"Хемус" ще се строи въпреки високата цена
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Хемус" ще се строи въпреки високата цена

"Хемус" ще се строи въпреки високата цена

Парламентът трябва да одобри поетапното финансиране на магистралата

Десислава Лещарска
13930 прочитания

© Велко Ангелов


Магистрала "Хемус" до Плевен ще се строи въпреки двойно по-високата от очакваната цена. Това стана ясно от думите на регионалния министър Лиляна Павлова след заседанието на Министерски съвет. В търговете за две отсечки кандидатите предложиха цени от близо 800 млн. лева без ДДС, докато прогнозите на държавата бяха за 434 млн. лв.

Неочаквано сложно трасе

Високата цена се дължала на сложните съоръжения, с които магистралата ще минава през хълмистия терен на избраното трасе. "Трасето от 60 км. на магистрала "Хемус" от Ябланица до разклона за Ловеч и Плевен ще мине по много тежък терен. Участъкът ще включва над 3 км. тунели и над 10 км. сложни, големи съоръжения - виадукти като тези, които имаме на "Струма" и на "Витиня", каза министър Павлова. Съотношението в цената на магистрално трасе и сложни съоръжения е 1 към 10, тоест виадуктите струват 10 пъти повече на километър, поясни тя.

"Индикативните стойности са правени 2013 г. по предварително обявление без наличие на детайлно проектиране. Сега имаме реалния проект, който беше представен през септември на желаещите да строят "Хемус", на база на който те да преизчислят финансовата стойност и да подадат финансовата си оферта.

В процедурата за строежа на двете отсечки с най-голям шанс са обединения на български строителни компании - "Джи Пи Груп" с испански парньори за първата по-къса отсечка и "ПСТ Груп" за по-дългата. Състезанието за пътя между Угърчин и разклона за Плевен може да се окаже по-оспорвано заради ниската цена на турската строителна компания "Ташяпъ иншаат тааххют" (429.4 млн. лв. без ДДС при 50 млн. лв. отгоре на ПСТ). Цената има 75% тежест при избора на изпълнител и това може да изведе турската фирма на първо място в класирането. Тя обаче ще трябва да защити офертата си, защото е с 20% по-ниска от средната в търга. Това ще се разбере в близките седмици.

Търси се финансиране

"До края на декември трябва да има избор на изпълнител, но процедурата е обявена под условие за осигуряване на финансов ресурс", поясни министър Павлова. "Ако ще сключваме този договор, трябва да имаме мандат от парламента и осигуряване на финансиране от над 700 млн. лв.", обясни тя. Причината е, че срокът за изграждане на магистралата е 2020 г., а мандатът на правителството изтича през 2018 г., тоест поетапното финансиране на пътя в периода 2019 – 2020 г. трябва да е гарантирано предварително с решение на Народното събрание.

"Добрата новина, според мен и всички, които се занимават с този ресор, и поне по предварителните разговори, които водих с представителите на всички партии, които са в рамките на коалицията и подкрепят правителството, включително и с опозиционните партии говорих, нямаше нито един негативен глас и позиция против това да изграждаме магистрала "Хемус". Напротив, мисля че изграждането на този стратегически обект обединява всички представители в политическото пространство, с които поне съм водила разговор. Нямаме негативно становище, това ме обнадеждава, че ще можем да намерим възможности това поетапно да бъде финансирано", обясни Павлова.

Магистрала "Хемус" до Плевен ще се строи въпреки двойно по-високата от очакваната цена. Това стана ясно от думите на регионалния министър Лиляна Павлова след заседанието на Министерски съвет. В търговете за две отсечки кандидатите предложиха цени от близо 800 млн. лева без ДДС, докато прогнозите на държавата бяха за 434 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • deyanski

    800 000 000 лева за 60 км! Или 13-14 милиона лева на километър! Лилянче, ти пътя със позлатен асфалт ли ще го правиш? Е това ако не е кражба от всички нас, данъкоплатците, здраве му кажи!

  • EmoBo

    Докато се строеше с европейски пари пак се крадеше, щото имаше някакъв респект от проверки,сега ве4е ку4е вла4и ...

  • 3
    vesselan avatar :-|
    Весела Николаева

    Добре, аз така и не мога да разбера защо е избрано трудното трасе, като малко по-северно първокласният път за Русе след Луковит минава през равнина, няма тунели, няма виадукти, няма тежък терен. Какво пречи и магистралата да е така? Или щото така няма да можем да крадем пари и да правим скъпи тунели? А и май се забравя, че целта е пряка връзка през Северна България на София и Варна, с отклонения до другите градове. Сега - дай копче да му зашием балтон. Пък близо до Ловеч, пък Търново се сърди, то пътни диаманти, то виадукти, мостове, ако може по върха на Стара планина да я направим, че тогава какви търгове ще има!

  • 4
    pbs avatar :-|
    pbs

    Цената е нормална. За справка в Полша и Хърватска чисто прави отсечки без тунели и тежки проходи излизат по 8млн евро на километър. Цената в Германия е около 12млн евро. Когато имаме проходи като Витиня и тунели на запад цената (взависимост от сложноста) излиза между 60-120 млн евро на километър. При нас имаме 10км сложни съоражения Х 60млн евро = 600 + 50 км Х 10 млн евро = 1 100 000 евро или ние го правим почти 3 пъти по-ниска цена от западна или централна европа. Ако можем да вземем пари от Европа за този проект тогава си е направо удар в 10-ката.

    Пътя през Ябланица - Луковит е също толкова сложен (ако не по-вече).

  • 5
    martint avatar :-|
    Мартин Трифонов

    Време е някой умен да се намеси както при Струма !!! Това е магистрала на безумието, много скъпа и за никъде !!! Вижте и последното трасе !!! Отдалечена е от всички градове , сега след Шумен се отдалечава от Търговище, отива много далеко на север от Търново (за автопоток от Севлиево, Габрово и Троян са забравили да помислят), и е доста далеко и от Ловеч и Плевен !! Е защо тогава е тази магистрала !!??? Не е ли по-евтино и рационално скоростни пътища по сегашните трасета, те нямат нито тунели нито виадукти, а и са с доста прави участъци !!!! Стига крадене!!! За кого ще е тази магистрала, за Попово и Полски тръмбеш. Живея в Търново, но не я харесвам !

  • 6
    1107a avatar :-|
    1107a

    Статията е подвеждаща. НЕ въпреки високата цена, а поради високата цена. Аз дори мога да ви кажа, кой ще е изпълнителя...

  • 7
    hi_hi avatar :-|
    Хи-хи

    "Тя обаче ще трябва да защити офертата си, защото е с 20% по-ниска от средната в търга"

    Всички оферти трябва да бъдат защитени. Всички. Но това са сложни работи за прости комунисти.

  • 8
    6oris avatar :-(
    Борис

    Какви тунели, какви виадукти в Дунавската равнина? Ж.п. линията през колко тунела и виадуката минава? Наглостта на мафията минава всякакви граници. То не бяха тунели от по 15 км през Кресна, Северни скоростни "тангенти" (всъщност хорди), идеи за местене на Централна гара и т.н. безумия и издевателства над здравия разум. Писна ни!

  • 9
    moonerpang avatar :-|
    Moonerpang

    Скоростните двулентови пътища (у нас такива почти няма) са няколко пъти по-евтини, защото може да са е по-голям наклон и по-остри завои. Скоростта ок. 90-100 км/ч е и най-икономичната. В същото време няма и толкова голям трафик извън отсечките София-Пловдив и София-Перник.
    В пътостроенето у нас се е оформил класически олигопол със съдействието на държавата. Само десетина компании, събрани в консорциуми по 2-3, покриват изискванията за "опит" (обикновено три пъти стойността на поръчката за изминалите три години). Лотовете са огромни - в случая 2 отсечки 60 км, т.е. има 3-4 активно строящи се лота в цялата страна.

  • 10
    stinkfoot avatar :-|
    stinkfoot

    Да сте чували за Крушунските водопади? Съветвам ви да посетите това чудно място. Намира се до град Левски, в сърцето на Дунавската равнина. И няма нищо общо с определението "равнина".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK