110 китайски автобуса ще потеглят към София през 2016 г.

Дневник

110 китайски автобуса ще потеглят към София през 2016 г.

ВАС отхвърли жалбата на "Ивеко" срещу класирането в търга на "Столичен автотранспорт" и потвърди първоначалния победител - "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид"

Мария Манолова
20556 прочитания

Дневник

© Юлия Лазарова


Точно единадесет месеца след като общинското дружество "Столичен автотранспорт" обяви поръчка за доставка на 110 нови дизелови автобуса, победителят в конкурса е окончателно потвърден - това е китайската компания "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид" (Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd). Предстои да бъде подписан и договорът с китайския изпълнител. Крайната стойност на поръчката е близо 34 млн. лв., които са осигурени със заем на общинската фирма.

До съдебното решение се стигна след поредица от обжалвания и административни решения – последното от които е на Върховния административен съд и е в полза на китайския производител, който още през юли беше класиран на първо място от възложителя.

Хронология на процедурата

На обявения преди година търг подадоха оферти 10 производителя от Китай, Турция, Чехия, Полша и Германия, но до отваряне на цените стигнаха шест от тях. Четири от участниците (чешката "Сор Либхави" ООД, турската "Отокар Отомотив Ве Савумна Санайи", китайската "Хайгер бус компани лимитед" и турската "Анадолу Исузу Санайи Ве Тиджарет") бяха отстранени от обществената поръчка.

Основната тежест в офертите им трябваше да има предложената цена - общо 60% от крайната оценка в обществената поръчка. Останалите 40% трябваше да бъдат изчислени на база техническите характеристики на предложените автобуси. Крайното класиране постави китайската "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид" на първо място, като предложената от компанията цена беше с 10 млн. лв. по-ниска от прогнозната стойност на търга от 43 млн. лв.

Класираните на трето място "Ивеко Чешка република" обжалваха решението пред Комисията за защита на конкуренцията с аргумента, че в офертите на първите две компании липсва документация и има разминаване между реалните технически параметри на автобусите им и описанието в каталозите. КЗК отхвърли повечето мотиви на "Ивеко", но прие този за несъответстващите технически параметри и върна конкурса за ново класиране. Според решението на комисията първите два участника - "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид" и турската "Карсан Отомотив Санайи Ве Тиджарет", е трябвало да бъдат предложени за отстраняване от търга заради неизрядна документация.

От КЗК до ВАС

Въпреки надеждите на общината обществената поръчка да мине без обжалвания казусът стигна и до Върховния административен съд, след като решението на КЗК беше обжалвано от китайската компания. На свое заседание в края на ноември ВАС реши да отмени решението на КЗК.

Така ВАС отхвърли жалбата на "Ивеко" (Iveco Czech Republic AS) срещу решението на съвета на директорите на "Столичен автотранспорт" за класиране на участниците и определяне на изпълнител в процедурата. Решението е окончателно, а това означава, че класирането остава валидно и "Столичен автотранспорт" трябва да възложи поръчката на "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид". Това ще стане въпреки критиките за несъответствие между подадените от "Джънджоу" разходи за гориво и емисионни разходи с еконормите и за непълни данни в документацията.

Край на концесиите

Целта на общината е с новите автобуси да се обслужват линии, които все още са дадени на концесия на частни фирми. Столичният общински съвет вече взе решение да не подновява договорите за линиите 30, 42, 54, 68, 84 и 90 (две от които се обслужват от "МТК транс", а останалите - от "Карат - С"), а да ги даде на "Столичен автотранспорт".

През 2013-2014 г. Столичната община беше в подобен кръг на обжалвания при друг търг - за доставката на 126 метанови автобуса, в който участваха същите компании. Тогава поръчката отиде при германската "Ман трак енд бъс" срещу 66.5 млн. лв., осигурени от оперативна програма "Околна среда".

Точно единадесет месеца след като общинското дружество "Столичен автотранспорт" обяви поръчка за доставка на 110 нови дизелови автобуса, победителят в конкурса е окончателно потвърден - това е китайската компания "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид" (Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd). Предстои да бъде подписан и договорът с китайския изпълнител. Крайната стойност на поръчката е близо 34 млн. лв., които са осигурени със заем на общинската фирма.

До съдебното решение се стигна след поредица от обжалвания и административни решения – последното от които е на Върховния административен съд и е в полза на китайския производител, който още през юли беше класиран на първо място от възложителя.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


15 коментара
  • 1
    noidea avatar :-|
    noidea

    По-добре нови 60 метанови автобуса, вместо 110 китайски нафтови печки !
    не знам защо не протестирате срещу тия боклуци и решението на ОС ?

  • Нико

    Нямам думи ... абсолютни тикви работят в тази администрация.

    И нафтите са достатъчно зле в супер мръсна София,
    но тия боклуци да купуват, дето ще се разпаднат след няколко години ...

  • 3
    west4sider avatar :-(
    P_L

    Нали уж работим за по-чист въздух, и без това дишаме един от най-замърсените в Европа ...
    Съмнявам се тези китайските да са еко автобуси, а от там ще идва още по-голямо замърсяване.

  • 4
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#3] от "P_L":

    Е, да, ама разликата в цената с метановите MAN-ове ще отиде за комисионни най-вероятно...

  • 5
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    http://en.yutong.com/products/ZK6126HGA-EuropeNA.shtml
    Само тези градски автобуси за Европа излизат на сайта им.
    Пише, че е с ръчни скорости?!

  • 6
    alex_yordanov avatar :-|
    alex_yordanov

    До коментар [#5] от "tie_interceptor":

    Че да не го кара Фандъкова. Дреме и на нея че е с ръчни скорости.

  • 7
    moonlight avatar :-|
    Moonlight

    Как е възможно това ?
    Ние трябва да подкрепяме европейските производители. Трябва да купуваме европейски стоки.
    А също така знаем ,че те по всички поакзатели ще са много по-добри от китайските !

  • juukkk

    При всяка една обществена поръчка от държавна институция/предприятие за оборудване, машини, транспортни средства и др. подобни движими вещи трябва да има точно 3 критерия:
    1. веща да се асемблира в България (евентуално в ЕС) и/или голяма част от основните му компоненти да се произвеждат в България (евентуално в ЕС)
    2. да има осигурено сервизно обслужване и поддържане на наличности на резервни части в България (което обаче да не е монополно)
    3. възможно най-ниска цена

  • 9
    gzw14434665 avatar :-|
    gzw14434665

    Какво като са китайски. Китайците вече са технологична сила - Haier, Lenovo, Midea, Huawei, плюс това 90% от продуктите на Samsung и LG се сглобяват в Китай.

    пп автобусите от снимките изглеждат доста модерни, пък и предполагам предвид размера на китайското население ще са и по-големи, поне така изглеждат.

  • 10
    gzw14434665 avatar :-|
    gzw14434665

    Разгледайте! Автобусите им изглеждат изключително добре, освен това ги внасят във Франция и Чехия! https://en.wikipedia.org/wiki/Yutong


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход