И "Хемус" ще се строи от български компании

След изграждането на двете отсечки за почти три години "Хемус" ще порасне със 70 км

И "Хемус" ще се строи от български компании

По-скъпата отсечка от магистралата за 266 млн. лв. почти сигурно отива при ПСТ, а за втората двубоят е между Джи Пи и "Трейс"

Десислава Лещарска
18646 прочитания

След изграждането на двете отсечки за почти три години "Хемус" ще порасне със 70 км

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Продължаването на "Струма" отиде в ГБС и "Агромах". Така всички над 800 млн. лв. за дeвет магистрали отиват в местни дружества.

Строежът на големите магистрални отсечки ще се прави само от български фирми. След като ГБС и "Агромах" взеха двете големи поръчки за "Струма" от техническото класиране при "Хемус" се вижда, че местни консорциуми пак водят. В най-скъпата отсечка - тази от Угърчин до разклона за Плевен и Ловеч, убедително води обединение около "ПСТ груп", а за по-малката от Ябланица до Угърчин челната двойка отново е местна. Чуждите компании в състезанието или бяха отстранени, или се отказаха, или сега са оценени много ниско. Така през следващите години само в български компании ще влязат над 800 млн. лв. за четирите отсечки на двете магистрали.

Кой взима голямата поръчка

Най-голямата единична поръчка и сред топ 3 в сектора за годината е за отсечката Угърчин - Плевен. Тя е 36 километра, с очаквана стойност от 266 млн. лв. и почти сигурно отива при една от отново любимите фирми на управляващите - "ПСТ груп", която в сектора от две години се свързва с Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка. При ГЕРБ обаче за последната година няма явен фаворит и повечето големи местни строители получават по нещо.

Обединение "ПСТ Хемус 2" включва строителните "ПСТ груп", "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели", като с най-голям дял е ПСТ, но останалите участници не си спомниха  точното разпределение. Победата се вижда от сега изготвените оценки на техническите предложения за строежа на два лота от аутобана. "ПСТ Хемус 2" има почти максималния сбор от точки – 97.86 (виж графиката).

В крайното подреждане техническата оферта тежи с 25%, а цената – с останалите 75%. Въпреки това обединението на ПСТ е с най-високи шансове в търга, тъй като е с почти 25 точки преднина преди втория в класирането – сдружение между италианската "Сочиета италиана пер кондоте д’аква" и софийската "Монолит".

Крайното класиране ще стане ясно следващата седмица във вторник, когато ще бъдат отворени ценовите предложения на участниците. Ако няма обжалвания, това ще значи вероятно договор в началото на следващата година. Срокът за строителство е фиксиран на 32 месеца. Така в края на 2018 г. трябва пътят да е готов.

Добра година за ПСТ

След като през 2014 г. приходите, но не и печалбата, на "ПСТ груп" спаднаха, тази година се очертава като особена добра за компанията. Тя се включи активно по строителството на Северната скоростна тангента с "Водстрой 98" и "Хидрострой" - проект за близо 200 млн. лева. През последните месеци ПСТ (познато до април тази година като "ПСТ холдинг") взе и изграждането на нов път до терминал 2 на софийското летище, поръчки за пътни ремонти в София и Бургас и др. Със спечелването на търга за отсечката на магистрала "Хемус" компанията може да си върне първенството в класацията на строителните компании, след като тази година беше изместена от "Главболгарстрой", "Водстрой 98", "Джи Пи груп" и "Трейс груп холд". Повечето от тези фирми обаче също продължават да печелят държавни поръчки.

"ПСТ груп", което допреди две години се свързваше с Васил Божков, бе придобито от офшорна компания, зад която се предполага, че стои Първа инвестиционна банка, която от години финансира дружеството. През март миналата година собствеността в холдинга отново се промени и той мина в ръцете на кипърското Kolvik Services. Твърдението в строителния сектор е, че банката и депутатът  Делян Пеевски го контролират.

Двубой за малката поръчка

Докато състезанието за по-голямата отсечка  на "Хемус" не изглежда особено оспорвано, то в това за магистралата от Ябланица – Угърчин няма ясно изразен фаворит и се очертава местен двубой. С най-много точки – 87.86, е обединение на "Джи Пи груп" (която се свързва с Валентин Златев), в което влизат и две испански компании. Вторият в класирането е консорциум между "Трейс груп холд" и "Станилов" и е с много близка оценка за техническа оферта – 84.29 точки. Тук цената ще е определяща за избора на един от двата строителя. Отсечката е с дължина 23 км и прогнозна цена 168 млн. лв. без ДДС.

Всички останали кандидати за двата лота – чуждестранни компании от Турция, Италия, Испания, както и техни обединения с местни партньори, остават назад в класирането. Така най-големите пътни търгове – за магистралите "Хемус" и "Струма", остават изцяло за български строителни компании. "Струма" се финансира от новата оперативна програма "Транспорт", но тя е със силно ограничен ресурс за пътища – по-малко от 700 млн. евро. Магистрала "Хемус" е в списъка с резервни проекти и е много малко вероятно парите от Европа да стигнат до нея. Правителството обаче е поело ангажимент да финансира двата лота и парите ще дойдат от бюджета или от заем. Нови големи пътни проекти без Струма през Кресна не се очертават.

Продължаването на "Струма" отиде в ГБС и "Агромах". Така всички над 800 млн. лв. за дeвет магистрали отиват в местни дружества.

Строежът на големите магистрални отсечки ще се прави само от български фирми. След като ГБС и "Агромах" взеха двете големи поръчки за "Струма" от техническото класиране при "Хемус" се вижда, че местни консорциуми пак водят. В най-скъпата отсечка - тази от Угърчин до разклона за Плевен и Ловеч, убедително води обединение около "ПСТ груп", а за по-малката от Ябланица до Угърчин челната двойка отново е местна. Чуждите компании в състезанието или бяха отстранени, или се отказаха, или сега са оценени много ниско. Така през следващите години само в български компании ще влязат над 800 млн. лв. за четирите отсечки на двете магистрали.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


20 коментара
  • 1
    antonalex avatar :-|
    OMUNVINGE

    Какво учудващо има в това, не вярвам български или гръцки компании да печелят поръчки в Германия, голяма новина български компании ще строят в България.

  • 2
    pesheff avatar :-|
    Пешката
    • -17
    • +189

    До коментар [#1] от "OMUNVINGE":

    е как какво! КапитаУистите на прокопий са получили директива и действат по въпроса.

  • 3
    kalliman avatar :-|
    kalliman

    М/у другото така като карам по тракия, особенно по новите и ремонтираните участъци, мога да кажа че ПСТ строят доста по-добре от Трейс. Така или иначе поръчката ще вземе някоя от обръчите фирмите, поне да строят добре. Трейс са си оставили ръцете - платното е на вълнички. Изобщо не знам как са минали качествен контрол. ПСТ са една идея по-добре.

  • 4
    krastitel avatar :-(
    krastitel

    Винаги е добре да избираш проверени компании с които се "работи добре" - така и възложителите са лично щастливи ...
    Данъкоплатците да му мислят

  • 5
    gosho3 avatar :-|
    gosho3
    • -44
    • +142

    Нещо не разбирам тези борби за "Хемус". Вместо да направят качествен път с по 2 ленти във всяка посока (не е задължително да е магистрала) от Ботевград до Видин - "Дунав - мост - 2" тръгнали да правят щуротии. Ама каква магистрала "Хемус" - ами то там трафик няма, след разделянето на пътя при Ябланица , наляво към Плевен , надясно към Горна Оряховица - Шумен трафика просто се разделя и магистрала не може да се натовари. Ще си асфалтираме полетата ей така. 2-лентов път в двете посоки стига, не е необходима магистрала след Ябланица.
    Стратегическото направление е "Юг-Север" и да го ползуваме този "Дунав мост - 2". За какво се борихме толкова години да го построим? Да си стои като паметник ли? Ами и в момента голяма част от стоковите потоци минават през Солун за Централна и Западна Европа. Не през Варна или Бургас например. На мен като ми внасят стоките от Азия минават през Солун до София, защото иначе за да влезат в Черно море през проливите и т.н. и в скъпите български пристанища - всичко се оскъпява. Просто коридора Солун-София (магистрала "Струма") -Ботевград-Видин-"Дунав мост 2" -Калафат ....и нататък към ЕС държавите е коридор, който минава изцяло в ЕС територия.

  • 6
    loranikolova avatar :-|
    loranikolova

    Докато ние търсим породата на кучето на Ченалова,някои хора мажат ли мажат филиите.Съгласна съм,че все някой ще го прави,но защо ЧЕРЕПА и Пеевски-свински?И защо народът гласува за Бойко-техният параван?

  • 7
    iceto_ avatar :-|
    iceto_

    До коментар [#5] от "gosho3":

    това е така и ми е чудно напъна да се строи и към Калотина, да плащаме за сръбски магистрали, вместо да оправяр пътя на горе

  • 8
    ph_alexiev avatar :-|
    paralelepiped

    Кой трябва да спечели според Капитал за да са доволни?
    Марсианците може би или...? Или пък никой и да продължаваме да си стоим в началото на 20-ти век като пътна инфраструктура?
    Отделен въпрос е ако има нарушения по време на търговете, но като гледам каква е конкуренцията, потенциално ощетените кандидат-стрители вероятно ще имат доста инструменти (и то не само юридически) да защитават своя интерес.

  • 9
    ial avatar :-|
    ial

    До коментар [#1] от "OMUNVINGE":

    Помисли пак.
    Търговете би трябвало да намерят най- добрия строител на най- добрата цена.
    Публична тайна е, че нерядко в търговете има корупция.
    Ако тези процедури са почтени, открити и равнопоставени за всеки - супер.
    Дано този път няма преовлажняване на почвите и наливане на допълнителни милиони.

  • 10
    paliiyy avatar :-|
    paliiyy

    До коментар [#5] от "gosho3":

    Хем си прав за пътя до Видин, хем не си прав за магистралата до Варна.
    Необходимо е и северните градове (Русе, Шумен, Плевен, Велико Търново, Добрич,Търговище и Разград) да имат бърза връзка със София, каквато сега нямат, а капацитетът на магистралата рано или късно ще се изпълни. Все пак икономика, не означава само внос от Азия, а и местно производство.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход