С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 4 дек 2015, 16:25, 8038 прочитания

Вавилонската кула на е-администрацията

Държавата приключва поредните проекти за 20 млн. лв. за електронно управление, но ще заработи ли то най-накрая

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Шансовете някога да сте попадали на уебсайта egov.bg са малки, a шансовете да сте успели да свършите някаква полезна работа там клонят към нула. Въпреки това единният портал за достъп до електронни административни услуги (както държавата е решила да маркетира горния сайт) е един от най-скъпите уебсайтове, които държавната администрация притежава.

Вече няколко пъти са организирани поръчки за милиони за изграждане и надграждане на този онлайн ресурс (историята му започва около 2007г.), а през изминалата седмица Министерството на транспорта, инфорационните технологии и съобщенията (МТИТС) представи поредната му версия. Този път тя струва 2.4 млн. лв. и трябва да влезе в употреба преди края на годината. Поредният опит за обновяване на портала е част от по-голям проект за малко над 20 млн. лв., с който на теория трябва да бъдат попълнени липсващите парчета от изключително сложната система на е-управлението (виж графиката), която министерството изгражда вече десетина години с пари от европейските и българските данъкоплатци.


На теория egov.bg трябва да е първата стъпка за всеки, който иска да разбере нещо за услугите на всякакви администрации - например какви документи са нужни за създаването на фирма, как се кандидатства за детска градина или как се вади разрешително за сеч на гори. В идеалния случай порталът трябва да води и до съответните електронни услуги, които да се изпълняват от начало до край с няколко клика на мишката вместо с обикаляне между гишета и разнасяне дебели папки с формуляри и удостоверения. Утопията ще е пълна, ако добавите и възможност за плащане и за получаване на документите онлайн. Ако фантазията бъде изпълнена докрай, на гражданинът Х не трябва изобщо да му се налага да си изважда например свидетелство за съдимост, а вместо това поискалата го институция да го вземе служебно по електронен път. Поне това си представяме, когато се говори за иначе абстрактния термин е-управление.

Реалността е по-различна. Процесът по изграждане на е-управлението отново няма да бъде завършен. На пресконференцията във вторник директорът на дирекция "Информационни технологии" в МТИТС Христо Христов отбеляза, че "резултатите от [проекта] позволяват една услуга да бъде заявена през портала за достъп до електронни административни услуги, платена и получена изцяло електронно". Наистина, в последните няколко години се появяват отделни услуги на различни институции, които са в някаква степен дигитализирани. Зад тези е-услуги обаче далеч не седи добре измислена и смазана машина за обмен на информация от всяко кътче на администрацията. Вместо това министерството разполага със система, която много наподобява легендата за вавилонската кула, където все пак има отделни части, които работят, но не могат да комуникират помежду си.

Ново 20



Към системата на електронното управление този път трябва да бъдат включени няколко различни елемента. Чрез електронното валидиране и електронното връчване, които са изградени от "Сиела-Норма" срещу 2.6 млн. лв., администрациите трябва да потвърждават извършването на услуга чрез нещо като официално одобрена електронна поща. Надграждането на системата за електронни разплащания, което се прави от консорциум "Такс ми" (фирмите "Абати", "Джи ди би сол" и "Ай пи сек") срещу 2.4 млн. лв., трябва да осигури уеднаквено плащане за услуги. Усъвършенстването на еgov.bg, което се прави от "Ай Би Ес България", трябва да направи сайта по-интуитивен и лесен за ползване през мобилни устройства. С поръчките за "публикуване на служебен достъп на регистри на държавната администрация" (която се прави от "Технологика" срещу 2.6 млн. лв.) и "доизграждане на инструменталната среда на електронното управление" (с изпълнител "Бул Ес Ай" на стойност 2.5 млн. лв.) трябва да се изглади вътрешната връзка между системите. Срещу още 3.7 млн. лв. от МТИТС са наели и "Сиенсис" АД да доизгражда хардуерната среда за е-управление.

Дори и след завършването на проектите е много вероятно гражданите и бизнесът да не получат тази пълна функционалност на цялостно е-обслужване, която обещават в момента правителството и компаниите. Така например сайтът egov.bg няма изградена връзка с основното хранилище на услугите - Интегрираната информационна система на държавната администрация. Засега подобна интеграция не е планирана, което означава, че вместо да се внедрят автоматично услугите в портала, този процес трябва да се прави ръчно. Затова и в ранната версия на новия еgov.bg, която се завъртя по специализирани форуми, преди той да бъде внедрен, голяма част от информацията не присъстваше. Не ни е трудно да си представим, че държавата просто не разполага с пълен списък на своите услуги. Особено такъв, който да е написан на разбираем език.


От транспортното министерство все пак твърдят, че в края на декември в портала ще има 200 административни услуги (които присъстват и в предишната му версия), както и 50 услуги на Столична община (също от стар проект) и още 80 услуги от пет администрации - МТИТС, ИА "Автомобилна администрация", Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация", Агенция "Митници".

Друг пример е електронната автентикация. За момента тя ще става само чрез електронен подпис, който притежават твърде малко хора - основно представители на фирми, защото обикновените граждани нямат стимул да си го закупят. С други думи тази поръчка няма да разшири базата от потенциални потребители на е-услуги и няма да ги улесни съществено. А в парламента току-що влезе нов Закон за електронната идентификация, който предполага нов подход към разпознаването и удостоверяването на гражданите в интернет. Ако той бъде приет, системите за е-автентикация и е-оторизация може би ще трябва да бъдат доработени, а може би просто ще бъдат изоставени в полза на нещо ново. Докато законът стане факт обаче, ще мине доста време. "Въпросната система за автентикация с КЕП (Квалифициран електронен подпис - бел. ред.) е временно решение и тя ще стане излишна, когато бъде сменена от система за електронна идентификация съгласно новия закон за това", коментира главният изпълнителен директор на "Сиела-Норма" Веселин Тодоров пред "Капитал".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава

И още: Миграционен натиск на границата между Турция и Гърция, VW - или Турция, или никъде

15 дек 2019, 1021 прочитания

ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми 5 ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми

Според "Спаси София" управляващите са изтрили проекторешението от вътрешната система

15 дек 2019, 2123 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Сезам, затвори се!

Бойко Борисов сплаши кметовете, но масово вдигане на местни данъци няма да има. Без истинска децентрализация и по-добър контрол, финансите на общините ще продължат да са в окаяно състояние

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10