"Хемус" се превръща в най-скъпата магистрала
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Хемус" се превръща в най-скъпата магистрала

Министър Лиляна Павлова преди дни обяви, че строителството ще започне най-рано през 2017 г. Това поставя въпроса дали държавата не трябва да отхвърли получените в понеделник цени.

"Хемус" се превръща в най-скъпата магистрала

Кандидатите да строят нови 60 км от магистралата искат около 800 млн. лв. без ДДС

Десислава Лещарска
25838 прочитания

Министър Лиляна Павлова преди дни обяви, че строителството ще започне най-рано през 2017 г. Това поставя въпроса дали държавата не трябва да отхвърли получените в понеделник цени.

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Предложените цени с 30-40% над дадените в последните две състезания за "Струма".

Строежът на 60 километра от магистрала "Хемус" ще излезе рекордно скъп. При отварянето на цените за двете нови отсечки от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч се оказва, че компаниите искат от държавата двойно на това, което тя е очаквала. И разстоянието, ако се вземат цените на двата вероятни победителя - консорциуми на ПСТ и "Джи Пи груп", магистралата ще струва на данъкоплатците около 800 млн. лева без ДДС. При очаквани 434 млн. лв.

Обяснение за бясно поскъпващата магистрала може да се търси в няколко посоки. Тъй като цените на всички кандидати масово са в пъти по-високи (виж инфографиката), то първото допускане е, че държавата и нейните експерти не могат да смятат. И все пак офертите са с 30-40% над дадените в последните две състезания за "Струма". А при падащите цени на горивата, оттам и разходи за битум и горива за техниката и при малко поръчки в сектора логиката е стойността на пътя да пада. Най-неприятната версия е, че поръчката е била разпределена предварително и останалите кандидати са участвали само за масовка срещу бъдеща спечелена поръчка или друго. За чуждите строителни фирми, които участват самостоятелно, това обяснение е невалидно, но пък те са калкулирали всякакви рискове, включително и от бавни плащания, защото държавата по никой начин не е гарантирала средства за магистралата.

Миналата седмица около отсечката имаше и друга изненада - регионалният министър Лиляна Павлова обяви, че строителството ще започне най-рано през 2017 г., което значи 60-километровото трасе да е готово 2020 г. И то ако се приключи с отчужденията, които също ще струват десетки милиони. Преди три години тя твърдеше, че до края на 2017 г. "Хемус" може да е завършена. Сега изглежда, че строежът може въобще да не започне в следващите две години, като най-същественият проблем са парите - за магистралата няма осигурено европейско финансиране, а високата цена може да се окаже непосилна за бюджета.

Затова от днешна гледна точка най-икономически изгодно изглежда държавата да прекрати скъпото сегашно състезание, да си провери сметките и да започне нова процедура. Така или иначе предвидени пари в бюджета за догодина няма, планът е да се строи от 2017 г., поне да се покаже на фирмите, че данъкоплатецът не е склонен на огромни дарения.

Златната магистрала

С най-голям шанс да строи пътят Ябланица - Угърчин (23 км) на "Хемус" е обединение "АМ Хемус лот 1" с водещ партньор българската "Джи Пи груп" (свързвана в сектора с Валентин Златев). Партньори са й испанските "Конструксионес Табоада и Рамос" и "МР сивил уъркс" (Испания), както и проектантската "Трансконсулт-22". Консорциумът е с най-много точки за техническа оферта и с втората най-добра цена: 277.4 млн. лева. При непредвидени обстоятелства стойността няма да може да надвишава 298 млн. лв. Тази стойност обаче внушително надвишава прогнозната - 168 млн. лева. Вместо малко над 7 млн. лева за километър, както планираше държавата, магистралата ще струва между 12 и 14 млн. лв/км, което я прави една от най-скъпите. Новите отсечки на "Струма" (без Кресненското дефиле) излизат около 10 млн. лв./км. Двете части от магистрали са със сходен хълмист терен, така че сравнението не е некоректно.

Огромни са разликите и в цените за по-дългата и скъпа отсечка - между Угърчин и разклона на Плевен. При прогнозна цена от 266 млн. лв. без ДДС най-ниската оферта е за 429.48 млн. лв. - на турската "Ташяпъ иншаат тааххют", но компанията има много по-малко точки от лидера при техническото оценяване. Най-високата е на италианската "Аталди" и е за 706.96 млн. лв. Заради амплитудата в офертите (високата цена на "Асталди" ще вдигне средната стойност) на някои от кандидатите може да им се наложи да пишат обосновка. Турската компания със сигурност ще трябва да мотивира цената си, защото е с 20% по-ниска от средната в търга.

Най-вероятният победител за отсечката е обединение с водещ партньор "ПСТ груп", включващо още "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели". То е с най-много точки на техническа оферта и с минимална цена за изпълнение 479 млн. лв., а максимална почти 500 млн. лв. Или почти двойно на очакваното от държавата. Средно на километър цената излиза 13.3-14 млн. лв. "ПСТ груп", която в строителния сектор се свързва с Първа инвестиционна банка и депутата от ДПС Делян Пеевски, напоследък все по-често печели строителни поръчки.

Причините

Според представители на строителните компании големите разлики между прогнозните и офертните цени се дължат на няколко причини. Едната е, че най-вероятно са ползвани стари оценки на пътната агенция и Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която организира търга, не ги е актуализирала. Другата е, че магистралата е със сложен профил и кратък срок за изпълнение - по-малко от три години заедно с проектирането. Това създава висок риск за изпълнителите, които най-вероятно са го калкулирали в цената. Третата е, че търгът тръгна в условията на неосигурено финансиране, тоест без фиксиран бюджет, което също е предпоставка за по-високи оферти.

Всички тези причини обаче не могат напълно да обяснят грандиозната разлика между прогноза и получени оферти. Представител на строителна компания обясни, че не е подал оферта, защото калкулацията му леко е надхвърляла тази на държавата. Неотказалите се от поръчката обаче явно знаят, че това не е проблем.

Предложените цени с 30-40% над дадените в последните две състезания за "Струма".

Строежът на 60 километра от магистрала "Хемус" ще излезе рекордно скъп. При отварянето на цените за двете нови отсечки от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч се оказва, че компаниите искат от държавата двойно на това, което тя е очаквала. И разстоянието, ако се вземат цените на двата вероятни победителя - консорциуми на ПСТ и "Джи Пи груп", магистралата ще струва на данъкоплатците около 800 млн. лева без ДДС. При очаквани 434 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

35 коментара
  • 1
    znayko84 avatar :-?
    znayko84

    Запознати твърдятр че обявената от държавата цена за единия от участъците от 250 млнл стига само за построяването на съоръженията - 15 километра мостовер някои от които с по 60 м височинар както и два тунела по около километър. Проблем било и самото местонахождение на магистралата - няма населени места, т.е. трудности с логистиката на работната ръка, машините, ток, вода, комуникации и т.н. Като съм минавал от там си мисля, че подобна логика не е съвсем лишена от смисъл. Самият факт, че италианците дават 700 млн. цена е показателен.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Разгласете постигнатите цени по цял свят и обявете втори търг. За 7 млн. евро на км ще се изсипе половин Европа.

  • 3
    radoslavivanov avatar :-P
    radoslavivanov

    Като знаем как се краде тука, по-вероятно е другарите начело с боко да планират кражбата на едни 600-700 милиона от Хемус и тунелът на Струма обявен за 250 милиона ;).
    Като сключат договорите, после правителството може да си ходи :).
    Не ги интересува нито съдебна, нито здравна, нито каквито и да е реформи ;).
    Преди няколко години за търговете на Тракия, всеки ден другарят боко беше по телевизиите да се хвали какви ниски цени бил постигнал за км.
    Къде е сега да го видим да обясни същото ;).

  • 4
    infernus avatar :-|
    Infernus

    [quote#0:"статията"]консорциуми на ПСТ и "Джи Пи груп", магистралата ще струва на данъкоплатците около 800 млн. лева без ДДС. При очаквани 434 млн. лв.[/quote]

    Консорциум Васил Божков и т.н. Аре сектир бе тоя цял народ го храни аман вече от дебелоочие, хайде дайте разбивка на офертите да видим тоя асфалт златни нишки ли има вътре?

  • 5
    infernus avatar :-|
    Infernus

    До коментар [#1] от "znayko84":

    Млък бе гълтач! На Божков зетя!

  • 6
    tpotoap avatar :-|
    TPOTOAP

    [quote#2:"cinik"]Разгласете постигнатите цени по цял свят и обявете втори търг. За 7 млн. евро на км ще се изсипе половин Европа. [/quote]

    И като спечели някой от Европа, пак ще наеме същите български подизпълнители, които кандидатстват сега.

  • 7
    cekosifonia avatar :-|
    cekosifonia

    Що не участвахте бе пичове. Купувате малко асфалт, фърляте го с лопатата, биете два тунела и сте на Плевен за половината пари. Другите си ги прибирате и прецаквате жестоко Божков, Доган, Златев и Пеевски.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    indiana avatar :-|
    Индиана

    Хемус оттече, това е истината. Хората от Северна България да запалят една свещ, след това да си налеят една ракия и ... толкова. Бог високо, цар далеко.

  • 9
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Че те ще излязат по-скъпи от бетонните магистрали на Хитлер.

  • 10
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    Абе, няма да се плашите! Китайците ще я построят! Или ГЕРБ-аджиите, забравиха, че началниците, ходиха до Китай?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK