България опитва да спаси 100 млн. лв. за Западната дъга
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България опитва да спаси 100 млн. лв. за Западната дъга

Завършен е само първият участък от Западната дъга, а изпълнението на втория започна едва преди месец заради обжалвания

България опитва да спаси 100 млн. лв. за Западната дъга

Транспортното министерство моли ЕК да прехвърли проекта към новия оперативен перод

Десислава Лещарска
7212 прочитания

Завършен е само първият участък от Западната дъга, а изпълнението на втория започна едва преди месец заради обжалвания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Със спестените пари от търговете за метрото ще се финансира и участъкът до "Овча купел".

България предлага промяна в новата оперативна програма за транспорт още в самото й начало. Това стана ясно след заседание на Комитета за наблюдение на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 – 2020 г. Целта е да се осигури европейско финансиране за довършването на Западната дъга, чието забавяне принуди правителството да задели 100 млн. лева от бюджета за строежа.

Отсечката, която свързва магистрала "Люлин" с бъдещата Северна тангента, беше разделена на два етапа, и двата предвидени за финансиране по изтичащата програма "Транспорт" 2013 - 2020 г. И двата се забавиха, а вторият - критично. Заради жалби и три поредни опита да се възложи поръчката изпълнението й започна едва преди месец. Изпълнител е ДЗЗД "Европейски пътища", в което участват "Джи Пи груп", "Автомагистрали – Черно море" и "Пътстройинженеринг", а цената - 85 млн. лева без ДДС.

А пари откъде?

На церемонията за първа копка регионалният министър каза, че правителството е отпуснало финансиране за обекта, но ще търси начин да го прехвърли към новата оперативна програма, за да гарантира завършването му с пари от европейските фондове. Сега предложението ще бъде официално изпратено заедно с още няколко молби за корекции в програмата.

По думите на представители на транспортното министерство шансовете са по-скоро "за" предложението, тъй като проектът така или иначе е одобрен за европейско финансиране. Проблемът е, че парите за пътна инфраструктура в новата програма няма да стигнат за всички набелязани проекти. Дострояването на магистрала "Струма" е основният приоритет на програмата и ще глътне голяма част от ресурса.

По време на заседанието стана ясно, че алтернативният вариант за тунел под Кресненското дефиле трябва да е внесен в Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти". Паралелно със завършването на екологичната оценка на новото трасе, предвиждащо две отделни платна и серия от мостове и виадукти, ще бъде обявена процедура за избор на изпълнител. Това ще стане в първата половина на 2016 г.

Нови отсечки на метрото

Заради ниските цени в търговете за новите отсечки на метрото "Метрополитен" предлага в програмата да се включат още от разклоненията на третия лъч. В първоначалния вариант проектът предвиждаше изграждане само на етап 1 от третия метродиаметър, който включва участъка от бул. "Янко Сакъзов" до кв. "Красно село". С измененията се предлага да бъде изграден и етап 2, който достига до жк "Овча купел" и ще прави връзка с жп линията София – Перник. Въпреки разширението на обхвата финансовата стойност на проекта се запазва непроменена.

От оста за жп и метро в новата програма ще се спестят и 10 млн. евро, предвидени за довършването на отсечката от подземната железница от "Джеймс Баучер" до "Хладилника". Причината е, че в старата програма в оста за "Техническа помощ" са останали 10 млн. евро, които ще се използват за целта, вместо да се използва ресурс на новата програма.

Жп проектите изостават

Христо Алексиев, заместник генерален директор на НКЖИ, представи по време на Комитета за наблюдение напредъкът по жп проектите, които се изграждат с пари от програмата за периода 2007 - 2014. Рехабилитацията на жп линията Първомай – Свиленград е завършена 89%, Пловдив – Бургас 95%, а железният път Септември – Пловдив - 69%.

Ремонтът на жп гара София е изпълнена 85% и очакванията са тя да бъде окончателно завършена преди средата на 2016 г., каза Алексиев. Това е поредното отлагане на срока, който беше края на годината, след това пролетта на 2016 г., а сега - лятото. Жп гара Бургас ще бъде завършена в рамките на календарната година и ще бъде пусната в експлоатация в началото на 2016 г., отчетоха от НКЖИ.
Със спестените пари от търговете за метрото ще се финансира и участъкът до "Овча купел".

България предлага промяна в новата оперативна програма за транспорт още в самото й начало. Това стана ясно след заседание на Комитета за наблюдение на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 – 2020 г. Целта е да се осигури европейско финансиране за довършването на Западната дъга, чието забавяне принуди правителството да задели 100 млн. лева от бюджета за строежа.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK