Сивият пазар на горива е над 30%
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сивият пазар на горива е над 30%

Валентин Златев, председател на Българската петролна и газова асоциация: Има сериозно количество нелегални горива, които влизат в България

Сивият пазар на горива е над 30%

Годишно държавата губи между 600 и 800 млн. лв. от неплатени акциз и ДДС

Калина Горанова
6467 прочитания

Валентин Златев, председател на Българската петролна и газова асоциация: Има сериозно количество нелегални горива, които влизат в България

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


На година на пазара се реализират около 2 млн. тона светли горива, като при неплащане на акциз и ДДС се губят по около 1000 лв. на тон.

"Има сериозно количество нелегални горива, които влизат в България." Това заяви Валентин Златев, председател на Българската петролна и газова асоциация, по време на специална пресконференция, проведена в Пловдив.

"По данни на Министерството на финансите за деветмесечието съотношението между горива, произведени в България, и внесени горива е 60% на 40%. Срещу 60% български горива стои 1.238 млрд. лв. акциз. В същото време срещу останалите 40% внесени горива са постъпили 380 млн. лв. акциз. Въпрос на много просто уравнение да се изчисли дали въпросните числа са в съотношение 60 на 40. Тогава къде са останалите няколкостотин милиона, които не са постъпили в българския бюджет", попита Златев.

От контрабандата има двама губещи. От една страна, това е легалният бизнес, който трудно се конкурира с контрабандните горива. "В същото време това е въпрос, който трябва да вълнува в много по-голяма степен българската държава", заяви Златев, тъй като тя е и големият губещ от контрабандата. Според него, въпреки че държавата прави усилия да се бори с контрабандата на горива, тя не е намаляла, като допълни, че това, че проблемите, които стоят пред бранша не са решени толкова години, говори, че има съпротива и нежелание те да бъдат решени. 

Параметрите на сивото

От асоциацията посочиха и доклада на Министерството на финансите, според който над 30% от пазара на горива попадат в сивия сектор. На година на пазара се реализират около 2-2.5 млн. тона светли горива, като при неплащане на акциз и ДДС се губят по около 1000 лв. на тон. Това означава, че загубите за бюджета са между 600 и 800 млн. лв. на година.
От асоциацията вече нееднократно са призовавали да бъдат монтирани измервателни уреди на всички пристанища, митнически складове и други обекти, от които се внасят горива в страната, както и да се обърне сериозно внимание на вносителите, сред които една част са с капитал от 2 лева. Важна част от схемата за пласиране на контрабандното гориво в страната до краен потребител били и ведомствените бензиностанции, които продават на трети лица. Според големите търговци на горива има двоен стандарт при контрола на участниците на пазара, като той е в полза на нелегалната търговия и в ущърб на бизнеса на светло. "Спомняте си кампанията за проверка на бензиностанции. Всички проверки, които бяха направени, са само на бензиностанции на представители на асоциацията, които са 1200. В същото време има едни 6800 бензиностанции, наречени ведомствени, които са регистрирани на сайта на Министерството на финансите, като една не е била проверена по простата причина, че те нямат пломби и няма какво да им се проверява. Ние по никакъв начин не разбираме защо те трябва да бъдат изключение", заяви Златев.

Междувременно на 30 ноември изтича срокът, в който ведомствените бензиностанции трябва да отговорят на последните промени в изменената шест пъти през годината Наредба 18. След дълги дебати и протести в последния вариант на текста земеделските производители бяха изключени от задължението да монтират нивомерни системи в надземните резервоари на ведомствените си бензиностанции. Изискването остана за всички други сектори – например транспортните фирми, които също имат много обекти за зареждане на машини и съоръжения за собствени нужди.

Асоциацията срещу митниците

В писмото до прокуратурата се посочва още, че данните, които някои акцизни складове изпращат до митниците, се заличават умишлено от базата данни, а освен това самата система нямала капацитета да обработи голямото количество информация, която получава. "Системата на Агенция "Митници" не функционира правилно, като това значи, че цялата информация е неправилна и непълна. Отделно ние срещаме ежедневни проблеми в работата си, защото тя блокира, изключва, не обработва достатъчно данни, което нас ни принуждава да спираме работа и да изчакваме или да извършваме огромен труд и в писмена форма да попълваме огромен обем информация", заяви Златев пред медиите. Нашето последно предложение е да се извърши международен одит на системата. От асоциацията напомниха, че за да спазят всички изисквания на митниците за подаване на данни към тях, фирмите, членуващи в нея, са инвестирали над 150 млн. лв. Все още обаче няма отговор по сигнала на фирмите срещу контролиращия ги орган.

На година на пазара се реализират около 2 млн. тона светли горива, като при неплащане на акциз и ДДС се губят по около 1000 лв. на тон.

"Има сериозно количество нелегални горива, които влизат в България." Това заяви Валентин Златев, председател на Българската петролна и газова асоциация, по време на специална пресконференция, проведена в Пловдив.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    krastitel avatar :-P
    krastitel

    Направо се просълзявам от загрижеността на Лукойл за българския бюджет...

  • 2
    mikke avatar :-|
    mikke

    Крадецът вика: "Дръжте крадеца"!

  • 3
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    Марешки тръгна да продава с печалба 5-10 стотинки на литър и другаря Златев следван от цялата картелна банда изреваха на умряло!!! Даже и за бюджета се загрижиха!
    Предполагам, че повечето хора в България не искат да плащат за лъскави и скъпи бензиностанции, ами просто искат по-ниска цена!
    Не се наемам да коментирам, колко е нелегалния внос, ама за това, Златев да вземе да се оплаче на партньора за белот! То големи хвалби бяха, колко пари влезли повече в бюджета от пресечена контрабанда, пък Златев, недоволен...! Плюс това, контрабанда в посочените от Златев размери, няма как да се случи без, съдействието на митници, НАП и икономическа полиция...!

  • 4
    fbr45306322 avatar :-?
    MyTwoCents

    До коментар [#2] от "mikke":

    А бе не знам колко е крадец, но ведомствената бензиностанция на частния му бизнес в Правец е вързана с НАП.

  • 5
    mikke avatar :-P
    mikke

    До коментар [#4] от "MyTwoCents":

    А складовете на Лукойл? :)

  • 6
    briton avatar :-|
    briton

    Държавата ако иска, ние да тръгнем да запушваме дупките и да търсим събираемост може би?
    Значи толкова интерес има да си прибере дължимото ...

    Да не говорим, че точно Лукойл да "врещи" за това си е чиста проба, държавата да се справи с конкуренцията ми, понеже и аз не съм лоялен, но те са още по.

  • Ivanski

    Аз да питам защо на Росенец все още данъчните не могат да влезнат?????????


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK