"Гражданска отговорност" ще може да е онлайн срещу електронен подпис
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Гражданска отговорност" ще може да е онлайн срещу електронен подпис

Икономическата комисия в парламента си постави за цел да е готова с второто четене на Кодекса за застраховането до 8 декември

"Гражданска отговорност" ще може да е онлайн срещу електронен подпис

Предложението на депутати от ГЕРБ ще бъде гласувано следващата седмица

Гергана Михайлова
9415 прочитания

Икономическата комисия в парламента си постави за цел да е готова с второто четене на Кодекса за застраховането до 8 декември

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Съдебните изпълнители няма да могат да блокират сметки на застрахователи, както досега.

Компромисен вариант, който да направи възможно сключването на застраховка "Гражданска отговорност" онлайн, бе внесен от група депутати в икономическата комисия в парламента. Опцията ще е достъпна само за ограничен кръг лица, тъй като изисква от купувача да има електронен подпис. Позиция, че задължително трябва да има алтернатива на стикерите за автомобилната застраховка, отстоява мнозинството в парламентарната комисия, водено от ГЕРБ. След широкия обществен отзвук по темата и подетата петиция от граждани за пръв път готови на отстъпки се показаха представители на застрахователните компании и експертите от Комисията за финансов надзор (КФН) и Министерството на финансите.

Дали вариантът с електронния подпис ще бъде този, който ще се подложи на гласуване в пленарната зала, се очаква да стане ясно при гласуването на предложението следващия вторник - 8 декември. Това е срокът, който комисията си постави за приключване на второто четене на новия Кодекс за застраховането. Депутати от мнозинството твърдят пред "Капитал", че във вторник ще има и друго предложение, което ще позволява сключването на застраховки без електронен подпис.

Стремежът е кодексът да бъде приет до края на годината, за да може от януари секторът да започне да прилага европейските изисквания за платежоспособност, а страната да избегне наказателна процедура от Европейската комисия.

В името на сигурността

Първоначалният вариант на текста от кодекса за застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите изрично забраняваше възможността за сключването й онлайн. Логиката на вносителя бе, че писменият договор е единственото, което може да се ползва като доказателство и да предпази клиента или пострадалото при катастрофа лице от некоректно поведение на застраховател. На изричната забрана се противопоставиха бившият заместник-председател на КФН Борислав Богоев и няколко IT компании, според които зад този текст прозира чист лобизъм в полза на производителя на стикерите по автомобилите - печатницата "Демакс" на депутата Петър Кънев. Застрахователните компании не приемаха идеята за сключване на застраховката по начин, различен от досегашния, но направеното в четвъртък предложение от депутатите от ГЕРБ Даниела Савеклиева, Теодора Георгиева и Катя Попова промени позицията им. То дава възможност за сключване на договора в електронна форма, подписана от страните с електронен подпис, като се вменява задължение на застрахователя до три работни дни след това да изпрати на клиента си договора на хартиен носител.

"Когато няма размяна на подписи, ще е проблем за потребителя да доказва, че има сключена застраховка", коментира Ралица Агайн-Гури, заместник-председател на КФН и ръководител на "Застрахователен надзор". Тя каза, че в момента на пазара не е изключение, а практика да се оспорват плащания при катастрофи. "Обезщетенията обикновено са много високи, до милиони левове, особено когато има пострадал или смърт, или пък катастрофата е станала в чужбина. Така, ако има проблем със застраховката, виновният водач може да се окаже с непосилно задължение", добави Агайн. Според нея най-важното за клиента е да разполага с договор, подписан от застрахователя. "Всички застрахователи имат електронен подпис. Това е начинът, по който водим кореспонденцията с тях", добави Агайн, с което даде насока за евентуална редакция на текста, от който да отпадне задължението за купувача на застраховката да има електронен подпис.

Като представител на мнозинството в парламентарната комисия депутатът от ГЕРБ Делян Добрев изказа позиция, че кодекс без възможност за онлайн застраховане няма да бъде подкрепен. "Ако хората се притесняват, че няма да имат сигурност, нека отидат и изгубят половин ден, за да сключат застраховката на хартия. Но тези, които не се притесняват, трябва да имат възможност да го направят и по електронен път", е мнението на Добрев.

Привилегировани по ГПК

Други спорове в комисията породи текст, който казва, че лице, което желае да получи застрахователно обезщетение, е длъжно първо да отправи писмена претенция към застрахователя, а едва ако не е удовлетворено, да се насочи към съда. Противниците на този ред считат, че се накърняват човешки права и се вменява задължение на пострадалия да доказва, че има право на обезщетение. Тълкуването на застрахователите обаче е друго. Според тях това е начинът да се изправи порок в сегашната практика, при която става катастрофа, нито пострадалият, нито КАТ уведомяват застрахователя и той научава за задължението си да плати години по-късно едва когато съдът му праща призовка. Друг аргумент в полза на промяната е, че с нея се дава възможност за извънсъдебно уреждане на претенции, което е по-бързо и по-евтино.

Въпреки изказани по време на заседанието възражения депутатите одобриха и текст, който дава привилегия на застрахователите при изпълнителни производства. В момента правилата са такива, че при завеждане на спор съдебните изпълнители могат да блокират всички сметки на застрахователя. Това спъва оперативната дейност на компаниите, което е в ущърб на останалите им клиенти. С промените се дава 7-дневен срок, в който застрахователят да плати претендираната сума на клиента си.

 

Проблемите с лизинга остават

Частичен компромис в Кодекса за застраховането бе постигнат и по отношение на лизинговото имущество. С цел по-добра защита на потребителите се предвиждаше промяна в схемата, по която да се изплащат обезщетения, като първоначалният вариант бе те да се превеждат на лизингополучателя, тъй като той е този, който плаща застраховката и има риск при неблагоприятно събитие да остане и без актива, и без обезщетение, като продължи да дължи вноски на лизингодателя. Това обаче поставяше лизинговите компании в позицията на необезпечен кредитор и сериозно застрашаваше бизнеса им, който генерира по 1 млрд. лв. оборот годишно и спомага за инвестициите в производствените сектори на икономиката. По предложение на същото трио депутатки от ГЕРБ  - Савеклиева, Георгиева и Попова - текстът бе изменен така: при частична щета по лизингов актив се плаща на лизингополучателя, освен ако не е договорено да се плаща директно на сервиза. При кражба или тотална щета парите се превеждат на лизингодателя, който погасява задълженията по договора на клиента си и ако има остатък, го изплаща на лизингополучателя. Макар да не съответства изцяло с исканията на лизинговите компании, редакцията донякъде им дава сигурност.

В кодекса обаче остана текстът, който предвижда периодично съгласуване на условията по застраховката на лизинговото имущество с клиента. Идеята е да се даде възможност на потребителя да избере най-изгодната за него оферта на пазара, тъй като сегашната практика облагодетелства лизинговите компании, които в масовия случай са свързани със застраховател и имат изгода от по-скъпите застраховки. Според съпредседателя на Българската асоциация за лизинг Атанас Ботев, който взе участие в работното заседание на парламентарната комисия, така приетите текстове продължават да притесняват индустрията.
Съдебните изпълнители няма да могат да блокират сметки на застрахователи, както досега.

Компромисен вариант, който да направи възможно сключването на застраховка "Гражданска отговорност" онлайн, бе внесен от група депутати в икономическата комисия в парламента. Опцията ще е достъпна само за ограничен кръг лица, тъй като изисква от купувача да има електронен подпис. Позиция, че задължително трябва да има алтернатива на стикерите за автомобилната застраховка, отстоява мнозинството в парламентарната комисия, водено от ГЕРБ. След широкия обществен отзвук по темата и подетата петиция от граждани за пръв път готови на отстъпки се показаха представители на застрахователните компании и експертите от Комисията за финансов надзор (КФН) и Министерството на финансите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK