Най-скъпият и дълъг тунел: 2 км за 250 млн. лв.
Започва състезанието за строител на съоръжението на магистрала "Струма" преди Кресна
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Държавата обяви поръчка за най-дългия тунел на магистрала в страната. Той ще е на "Струма" в отсечката преди Кресненското дефиле и е с прогнозна цена от 250 млн. лв. Със стойността си това е една от най-големите пътни поръчки за тази година, а вероятно и за следващата. Тя трябва да се финансира по европрограмата "Транспорт" и от държавния бюджет. Тунелът "Железница" е два километра, но поръчката включва и 2.46 км открит път и съоръжения. Срокът за изграждането е 1400 дни, или почти 4 години.
Тунелът при с. Железница след Благоевград ще е най-дългият в България. Сега първенството държи "Витиня" на магистрала "Хемус" с дължина 1.125 км. Трасето през Кресна още не е напълно ясно, след като държавата вече се отказа от рекордно дългия 13-километров тунел.
Отделният тунел
Тунелът при Железница е част от проекта за отсечката на "Струма" от Благоевград до Крупник, която е 17 км. Държавната компания НКСИП е решила да го раздели на две, защото проектирането на пътната част е изисквало 9 месеца по-малко, отколкото на тунелната.
Сега лотът е разделен на два етапа, като за първия с дължина 12.54 км вече има избран изпълнител. Това е обединение "АМ Струма 3.1", в което влизат благоевградската "Агромах", "Пътища Пловдив груп", "Пътища Пловдив", АБ, "Хидрострой" и "Алве консулт" (виж карето). Те спечелиха търга с максимален брой точки на техническата оферта и цена от 139 млн. лв. без ДДС, която при непредвидени обстоятелства не може да надвиши 155 млн. лв. без ДДС.
"Първо, искахме да пуснем по-бързо пътната част, второ, стойността на целия проект щеше да е много висока, както и изискванията към кандидатите. Не всеки е специализирал и има опит в тунелно строителство", посочи Асен Антов, председател на управителния съвет на НКСИП. Ако целият участък – път с тунел, беше пуснат в рамките на една процедура, изпълнителят можеше да е съвсем друга компания или обединение с опит в тунелното строителство, а общата стойност на поръчката - около 400 млн. лв. Преди година държавата обявяваше като очаквана стойност на тунела сума от 200 млн. лв.
Сега изискванията към кандидатите са да имат достъп до собствен финансов ресурс от 20 млн. лв. Те трябва да имат опит с проектиране и строителство на магистрала или първокласен път с дължина поне 2 км, на пътен, жп или метро тунел, както и на нови мостови съоръжения с единични отвори над 17 м и обща площ над 13 000 кв.м.
Въпросът с цената
Тунелът преди с. Железница ще е на почти същото място като съществуващия тунел на път Е79, само че на няколкостотин метра навътре в скалния масив. Освен него изпълнителят ще трябва да изгради още няколко пътни съоръжения преди и след тунела – мост над р. Струма, надлез над път Е79, надлез над жп линията София – Кулата и надлез над път Симитли – Благоевград. Съоръженията са част от проекта за преминаване на "Струма" през Кресненското дефиле, който има оценка за въздействието върху околната среда от 2008 г., тоест минал е всички етапи на одобрение. Въпросният проект включва и 13-километров тунел, но заради високата му стойност – над 1 млрд. лева, той най-вероятно няма да се реализира. Вместо това магистралата ще преминава чрез две самостоятелни платна на различни нива със серия от мостове и тунели.
Цената от 250 млн. лева е прогнозна, надяваме се в състезателната процедура да постигнем по-ниска стойност, каза Асен Антов. Според експерти от пътния бранш цената за съоръжението може и да реалистична, тъй като досега толкова дълъг тунел, който да отговаря на съвременните европейски норми, не се е изграждал. Съоръжението ще е с две отделни тръби, всяка с по две платна, тоест изпълнителят ще изгради 4 км тунел в двете посоки. Най-голямото предизвикателство ще са вентилацията, специалните настилки и осветлението, които да гарантират безопасност на движението.

След близо едногодишен спор Върховният административен съд върна в средата на октомври австрийската строителна компания "Щрабаг" в търга за отсечката на магистрала "Струма" Благоевгард – Крупник. Решението е в отговор на жалба на "Щрабаг", което беше отстранено на първия етап от конкурса в края на миналата година. НКСИП прецени, че компанията не отговаря на предварителните изисквания и няма да бъде допусната до запознаване с тръжната документация и подаване на оферта. Близо година по-късно съдът отсъди в полза на "Щрабаг". НКСИП кани дружеството да подаде техническа и ценова оферта на 28 декември. По информация на "Капитал" компанията писмено се е отказала и затова от 13 ноември има решение, с което обединението на "Агромах" вече е класирано на първо място. От НКСИП и "Щрабаг" не бяха открити за коментар.

55 коментара
Айде пак да попитам -
Колко стотин километра скоростни пътища
може да построите за 250 милиона?
Или ей така трябва да се набият в един тунел ?!?
Нищо не е. В Ню Йорк километър метро на няколко метра под земята им излиза по милиард - милиард и половина на километър. Не лева :)
Това е важен проект. Софиянци ще стигат по - бързо до гръцките плажове. Какво ли им пука на управляващите за северна България...там електоратът не е умен и красив!
До коментар [#1] от "Нико":
пише си в статията - това е магистрален тунел който в двете посоки е 4 км по две ленти за движение и ще има още доста прилежаща и довеждаща инфраструктура- така че може и да не е нереалистична цената!
[quote#4:"Пешката"]ака че може и да не е нереалистична цената![/quote]
Въпросът не е в това дали цената е достоверна, а дали тези пари не биха могли да се изразходят по-добре. Например за 60-70км от магистрала Хемус.
До коментар [#5] от "Калник":
и да може имаме ангажимент да я построим тази магистрала иначе ще има яко връщане на пари на ЕС. Иначе си прав - Северна България е онеправдана в много отношения -- трябва да се почва Хемус от двете посоки, Русе-ВТ-Свиленград с преход през Шипка и Ботевград-Видин.
До коментар [#6] от "Пешката":
Пътища се строят там където има хора които да ги ползват. Погледнете задръстванията по струма, погледнете сравнително малкия трафик между ВеликоТърново и Търговище. З
До коментар [#5] от "Калник":
80% от тия пари са европейски и се дават с конкретна цел - да се построят международни магистрали връзки. И не, не могат да се използват за междуселски пътища или за добвки за пенсионери.
До коментар [#6] от "Пешката":
Чакайте малко, пътища се строят там където има хора които да ги позват. Дори в натоварено време между Търново и Варна си е съвсем спокойно, в делнични дни е мъртвило. За сравнение погледнете какво става дори в делнични дни на изхода на Благоевград за по празници задръстването е 100км !!!
До коментар [#6] от "Пешката":
Въпросът с ангажимента сами сме си го набутали! В Брюксел не ти казват кои магистрали са приоритетни! А проектирането и съответните разходи пак не се решават от Брюксел, а от шопските бръмзели!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.