С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 9 дек 2015, 17:42, 13712 прочитания

"Хемус" ще се строи въпреки високата цена

Парламентът трябва да одобри поетапното финансиране на магистралата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Магистрала "Хемус" до Плевен ще се строи въпреки двойно по-високата от очакваната цена. Това стана ясно от думите на регионалния министър Лиляна Павлова след заседанието на Министерски съвет. В търговете за две отсечки кандидатите предложиха цени от близо 800 млн. лева без ДДС, докато прогнозите на държавата бяха за 434 млн. лв.

Неочаквано сложно трасе


Високата цена се дължала на сложните съоръжения, с които магистралата ще минава през хълмистия терен на избраното трасе. "Трасето от 60 км. на магистрала "Хемус" от Ябланица до разклона за Ловеч и Плевен ще мине по много тежък терен. Участъкът ще включва над 3 км. тунели и над 10 км. сложни, големи съоръжения - виадукти като тези, които имаме на "Струма" и на "Витиня", каза министър Павлова. Съотношението в цената на магистрално трасе и сложни съоръжения е 1 към 10, тоест виадуктите струват 10 пъти повече на километър, поясни тя.

"Индикативните стойности са правени 2013 г. по предварително обявление без наличие на детайлно проектиране. Сега имаме реалния проект, който беше представен през септември на желаещите да строят "Хемус", на база на който те да преизчислят финансовата стойност и да подадат финансовата си оферта.

В процедурата за строежа на двете отсечки с най-голям шанс са обединения на български строителни компании - "Джи Пи Груп" с испански парньори за първата по-къса отсечка и "ПСТ Груп" за по-дългата. Състезанието за пътя между Угърчин и разклона за Плевен може да се окаже по-оспорвано заради ниската цена на турската строителна компания "Ташяпъ иншаат тааххют" (429.4 млн. лв. без ДДС при 50 млн. лв. отгоре на ПСТ). Цената има 75% тежест при избора на изпълнител и това може да изведе турската фирма на първо място в класирането. Тя обаче ще трябва да защити офертата си, защото е с 20% по-ниска от средната в търга. Това ще се разбере в близките седмици.



Търси се финансиране

"До края на декември трябва да има избор на изпълнител, но процедурата е обявена под условие за осигуряване на финансов ресурс", поясни министър Павлова. "Ако ще сключваме този договор, трябва да имаме мандат от парламента и осигуряване на финансиране от над 700 млн. лв.", обясни тя. Причината е, че срокът за изграждане на магистралата е 2020 г., а мандатът на правителството изтича през 2018 г., тоест поетапното финансиране на пътя в периода 2019 – 2020 г. трябва да е гарантирано предварително с решение на Народното събрание.

"Добрата новина, според мен и всички, които се занимават с този ресор, и поне по предварителните разговори, които водих с представителите на всички партии, които са в рамките на коалицията и подкрепят правителството, включително и с опозиционните партии говорих, нямаше нито един негативен глас и позиция против това да изграждаме магистрала "Хемус". Напротив, мисля че изграждането на този стратегически обект обединява всички представители в политическото пространство, с които поне съм водила разговор. Нямаме негативно становище, това ме обнадеждава, че ще можем да намерим възможности това поетапно да бъде финансирано", обясни Павлова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Не, няма опасност за фиксирания курс на лева 8 Не, няма опасност за фиксирания курс на лева

Лоша комуникация и медийни спекулации донесоха страхове, че валутният борд тихомълком се премахва

26 яну 2020, 2753 прочитания

Уикенд новини: Китайският вирус напредва въпреки мерките, перничани искат още оставки заради водната криза Уикенд новини: Китайският вирус напредва въпреки мерките, перничани искат още оставки заради водната криза

И още: Кристалина Георгиева уверена, че България ще влезе в чакалнята на еврозоната през април; екопроблеми в различни части на страната белязаха почивните дни

26 яну 2020, 758 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Законите не водят до система за националната сигурност

Още от Капитал
Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Маневрите на Путин: Той си тръгва, за да остане

Руският президент не мисли да изпуска властта през 2024 г., а да си запази лостове за влияние и да си намери друга силна роля в новата политическа схема

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10