Желязната нишка на коприната

Има ли потенциал България да се включи по пътя на китайското карго към Европа

Вземете една карта на света. Намерете на нея Шъхъдзъ в западен Китай, близо до границата с Казахстан. Проследете с пръст през границата, до град Актау, на брега на Каспийско море. После продължете през синьото петно, до Баку, и по-конкретно пристанището в Алят. После оттам заобиколете Армения, минете през Тбилиси и слезте надолу до Карс, в Турция. Това са 4766 км. Първият товарен влак, свързал през август Китай с Азербайджан по този маршрут и натоварен с 82 контейнера сода каустик, взе разстоянието до Баку за 6 дни, включително пресичането на Каспийско море. За сравнение, контейнерите, тръгващи от Варна, стигат до Китай за 35 дни.

Има още време до завършването на сухопътната връзка между Китай и Европа - линията до Карс ще бъде пусната догодина, а тунелът под Босфора все още не е изцяло оперативен. Но ако си мислите, че новият "железен път на коприната" е само мечта, то сте закъснели. "Транскаспийският международен транспортен път", както се нарича проектът, трябва да пренася 27.5 млн. тона товари годишно, а азерските железници вече потриват ръце, като очакват около 2020 г. приходите от транзит през страната да са между 600 и 700 млн. долара.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    zo avatar :-|
    zo
    • - 74
    • + 2

    Понеже обичам географията и го намерих Шъхъдзъ, оказва се едва на 140 км западно от Урумчи. От Шъхъдзъ до границата с Казахстан, пък, са повече от 500 км.

    Нередност?
  • 2
    edin131 avatar :-|
    Nikoi
    • + 11

    има огромна вероятност русенския регион да стане карго център ,защото тук се пресичат река Дунав , Дунав мост с жп връзки на север и на юг и след 2-3 години и магистрала ,която ще идва от София и Гърция и такава от Турция ,отиваща на север към Русия и Унгария , основните сухопътни връзки с Русия и Турция ,а от там и с изтока са през Русе

    Нередност?
  • 3
    ss avatar :-P
    SS
    • + 8

    Сега е моментът да шитнем БДЖ - то на Китайците !

    Нередност?
  • 4
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465
    • - 4
    • + 4

    Авторите на статията са научкали нещо от четене насам на там по сайтове и форуми, но са сравнително далеч от истината. А, тя е, че китайското карго ще преминава по суша през Русия и Казахстан, Беларус, Полша и Германия. По море китайците ще предпочетат сравнително спокойния маршрут на Суетския канал и пристанищата в Средиземно море. Не напразно Пирея е взета от КОСКО, като обработката на контенйнери постоянно расте. Именно там е потенциалът на България да развие конкурентни на Македония и Сърбия трасета, които да прихващат трафик от Гърция. Турското карго може да минава през два основни маршрута - Дунав мост - 2 и Калотина посока Сърбия. Засега ЕС дава приоритет на Видин, а не на сръбската страна за разлика от министерство на транспорта, което настоява трасето да минава през Сърбия, която не е член на ЕС.

    Нередност?
Нов коментар