С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
35 7 дек 2015, 19:40, 22284 прочитания

"Хемус" се превръща в най-скъпата магистрала

Кандидатите да строят нови 60 км от магистралата искат около 800 млн. лв. без ДДС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Борисов спря скъпата поръчка за "Хемус" (обновена)

Макар и закъсняло действието ще спре пилеенето на пари на данъкоплатците към компания от орбитата на Пеевски

15 фев 2016

"Хемус" ще се строи скъпо от фирми, свързвани с Делян Пеевски и Валентин Златев

Участниците с най-ниски цени за двата лота на магистралата бяха отстранени

15 дек 2015

"Хемус", или краят на илюзиите за евтини магистрали

Цената за строежа на 60 км от северния аутобан скочи от 434 на 800 млн. лв.

11 дек 2015

Как се осребрява екология

Строежът на магистрала "Хемус"

11 дек 2015

"Хемус" ще се строи въпреки високата цена

Парламентът трябва да одобри поетапното финансиране на магистралата

9 дек 2015

И "Хемус" ще се строи от български компании

По-скъпата отсечка от магистралата за 266 млн. лв. почти сигурно отива при ПСТ, а за втората двубоят е между Джи Пи и "Трейс"

3 дек 2015

Най-скъпият и дълъг тунел: 2 км за 250 млн. лв.

Започва състезанието за строител на съоръжението на магистрала "Струма" преди Кресна

1 дек 2015

България към Китай: пристанища, пътища, летища, изберете си

Страната изложи цял куп проекти за концесии или публично-частно партньорство с участието на азиатски инвеститори. Интерес засега има само към един

25 ное 2015

Държавата обяви търг за строителен надзор на част от "Хемус"

Поръчката е за 15.2 млн. лева и е разделена в два лота

2 ное 2015

Бюджетно отстъпление

Финансовият план на държавата за 2016 г. е рисков, изземва повече ресурс от хората и не предполага реформи

30 окт 2015
Предложените цени с 30-40% над дадените в последните две състезания за "Струма".
Строежът на 60 километра от магистрала "Хемус" ще излезе рекордно скъп. При отварянето на цените за двете нови отсечки от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч се оказва, че компаниите искат от държавата двойно на това, което тя е очаквала. И разстоянието, ако се вземат цените на двата вероятни победителя - консорциуми на ПСТ и "Джи Пи груп", магистралата ще струва на данъкоплатците около 800 млн. лева без ДДС. При очаквани 434 млн. лв.

Обяснение за бясно поскъпващата магистрала може да се търси в няколко посоки. Тъй като цените на всички кандидати масово са в пъти по-високи (виж инфографиката), то първото допускане е, че държавата и нейните експерти не могат да смятат. И все пак офертите са с 30-40% над дадените в последните две състезания за "Струма". А при падащите цени на горивата, оттам и разходи за битум и горива за техниката и при малко поръчки в сектора логиката е стойността на пътя да пада. Най-неприятната версия е, че поръчката е била разпределена предварително и останалите кандидати са участвали само за масовка срещу бъдеща спечелена поръчка или друго. За чуждите строителни фирми, които участват самостоятелно, това обяснение е невалидно, но пък те са калкулирали всякакви рискове, включително и от бавни плащания, защото държавата по никой начин не е гарантирала средства за магистралата.


Миналата седмица около отсечката имаше и друга изненада - регионалният министър
Лиляна Павлова обяви, че строителството ще започне най-рано през 2017 г., което значи 60-километровото трасе да е готово 2020 г. И то ако се приключи с отчужденията, които също ще струват десетки милиони. Преди три години тя твърдеше, че до края на 2017 г. "Хемус" може да е завършена. Сега изглежда, че строежът може въобще да не започне в следващите две години, като най-същественият проблем са парите - за магистралата няма осигурено европейско финансиране, а високата цена може да се окаже непосилна за бюджета.

Затова от днешна гледна точка най-икономически изгодно изглежда държавата да прекрати скъпото сегашно състезание, да си провери сметките и да започне нова процедура. Така или иначе предвидени пари в бюджета за догодина няма, планът е да се строи от 2017 г., поне да се покаже на фирмите, че данъкоплатецът не е склонен на огромни дарения.

Златната магистрала



С най-голям шанс да строи пътят Ябланица - Угърчин (23 км) на "Хемус" е обединение "АМ Хемус лот 1" с водещ партньор българската "Джи Пи груп" (свързвана в сектора с Валентин Златев). Партньори са й испанските "Конструксионес Табоада и Рамос" и "МР сивил уъркс" (Испания), както и проектантската "Трансконсулт-22". Консорциумът е с най-много точки за техническа оферта и с втората най-добра цена: 277.4 млн. лева. При непредвидени обстоятелства стойността няма да може да надвишава 298 млн. лв. Тази стойност обаче внушително надвишава прогнозната - 168 млн. лева. Вместо малко над 7 млн. лева за километър, както планираше държавата, магистралата ще струва между 12 и 14 млн. лв/км, което я прави една от най-скъпите. Новите отсечки на "Струма" (без Кресненското дефиле) излизат около 10 млн. лв./км. Двете части от магистрали са със сходен хълмист терен, така че сравнението не е некоректно.

Огромни са разликите и в цените за по-дългата и скъпа отсечка - между Угърчин и разклона на Плевен. При прогнозна цена от 266 млн. лв. без ДДС най-ниската оферта е за 429.48 млн. лв. - на турската "Ташяпъ иншаат тааххют", но компанията има много по-малко точки от лидера при техническото оценяване. Най-високата е на италианската "Аталди" и е за 706.96 млн. лв. Заради амплитудата в офертите (високата цена на "Асталди" ще вдигне средната стойност) на някои от кандидатите може да им се наложи да пишат обосновка. Турската компания със сигурност ще трябва да мотивира цената си, защото е с 20% по-ниска от средната в търга.

Най-вероятният победител за отсечката е обединение с водещ партньор "ПСТ груп", включващо още "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели". То е с най-много точки на техническа оферта и с минимална цена за изпълнение 479 млн. лв., а максимална почти 500 млн. лв. Или почти двойно на очакваното от държавата. Средно на километър цената излиза 13.3-14 млн. лв. "ПСТ груп", която в строителния сектор се свързва с Първа инвестиционна банка и депутата от ДПС Делян Пеевски, напоследък все по-често печели строителни поръчки.


Причините

Според представители на строителните компании големите разлики между прогнозните и офертните цени се дължат на няколко причини. Едната е, че най-вероятно са ползвани стари оценки на пътната агенция и Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която организира търга, не ги е актуализирала. Другата е, че магистралата е със сложен профил и кратък срок за изпълнение - по-малко от три години заедно с проектирането. Това създава висок риск за изпълнителите, които най-вероятно са го калкулирали в цената. Третата е, че търгът тръгна в условията на неосигурено финансиране, тоест без фиксиран бюджет, което също е предпоставка за по-високи оферти.

Всички тези причини обаче не могат напълно да обяснят грандиозната разлика между прогноза и получени оферти. Представител на строителна компания обясни, че не е подал оферта, защото калкулацията му леко е надхвърляла тази на държавата. Неотказалите се от поръчката обаче явно знаят, че това не е проблем.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Валери Симеонов подаде оставка в опит да намали напрежението 7 Валери Симеонов подаде оставка в опит да намали напрежението

Лидерът на НФСБ иска да "лиши протестите срещу управлението от тяхното основание"

16 ное 2018, 4212 прочитания

Догодина - нов главен прокурор и 10 млрд. лв. Догодина - нов главен прокурор и 10 млрд. лв.

Който управлява през 2019 г., ще участва в избора на заместник на Цацаров и разпределянето на скъпи поръчки

16 ное 2018, 6315 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Париж иска български войници в Мали, София се снишава

Министерство на отбраната нямало капацитет да осигури охранителна рота от около 150 души, която да замести френските сили, предвидени за операцията срещу ИДИЛ

Марик Стринг: Европейците трябва да модернизират армиите си

Зам. помощник държавният секретар на САЩ пред "Капитал"

Заем с равни или намаляващи вноски

Макар и рядко, този въпрос изниква и всеки трябва да е наясно какво да има предвид

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

Ния от 9 до 5

Петата самостоятелна изложба на създателката на Water Tower Art Fest Ния Пушкарова е арт експеримент с отворено студио

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 17.11.2018 Прочетете