// К1: Средата / Политика
Вавилонската кула на е-администрацията
Държавата приключва поредните проекти за 20 млн. лв. за електронно управление, но ще заработи ли то най-накрая
Илюстрация |
Шансовете някога да сте попадали на уебсайта egov.bg са малки, a шансовете да сте успели да свършите някаква полезна работа там клонят към нула. Въпреки това единният портал за достъп до електронни административни услуги (както държавата е решила да маркетира горния сайт) е един от най-скъпите уебсайтове, които държавната администрация притежава.
Вече няколко пъти са организирани поръчки за милиони за изграждане и надграждане на този онлайн ресурс (историята му започва около 2007г.), а през изминалата седмица Министерството на транспорта, инфорационните технологии и съобщенията (МТИТС) представи поредната му версия. Този път тя струва 2.4 млн. лв. и трябва да влезе в употреба преди края на годината. Поредният опит за обновяване на портала е част от по-голям проект за малко над 20 млн. лв., с който на теория трябва да бъдат попълнени липсващите парчета от изключително сложната система на е-управлението (виж графиката), която министерството изгражда вече десетина години с пари от европейските и българските данъкоплатци.
Реалността е по-различна. Процесът по изграждане на е-управлението отново няма да бъде завършен. На пресконференцията във вторник директорът на дирекция "Информационни технологии" в МТИТС Христо Христов отбеляза, че "резултатите от [проекта] позволяват една услуга да бъде заявена през портала за достъп до електронни административни услуги, платена и получена изцяло електронно". Наистина, в последните няколко години се появяват отделни услуги на различни институции, които са в някаква степен дигитализирани. Зад тези е-услуги обаче далеч не седи добре измислена и смазана машина за обмен на информация от всяко кътче на администрацията. Вместо това министерството разполага със система, която много наподобява легендата за вавилонската кула, където все пак има отделни части, които работят, но не могат да комуникират помежду си.
Ново 20
Към системата на електронното управление този път трябва да бъдат включени няколко различни елемента. Чрез електронното валидиране и електронното връчване, които са изградени от "Сиела-Норма" срещу 2.6 млн. лв., администрациите трябва да потвърждават извършването на услуга чрез нещо като официално одобрена електронна поща. Надграждането на системата за електронни разплащания, което се прави от консорциум "Такс ми" (фирмите "Абати", "Джи ди би сол" и "Ай пи сек") срещу 2.4 млн. лв., трябва да осигури уеднаквено плащане за услуги. Усъвършенстването на еgov.bg, което се прави от "Ай Би Ес България", трябва да направи сайта по-интуитивен и лесен за ползване през мобилни устройства. С поръчките за "публикуване на служебен достъп на регистри на държавната администрация" (която се прави от "Технологика" срещу 2.6 млн. лв.) и "доизграждане на инструменталната среда на електронното управление" (с изпълнител "Бул Ес Ай" на стойност 2.5 млн. лв.) трябва да се изглади вътрешната връзка между системите. Срещу още 3.7 млн. лв. от МТИТС са наели и "Сиенсис" АД да доизгражда хардуерната среда за е-управление.
Дори и след завършването на проектите е много вероятно гражданите и бизнесът да не получат тази пълна функционалност на цялостно е-обслужване, която обещават в момента правителството и компаниите. Така например сайтът egov.bg няма изградена връзка с основното хранилище на услугите - Интегрираната информационна система на държавната администрация. Засега подобна интеграция не е планирана, което означава, че вместо да се внедрят автоматично услугите в портала, този процес трябва да се прави ръчно. Затова и в ранната версия на новия еgov.bg, която се завъртя по специализирани форуми, преди той да бъде внедрен, голяма част от информацията не присъстваше. Не ни е трудно да си представим, че държавата просто не разполага с пълен списък на своите услуги. Особено такъв, който да е написан на разбираем език.
От транспортното министерство все пак твърдят, че в края на декември в портала ще има 200 административни услуги (които присъстват и в предишната му версия), както и 50 услуги на Столична община (също от стар проект) и още 80 услуги от пет администрации - МТИТС, ИА "Автомобилна администрация", Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация", Агенция "Митници".
Друг пример е електронната автентикация. За момента тя ще става само чрез електронен подпис, който притежават твърде малко хора - основно представители на фирми, защото обикновените граждани нямат стимул да си го закупят. С други думи тази поръчка няма да разшири базата от потенциални потребители на е-услуги и няма да ги улесни съществено. А в парламента току-що влезе нов Закон за електронната идентификация, който предполага нов подход към разпознаването и удостоверяването на гражданите в интернет. Ако той бъде приет, системите за е-автентикация и е-оторизация може би ще трябва да бъдат доработени, а може би просто ще бъдат изоставени в полза на нещо ново. Докато законът стане факт обаче, ще мине доста време. "Въпросната система за автентикация с КЕП (Квалифициран електронен подпис - бел. ред.) е временно решение и тя ще стане излишна, когато бъде сменена от система за електронна идентификация съгласно новия закон за това", коментира главният изпълнителен директор на "Сиела-Норма" Веселин Тодоров пред "Капитал".
Още по темата
Електронно управление в края на тунела
С приемането на Закона за електронно управление по-важните предпоставки ще са налице, но ефектите ще се видят след години
10 юни 2016Защо няма да има държавни имейли за 24 млн.лв.
И други важни въпроси за предстоящите проекти за електронно управление
15 фев 2016Евробарометър:
Администрацията е най-голямата пречка за бизнеса в България
Около 60% от фирмите смятат, че корупцията също е голям проблем, докато в ЕС средното ниво е 40%
18 яну 2016Български компании могат да участват в европейски проекти за е-управление
Срокът за кандидстване е 15 март, а общият бюджет е за 55.6 млн. евро
13 дек 2015Фондация развива безплатна платформа за правни документи
На pisar.bg могат да бъдат онлайн попълнени от договор за наем до бланки за регистрация на фирма
13 дек 2015Нова агенция и единен системен оператор ще отговарят за е-управлението
Целта на законопроекта, предложен от кабинета, е да се консолидират ресурсите на държавата
6 окт 2015Концентрацията на властта в дигиталното управление предизвика боричкания в аналоговото
26 юни 2015Началото на края на хартиената администрация
Правителството ще синхронизира работата по електронното управление, а след октомври няма да има нови документи, които да не са и в електронен вид
23 апр 2015
И още: Миграционен натиск на границата между Турция и Гърция, VW - или Турция, или никъде
15 дек 2019, 1021 прочитания

Според "Спаси София" управляващите са изтрили проекторешението от вътрешната система
15 дек 2019, 2123 прочитания
15 дек 2019, 3403 прочитания
15 дек 2019, 2123 прочитания
15 дек 2019, 1724 прочитания
15 дек 2019, 1271 прочитания
15 дек 2019, 1261 прочитания
Бойко Борисов сплаши кметовете, но масово вдигане на местни данъци няма да има. Без истинска децентрализация и по-добър контрол, финансите на общините ще продължат да са в окаяно състояние