още не е ясно дали Кресненското дефиле и "Хемус" няма да изядат всичко свободно от новата програма. В случай, че инвеститорът се наеме да строи подобен участък, категорично няма да има държавна гаранция. "Ще става на принципа на концесия или публично-частно партньорство, без държавна гаранция или очакване за доплащане при по-малък трафик", поясни министърът на регионалното развитие. 


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове