С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
35 7 дек 2015, 19:40, 23920 прочитания

"Хемус" се превръща в най-скъпата магистрала

Кандидатите да строят нови 60 км от магистралата искат около 800 млн. лв. без ДДС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Предложените цени с 30-40% над дадените в последните две състезания за "Струма".
Строежът на 60 километра от магистрала "Хемус" ще излезе рекордно скъп. При отварянето на цените за двете нови отсечки от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч се оказва, че компаниите искат от държавата двойно на това, което тя е очаквала. И разстоянието, ако се вземат цените на двата вероятни победителя - консорциуми на ПСТ и "Джи Пи груп", магистралата ще струва на данъкоплатците около 800 млн. лева без ДДС. При очаквани 434 млн. лв.

Обяснение за бясно поскъпващата магистрала може да се търси в няколко посоки. Тъй като цените на всички кандидати масово са в пъти по-високи (виж инфографиката), то първото допускане е, че държавата и нейните експерти не могат да смятат. И все пак офертите са с 30-40% над дадените в последните две състезания за "Струма". А при падащите цени на горивата, оттам и разходи за битум и горива за техниката и при малко поръчки в сектора логиката е стойността на пътя да пада. Най-неприятната версия е, че поръчката е била разпределена предварително и останалите кандидати са участвали само за масовка срещу бъдеща спечелена поръчка или друго. За чуждите строителни фирми, които участват самостоятелно, това обяснение е невалидно, но пък те са калкулирали всякакви рискове, включително и от бавни плащания, защото държавата по никой начин не е гарантирала средства за магистралата.


Миналата седмица около отсечката имаше и друга изненада - регионалният министър
Лиляна Павлова обяви, че строителството ще започне най-рано през 2017 г., което значи 60-километровото трасе да е готово 2020 г. И то ако се приключи с отчужденията, които също ще струват десетки милиони. Преди три години тя твърдеше, че до края на 2017 г. "Хемус" може да е завършена. Сега изглежда, че строежът може въобще да не започне в следващите две години, като най-същественият проблем са парите - за магистралата няма осигурено европейско финансиране, а високата цена може да се окаже непосилна за бюджета.

Затова от днешна гледна точка най-икономически изгодно изглежда държавата да прекрати скъпото сегашно състезание, да си провери сметките и да започне нова процедура. Така или иначе предвидени пари в бюджета за догодина няма, планът е да се строи от 2017 г., поне да се покаже на фирмите, че данъкоплатецът не е склонен на огромни дарения.

Златната магистрала



С най-голям шанс да строи пътят Ябланица - Угърчин (23 км) на "Хемус" е обединение "АМ Хемус лот 1" с водещ партньор българската "Джи Пи груп" (свързвана в сектора с Валентин Златев). Партньори са й испанските "Конструксионес Табоада и Рамос" и "МР сивил уъркс" (Испания), както и проектантската "Трансконсулт-22". Консорциумът е с най-много точки за техническа оферта и с втората най-добра цена: 277.4 млн. лева. При непредвидени обстоятелства стойността няма да може да надвишава 298 млн. лв. Тази стойност обаче внушително надвишава прогнозната - 168 млн. лева. Вместо малко над 7 млн. лева за километър, както планираше държавата, магистралата ще струва между 12 и 14 млн. лв/км, което я прави една от най-скъпите. Новите отсечки на "Струма" (без Кресненското дефиле) излизат около 10 млн. лв./км. Двете части от магистрали са със сходен хълмист терен, така че сравнението не е некоректно.

Огромни са разликите и в цените за по-дългата и скъпа отсечка - между Угърчин и разклона на Плевен. При прогнозна цена от 266 млн. лв. без ДДС най-ниската оферта е за 429.48 млн. лв. - на турската "Ташяпъ иншаат тааххют", но компанията има много по-малко точки от лидера при техническото оценяване. Най-високата е на италианската "Аталди" и е за 706.96 млн. лв. Заради амплитудата в офертите (високата цена на "Асталди" ще вдигне средната стойност) на някои от кандидатите може да им се наложи да пишат обосновка. Турската компания със сигурност ще трябва да мотивира цената си, защото е с 20% по-ниска от средната в търга.

Най-вероятният победител за отсечката е обединение с водещ партньор "ПСТ груп", включващо още "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели". То е с най-много точки на техническа оферта и с минимална цена за изпълнение 479 млн. лв., а максимална почти 500 млн. лв. Или почти двойно на очакваното от държавата. Средно на километър цената излиза 13.3-14 млн. лв. "ПСТ груп", която в строителния сектор се свързва с Първа инвестиционна банка и депутата от ДПС Делян Пеевски, напоследък все по-често печели строителни поръчки.


Причините

Според представители на строителните компании големите разлики между прогнозните и офертните цени се дължат на няколко причини. Едната е, че най-вероятно са ползвани стари оценки на пътната агенция и Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която организира търга, не ги е актуализирала. Другата е, че магистралата е със сложен профил и кратък срок за изпълнение - по-малко от три години заедно с проектирането. Това създава висок риск за изпълнителите, които най-вероятно са го калкулирали в цената. Третата е, че търгът тръгна в условията на неосигурено финансиране, тоест без фиксиран бюджет, което също е предпоставка за по-високи оферти.

Всички тези причини обаче не могат напълно да обяснят грандиозната разлика между прогноза и получени оферти. Представител на строителна компания обясни, че не е подал оферта, защото калкулацията му леко е надхвърляла тази на държавата. Неотказалите се от поръчката обаче явно знаят, че това не е проблем.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: ЕК предлага да падне мониторингът за България, арести в Несебър преди местния вот Вечерни новини: ЕК предлага да падне мониторингът за България, арести в Несебър преди местния вот

И още: Хърватия ще получи покана за Шенген; Увеличават се държавните разходи за здраве и пенсии

22 окт 2019, 1243 прочитания

Дни преди изборите кметът на Несебър може да бъде арестуван Дни преди изборите кметът на Несебър може да бъде арестуван

Специализираната прокуратура иска още четири задържания на участници в местния вот в града. Акцията може да помогне на конкурентите от ГЕРБ и партията на Диневи

22 окт 2019, 1277 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Париж иска български войници в Мали, София се снишава

Министерство на отбраната нямало капацитет да осигури охранителна рота от около 150 души, която да замести френските сили, предвидени за операцията срещу ИДИЛ

Още от Капитал
Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10