С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 29 ное 2015, 14:30, 6978 прочитания

България опитва да спаси 100 млн. лв. за Западната дъга

Транспортното министерство моли ЕК да прехвърли проекта към новия оперативен перод

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Със спестените пари от търговете за метрото ще се финансира и участъкът до "Овча купел".
България предлага промяна в новата оперативна програма за транспорт още в самото й начало. Това стана ясно след заседание на Комитета за наблюдение на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 – 2020 г. Целта е да се осигури европейско финансиране за довършването на Западната дъга, чието забавяне принуди правителството да задели 100 млн. лева от бюджета за строежа.

Отсечката, която свързва магистрала "Люлин" с бъдещата Северна тангента, беше разделена на два етапа, и двата предвидени за финансиране по изтичащата програма "Транспорт" 2013 - 2020 г. И двата се забавиха, а вторият - критично. Заради жалби и три поредни опита да се възложи поръчката изпълнението й започна едва преди месец. Изпълнител е ДЗЗД "Европейски пътища", в което участват "Джи Пи груп", "Автомагистрали – Черно море" и "Пътстройинженеринг", а цената - 85 млн. лева без ДДС.


А пари откъде?

На церемонията за първа копка регионалният министър каза, че правителството е отпуснало финансиране за обекта, но ще търси начин да го прехвърли към новата оперативна програма, за да гарантира завършването му с пари от европейските фондове. Сега предложението ще бъде официално изпратено заедно с още няколко молби за корекции в програмата.

По думите на представители на транспортното министерство шансовете са по-скоро "за" предложението, тъй като проектът така или иначе е одобрен за европейско финансиране. Проблемът е, че парите за пътна инфраструктура в новата програма няма да стигнат за всички набелязани проекти. Дострояването на магистрала "Струма" е основният приоритет на програмата и ще глътне голяма част от ресурса.



По време на заседанието стана ясно, че алтернативният вариант за тунел под Кресненското дефиле трябва да е внесен в Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти". Паралелно със завършването на екологичната оценка на новото трасе, предвиждащо две отделни платна и серия от мостове и виадукти, ще бъде обявена процедура за избор на изпълнител. Това ще стане в първата половина на 2016 г.

Нови отсечки на метрото

Заради ниските цени в търговете за новите отсечки на метрото "Метрополитен" предлага в програмата да се включат още от разклоненията на третия лъч. В първоначалния вариант проектът предвиждаше изграждане само на етап 1 от третия метродиаметър, който включва участъка от бул. "Янко Сакъзов" до кв. "Красно село". С измененията се предлага да бъде изграден и етап 2, който достига до жк "Овча купел" и ще прави връзка с жп линията София – Перник. Въпреки разширението на обхвата финансовата стойност на проекта се запазва непроменена.

От оста за жп и метро в новата програма ще се спестят и 10 млн. евро, предвидени за довършването на отсечката от подземната железница от "Джеймс Баучер" до "Хладилника". Причината е, че в старата програма в оста за "Техническа помощ" са останали 10 млн. евро, които ще се използват за целта, вместо да се използва ресурс на новата програма.

Жп проектите изостават
Христо Алексиев, заместник генерален директор на НКЖИ, представи по време на Комитета за наблюдение напредъкът по жп проектите, които се изграждат с пари от програмата за периода 2007 - 2014. Рехабилитацията на жп линията Първомай – Свиленград е завършена 89%, Пловдив – Бургас 95%, а железният път Септември – Пловдив - 69%.
Ремонтът на жп гара София е изпълнена 85% и очакванията са тя да бъде окончателно завършена преди средата на 2016 г., каза Алексиев. Това е поредното отлагане на срока, който беше края на годината, след това пролетта на 2016 г., а сега - лятото. Жп гара Бургас ще бъде завършена в рамките на календарната година и ще бъде пусната в експлоатация в началото на 2016 г., отчетоха от НКЖИ.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Решения за софийските проблеми 2 Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

18 окт 2019, 1182 прочитания

Лесният паник бутон на гетата Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

18 окт 2019, 1018 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Сивият пазар на горива е над 30%

Годишно държавата губи между 600 и 800 млн. лв. от неплатени акциз и ДДС

Още от Капитал
Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10